fbpx
https://rootavor.com/wp-content/uploads/2020/08/קורונה-והפרעות-קשב-גדול.jpg

איך להתמודד עם ילדים הסובלים מהפרעת קשב וריכוז (ADHD) בזמן הקורונה?

פרופ’ יעל לייטנר, מומחית בנוירולוגיה ובהתפתחות הילד ומנהלת המכון להתפתחות הילד ומרפאת קשב ולמידה ב”איכילוב”, מציעה כמה עצות כיצד להתמודד עם הקושי

1קורונה והפרעות קשב

Photo by Alvin Mahmudov on Unsplash

בימים מורכבים אלו, כשאנו נדרשים לבידוד חברתי, מסתגרים בבית ומודאגים, הקושי להתמודד עם ילדים הסובלים מהפרעת קשב וריכוז, מראים חוסר סבלנות, אימפולסיביות, פעלתנות וקושי להעסיק את עצמם – בולט במיוחד. אספתי כמה עצות כיצד להתמודד עם הקושי.

1.להסביר מהי מגיפת הקורונה ומדוע נמצאים בהגבלות ובסגר חברתי, ומה התרומה של כל אחד בשיתוף פעולה עם ההנחיות. להכיר בקושי של ילד עם הפרעת קשב להתמודד בתנאים הנוכחיים, ולהביע הערכה על השתדלותו\ה.

2.להחליט יחד עם הילד על סדר יום מוסכם וקבוע בתקופה זאת.

3.להקפיד שלא יהיה “היפוך” של מחזוריות השינה: רצוי שלא ישן עד אחר הצהריים ויתחיל פעילות בשעות אחר הצהריים והלילה.

4.“לסמן” ביחד עם הילד מטרה או משימה ברורה שתושלם בטווח קרוב: לדוגמה: לטפל באופניים, לסדר את המחסן, לסיים משימת לימוד. לוודא שעל כל משימה שהוגדרה והושלמה – ניתן חיזוק חיובי ברור. אפשר להציע פיתוח תחביב חדש. אולי תנסו לייצר שולחן קטן, ללמוד לשחק פינג-פונג, ועוד. לילדים עם הפרעת קשב יש לעיתים קרובות קושי לתכנן לעצמם סדר יום ומשימות, ולכן ההכוונה ההורית חשובה.

5.יש להקפיד על עיסוק בספורט, רצוי במסגרת הבית, אבל אפשרי גם טיול קצר בחוץ. כדאי לשקול פעילות אינטנסיבית יותר כמו ריצה, קפיצה בחבל וכו’. יש להימנע משימוש במכשירי כושר ציבוריים. כדאי שפעילות ספורטיבית תשובץ בסדר היום פעמיים או שלוש.

6.חשוב ביותר בתקופה זו להמשיך בטיפול תרופתי לילדים הנוטלים תרופות להפרעת הקשב. התרופות הללו נחוצות לוויסות ולשליטה העצמית ומפחיתות את תחושת אי השקט הקיימת תמיד וגוברת בימים אלו, ומשפיעה גם על הילד וגם על המשפחה. מומלץ ביותר להשתמש בתרופות ארוכות טווח. במידה ויש תחושה שהטיפול התרופתי אינו נותן מענה מספק בנסיבות הנוכחיות – יש להתייעץ (טלפונית) עם הרופא המטפל.

7.לעודד קשר טלפוני או תקשורת וידיאו עם חברים וילדים מהכיתה.

8.כדאי “לבחור ” בעימותים חיוניים בלבד, ולוותר על אלו הלא חיוניים. לדוגמה: סביר להניח שיהיו יותר שעות צפייה בטלוויזיה או משחקי מחשב. בתקופה זו אין טעם למאבק ולהגבלה – בתנאי שיתקיימו עוד פעילויות.

;