fbpx
https://rootavor.com/wp-content/uploads/2020/06/רביטל-רונן-לנץ-גדול-1.jpg

איך תוכלי לדעת אם העסק שלך מרוויח? מה מלמד דו”ח רווח והפסד? ולמה זה חשוב לעסק שלך?

רביטל רונן-לנץ, רואת חשבון, ממליצה להוציא דו”ח רווח והפסד לפחות אחת לחודש ולהבין מה המספרים אומרים! אם הבטן שלך מתכווצת שכאת רק שומעת דיבורים על מספרים – המאמר הזה בדיוק בשבילך

מאת: רביטל רונן-לנץ

צילום יוליה בורשטיין שחם _רואת חשבון רביטל רונן לנץ

רואת חשבון רביטל רונן-לנץ. צילום: יוליה בורשטיין-שחם

אם יש לך עסק, ואת מנהלת את החשבונות שלו בעצמך או באמצעות רואה חשבון – בטח שמעת בעבר את המונח “דו”ח רווח והפסד”. אם את מבינה בדיוק על מה מדובר ואת שולטת בנושא, אז… תחסכי לעצמך זמן ותעברי למאמר הבא. אבל, אם את מרגישה שהבטן שלך מתכווצת כי זה לא ממש נושא שאת חיה אותו, אז כדאי שתעצרי – המאמר הזה בדיוק בשבילך.

בעלות עסקים רבות שאני עובדת איתן חוששות מהמפגש שלהן עם המספרים, עם ספרי הנהלת החשבונות. זה נראה להן מפחיד, זר, משהו שהן לא רוצות להתעסק בו.

אבל האמת היא שבעלות העסקים שאני מלווה – שמתעניינות, חוקרות ולומדות – הן בעלות העסקים הכי מצליחות שאני מכירה.

כמו כבל תחום בחיים, הנטייה הראשונית שלנו היא להימנע ממה שמרתיע. אני מבינה את החששות האלה, באמת, ולכן אני תמיד אומרת ללקוחות שלי: כל אחת יכולה ללמוד, לפחות חלק מהמונחים, כדי לשלוט בעסק שלה ולנהל אותו. כי בסופו של דבר, אני מאמינה ששליטה בעסק שלך תביא אותך להצלחה.

דו”ח רווח והפסד הוא דו”ח שקיים, בעצם, בכל עסק, בכל היקף שהוא. הדו”ח מפרט את ההכנסות ואת ההוצאות של העסק. לאחר הפחתת ההוצאות מההכנסות של העסק – מתקבל הרווח או ההפסד שיש לנו בעסק. לדוגמה: אם בעסק שלך היו הכנסות בסך 800,000 שקל והוצאות בסך 500,000 שקל, הרי שהעסק שלך הרוויח 300,000 שקל באותה שנה.

סעיף ההכנסות הוא די פשוט – הוא כולל את כל ההכנסות שהפקת בעסק שלך (אצל עוסק פטור – כל הקבלות, אצל עוסק מורשה או חברה בע”מ – כל חשבוניות המס שהופקו).

סעיף ההוצאות כולל הוצאות שונות ומחולק לכמה קבוצות עיקריות:

*עלות המכר – זו קבוצה שכוללת את העלות הישירה של העסק שלך. לדוגמה: קניות של סחורה שנמכרת בעסק.

*הוצאות הנהלה וכלליות – אלה כל ההוצאות שאינן מהוות עלות ישירה של מה שאת מוכרת. לדוגמה: הוצאות הנהלת חשבונות, אגרות, שיווק ופרסום.

*הוצאות מימון – אלה כל ההוצאות שמאפשרות לך לממן/ לשלם עבור הפעילות העסקית. לדוגמה: עמלות בנק, עמלות כרטיסי אשראי.

בתוך דו”ח רווח והפסד ישנם כמה סוגי רווחים:

*רווח גולמי – הרווח הישיר בין המכירות לעלות המכר בעסק.

*רווח תפעולי – הרווח שנובע לאחר הפחתת הוצאות הנהלה וכלליות.

*רווח שוטף/ השנה – הרווח שנובע לאחר הפחתת הוצאות המימון.

כשבודקים אם עסק הוא רווחי – אנחנו מסתכלים על הרווח השוטף/ השנה של העסק.

הרווח בעסק אינו בהכרח רווח לצורכי מס. כעת, נניח שהרווח השוטף/ השנה זהה לרווח לצורכי מס בעסק שלך.

למה חשוב שתביני את מבנה דו”ח רווח והפסד?

כדי שנבין האם הפעילות העסקית שלך הניבה לך רווח או הפסד.

למה חשוב שתדעי האם העסק שלך הוא רווחי?

*כי עסק שיש בו הפסדים הוא עסק שדורש בחינה או הסתכלות מחדש. בעלת העסק צריכה לשבת ולנתח מניין נובע ההפסד. האם הוא נגרם בגלל אירוע חריג, חד-פעמי? האם בגלל תמחור שגוי של ההכנסות? או התנהלות לא תקינה בהוצאות?

*כי בעלת עסק שלא מרוויח צריכה לשאול את עצמה אם יש לעסק שלה בכלל זכות קיום?

*כי בעלת עסק שמרוויח צריכה לחשוב על עתיד העסק שלה – מה לעשות עם הרווחים? האם הם יושקעו בעסק? או יחולקו לבעלת העסק? האם לשנות אופן התאגדות מעוסק מורשה לחברה בע”מ? ועוד…

איך תעשי את זה?

אני ממליצה לפחות פעם בחודש להוציא דו”ח רווח והפסד, לקרוא אותו, להבין את המספרים שבו ולבחון לאן העסק שלך הולך. עלייך ממש לקבוע פגישה עם עצמך ביומן, ופשוט כמו פגישה עם לקוח פוטנציאלי – לקיים את הפגישה.

הכותבת רביטל רונן-לנץ היא רואת חשבון, נשואה ואמא ל-4 ילדים, תושבת מזכרת-בתיה. בעלת משרד רואי חשבון “גיורא לנץ ושות’ רואי חשבון”, שהקים אביה בשנת 1979, וממוקם ברחובות. חברה ב”קבוצת אליוט ישראל”.

;