fbpx
https://rootavor.com/wp-content/uploads/2021/07/גאון-בכלוב-scaled.jpg

“גאון בכלוב”: דרמה קומית מתעתעת בתיאטרון “הקאמרי” הבוחנת מי באמת כלוא בתוך עצמו

הצגה שמדברת על אנושיות, אהבה מכל הסוגים ומעמתת אותנו עם הכלובים הפנימיים של כל אחד מאתנו

צילום: כפיר בולוטין

1עמוס תמם עירית קפלן ושוהם שיינר צילום כפיר בולוטין

עמוס תמם, עירית קפלן ושוהם שיינר בהצגה “גאון בכלוב”. כוכב טלוויזיה ענקי שכלוא בתוך האגו המטורף שלו ואינו מסוגל להשתחרר מתדמיתו התקשורתית ולנהל מערכות יחסים כנות ואמיתיות

ההצגה “גאון בכלוב” בתיאטרון “הקאמרי”, מאת יואב בר-לב ועירית קפלן, מתארת משולש יחסים בין יורם גרניט, כוכב טלוויזיה ענקי עם “פה גדול” הנמצא בשפל של חייו: אשתו זרקה אותו מהבית משום שמאסה בבגידות שלו ותעשיית הבידור זרקה אותו משום שמאסה בקפריזות שלו. הצלע השנייה במשולש היא ויקי, מעריצה נלהבת שמזמינה אותו לביתה, והצלע השלישית היא יונתן, אחיה הגאון שנמצא על הספקטרום.

המפגש עם יונתן מוליד במוחו של יורם, אשר שאיפתו הגדולה היא לחזור ולהיות מלך הרייטינג, רעיון לשעשועון מטורף שיחזיר אותו אל המסך הקטן: יונתן, שהוא גאון בשאלות טריוויה, יתמודד מול כמה מתחרים שיצטרכו לענות במהירות על השאלות שישאלו. הבונוס הוא, כמובן, על פי דרישותיה של מפלצת הרייטינג, שיונתן אינו אדם רגיל אלא מי שנמצא על הספקטרום וכך נוצר הפורמט החדש שיורם מקווה שיביא לחזרתו אל קדמת הבמה.

ההצגה מדברת יותר מכל על הכלא הפנימי שלנו – כשלכל אחת מהדמויות כלא משלה – אצל יונתן זו העובדה שהחברה רואה בו שונה בגלל היותו על הספקטרום, אצל ויקי – האובססיה שלה ליורם, ויותר מכל יורם גרניט – שיש האומרים שהוא בן דמותו הבימתי של מי שהיה מלך הרייטניג בטלוויזיה הישראלית במשך שנים ומצא את מותו בנסיבות טראגיות, שכלוא בתוך האגו המטורף שלו ואינו מסוגל להשתחרר מתדמיתו התקשורתית ולנהל מערכות יחסים כנות ואמיתיות.

2עמוס תמם ועירית קפלן צילום כפיר בולוטין

עמוס תמם ועירית קפלן ב”גאון בכלוב”. ויקי, המעריצה הנצחית של יורם גרניט, מוכנה לעשות הכל מהכל כדי להיות לצידו

מפלצת הרייטינג שואבת את גרניט עמוק לתוכה והכלוב הולך ונהיה צר ומצומצם יותר. הבמה עצמה בעיצובה של שני טור מורכבת מהרבה ארונות/טלוויזיה המהווים גם הם סוג של קופסאות זיכרון ומסמנים את הכלא התודעתי שאנו לעיתים כולאים בו את עצמנו בתדמית שבנינו עם הזמן.

כדי לא לעשות ספוילרים, לא אפרט יותר מדי על עלילת ההצגה, אולם אומר שהמשולש עמו פתחנו מכיל בתוכו שלושה שחקנים גדולים ומוכשרים המגלמים בכישרון ובאהבה את הדמויות שלהם, בבימויו של עמית אפטה.  שלושתם כוכבים הזוהרים על הבמה כל אחד בתורו: עירית קפלן כוויקי, המעריצה הנצחית של יורם גרניט, שמוכנה לעשות הכל מהכל כדי להיות לצידו. קפלן, שהיא אשה חזקה ודעתנית, מגלמת דמות של אשה “קטנה” לכאורה, אולם היא מצליחה בהחלט לתת “פייט” אמיתי לכוכב הטלוויזיה הנרקיסיסטי.

ושני הגברים – עמוס תמם המגלם את יורם גרניט כוכב טלוויזיה, יפה תואר, כריזמטי, מהפנט ועם זאת מלא בשיגעון ואהבה עצמית. תמם מצליח להיכנס בצורה אבסולוטית לדמות ומנציח את השיגעון ואת המרדף אחר התהילה והרייטינג תוך כדי מסע של הרס עצמי שהוא אינו מסוגל לעצור. נדמה כי הוא אפסן את המצפון בפינה אפלה ומתקשה מאוד לאתר אותו.

3עמוס תמם עירית קפלן ושוהם שיינר צילום כפיר בולוטין

עמוס תמם, עירית קפלן ושוהם שיינר ב”גאון בכלוב”. מפלצת הרייטינג שואבת את גרניט עמוק לתוכה והכלוב הולך ונהיה צר ומצומצם יותר

ואחרון חביב – שוהם שיינר כיונתן, מכניס אותנו הצופים לעולמו של אדם על הרצף ומדגיש עד כמה יש לו מה לתת ולתרום. התמימות, האהבה והצניעות שהוא מביא אל הבמה מגיעים ללב של כל אחד מהצופים וגורמים להם להתאהב בו מיד.

זו הצגה שמדברת על אנושיות, אהבה מכל הסוגים ומעמתת אותנו עם הכלובים הפנימיים של כל אחד מאתנו – שהרי בסופו של דבר כל אחד מתמודד יום יום עם השדים הפנימיים שלו. “גאון בכלוב” – אהבתי.

;