fbpx
https://rootavor.com/wp-content/uploads/2019/05/פוליקר-גדול.jpg

כואב אבל פחות: המסע המרגש של יהודה פוליקר מאושוויץ להר הרצל

בשבוע שעבר, ביום השואה, השתתף יהודה פוליקר לראשונה בחייו במצעד החיים באושוויץ. ביום העצמאות הקרוב הוא ידליק משואה בטקס בהר הרצל. היוצר, שמשמש קול לבני הדור השני לשואה, יחשוב על הוריו בטקס הדלקת המשואות ולתפארת מדינת ישראל

מירי רגב מבשרת לפוליקר על הבמה כי נבחר להדליק משואה ביום העצמאות

מירי רגב מבשרת לפוליקר על הבמה כי נבחר להדליק משואה ביום העצמאות

החודש הזה הוא מהמרגשים בחייו של יהודה פוליקר – זמר, מלחין ויוצר, מעמודי התווך של התרבות הישראלית – בן לניצולי שואה מסלוניקי, שאלבומו המופתי “אפר ואבק” הפך לקולם של בני הדור השני לשואה ונחשב לאחד האלבומים הטובים והמוערכים ביותר שנעשו בארץ.

בשבוע שעבר, ביום השואה, השתתף פוליקר לראשונה בחייו במצעד החיים בפולין. ביום העצמאות הקרוב הוא ידליק משואה בטקס בהר הרצל. פוליקר, שהתבשר על בחירתו באמצע הופעה, היה נרגש מאוד, נבוך מעט, אפילו מבויש.

יהודה פוליקר בכניסה למחנה הריכוז אושוויץ עם הכתובת העבודה משחררת

יהודה פוליקר בכניסה למחנה הריכוז אושוויץ כשמאחוריו הכתובת “העבודה משחררת”

אבל זה פוליקר. קודם כל, אנושי, אכפתי ורגיש מאוד, שאין מתאים ממנו להשיא משואה. בפייסבוק שלו כתב באותו יום: “הערב התבשרתי במפתיע שנבחרתי להשיא משואה ביום העצמאות. מאוד התרגשתי מהבשורה. אני נערך בימים אלו לנסיעה למצעד החיים באושוויץ, שאקח בו חלק אחרי פסח. שנהיה חזקים ונמשיך לנצח, כדי שאף פעם לא יקרה לנו מה שקרה להורים שלנו”.

למחרת ביקש פוליקר לצרף אליו לטקס המשואות את שותפו לכתיבת “אפר ואבק” – יעקב גלעד. “אתמול בלילה לאחר שנרגעתי קצת מההתרגשות וממבול הברכות והאהבה”, כתב בפייסבוק, “עלתה בי מחשבה שמן הראוי שאדם נוסף יחלוק את המעמד הכל כך מכבד הזה וידליק איתי את המשואה – יעקב גלעד, שותפי לחלק גדול מהיצירות. הוסבר לנו שזה לא אפשרי כי מדובר בבחירה אישית. אני מכבד את זה אבל חשוב לי להבהיר ולהדגיש שיעקב הוא חלק בלתי נפרד מהדרך שלי”.

פוליקר מחכה לטקס במחנה אושוויץ-בירקנאו

פוליקר מחכה לטקס במחנה אושוויץ-בירקנאו. הנצח הוא רק אפר ואבק

במפגש מקדים של כל מדליקי המשואות שנערך לאחרונה, לקח פוליקר את המיקרופון ואמר: “אני לא רגיל לדבר, אני רגיל לשיר. כששרים לא מגמגמים, אז יכול להיות שאדבר בשירה בטקס המשואות. בתום המלחמה, כשאבי יצא מהמחנות והבין שהוא היחיד מבין בני משפחתו ששרד, הוא החליט לעלות לארץ ישראל. היו לו שם כמה חברים שאמרו לו: ‘בוא איתנו, נוסעים לאמריקה’. והוא אמר: ‘לא. אני נוסע לישראל, להקים מדינה, ולדאוג ששם זה לא יקרה שוב. לא עוד.

“ואבי, ג’קו פוליקר, הגיע לארץ ובדרך הכיר את אמא שלי באונייה ובסוף אני נולדתי וספגתי את כל סיפורי השואה. למזלי הגדול, יכולתי מתוך כל הפלונטר הזה להוציא גם משהו מעצמי ולדבר במקומם של הרבה אנשים שהם דור שני לשואה, הרבה אנשים שלא דיברו. עשיתי את האלבום ‘אפר ואבק’ עם יעקב גלעד. אני מאוד נרגש.

פוליקר בבית החרושת שינדלר בקרקוב

פוליקר בבית החרושת שינדלר בקרקוב

בקיץ 2012 הוציא פוליקר פרויקט ייחודי – “ג’קו ויהודה פוליקר”, אלבום נדיר שבו הקליט יהודה לפני 12 שנים את הוריו ז”ל שרים בלדינו וביוונית ללא ליווי, שירי יהדות סלוניקי טרום מלחמת העולם השנייה. על ההקלטות המקוריות בנה פוליקר הרמוניות קוליות, אקורדים, מקצבים, כלי נגינה ותכנותים אשר יוצרים מוצר שלם של מוזיקת עולם מרגשת ונדירה.

באביב 2017 קיים פוליקר מסע שורשים בסלוניקי, במהלכו נפגש עם הקהילה היהודית ולקח חלק במצעד החיים שם. לאות מחווה על פועלו העניקה לו הקהילה היהודית בעיר תעודה ומדליה על הפצת מורשת יהדות סלוניקי בארץ ובעולם.

יהודה פוליקר בקרקוב

יהודה פוליקר בקרקוב

בשבוע שעבר חזר פוליקר ממסע מצעד החיים בקרקוב ובאושוויץ, שם ביקר לראשונה במקום שבו נספתה כל משפחתו והופיע בטקס המרכזי באושוויץ-בירקנאו. בכתבה שהכינה חברת החדשות של ערוץ 12, “נוגע בכאב”, פוליקר נראה המום, הסתכל לכאב בעיניים, נראה לא אחת דומע, כמעט ולא יכול להתמודד עם מראות המחנות. כשמישהי בוכה לידו הוא אומר לה מיד: “פה צריך להיות חזקים, לא לבכות, מספיק בכו פה”.

“כשאתה מגיע לכאן אתה מתחיל לחוות, לדמיין, וזה נורא, נורא, שאי אפשר לראות”. בתוך המשרפות באושוויץ הוא אומר: “אפר ואבק זה פה”.

פוליקר עם צוות מצעד החיים בקרקוב

פוליקר עם צוות מצעד החיים בקרקוב

סעודת סיום לפני החזרה מקרקוב

4.5.19. סעודת סיום לפני החזרה מקרקוב. תודה ענקית לצוות ״מצעד החיים״ שאירח אותנו”

צילומים: פייסבוק

;