fbpx
https://rootavor.com/wp-content/uploads/2019/09/רועי-גדול.jpg

מגובה הלב: רועי היה אמור בכלל למות. היה מי שסבר שהוא כבר מת. כולם שמחו כשהתעורר. חוץ ממנו

יש הרבה סיפורים נפלאים על מורשת הקרב אבל הספר “מגובה הלב” מספק הצצה ישירה ונוקבת על הקרב שאחרי הקרב. רועי בן טולילה, קצין ביחידת מגלן שנפצע בג’נין ונותר משותק בפלג גופו התחתון, כתב ספר מעורר השראה על אדם אחד שבתוך עמו הוא יושב ועל הדמויות הגדולות מהחיים שהוא פוגש בדרכו. צריך לקרוא כדי להבין

1רועי בן טולילה צילום איתי עוז ארי

רועי בן טולילה. מאחורי כל חיסרון יש ניצחון ומאחורי כל נכות מסתתרת הזדמנות. צילום: איתי עוז ארי

רועי בן טולילה היה אמור בכלל למות. כלומר היה מי שסבר שהוא כבר מת. לא מות גיבורים הירואי, אלא מוות מהסוג המיותר כל כך, בלילה ההוא בג’נין לפני 15 שנה, שבועיים לפני יום הולדתו ה-23. רועי, קצין צעיר ומבטיח ביחידת מגלן, יצא לעוד פעולה שגרתית לאיתור מחבלים ונורה מאש של חבר לכוח שנכנס להתקף חרדה וירה עליו 34 כדורים. הכדור היחיד שפגע בו הותיר אותו משותק בפלג גופו התחתון. כולם שמחו כשהתעורר. חוץ ממנו.

צירוף של נסיבות ושל שילוב בין כוחות חיצוניים, עליונים ופנימיים השאיר אותו כאן, איתנו, לאחר שהתנדנד בין החיים למוות במשך שבוע ימים. בימים אלה ראה אור ספרו של בן טולילה, “מגובה הלב: הקרב שאחרי הקרב” (הוצאת “ידיעות ספרים”), שכתב את סיפורו האישי המרגש, אבל זה גם סיפורם של המון אנשים שפגש בדרך, שמייצגים בנחישותם את רוח הערבות ההדדית שמייחדת את החיים כאן והיו שם עבורו בצמתים השונים שזימנו לו חייו.

בן טולילה, 38, פגש הרבה אנשים, החל מדני גומז, חברו הטוב, שהיה טייס המסוק שבמקרה חילץ אותו באותו לילה. דני נפל במלחמת לבנון השנייה ורועי מעולם לא הספיק לומר לו תודה. היו שם גם ניר, רופא היחידה, שהציל את חייו פעמיים. בפעם השנייה 12 שנה מאוחר יותר כשהגיע לבי”ח הדסה בירושלים. ומאיה – חברתו באותם ימים שבחרה לצאת עם קצין ביחידה מובחרת ופתאום מצאה את עצמה מסתובבת עם אדם בכיסא גלגלים.

היה שם גם אותו לוחם שירה בו, שמבחינת רועי, במשך תקופה ארוכה, היה זה שהרס לו את החיים. היו שם דמויות גדולות ושבורות מהחיים שאותם פגש במחלקת השיקום, שותפים טריים לגורל משותף של חיים על כיסא גלגלים. היו שם חבריו החדשים, לוחמים במגרש של החיים, שחקני הכדורסל בכיסאות גלגלים. והיו שם ההורים והאחים ובסוף הסיפור יהיו שם גם הילדים.

2עטיפת ספרו של רועי בן טולילה בגובה הלב הקרב שאחרי הקרב

עטיפת ספרו של רועי בן טולילה “בגובה הלב: הקרב שאחרי הקרב”

מאז הפציעה הספיק רועי בן טולילה לשבת, להקים משפחה, לשחק כדורסל, לשנות את העולם. יש הרבה סיפורים נפלאים של מורשת קרב אבל הספר הזה מספק הצצה ישירה ונוקבת על הקרב שאחרי הקרב. כדי לשמר תדמית של גיבור אנחנו מעדיפים לא להתקרב לכאב של פצועי צה”ל, כי אז אנחנו עלולים לגלות שהם אינם גיבורים כפי שהתרגלנו לספר לעצמנו.

בדמות האנטי גיבור שלו, ובאופי האנושי שבו הוא צובע את גיבוריו, בן טולילה מספק זווית אחרת על הקרב שאחרי הקרב, זווית שאין בה גיבורי על, אלא אנשים פשוטים שנקלעו בעל כורחם לקרב שאין ממנו מוצא. באנושיות שבה הוא צובע את גיבוריו הם הופכים לקרובים מאי פעם.

מגובה הלב הוא לא אוטוביוגרפיה, בטח לא במובן המקובל, אלא סיפור. סיפור על מאבקים, על ניצחונות קטנים וגדולים, על רגעים מרגשים ועל חוויות מצחיקות עד דמעות. בראש ובראשונה זהו סיפור מעורר השראה של אדם אחד שבתוך עמו הוא יושב ועל הדמויות הגדולות מהחיים שהוא פוגש בדרכו. זהו סיפור קטן על בחירה וסיפור גדול עלינו כחברה.

בן טולילה, נשוי ואב לארבעה, הוא שחקן נבחרת ישראל בכדורסל כיסאות גלגלים ב-13 השנים האחרונות. הוא בוגר תואר ראשון בעבודה סוציאלית ותואר שני בייעוץ ארגוני. כיום, הוא יועץ בעולמות של פיתוח מנהיגות, עושה הרצאות ומעביר סדנאות כדורסל בכיסאות גלגלים. בנוסף, הוא עובד ומנחה בארגון מעוז העוסק בבניית רשת של מנהיגים ממיגוון מגזרים הפועלים יחד לחיזוק החוסן החברתי כלכלי של מדינת ישראל.

חלק מרכזי בחייו העמוסים הוא כדורסל כיסאות הגלגלים. רועי ייסד את קבוצת הכדורסל בכיסאות גלגלים של בית הלוחם ירושלים הפועלת  מטעם ארגון נכי צה”ל. בזמן יציאת ספרו הוא ייקח חלק באליפות אירופה בפולין. לתפיסתו, לחבריו למשחק היתה הסיבה הכי טובה בעולם להתבצר בכאב האישי שלהם, אבל הם בחרו לשחק ולשאוף ביחד לניצחון. הם היוו עבורו במשך השנים השראה ודוגמה איך בתוך כל חיסרון יש ניצחון ואיך מאחורי כל נכות מסתתרת הזדמנות.

;