fbpx
https://rootavor.com/wp-content/uploads/2019/03/מזו-גדול.jpg

מזותרפיה או בוטוקס?

אם המזותרפיה, הטיפול החם ביותר כיום בתחום הרפואה האסתטית, יחליף את הבוטוקס? דר’ רוברט כהן, נשיא האגודה לרפואה אסתטית בישראל, מסביר

מזותרפיה או בוטוקס 

צילום: שרה קומאו ל”אנספלאש”

אחד משלושת הטיפולים הנפוצים ביותר כיום להצערת מראה העור, שצובר פופולריות עצומה, הוא טיפול בשיטת המזותרפיה. בניגוד להזרקת חומצה היאלורונית שנועדה למלא נפח ו”להחליק” קמטים או זריקות בוטוקס שנעשות לתוך השרירים הקטנים בפנים ושנועדו להרפות אותם בנקודות מסוימות, המזותרפיה האסתטית, שגם היא מבוססת על זריקות, מיועדת לשפר את מרקם העור בכללותו.

מדובר באחד הטיפולים שזוכים להכי הרבה יחסי ציבור ולא מעט סלבריטאים מוכנים לשחרר תמונות של עצמם בזמן הטיפול, שכן הוא נחשב לטיפול “טבעי” ופחות פולשני. בניגוד לשני הטיפולים האחרים, מזותרפיה היא סידרת זריקות שטחיות מאוד ברמת האפידרמיס שנועדה לחורר מעט את האפידרמיס כדי לגרור את הגוף שלנו להגיב.

במקור פותחה השיטה בצרפת ונועדה לטפל בכאבים על ידי מספר רב של הזרקות שטחיות של חומרים נוגדי דלקת, ויטמינים ומינרלים, לאזור הכואב. בשנים האחרונות השיטה אומצה על ידי הרפואה האסתטית. המזותרפיה אומנם לא עוצרת את ההזדקנות אך היא בהחלט מביאה לשיפור במרקם העור ומעניקה מראה בוהק ובריא גם אם באופן זמני. בשוק כיום קיימת גם גירסה ביתית לטיפולי מזותרפיה בצורת גלגלת מחטים שעלותה לא גבוהה והיא משווקת על ידי חברות שונות.

בעוד שמרבית המטפלים מיחסים חשיבות רבה לחומרים הנלווים שמוחדרים לעור באמצעות הזריקות, דר’ רוברט כהן, נשיא האגודה לרפואה אסתטית בישראל, מבקש להדגיש כי מה שיוצר את האפקט העיקרי בטיפול המזותרפי הוא עצם הדקירה ופציעת העור, מה שהופך גם את השיטה הביתית ליעילה במיוחד.

דר' רוברט כהן

דר’ רוברט כהן. אין קשר בין בוטוקס למזותרפיה

מה כל כך מיוחד במזותרפיה שהיא הפכה ללהיט?

דר’ כהן: “אני מניח שזה בזכות העובדה שזו שיטה פשוטה יחסית שמשפרת את איכות העור בצורה הנראית לעין. המזותרפיה זכתה גם לאהדה תקשורתית גדולה בגלל שהרבה מפורסמים נתפסו לזה. מה שחשוב להדגיש שהיא אכן מביאה לשיפור ניכר במרקם העור אך פחות מטפלת בפגמים”.

מה זה עושה בעצם? 

הפעולה עצמה היא החדרת מחט לעור בצורת זריקות מאוד קטנות. עצם הפעולה פוצעת את העור, ואז הגוף שלנו מיד מתחיל לפעול לתיקון הנזק כדי להגן על עצמו מפני חדירה של גורמים מזהמים. כתגובה לחדירה הזו הגוף מייצר קולגן תגובתי כדי לתקן את הרקמה שנפגעה ולסגור את החורים הקטנים הללו.

התוצאה הנלווית היא מיצוק העור ושיפור איכותו בגלל היצור המוגבר של הקולגן. בתחום המכשירים בהם משתמשים למזותרפיה, הכי מוכר זה אקדח למזותרפיה, שהוא גם מחורר את העור וגם מחדיר חומרים כמו ויטמינים או קולגן דליל, שמשפרים את העור. אבל חשוב להגדיש: מה שעושה את הפעולה האפקטיבית הם החורים הנגרמים על ידי הזריקה יותר מאשר החומרים עצמם.

כמה טיפולים צריך לבצע כדי לראות שינוי משמעותי?

סידרה סבירה של טיפולים היא בסביבות חמישה טיפולים פעם בשבוע-שבועיים.

כמה זמן נמשכת ההשפעה של הטיפול?

משך ההשפעה משתנה מאדם לאדם. הקולגן התגובתי בסופו של דבר נספג. זמן הספיגה של הקולגן תלוי בסוג העור ובגורמים נוספים. לרוב זה מחזיק מספר חודשים.

האם יש יתרון בטיפול אצל רופא על פני טיפול ביתי במכשירים פשוטים?

הטיפול הביתי נעשה על ידי גלגלת שעליה יש פינים קטנים באורך שבין 0.2 מ”מ עד 0.5 מ”מ והם הבסיס של המזותרפיה. הפינים יוצרים חורים קטנים בעור בדומה לזריקות הנעשות על ידי אקדח המחטים של הרופא. גלגלת כזו אפשר להשיג בהרבה מקומות והיא יחסית זולה. אין יתרון מיוחד במכשור הרפואי. היתרון היחיד הוא שרוב האנשים פחות מקפידים כאשר מדובר בטיפול ביתי ואז התוצאות הן לא כפי שמצופה בעוד שהטיפול הרפואי מוקפד ועקבי.

באיזו תדירות כדאי לבצע את הטיפול הביתי?

בבית אפשר לעשות כל יום ולפעול לפי ההנחיות, לעבור על כל האזורים לפי מספר הפעמים המומלץ.

מהו זמן ההחלמה אחרי הטיפול?

אחרי הטיפול העור מגורה ויכולה להיות אדמומיות ונפיחות קלה. זה עניין של יום-יומיים עד שהסימנים נעלמים. במקרה של הליך ביתי שהוא פחות אגרסיבי, כבר אחרי פחות מחצי שעה אין סימנים על העור.

מה זה חוטי-מזו ששומעים עליהם בשוק ואם בכלל אפשר לקרא לזה ככה? 

חוטי מזו זה שטויות. מטרת החוטים היא לעשות מתיחה מיכנית של עור הפנים והם לא קשורים למזותרפיה אלא שייכים לקטגוריה אחרת של טיפולים אסתטיים.

האם יש תופעות לוואי לטיפול, יכולים להיווצר זיהומים?  

אם עושים את הטיפול המזותרפי אצל רופא שעושה סטרליזציה כמו שצריך אז לא. וגם בבית יש להקפיד לנקות את המכשיר באמצעות אלכוהול. אם לא מקפידים אפשר לגרום לזיהום.

האם האפקטיביות של הטיפול משתנה עם הגיל?

לא, הגיל לא משפיע. זה עובד אצל כולם.

האם הוא מתאים לכל סוגי העור?

בהחלט מתאים לכל סוגי העור, אפילו לעור רגיש, כי בסופו של דבר התהליך מבוסס על התגובה הטבעית של הגוף.

האם הוא מתאים למי שסובלת מאקנה?

המזותרפיה לא תשפר את מצב האקנה או את עומק הצלקות שנגרמו עקב האקנה, אבל בהחלט תשפר את איכות העור, כך שאין מניעה לעבור טיפול גם אם יש אקנה.

יש שאומרים כי המזותרפיה מחליפה את הבוטוקס. כמה זה נכון? 

זה לא נכון בכלל ואין קשר בין שני הטיפולים. הבוטוקס הוא חומר רעיל המופרש על ידי חיידקים מיוחדים שגורם לאי פעילות של העצבים הקטנים המפעילים את השרירים השטוחים והדקים של המצח. השיתוק של השרירים הוא הפיך והשפעתו פגה ברוב המקרים לאחר תקופה שבין 4-8 חודשים. הבוטוקס גורם מצד אחד לשיתוק מבוקר וחלקי של חלק מהשרירים ומצד שני מותיר יכולת התכווצות של השרירים האחרים, מה שיכול לגרום להעלמת הקמטים הארוכים, האופקיים של המצח, הרמה משמעותית של הגבות, והעלמת קמטים מסביב לעיניים. למרות אמירות של כמה רופאים בודדים, לא מומלץ להזריק בוטוקס בחלק התחתון של הפנים או בצוואר. בבוטוקס לא משתמשים לשיפור מרקם עור הפנים, והוא לא משפיע על איכות העור, בעוד שמטרת המזותרפיה היא לשפר את איכות העור ולמצק אותו.

מי מוסמך לבצע את הטיפול?

אך ורק רופאים שעברו הכשרה לשיטה הזו

דר’ רוברט כהן, בוגר האוניברסיטה לרפואה בניס שבצרפת, היה ממקימי הרפואה האסתטית בצרפת בשנות ה-80, וייסד ב-1999 את “החברה הישראלית לרפואה אסתטית” (IS.A.M). כיום הוא מנהל אקדמי של אוניברסיטת בר-אילן בתחום הרפואה האסתטית, יועץ מקצועי למוצרים אסתטיים, מחבר מאמרים רבים, משתתף בכנסים ומרצה בתחום הרפואה האסתטית.