fbpx
https://rootavor.com/wp-content/uploads/2019/12/הסכם-ממון-גדול.jpg

מתי כדאי לעשות הסכם ממון? וכיצד הוא יכול לעזור לתקשורת ולמערכת היחסים של בני הזוג?

עם העלייה בשיעור הגירושים, נראה שיחס החברה לגבי הסכם הממון הולך ומשתנה. בניגוד להסכם גירושים, הסכם ממון מנסחים כאשר הזוגיות טובה ואף אחד מבני הזוג לא מאוכזב או פגוע. ענבל דקל, עורכת דין לענייני משפחה וירושה, מסבירה למה חשוב לערוך הסכם ממון לפני הנישואים

מאת: ענבל דקל, עורכת דין לענייני משפחה וירושה

1עוד ענבל דקל צלם ענבל מרמרי (1)

עו”ד ענבל דקל. צילום: ענבל מרמרי

בעבר חשבנו על הסכם ממון כנושא המעורר חוסר נוחות בקרב זוגות. יש שאמרו שזה חוזה לא רומנטי, שכן איך אפשר בשיא האהבה רגע לפני החופה לדבר על פרידה? האם זה אקט קר וציני? האם הוא מעורר חוסר אמונה במוסד הנישואים?

אך אם העלייה בשיעור הגירושים, נראה שיחס החברה לגבי הסכם הממון הולך ומשתנה. בניגוד להסכם גירושים, הסכם ממון מנסחים כאשר הזוגיות בתקופה טובה ואף אחד מבני הזוג לא מאוכזב או פגוע.

הסכם ממון עדיף בכל מקרה וחייב להיערך על-ידי בעל מקצוע המבין את החוק והפסיקה, כלומר – על-ידי עורך דין העוסק בתחום המשפחה. למעשה, אין כמעט מקרה שבו הסכם ממון מיותר. הסכם הממון בא לפתור בעיות שייווצרו במהלך הנישואים והזוגיות ובעת הפירוד.

כיצד תימנעו מסיטואציה לא נעימה ותראו את האלמנטים החיוביים שיש להסכם הממון להציע לזוגיות?

עשו תוכניות כשאתם הכי מאושרים ובטוחים בזוגיות שלכם, גם תוכניות של חלוקת רכוש במקרה של פרידה. הגיעה הצעת הנישואים? מזל טוב. ההמלצה היא לדבר על הסכם הממון ולהשלים את החתימה עליו עוד בטרם מוצאים אולם ומקדמים את טקס החתונה.

הסכם ממון יכול לבנות בסיס מוצק לזוגיות בה ניתן “לדבר על הכל”. נכון. זה לא הכי נעים לדבר על כסף, אבל צריך. גם לא נעים לדבר על דיכאון אחרי לידה או משברים משפחתיים אבל מערכת הנישואים נועדה לאפשר לכם קרקע יציבה ופורייה לשיח פתוח. הסכם הממון זו מדרגה חשובה שבה אתם יכולים לבחון את השיח ביניכם וכן לשפר את ההתנהלות של שניכם כיצד אתם פועלים ומגיבים בחוסר הסכמה וללמוד איך לגשר על פערים.

הסכם הממון נותן תמונה ברורה יותר על המטרות הצרכים והדאגות של בן הזוג לפני החתונה. לעיתים העיסוק בהסכם הממון חושף ממה בן הזוג שלכם חושש או חרד. זו הזדמנות עבורכם לנסות ולעזור לו להתגבר על החשש בין באמצעות סעיפים בהסכם שיתנו לו הגנה, ובין במערכת היחסים ביניכם שבה תראו איפה ניתן לשפר ולהעניק תחושת יציבות וביטחון.

הסכם ממון גם יכול להגן על בן הזוג החלש יותר. לעיתים, צד אחד צבר את כל הונו הרב עוד טרם הכיר את בן הזוג. במצב זה חוק יחסי ממון קובע מראש שמה שצבר טרם הנישואים שייך רק לו. הסכם ממון יכול להעניק לבן הזוג “החלש” הטבה או הגנה במקרה של פרידה וניתן לקבוע מה יקבל אותו בן הזוג במקרה של פרידה.

עריכת הסכם ממון מעמידה את הזוגיות שלכם בבחינה תחת לחץ עוד טרם הנישואים. לרוב, המשבר הראשון במערכת יחסים זוגית היא עם לידת הילד הראשון. הסכם ממון והתקופה שעד לחתימתו עלולה להעמיד את הזוגיות תחת לחץ מסוים והתמודדות ראשונית עם חוסר הסכמה. במידה ותבחרו לשפר ולהעמיק את מערכת היחסים תוכלו ללמוד בצורה חיובית כיצד לנהל משברים זוגיים, להתחשב ברצונות של הצד השני ולראות את מצבו גם אם אתם לא בהכרח מסכימים עם דעתו.

ניתן לבחון את התנהגות בן הזוג לאורך תהליך כתיבת ההסכם ועד לחתימתו. בן הזוג יצא מפרופורציות? הרגשתם שאתם פתאום “לא מכירים” את האדם לו אתם עומדים להינשא? אולי טוב שזה קרה לפני החתונה. הסכם ממון בהחלט יכול לחשוף התנהגות של בן זוג לאורך תקופה ואלו הם צדדים שכדאי לכם להכיר.

כשרוצים להגן על נכס ספציפי. הסכם ממון הוא מצוין כדי להגן על נכס ספציפי שצברתם טרם הנישואים, באופן שבו אותו נכס לעולם לא יהא בר חלוקה. כמובן שניתן לקבוע כי מעתה ואילך כל הצבירות הנוספות יהיו משותפות.

כשמדובר בפרק ב’ (או ג’… ד’…). מערכות יחסים רציניות בגלגול שני, שלישי רביעי ואילך מחייבות הסכם ממון שכן אינכם דואגים רק לזכויות שלכם אלא גם לזכויות של הילדים שלכם.

זה יכול להגן על עסק שבניתם עוד הרבה לפני שהכרתם. הקמתם עסק מוצלח לפני הנישואים? למה שלא תגנו על העסק הזה מפני פירוק במידה ומערכת היחסים שלכם לא תעלה יפה?

הסכם ממון מאפשר לכל אחד מהצדדים לסיים מערכת נישואים שאינה מצליחה. הסכם ממון יכול להחיל מנגנונים שיכולים למנוע סרבנות גט ולהגן על מצב כזה.

הסכם ממון מוציא את אלמנט ה”נקמה” במידה ומתגרשים. לרוב, צדדים שחתמו על הסכם ממון נמצאים במודעות מלאה לזכויות ולחובות שלהם, וממעטים לפנות לערכאות משפטיות ומצליחים להגיע להסכמות מהירות בדרכי נועם ומחוץ לכתליי בית המשפט.

הסכם ממון ימנע הליכים משפטיים ממושכים ויקרים. ניסוח של הסכם ממון חד ברור ולא ארוך מדי יסייע בידיכם לסיים במהירות מערכת יחסים שאינה רצויה עוד, וימנע מהצד השני להגיש תביעות מיותרות בנוגע לפרשנות כזו או אחרת של ההסכם. זוגות שלא חתמו על הסכם ממון עלולים למצוא עצמם מתדיינים במשך שנים בבתי משפט בנוגע לחלוקה של רכוש ועסקים.

;