fbpx
https://rootavor.com/wp-content/uploads/2019/03/גדול-5.jpg

עשו לכן חוק, שתו תה ירוק!

כתבה על תה? דווקא לקראת הקיץ? לא, לא התבלבלנו. תה בכלל, ותה ירוק בפרט, הוא הדבר הכי טוב שאתן יכולות לתת לגוף שלכן. הוא עשיר בנוגדי חמצון שמונעים מחלות, נלחמים בהזדקנות העור, מסייעים לירידה במשקל, מורידים את הכולסטרול הרע ומחזקים את הזיכרון. מסוקרנות? הנה מדריך המלא לסגולותיו הרפואיות של המשקה שיעשה לכן את הקיץ

מערכת כלי תה בעיטור פרחים

צילום: “סטודיו פיפ”

התה הירוק, שעשוי מעלי תה שעוברים ייבוש עדין המשמר את צבעם הירוק ואת מקסימום הבריאות הטבעית שיש בצמח התה, ידוע בסגולותיו הרפואיות. למעשה, סגולותיו של התה הירוק ידועות בסין כבר למעלה מ-5,000 שנה, וברפואה הסינית התה משמש לריפוי מחלות זיהומיות, הצטננויות והקלה על מערכת העיכול ומערכת העצבים.

הטרנד הלוהט בשנים האחרונות בשוק התה הירוק הוא ה-EGCG, נוגד חמצון חזק ועוצמתי, הנמצא בעלי התה בשפע. מחקרים מדעיים מצביעים על כך כי לנוגד חמצון זה יש יכולת לסייע בהורדת רמות הכולסטרול ובמניעת מחלות לב, כמו גם במניעת אלצהיימר, פרקינסון ואפילו סרטן.

בנוסף, ל-EGCG שבתה הירוק יש יכולת להגביר את קצב חילוף החומרים ובכך לתרום למעשה לתהליך ההרזיה. זו הסיבה שמומלץ לשתות 2-3 כוסות תה ירוק ביום, בין אם מדובר בתה מתפזורת או מתיונים, ולהקפיד לשתות ספל תה ירוק לאחר הארוחה, מכיוון שהוא ידוע גם כמקל על תהליך העיכול וכמגביר את תחושת השובע.

לפניכן עוד סיבות טובות לשתות תה ירוק בכל ימות השנה:

  1. תחליף טוב למים. שתיית שלוש כוסות תה או יותר ביום טובה כמו שתיית שלוש כוסות מים ויותר. במחקר שנערך באחרונה על ידי מועצת התה באנגליה, בוצע מעקב אחר 21 גברים שחולקו באופן אקראי לשתי קבוצות: האחת שתתה ארבעה ספלי תה ביום, והשנייה – כמות זהה של מים. במקביל, בוצעו למשתתפים בדיקות דם ושתן בתחילת המחקר, במהלכו ובסיומו. מהממצאים עלה כי לא נמצא הבדל מבחינת מאזן הנוזלים בין שתי הקבוצות. מכאן הסיקו החוקרים כי שתיית ארבעה ספלי תה ביום כמוה כשתיית כמות זהה של מים.
  2. מסייע לירידה במשקל. לתה הירוק, כאמור, יתרונות רבים בסיוע להגברת קצב שריפת הקלוריות בגוף. באחרונה נערך מחקר שבו נמצא כי ה-EGCG שבתה הירוק עוזר להפחתת ספיגת השומן ואחסונו בגוף, ואף עשוי לסייע לפירוק רקמת השומן שמסביב לבטן, שידועה כמעלה את הסיכון ללקות בסוכרת מסוג 2, יתר לחץ דם ועודף כולסטרול. תה ירוק נמצא גם כחומר שמעורר וממריץ את ייצור האינסולין, כמו גם כמשפר במידה מסוימת את תפקודו של הלבלב וכתורם לוויסות רמות הסוכר בדם.
  3. מגן על הלב. החומרים שיש בתה הירוק תורמים להרפיה של כלי הדם ומאפשרים על ידי כך זרימה טובה יותר של הדם, מה שמסייע בהגנה על בריאות הלב. בנייר עמדה שפרסמו איגוד הקרדיולוגים הישראלי ועמותת הדיאטנים “עתיד” ישנה הנחייה לעודד שתיית תה ירוק, שנמצא קשור להסתברות נמוכה יותר של הופעת מחלות כלי דם ולב.
  4. מוריד את רמות הכולסטרול בדם. סובלות מרמות גבוהות של טריגליצרידים בדם? שתיית תה ירוק עשויה לסייע להורדת רמות אלה, במיוחד אם תשתו אותו לאחר הארוחה. ממחקרים שונים עולה כי לשתייה יומית של תה ירוק יש השפעה טובה גם על ירידת רמות הכולסטרול “הרע”, ללא פגיעה ברמות הכולסטרול “הטוב”.
  5. שומר על המוח. החומרים בתה הירוק עשויים לסייע בשמירה על החלקים במוח שמווסתים את תהליכי הלמידה והזיכרון. צריכה קבועה של תה ירוק יכולה לעזור גם במניעה של מחלות ניווניות ונוירולוגיות כמו אלצהיימר ופרקינסון. במחקר שנערך ביפן במשך 13 שנה בקרב 82,000 גברים ונשים בריאים בגילאי 45-74, שלא סבלו ממחלת לב וכלי דם או מסרטן, נמצא כי שתיית תה ירוק כל יום מורידה את הסיכון ללקות בשבץ מוחי. זאת, הודות לקטכינים (נוגדי חמצון) בתה, שמסייעים לאיזון ולשיפור לחץ הדם.
  6. נחשב לאנטי אייג’ינג טבעי. אם עיינתן פעם בקרמים הקוסמטיים השונים שמיועדים לשמירה על מראה עור צעיר ובריא, בוודאי הבחנתן כי בחלק מהם אחד מהמרכיבים הוא תמצית של תה ירוק. לא סתם. נוגדי החמצון שבו מסייעים גם לשמירה על מראה עור צעיר ורענן.
  7. מחזק את המערכת החיסונית. במחקר שנערך באורגון שבארצות-הברית נמצא כי התה הירוק מעלה את כמות תאי ה”טי רגולטורים” בגוף, החיוניים לתפקוד מערכת החיסון. לטענת החוקרים, הבנת הממצאים יכולה לספק דרך קלה ובטוחה לשליטה במחלות אוטואימוניות (שבהן מערכת החיסון של הגוף תוקפת את עצמה) וכן בזיהומים הנגרמים מווירוסים.
  8. אידיאלי לאימון בחדר כושר. אם אתן מנסות לרזות ומבצעות לשם כך גם אימוני התנגדות, כדאי שתיקחו איתכן לאימון תה ירוק. במחקר שפורסם באחרונה נבחנה התועלת של התה לאימוני התנגדות של 36 נשים שנמצאו בתהליך של ירידה במשקל. הנשים חולקו לארבע קבוצות: האחת קיבלה תה ירוק, ללא אימוני התנגדות; השנייה – תה ירוק פלסבו (מים שנצבעו כך שייראו כמו תה ירוק), ללא אימוני התנגדות; השלישית – תה ירוק ואימוני התנגדות; והרביעית – תה ירוק פלסבו ואימוני התנגדות. במשך שלושה חודשים נמדדו קצב הירידה במשקל של הנשים, מסת השריר, מסת השומן, היקף המותניים, רמות השומנים בדם וההוצאה האנרגטית במנוחה. מהממצאים עלה כי הקבוצה השנייה לא עברה שום שינוי לטובה. ההיפך – בקבוצה זו אף נצפו ירידה במסת השריר ועלייה במסת השומן. ביתר הקבוצות, לעומת זאת, נצפו שינויים מעניינים: הקבוצה הראשונה – שקיבלה תה ירוק ולא ביצעה אימוני התנגדות – היתה היחידה שהראתה ירידה במשקל וב-BMI (מדד מסת הגוף), שאותה מייחסים החוקרים להשפעת מרכיבי התה הירוק. בנוסף, שמרו חברות קבוצה זו על מסת השריר, ונמצא כי הירידה במשקל נבעה מהפחתה של 4.7% באחוזי השומן. הקבוצה השלישית, ששילבה בין התה לאימונים, היתה בעלת התוצאות הטובות ביותר. הנשים אומנם לא ירדו במשקל, אך אחוזי השומן שלהן ירדו בצורה מובהקת ב-10.3% ומסת השריר שלהן עלתה. ומה עם הקבוצה הרביעית? בזו לא נצפה שינוי במשקל, אם כי הנשים ירדו במסת השומן ועלו במסת השריר, אך לא בצורה מובהקת כמו בקבוצה ששילבה בין אימוני התנגדות לשתיית תה ירוק.

;