fbpx
https://rootavor.com/wp-content/uploads/2019/12/גדול-2.jpg

פיגמנטציה: יותר מ-200 מיליון נשים בעולם סובלות מכתמי פיגמנטציה, המשנים את איכות עורן

מהי בכלל פיגמנטציה? איך נוצרת פיגמנטציה בעור? מהי הסיבה שבסביבות גיל 40 מתגלים לעין כתמים ש”לא היו שם קודם”? ואיך מטפלים בכתמים בפנים? ננסי ירחי, מנהלת קשרים רפואיים במותג הדרמו-קוסמטיקה “לה רוש-פוזה”, מסבירה הכל

ננסי ירחי מנהלת קשרים רפואיים במותג לה רוש פוזה צלם מוטי פישביין

ננסי ירחי, מנהלת קשרים רפואיים במותג “לה רוש-פוזה”. צילום: מוטי פישביין

הידעתן? יותר מ-200 מיליון נשים בעולם סובלות מכתמי פיגמנטציה, המשנים את איכות עורן. ועוד נתון מעניין: 8 מתוך 10 נשים מתלוננות על הופעתם של סימנים כהים בפניהן. הגורמים העיקריים לכתמי עור הם זיהום סביבתי יחד עם קרינת UVA.

אף על פי שכל הגוף נמצא תחת ההשפעה המזיקה של הזיהום הסביבתי, עור הפנים הוא האזור המושפע ממנו ביותר. המזהמים שהוא פוגש בכל יום יוצרים רדיקלים חופשיים על האפידרמיס. אלה מקדמים את יצירתם של סימנים כהים וגוון עור לא אחיד. לדברי ננסי ירחי, מנהלת קשרים רפואיים במותג הדרמו-קוסמטיקה “לה רוש-פוזה”, עונת החורף היא העונה המתאימה לטפל בפיגמנטציה.

ננסי, מהי בכלל פיגמנטציה?

פיגמנטציה היא בעיקר בעיה אסתטית. היא שם כולל לכתמים של פיגמנטים כהים יותר, שנוצרו במהלך השנים על העור, עקב חשיפה ממושכת לשמש, שינויים הורמונליים (הריון, לקיחת גלולות וכדומה) ואפילו כמזכרת מפצעונים או מחבלות. פיגמנטציה גורמת למראה עור מבוגר יותר, עם כתמים בולטים, שלעיתים קשה להסתירם.

איך נוצרת פיגמנטציה בעור? 

בעור שלנו שוכנים תאים הנקראים מלנוציטים. תאים אלה ממוקמים בין השכבה העליונה של העור, האפידרמיס, לבין השכבה האמצעית, הדרמיס. בכל פעם שאנחנו נחשפים לשמש, “שולחים” המלנוציטים פיגמנט אל השכבה העליונה של העור. פיגמנט זה נקרא מלנין. המלנין נשלח אל פני העור כדי ליצור עליו “שכבת מגן” כהה (או במילים אחרות – שיזוף) שתסייע לגוף בהתגוננות נגד השמש.

כיום כבר ידוע שחשיפות ממושכות לשמש משפיעות על עורנו לטווח הארוך. קרני השמש מזרזות את הזדקנות העור, ובנוסף – פיזור לא אחיד של הפיגמנטים גורם להיווצרות כתמי פיגמנטציה, שצצים באופן מידי או לעיתים לאחר שנים (אפילו עד כ-30 שנים קדימה!).

מהי הסיבה שבסביבות גיל 40 מתגלים לעין כתמים, ש”לא היו שם קודם”?

כשאנו צעירים, עור הפנים שלנו מוצק, עבה וגמיש. ייתכן והמלנין מתפזר באופן לא אחיד, אך הדבר לא תמיד נראה לעין, משום שהוא נמצא בשכבות עמוקות יותר. בסביבות גיל 40 העור הופך דק יותר, ומאבד מן המיצוק שלו באופן משמעותי. או אז מתגלים הכתמים.

איך מטפלים בפיגמנטציה?

קיימים פתרונות דרמטולוגיים רבים המיועדים להבהרה ולהפחתת עוצמת הפיגמנטציה, המתבצעים אצל רופאי עור, קוסמטיקאיות ואפילו מנתחים, כמו: פילינג כימי עמוק (אצל רופא בלבד ובהרדמה מלאה), טיפולי לייזר, טיפולי אינפרא אדום/IPL, פילינג שטחי (אצל קוסמטיקאיות או בעזרת תכשירים ביתיים) ועוד.

עולם הקוסמטיקה (מוצרי צריכה ויוקרה כאחד) לא נשאר מאחור ומציע מוצרים אפקטיביים לטיפול בפיגמנטציה. מוצרים אלה עושים שימוש בוויטמינים ובחומצות בעלות יכולות קילוף והסרה של שכבות עור. טיפול מניעתי נוסף בפיגמנטציה, שהוא יעיל וזמין לכולם, הוא הקפדה על מריחת SPF (מקדם הגנה) מדי יום, כתכשיר נפרד או כרכיב בתוך קרם הלחות היומיומי שלנו.

מה זה SPF, ואיזה מספר כדאי לבחור?

לצד הסימון SPF (Sun Protection Factor), יופיע מספר, בדרך כלל בין 15 ל-100 (המספרים הגבוהים יותר יימצאו בדרך כלל בקרמים ייעודיים נפרדים להגנה מהשמש). המספר מסמל את מספר הדקות כפול 10, שבהן אנו מוגנים מקרינת השמש. כלומר בתכשיר בעל SPF 20, תהיי מוגנת מקרינת השמש במשך 200 דקות! כדי לשמור את ההגנה, חובה לחדש את הקרם בכל 3 שעות (ואם עשית פעילות מאומצת המשלבת הזעה, או שחייה במקור מים כלשהו, כדאי לחדש מיד לאחר הפעילות).

אם שמתי קרם יום המכיל SPF 20, ומעליו מייקאפ עם SPF 15, האם אני יכולה “לחבר” את המספרים? כלומר, האם יצרתי הגנה השווה ל-SPF 35?

התשובה היא לא! אנחנו נהיה מוגנים מקרינת השמש למשך הזמן שאותו הגדיר התכשיר עם המספר הגבוה ביותר. כלומר – 20. עם זאת, בזכות ה-SPF 15  הנמצא במייק-אפ, נהיה מוגנים יותר, באותו פרק זמן.

האם באמת חשוב להקפיד על טיפול משולב יום+לילה?

במהלך היום אנו נחשפים מדי פעם לשמש. טיפול הולם בפיגמנטציה חייב לכלול מקדם הגנה, כדי למנוע היווצרות מראה כתמים חדשים, ומניעת התחזקותם של מראה הכתמים הקיימים. קרם היום יכלול, מלבד SPF 25, גם מרכיבים פעילים, אך עדינים יותר, שימשיכו את הטיפול בפיגמנטציה גם במהלך היום, אך לא יגיעו לרמת קילוף גבוהה.

בלילה, במהלך השינה, העור מתפנה לנשום ולהתחדש והספיגה שלו טובה פי שניים מאשר ביום. בנוסף, איננו נחשפים לשמש! זהו זמן אידיאלי לשימוש ברכיבים בעלי יכולות קילוף והסרה, כמו חומצות אלפא הידרוקסיות למיניהן. לכן, קרם הלילה יכיל חומרים פעילים יותר. חובה להשתמש בקרם יום בעל מקדם הגנה לאחר שימוש בחומרים מקלפים בלילה! זאת  מפני שהקילוף חושף שכבה חדשה ועדינה יותר בעור, העלולה להיפגע מחשיפה לשמש, ולו הקלה ביותר.

מהו הפרמטר העיקרי המשפיע בצבע העור?

הפרמטר העיקרי המשפיע בצבע העור הוא “מלנוגנזיס”, יצור המלנין בתאי העור. המלנין נותן לנו גוון לעור, אבל קיימים מצבים של יצור יתר של מלנין ושליחת מלנין לקוי לשטח העור, הגורמים לפיגמנטציה, לכתמים בעור הפנים. כאמור, הגורמים להיווצרות פיגמנטציה יכולים להיות גם חיצוניים, כמו חשיפה לשמש, וגם כתוצאה משימוש בתרופות פוטו-סנסיטיביות (היכולות לגרום לכוויה) שימוש בהורמונים, דלקת בעור כמו אקנה, פצע, או כוויה.

מיהן הנשים שסובלות מפיגמנטציה?

נשים צעירות המקבלות טיפולים הורמונליים; נשים בהריון; נשים עם דלקת בעור, אקנה, פצעים, קעקועים, או כוויות; ונשים מבוגרות עם עור דק יותר וייצור יתר של מלנין. לנשים עם עור כהה, יש נטייה גבוהה יותר לייצור פיגמנטציה.

איך להימנע מפיגמנטציה?

יש להשתמש בהגנה מפני השמש גם בחורף, בדיוק כמו בקיץ, מהזריחה עד השקיעה, כדי למנוע היווצרות הפיגמנטציה. כמו כן, ניתן להשתמש בטיפוח שמעניק לחות וגם מפחית את המלנין.

איך משפרים ומפחיתים פיגמנטציה קיימת?

מומלץ להשתמש בתכשירים המכילים נוגדי חמצון פעילים, כמו  LHA- נגזרת מחומצה סליצילית, המסייעת להתחדשות התאים ולהפחתת כתמים קיימים; גינקו בילובה וחומצת פרולית – 2 אנטי-אוקסידנטים חזקים נגד רדיקלים חופשיים; ויטמין B3 – חומר נגד דלקת, המונע את הישנות הפיגמנטציה; ו-פי רזורסינול – חומר המפחית את ייצור המלנין. כמו כן, מומלץ להשתמש ביום בקרם בעל מקדם הגנה 30 ולהשתמש בערב בסרום. יש גם מוצר לעיניים, שמכיל קפאין, ומטפל בנפיחות בנוסף לכהות מתחת לעיניים, שאותו מומלץ למרוח את פעמיים ביום.

;