fbpx
https://rootavor.com/wp-content/uploads/2020/08/רותם-סלע-גדול.jpg

רותם סלע: “אשה היא יותר נרצחת, יותר נאנסת, יותר מוחפצת ומושפלת, ולרוב גם יותר אשמה”

לרותם סלע לקח סופ”ש שלם לנסות להתאושש ממקרה האונס המזעזע. “אבל מה זה סופ”ש אל מול חיים שלמים”, כתבה. “אני מאמינה לך. ילדה בת 16 בחדר במלון לבד מול כל כך הרבה חיות אדם שהם הכל חוץ מגברים”

אף אחד לא נשאר אדיש לאונס האכזרי והמזעזע שהתרחש בשבוע שעבר במלון “הים האדום” באילת, שבו צעירה בת 16 נאנסה על ידי כ-30 גברים. המונים יצאו למחות ברחובות, מקומות עבודה השביתו אתמול את העבודה למשך שעות ומפורסמים רבים הגיבו ברשתות החברתיות, ביניהם רותם סלע, יעל גולדמן, שרית חדד והשף חיים כהן.

1רותם סלע צילום דודי חסון

רותם סלע. צילום דודי חסון ל”קסטרו”

רותם סלע: “הכל חלק מאותו נרטיב, מאותו הלך רוח”

לרותם סלע לקח סופ”ש שלם לנסות להתאושש ממקרה האונס המזעזע. “אבל מה זה סופ”ש אל מול חיים שלמים”, כתבה בפייסבוק שלה. “אני מאמינה לך. ילדה בת 16 בחדר במלון לבד מול כל כך הרבה חיות אדם שהם הכל חוץ מגברים”

“אני רוצה לכתוב כמה הסיפור הזה ספציפית מזעזע ושובר לב (והוא כמובן כזה), אבל לצערי הרב הסיפור הנוראי הזה הוא חלק ממגמה עצובה שבה אשה היא ‘פחות’. היא פחות חשובה. היא פחות מתוגמלת, היא פחות בכירה, היא פחות נדרשת בוועדת הקורונה הלאומית.

“היא כן ‘יותר’ במלא תחומים אחרים. היא יותר נרצחת, היא יותר נאנסת, היא יותר מוחפצת ומושפלת, ואם תשאלו חלק גדול מהאוכלוסייה היא גם יותר אשמה. היא אשמה שפיתתה כדורגלנים שבגדו בנשים שלהם, היא גם אשמה ששתתה קצת יותר מדי בקפריסין, היא אשמה שהגיעה עם מכנסיים קצרים ומפתים לבית הספר ואשמה שהעלתה תמונה שלה בבגד ים לרשת.

“זה הכל חלק מאותו נרטיב, מאותו הלך רוח. כמה פעמים ראיתם תמונה של בחורה באינסטגרם בבגד ים ואמרתם שהיא ‘שרלילה שרוצה את זה’ וכמה פעמים ראיתם גבר מצטלם עם בגד ים ואמרתם אותו דבר? כמה פעמים נתקלתם בעבודה בבחורה אסרטיבית וקראתם לה מאחורי הגב ‘כלבה משוגעת’ וכמה פעמים זה קרה לכם עם גבר באותה פוזיציה?

“זה מתחיל מזה שאנחנו פחות – ונגמר בזה שאנחנו יותר. פחות חשובות, יותר נפגעות. הדרך עוד ארוכה אבל היא תוכל להשתפר על ידי חינוך והרתעה. שני דברים שלוקים בחסר במדינה עם ממשלה שלוקה בחסר.

“ובהיעדר שני אלו נשארה לנו הערבות הדדית. יש לנו האחד את השני. לחנך, לדבר, להסביר, להקים קול צעקה. לתמוך אחת בשנייה ולהיתמך על ידי אחינו הגברים האמיתיים.

“להגיד בקול גדול – אני מאמינה לך. לכל מילה. לכל אות. אני מאמינה לך שעברת זוועה. אני מאמינה לך שלא רצית. אני מאמינה ללב שלך שזועק הצילו עכשיו. ואני מחבקת אותך. גם אם לא פיזית, אני מחבקת אותך מרחוק. אנחנו מאמינים לך. אני מאמינה לך”.

2יעל גולדמן צילום סבוקלם

יעל גולדמן: צילום יח”צ “סבוקלם”

יעל גולדמן: “מסרבת להאמין שזו החברה שאנחנו חיים בה”

“אני לא מבינה, באמת”, כתבה יעל גולדמן ברשתות החברתיות. “אני חסרת מילים. אני לא מבינה איך אדם אחד, שניים או שלושים, כי זה לא משנה באמת, שגדלו בבית, שיש להן אמא, אחיות, שלמדו בבית ספר, ששירתו בצבא – יכולים לעשות דבר כזה.

“איך לא קם האחד הזה שעצר את זה, שידע שזה מקולקל מהיסוד, שזה מצלק את הנפש. זה לא מאבק של נשים אל תטעו, אני מסרבת להאמין שזו החברה שאנחנו חיים בה. דווקא עכשיו כשהכי צריך מתגלה האמת המרה של מחסור בתקציבים וכלים לטיפול במקרים כמו אלה.

“והיא? היא תיחקר שוב ושוב על המעשים שלה, ותעמוד מול 30 עורכי דין שלא יחוסו עליה. ולא יבחלו באמצעים להוכיח שהיא משקרת וזה היה בהסכמה. אני לא מבינה את זה, באמת. אפילו לא אחד שעצר את זה. גם אני מאמינה לך. ושולחת לך את כל האהבה שבעולם”.

שרית חדד: “איך הורים יכולים לישון בשקט?”

גם על שרית חדד עבר סופ”ש קשה. “במהלך סוף השבוע הזה לא הפסקתי לחשוב איך הורים יכולים לישון בשקט אם לא פוסקות הידיעות על גננות מכות בגני ילדים?”, שיתפה את עוקביה באינסטגרם. “איך ההורים של אותם ילדים שספגו מכות וקללות אמורים להמשיך את חייהם? כאמא אני חושבת על זה והעיניים שלי דומעות. המקום שאמור להיות הביטחון של הילד הופך להיות המקום המסוכן ביותר בשבילו.

“איך הורים יכולים לישון בשקט כשהילדה בת ה-16 שלהם בסך הכל רצתה לבלות בחופש הגדול לפני החזרה ללימודים ופגעו בגופה ובנפשה, צילקו אותה ואת משפחתה לתמיד!

“עשרות ‘גברים’ היו בסיטואציה הזו ולאף אחד מהם לא היה את השכל הבריא לעצור את הזוועה הזאת! כאשה, כאמא ל-2 בנות, המציאות העצובה הזאת מראה לנו שאנחנו כחברה, ממשיכים להיכשל.

“יכול להיות שהחצי שנה האחרונה היתה עבורנו לאיזשהו סימן שאנחנו צריכים לעצור לרגע הכל ולהתבונן, לבדוק איך אנחנו מיישרים את מה שעיקמנו. ובמקום זה אנחנו ממשיכים את הפילוג, את השנאה, וכל זה עולה בסוף ביוקר – במקום שנאהב בחינם”.

3חיים כהן. צילום קשת 12

חיים כהן. צילום: קשת 12

חיים כהן: “צריך להתייחס לאונס כמו לרצח”

חיים כהן: “30 גברים אונסים ילדה בת 16. נשמע לא אמין? לא מציאותי? לא הגיוני? הדבר הנורא שכולם שואלים האם זה באמת 30, כאילו שאחד, שניים או שמונה זה מתקבל. צריך להתייחס לאונס כמו לרצח.

“כל גבר היום צריך להזדעזע, כל אבא שיש לו בנות צריך לרצות שיהיה כיסא חשמלי לאנסים. חשובה היום יותר מתמיד השמעת קולם של הגברים. לנשים לא מקשיבים גם כשהן נאנסות, גם כשהן מתנגדות, גם כשהן לא מצליחות להוציא הגה, גם כשהן לא רוצות, גם כשהן מתחננות להפסיק.

“כל עוד לא יהיו חוקים בכנסת נגד אנסים שרוצחים בנות/נשים, כל עוד גברים יחשבו שהם יכולים לאנוס את גופה ולרצוח את נפשה של הילדה/האשה מבלי לשלם מחיר יקר מאוד כמו על רצח, ימשיכו השלושים והארבעים ולמה לא חמישים לאנוס ולרצוח. היום צריך כל גבר לדעת שהנאנסת/נרצחת הבאה, יכולה להיות הבת שלו”.

;