fbpx
https://rootavor.com/wp-content/uploads/2020/11/שיפוץ-הבית-בחורף-scaled.jpg

בצל הקורונה: למה כדאי לך לשפץ את הבית דווקא בחורף?

וגם: איך תבחרי גופי תאורה שישדרגו את עיצוב החלל ויעניקו אווירה חמה?

1שיפוץ הבית בחורף

צילום אילוסטרציה: Photo by Roselyn Tirado on Unsplash

חורף 2020/21, שהוא חורף הקורונה, מסתמן כמאתגר במיוחד, אך ככזה הוא גם טומן בחובו אלטרנטיבות למשקי בית רבים שבונים על ירידות בביקוש בענפים השונים. אחד מהם הוא ענף השיפוצים. כפי שזה נראה כרגע לא מן הנמנע שהקבלנים והספקים יהיו פחות עמוסים, עלויות השיפוץ ירדו, תקופת השיפוץ עשויה להתקצר, מותגי עיצוב הבית יציעו הנחות והטבות וחברות ההובלה יהיו פנויות. אז למי שיפוץ חורפי בצל עננת הקורונה אכן מתאים ובאילו מקרים עדיף לדחות את התענוג? יצאנו לבדוק.

לדברי היזם וקבלן השיפוצים גיא אהרונוביץ, “מכיוון שבעונת החורף בלאו הכי יש פחות פרויקטים קיים סיכוי סביר שצוות העובדים ישקיע את כל כולו בפרויקט ובכך העבודה תתקצר. בתוך כך, מזג האוויר בהחלט משפיע על מהירות ויעילות השיפוץ. כשקר בחוץ העבודה יעילה ומהירה יותר”.

“רוב בעלי הדירות מעדיפים לשפץ בקיץ”, אומרת  מעצבת הפנים קרן קנס, “מה שהופך את השיפוץ בחורף ליתרון מבחינות שונות. בחורף קבלנים ובעלי מקצוע אחרים זמינים יותר, ניתן לשפץ יותר בנחת כשבעלי המקצוע ממוקדים בפרויקט הספציפי. עלות השיפוץ  ו/או שכר הטרחה לקבלן בעונה הזאת נמוך יותר מחודשי הקיץ וניתן למיקוח רב יותר”.

“בנוסף”, מוסיפה קנס, “בחורף יש סיכוי שהערכת הזמן תתקצר. בתוך כך, העבודה בחורף מבצעת בצורה יעילה יותר – התפוקה עולה כשתנאי מזג האוויר טובים יותר לעבודה לעומת חודשי החמסין החמים בקיץ. ולא פחות חשוב – יש מבצעי הנחות באולמות התצוגה השונים – על גמרים, מזגנים, מטבחים ופרטי ריהוט לבית, ואולמות התצוגה ריקים יותר והופכים את תהליך הקנייה ליעיל ונעים יותר”.

אהרונוביץ מסביר כי “עונת החורף אולטימטיבית במיוחד לשיפוצים בסדרי גודל קטנים-בינוניים, אך מוסיף “לפני שנכנסים לתעצומות כלכליות, חשוב להגדיר במדויק מהו היקף השיפוץ ומה התקציב העומד לרשותנו. חשוב לקחת טווח של חודשים בהם מבוצעים השלבים המקדימים של תכנון, הוצאת מפרטים טכניים וכתבי כמויות, חתימת הסכם עם הקבלן או קבלני משנה וכיוב’. כשמדובר בשיפוץ קוסמטי שווה לקחת מקדם של כחודשיים וכשמדובר בשיפוץ מאסיבי יותר מדובר על לפחות 3-5 חודשים”.

איך תבחרי גופי תאורה בחורף?

השילוב בין שעות האור המעטות בחורף לעובדה שאנחנו מרבים להיות בבית, בטח השנה, מחזק את הצורך בבחירת גופי תאורה נכונים לבית. הבשורה הטובה היא שמדובר בתחום שחווה קפיצת דרך משמעותית ולא מפסיק לחדש ולהפתיע. בשנים האחרונות הופכים גופי התאורה לפסלים של ממש והתאורה הפונקציונלית הנסתרת משמשת ככלי לא רק להציף את הבית באור אלא גם ככלי עזר להעצים אלמנטים ולטשטש אחרים.

לדברי חיים בן-זקן, מנכ”ל “מחסני תאורה”, “בחורף מזג האוויר הופך לאפרורי ומשפיע על כמות האור גם בחללים שמטבעם נחשבים למוארים. לכן מומלץ להשתמש בגופי תאורה בעלי אור חזק יותר שישווה לחלל החדר אווירה עליזה יותר. אפשר לחלק את נושא התאורה לגוני אור – חם, ניטרלי או קר ובפרט בחורף ההמלצה הכנה היא לעבוד עם נורות בגוון צהוב חם (3000K) שיקנה לחלל מראה רך, נעים ועוטף. ככלל, התאורה הלבנה מומלצת רק באזורים שדורשים התמצאות ומיקוד כמו המטבח ושם לא נשנה גם בחורף את גוון התאורה”.

לשיטתה של מעצבת הפנים קרן ניב-טולדנו, העין שלנו קולטת את הצבעים והגוונים אחרת לגמרי בימי החורף: “יש להבין שתאורה מלאכותית חמה מוציאה מכל צבע גוון שונה ביחס לתאורה טבעית או לחילופין תאורה פלורסנטית בוהקת ובנוסף, גם פיזור האור משפיע על האופן שבו הצבע מגולם בחלל.

לדבריה, “כל הארה – וזה כבר תלוי בעוצמה, בגוון הנורה ובמרחק של גוף התאורה מהאובייקט – תדגיש טון מסוים שמצוי בצבע. כך לדוגמה צבעים אפורים שכוללים בתוכם טונים חומים יכולים בשילוב תאורה חמה להראות לנו כאדומים או ורדרדים יותר. זאת ועוד, לצבעים יש נטייה לבלוע את האור במיוחד הכהים שבהם, כך שבמידה והקיר צבוע בגוון כהה, סביר שהתאורה תקנה לו מראה דרמטי ועוצמתי מכפי שיראה באור טבעי. ככל שגוף התאורה רחוק פיזית מהקיר כך אלומת האור תתפזר ועוצמת הגוון תתמתן”.

מכיוון שבחודשי החורף מקבל נושא התאורה משנה חשיבות, מומלץ להשתמש בו ככלי עזר לשדרוג עיצוב החלל וליצירת אווירה. לטובת העניין מומלץ לשלב גופי תאורה תלויים או עומדים עם אהילים מחומרים שונים ובצבעוניות חמה ועשירה: “המנורות כיום טקסטורליות מבעבר”, מסביר בן-זקן. “חלקן עשויות מתכות מחוררות שמאפשרות לאלומת האור לבקוע בעדן ולייצר על הקירות והתקרה משחק מתוחכם של אור וצל. בחורף הקרוב יבלטו לצידן גם גופי תאורה אמורפיים וגיאומטריים וכן גופי תאורה בסגנון רטרו.

ואילו צבעים יבלטו בחורף הקרוב? לדברי בן-זקן, מהצצה לקולקציות החדשות נראה שהצבעוניות השולטת תהיה עזה ודרמטית: “מצד אחד, נראה הרבה גופי תאורה בצבעים של זהב, פליז ושחור ומצד שני, גם הרבה גוונים פסטליים (על אף שהם נתפשים לרוב כקיצים) ולצידם צבעים דומיננטיים כמו כתום, תכלת וירוק-בקבוק.

“בתוך כך נראה גם גופי תאורה עשויים קרמיקה, עם קריצה ברורה לסגנון הרטרו וקולקציות עשויות מאריחי טרקוטה שבורים בגוונים עמוקים ועזים שדווקא מעצם היותם ארעיים ולא לגמרי מושלמים הם משרים אווירה הרמונית והופכים את החלל לפרסונלי ומלא אופי- בדיוק המראה שנרצה ליצור כשבחוץ גשום, קריר וסגרירי”.

בתמונה למעלה: Photo by swabdesign on Unsplash

;