fbpx
https://rootavor.com/wp-content/uploads/2020/09/חיים-בריאים-בצל-הקורונה-גדול-scaled.jpg

חיים בריאים בצל הקורונה: 10 עצות טובות של רופאים שיעזרו לכם לחזק את המערכת החיסונית

לקראת החורף: כל המזונות שיתרמו לפעילות תקינה של המערכת החיסונית וגם יקטינו את הסיכון לזיהומים. וגם: תזונה מאוזנת, שתייה מים חמים, גרגור מי מלח ואכילת שום ובצל עשויה לשמור על מערכת חיסונית חזקה

1חיים בריאים בצל הקורונה

Photo by Apostolos Vamvouras on Unsplash

10 טיפים טובים לחיזוק המערכת החיסונית

1.הרבו בשתיית נוזלים. לנוזלים ישנה חשיבות רבה הן בבריאות והן בחולי כיוון שהמים עוזרים לגוף בפינוי רעלים. כל אחד צריך לוודא שהפה והגרון שלו יהיו לחים, לעולם לא יבשים. קחו כמה לגימות מים פושרים כל 15 דקות לפחות. נסו לא לשתות נוזלים עם קרח. מומלץ לשתות מים חמים עם פלחי לימון המחטאים גם את הגרון.

2.שלבו חליטות צמחי מרפא. מלבד מים, ניתן לשלב חליטות צמחי מרפא, שיעילות לחיזוק המערכת החיסונית. צמחים מומלצים לחליטה: לואיזה, לימון, מליסה, אכינציאה, אסטרגלוס, סמבוק שחור וטימין.

3.הימנעו ממזונות יוצרי ליחה. המזונות יוצרי הליחה העיקריים, שעלולים להכביד על הגוף ולהאט הפרשת רעלים, הם: בננות, מוצרי חלב, קמח וסוכר לבן, פחמימות פשוטות וחסרות ערך תזונתי, בוטנים, אגוזים, מזון מעובד ומזון מטוגן.

4.הימנעו ממזונות המכילים פחמימות פשוטות וסוכרים. מזונות כמו קפאין, אלכוהול, שתייה ממותקת, צריכה עודפת של מוצרים מן החי (חלב, גבינות, בשר וביצים) עלולים להחליש את מערכת החיסון שלנו.

5.השתמשו בתרופות סבתא. שתו ג’ינג’ר בשילוב כוס מים חמים, דבש וקוביות בצל לחיזוק מערכת החיסון ולטיפול נוגד וירוסים. מים חמים עם לימון, דבש וקינמון יכולים לסייע לטיפול בהצטננות. גם גרגור הגרון במים חמים עם מי מלח יעזור.

6.איכלו שום ובצל. שום ובצל עשירים במיוחד בנוגדי חמצון. השום מחזק ומחטא, מחזק את המערכת החיסונית ומשמש כאנטיביוטיקה טבעית. גם הבצל מחזק את המערכת החיסונית, מסייע במניעת הצטננות ומסייע להיפטר משיעול וליחה.

7.איכלו דבש, ובלבד שלא יחומם. הדבש עשיר בוויטמינים, במינרלים ובנוגדי חמצון, בעל יכולות אנטי-בקטריאליות ומחזק את המערכת החיסונית.

8.השתמשו בתבלינים אנטי דלקתיים. כורכום הוא התבלין האנטי דלקתי החזק ביותר שיש. בנוסף, מומלץ לצרוך קינמון וג’ינג’ר, שהם בעלי תכונות מחממות ועוזרים לשמור על חום הגוף.

9.סלניום: גורם לעלייה בייצור תאי דם לבנים, המסייעים למערכת החיסונית ואף יכולים לעזור בסילוק וירוסים מהגוף. אפשר למצוא סלניום בבשר, דגים, אגוזי ברזיל וקמח מלא.

10.ברזל: מסייע לשיפור מערכת הנוגדנים בגוף ולהפחתת ההידבקות בווירוסים. כשיש מחסור בברזל, המערכת החיסונית נפגעת. אפשר למצוא ברזל בבשר, כבד, ירקות ירוקים, טחינה, קטניות ופירות יבשים.

11.בטא קרוטן: גם הוא תורם לחיזוק המערכת החיסונית ומסייע לה להילחם ברדיקלים החופשיים. בטא קורטן קיים בירקות כתומים וצהובים וגם בכורכום.

12.הקפידו על שינה טובה. שינה טובה מבטיחה תפקוד גבוה יותר ורמת ריכוז גבוהה. השינה הרציפה מאפשרת ייצור תקין של הורמון המלטונין, שבין היתר מסייע בהתמודדות עם זיהומים.

ויטמינים לחיזוק המערכת החיסונית

תזונה עשירה בוויטמינים ובמינרלים – המצויים באגוזים שונים, שקדים, פירות העונה, ירקות בצבעים מגוונים, דגנים מלאים וקטניות – תגרום לגופכם להיות עמיד יותר בפני מחלות החורף השונות. מומלץ לגוון בסוגי המזונות שאתם אוכלים כדי לקבל את כל רכיבי המזון החיוניים.

שלבו בעיקר את מזונות העל לחיזוק מערכת החיסון: מרק עוף צח, גרעיני דלעת, אגוזי ברזיל, פלפל וברוקולי, גזר ובטטה, שום ובצל, תפוח ועלים ירוקים. בנוסף, שלבו תבלינים מחממים (במידה ואתם סובלים מלחץ דם גבוה עשו זאת במתינות) כמו קינמון, רוזמרין וג’ינג’ר ותבלינים נוגדי דלקת ונוגדי חיידקים כמו אורגנו, כורכום, זעתר וכמון.

ויטמין A: לוויטמין A תפקיד חשוב בתהליך יצירת תאים חדשים בגוף ושמירה על תאים קיימים. הוא מסייע בחיזוק המערכת החיסונית ומשפיע על ייצור כדוריות דם אדומות, הנושאות ברזל לתאים. אפשר למצוא אותו בפירות וירקות צהובים וכתומים (המכילים בטא קרוטן), כמו גזר, בטטה, דלעת, אפרסמון ומנגו, בירקות ירוקים, במוצרי חלב מ-3% שומן ומעלה ובביצים.

ויטמין C: נחשב לנוגד חמצון טבעי וחיוני לחיזוק המערכת החיסונית. ניתן למצוא אותו בפלפלים מתוקים, פירות הדר, ירקות ירוקים, תפוחי עץ, עגבניות, קיווי, כרוב, כרובית, ברוקולי, תרד ותות שדה. מכיוון שוויטמין C נפגע בחימום ובעיבוד של המזון, עדיף לאכול אותו חי, או מבושל כמה שפחות.

ויטמין D: מחקר ישראלי גדול ומקיף של אוניברסיטת בר-אילן ולאומית שירותי בריאות, שנערך לא מכבר, מצא כי רמות נמוכות של ויטמין D בדם קשורות בסיכון מוגבר להידבקות בנגיף ‏הקורונה. במחקר נמצא כי הרמה הממוצעת של ויטמין D בדם בקרב מטופלים שנדבקו בנגיף, היתה נמוכה באופן משמועתי מאשר אצל אלו שלא נדבקו. תוצאות המחקר הראו כי אלו שסבלו ממחסור היו בסיכון גבוה פי 1.45 להידבקות בקורונה ובסיכון גבוה פי 2 לאשפוז, בהשוואה לאלו שרמת ויטמין D בגופם תקינה. עוד נמצא כי גיל מעל 50 היה גורם משמעותי נוסף לתחלואה קשה.

יישנן שתי צורות של ויטמין D – צורת D2 וצורת D3, שנמצאות בתזונה שלנו. ויטמין D2 נמצא בפירות ובירקות. גם במזון מן הצומח הוויטמין נוצר בהשפעת קרינת השמש. אלא שוויטמין D2 אינו פעיל בגוף ומתפנה ממנו מהר יותר. צורת D3 נמצאת במזון כגון ביצים, שמן דגים ואברים פנימיים. ויטמין D3 הוא הצורה המטבולית הפעילה יותר של הוויטמין ועל כן צורה זו היא המומלצת ביותר והיא זו שנמצאת במזונות שמועשרים בוויטמין כמו דגני בוקר, מרגרינה, חלב וכמובן – בתוספי תזונה. ויטמין D3 נספג במעיים בעזרת חומצות מרה המופרשות בתגובה לאכילת מזונות שומניים, לכן מומלץ לאכול מזון שיש בו ויטמין D או ליטול תוספי ויטמין D יחד עם מזון שמכיל שומנים.

ויטמין E: מכיל נוגדי חמצון ומעלה את רמת הנוגדנים בדם. אפשר למצוא אותו בחלבון ביצה, שקדים, אגוזים, גרעיני חמנייה ודלעת, זרעים (לדוגמה, השומשום שבטחינה) וירקות עליים ירוקים (עלי סלק, רוקט, תרד, מנגולד). ויטמין E הוא נוגד החמצון החשוב ביותר בטבע, ופעילותו מוגברת על ידי נוכחות של ויטמין C. לכן מומלץ ללוות אותו בפירות וירקות מהרשימה למעלה.

ויטמין B6: מחסור ב-B6 עלול לגרום לבעיות במערכת החיסונית של הגוף. הוויטמין נמצא בדגנים וקטניות, תפוחי אדמה, עגבניות, חומוס, בננות, ביצים, מוצרי חלב, בשר ודגים.

בתמונה למעלה: Photo by Antonino Visalli on Unsplash

;