fbpx
https://rootavor.com/wp-content/uploads/2020/05/שרב-כבד.jpg

שרב כבד: מהן הסכנות הבריאותיות בתשישות חום ובמכת חום ואיך תוכלו למנוע אותן?

טמפרטורות גבוהות מהוות סכנה בריאותית וגורמות לתשישות חום ולמכת חום, והפגיעים במיוחד הם אנשים בגיל המבוגר ו/או עם מחלות כרוניות, וכן תינוקות ואנשים שעובדים ושוהים בחוץ. מה עושים?

1שרב כבד

Photo by Abigail Keenan on Unsplash

בתקופת הקיץ וגם בעונות המעבר, יש סכנה בריאותית מוגברת, עקב טמפרטורות גבוהות ועלייה בלחות. הסכנה קיימת במיוחד בזמן גלי חום  ובעומסי חום – ברצף של ימים חמים או בשילוב של טמפרטורות גבוהות ולעיתים גם בתוספת לחות גבוהה יחסית.

גל חום מוגדר במרבית האזורים בעולם כטמפרטורה סביבתית גבוהה מ-32.2 מעלות צלזיוס למשך שלושה ימים רצופים או יותר. עומס חום כבד ישרור כבר בטמפרטורה של 30 מעלות צלזיוס אם הלחות היחסית היא מעל ל-70%, ובטמפרטורות גבוהות יותר גם כשהלחות נמוכה יותר.

הסכנה הבריאותית ממזג אוויר חם גדולה במיוחד בגיל המבוגר. סכנה גדולה עוד יותר קיימת עבור אנשים הסובלים מהשמנת יתר, מחלות כרוניות, מטופלים בתרופות מסוימות, בעת מחלה וירלית או במצב של חסר בנוזלים (התייבשות). גם קשישים המתגוררים לבד נמצאים בסיכון גבוה יותר להינזק בריאותית במזג אוויר חם, ולכן מומלץ לבקרם לפחות פעם ביום, ולשים לב שאינם מפתחים סימני עייפות מחום או מכת חום.

בימים אלה, בעקבות גל החום הקיצוני הפוקד אותנו ברציפות לאורך שבוע שלם, כשהטמפרטורות מטפסות ל-40-50 מעלות צלזיוס, ממליץ משרד הבריאות על נקיטת צעדי הזהירות הבאים, בד בבד עם ההתגוננות כנגד וירוס הקורונה:

1.יש לשהות בסביבה מקוררת, בטמפרטורה של 22-24 מעלות צלזיוס, תוך שימוש במזגן. למי שאין מזגן בביתו, מומלץ לשהות במרחב ציבורי ממוזג, 2-3 שעות ביום, תוך שמירה על כל המלצות הריחוק החברתי.

2.יש להקפיד על שתיית מים בכמות מספקת כדי למנוע התייבשות.

3.אין להיחשף לחום מעל 25 מעלות צלזיוס. מומלץ לא לצאת החוצה בשעות החום, לא לבצע מאמץ בחום ולא לשהות במכונית חונה.

4.חשוב להדגיש – חשיפה לשמש אינה מסייעת כנגד וירוס הקורונה! מניעת ההידבקות בנגיף היא על ידי הקפדה על הנחיות משרד הבריאות – לשמור על מרחק חברתי של 2 מטר, לעטות מסיכה על הפה ועל האף ושטיפת ידיים.

5.במיוחד במזג אוויר חם, חשוב לדאוג לבריאותם של בני משפחה, חברים ושכנים מבוגרים, השוהים בבית לבדם, להתעניין בשלומם ולסייע להם תוך שמירה על הנחיות משרד הבריאות.

המלצות למניעת פגיעות חום

חשוב לדעת, כי יכולות להיות דרגות שונות של פגיעה מחום. הפגיעות החמורות הן: מכת חום – הגוף לא מסוגל לקרר את עצמו בסביבה החמה: מנגנון ההזעה אינו יעיל, וטמפרטורת הגוף עולה במהירות, לעיתים מעל 41 מעלות צלזיוס בתוך רבע שעה. ותשישות חום – מצב מתון יותר של פגיעה מחום ועלול להתפתח לאחר חשיפה לחום במשך מספר ימים בהיעדר שתייה מספקת.

*כדי למנוע פגיעות חום, מומלץ להקפיד על שתיית מים גם כשלא צמאים!

*יש להרבות בשתיית מים קרים. כמות שתיית מים הנדרשת היא 8-12 כוסות שתייה ליום.

*יש להמעיט שתיית משקאות מומתקים ומשקאות המכילים קפאין ואלכוהול.

*באזור השפלה וברצועת החוף יש לשים לב לא רק לטמפרטורה, אלא גם לעומס החום – מדד המשלב חום ולחות. לחות גבוהה גורמת לקושי בנידוף הזיעה בצורה יעילה והגוף מתקשה לשמור על טמפרטורת חום תקינה.

*יש להימצא בסביבה קרירה בשעות שיא החום – מומלץ לשהות במקומות ממוזגים.

*מאווררים יכולים להקל על תחושת החום, אך כאשר הטמפרטורה גבוהה מ-35 מעלות צלזיוס, אין ביכולתם לקרר את הגוף או להגן מפני פגיעה בריאותית.

*מומלץ בשעות החום להגיף תריסים או וילונות, כדי לצמצם את חדירת קרינת השמש, אך להשאיר את הדירה מאווררת. תריסים מוגפים יכולים להוריד את חדירת החום לדירה בכ-80%.

*רחצה או טבילה במים קרירים מסייעות בקירור הגוף.

*רצוי ללבוש בגדים בהירים מאחר ואינם בולעים את קרינת השמש.

השפעת החום על גוף האדם

יכולות להיות דרגות שונות של פגיעה מחום. הפגיעות החמורות, כאמור, הן מכת חום ותשישות חום.

מכת חום – במצב נורמלי, כשטמפרטורת הסביבה עולה, הגוף מקרר את עצמו באמצעות הזעה, אשר מכילה מים ומינרלים שונים, ומונעת את עליית חום הגוף. אולם, במזג אוויר חם וכשהלחות גבוהה, הזיעה אינה מתאדה במהירות והגוף לא יכול להתקרר.

במצב זה עלולה להתפתח “מכת חום” – זו הפגיעה הבריאותית החמורה ביותר מחום, אשר מתרחשת כאשר הגוף לא מסוגל לקרר את עצמו וטמפרטורת הגוף עולה במהירות, לעיתים מעל 41 מעלות צלזיוס בתוך 15 דקות. מכת חום עלולה לפגוע במערכת העצבים – המתבטאת בערפול הכרה, בבלבול או בהתכווצויות, וכן פגיעה במערכות חיוניות אחרות בגוף. מכת חום עלולה לגרום למוות או לנכות תמידית, בהיעדר טיפול מידי.

הסיכון לפתח “מכת חום” גבוה יותר בקרב מבוגרים (ופעוטות עד גיל 4), בחולים במחלות לב וכלי דם, באנשים הסובלים מהשמנת יתר, בחולים במחלות כרוניות אחרות, במטופלים בתרופות מסוימות ובעת מחלה חריפה או בהתייבשות.

סימנים המבשרים מכת חום כוללים: טמפרטורת גוף גבוהה מ-39.5 מעלות צלזיוס, עור אדום, חם ויבש (ללא הזעה), דופק מהיר, כאב ראש חזק (כולל הרגשה של “דפיקות הלב” בראש), סחרחורת, בחילה, בלבול, ירידה בהכרה.

הטיפול בחשד למכת חום: יש להעביר את הנפגע במהירות לבית החולים.  עד להגעת העזרה, יש למקם את הנפגע באזור קריר/מוצל ולקרר אותו (כגון במגבות רטובות). במכת חום אסור לתת לנפגע לשתות! הטיפול בנוזלים ייעשה דרך הווריד על ידי הצוות הרפואי.

תשישות חום – זהו מצב מתון יותר של פגיעה מחום, אשר עלול להתפתח לאחר חשיפה לחום במשך מספר ימים בהיעדר שתייה מספקת. הסכנה גבוהה במיוחד בגיל המבוגר, בקרב הסובלים מיתר לחץ דם ובקרב אנשים שהיו במאמץ גופני בסביבה חמה.

הסימנים לתשישות חום כוללים: הזעה מרובה, חיוורון, כאבי שרירים, עייפות, חולשה, סחרחורת, כאבי ראש, בחילה או הקאות ונטייה להתעלפות. העור לרוב קר ולח, הדופק מהיר וחלש, הנשימות מהירות ושטחיות. הטמפרטורה יכולה להיות בתחום התקין. ללא טיפול – המצב עלול להידרדר למכת חום.

הטיפול בתשישות חום: יש לשתות מים בלגימות קטנות, לנוח באזור קריר ולהשתחרר מבגדים לוחצים, לקרר את הגוף, לקרר את הסביבה או לעבור למקום ממוזג. כמו כן, יש להקפיד ולעקוב אחר המצב. אם יש החמרה, כגון הקאה, ירידה בערנות או בלבול – יש לפנות מידית לעזרה רפואית.

לסיכום – הקפדה על שתיית מים מרובה והימנעות כמה שאפשר מחשיפה לסביבה חמה הם המפתח לעבור בשלום את גל החום הנוכחי.

;