fbpx
https://rootavor.com/wp-content/uploads/2020/04/תוספי-מזון-גדול.jpg

תוספי מזון: הוויטמינים והמינרלים הדרושים שונים מאדם לאדם ותלויים באורח החיים ובמצב הבריאותי

אחד מכל שלושה ישראלים משתמש בתוספי מזון או בצמחי מרפא. הבעיה היא שרבים עושים זאת ללא ייעוץ, מה שמביא לשימוש לא אפקטיבי, במקרה הטוב, ועלול לגרום לנזקים בריאותיים ולהרעלות, במקרה הרע. הדיאטנית הקלינית איילת נדיב סוקרת חלק מהוויטמינים והמינרלים הנפוצים ביותר, תוך עמידה על יתרונותיהם הבריאותיים, מקור הצריכה הטבעי שלהם במזונות שונים והסכנות הטמונות בנטילה עודפת מהם

1תוספי מזון

Photo by pina messina on Unsplash

תוספי התזונה הפכו מזמן לחלק בלתי נפרד מהרגלי הצריכה של האדם המודרני והם מהווים חלק חשוב משמירה על בריאותו. אבל חשוב להבין כיצד נוכל להתאים את תוסף המזון הדרוש לנו ואת מינונו, כדי להשיג אפקטיביות ולמנוע נזקים בריאותיים הנובעים משימוש לא נכון.

לפי משרד הבריאות תוסף מזון הוא ויטמין, מינרל, חומצת אמינו, צמח או מזון אחר, שאושר לצריכה כמזון על ידי מינהל הבריאות בישראל. הדיאטנית הקלינית והמנהלת המקצועית של “סטודיו C”, איילת נדיב, מסבירה כי הוויטמינים והמינרלים הם מרכיבי מזון טבעיים, המשתתפים במיגוון רחב של פעולות ביוכימיות ואנזימתיות בגוף האדם ומשמשים לצורך בנייה, שמירה ותיקון של רקמות שונות. הוויטמינים הם חומרים בעלי חשיבות ביולוגית רבה, שהתגלו לאחר שחוקרים מצאו כי צריכת מוצרי מזון מסוימים מגינה על בני האדם ממחלות שונות.

עד לאחרונה היה מקובל לחשוב כי האדם הבריא אוכל בצורה נכונה ומגוונת, המספקת את כל ערכי התזונה הנדרשים עבורו. אבל מחקרים מהשנים האחרונות מצביעים על כך שהתזונה של האדם המודרני לוקה בחסר, עקב צריכה נמוכה של מזונות מסוימים וירידה באיכות המזון המתועש. כמו כן, הוכחה יעילותם של תוספי התזונה במצבי חוסר, בטיפול בתופעות בריאותיות שונות ובמניעת מחלות.

כיום, ניתן להשלים את החוסרים התזונתיים בקלות, אולי אפילו בקלות רבה מדי, באמצעות תוספי המזון וצמחי המרפא הממלאים את מדפי חנויות הטבע, הבריאות ואפילו המרכולים. מסקרים שנערכו בישראל נמצא כי אחד מתוך שלושה ישראלים משתמש בתוספי תזונה או בצמחי מרפא. אכן, גוף האדם אינו מסוגל לייצר בעצמו ויטמינים או מינרלים ולכן חשוב לקבלם מהמזון ולהשלים חוסרים. יחד עם זאת, כמות וסוג הוויטמינים והמינרלים הדרושים שונים מאדם לאדם ותלויים, כמובן, במבנה גופו, באורח חייו, בפעילותו ובמצבו הבריאותי.

נטילת תוסף תזונה יחד עם תרופות מסוימות עלולות לגרום נזק

עם העלייה במודעות הבריאותית בקרב הציבור, החלה הנהירה אחר צריכת תוספי מזון וצמחי מרפא. תופעה זו הצמיחה בעקבותיה צריכה עודפת ושימוש לקוי בתוספים תזונתיים, שבמקרה הרע עלולים לגרום לנזקים בריאותיים ולהרעלות ובמקרה הטוב פשוט ימנעו את הפעילות המצופה מהטיפול בתוסף. מעבר לכך, נטילת תוסף תזונה יחד עם נטילת תרופות מסוימות עלולות לגרום נזק של ממש, ולכן יש להתייעץ תמיד עם רופא המשפחה לפני השימוש בהם.

נדיב מסבירה כי מצב של מינון יתר בנטילת ויטמינים ותוספי מזון נקרא בשפה המקצועית היפרווימינוזה. זוהי תופעה שאינה רצויה, לא בריאה ואף מסוכנת. בהקשר זה, היא מבחינה בין שני סוגי ויטמינים שאותם אנו צורכים, ויטמינים מסיסי שומן וויטמינים מסיסים במים. נטילה עודפת של ויטמינים מסיסי שומן, הכוללים את הוויטמינים A, E, D ו-K, עלולה להביא להצטברותם בגוף ולגרימת תופעות רעילות. הוויטמינים המסיסים במים, כוללים את ויטמין B, ויטמין C, חומצה פולית, ביוטין וחומצה פנטאטונית. בהיותם נמסים במים אין הם נאגרים בגוף אלא מתנדפים החוצה באמצעות השתן ובכך יתרונם. יחד עם זאת, מינון יתר מקבוצת הוויטמינים המסיסים במים עלולה לגרום לתופעות לוואי שונות כגון חולשה, בחילות, הקאות, כאבי ראש, כאבי בטן, הפרעות בעיכול ועוד.

אז כדי שלא נתבלבל ונזיק לעצמנו, נדיב סוקרת חלק מהוויטמינים והמינרלים הנפוצים ביותר, תוך עמידה על יתרונותיהם הבריאותיים, מקור הצריכה הטבעי שלהם במזונות שונים והסכנות הטמונות בנטילה עודפת מהם:

* ויטמין A. מסייע לחיזוק העצמות, השיניים ולשיפור הראייה. ניתן לצרוך אותו באופן טבעי במוצרי חלב, ירקות ירוקים כגון כרוב, ברוקולי ותרד, מצוי בפירות וירקות כתומים כגון גזר, דלעת ועוד. עודף בנטילת הוויטמין יכול להפריע למערכת העיכול ולתפקוד תקין של מערכת החיסון.

* קבוצת ויטמין B. הקבוצה משפרת מצבי אנמיה ומאפשרת ייצור תקין של כדוריות דם אדומות, מסייעת לייצור אנרגיה, לתפקוד תקין של מערכת העצבים, משפרת זיכרון, יעילה בטיפול בהפרעות קשב ובריכוז, דיכאון ומתח ומונעת נשירת שיער. קבוצת ויטמין זו מצויה בדגנים מלאים, דגים, עופות, בשר, אורז מלא, קטניות וירקות ירוקים כגון שעועית, אפונה וכרוב. מינון יתר של קבוצת הוויטמין הזו עלול לגרום לפגיעה במערכת העצבים, לחולשה, לעייפות, לעצבנות ולדיכאון.

* ויטמין C. מחזק את מערכת החיסון, מעודד את ספיגת הברזל, מגן על דופנות כלי הדם ובכך מפחית את הסיכון למחלות לב. ויטמין C מצוי בפירות הדר, בתותים, בקיווי, בעגבניות ובפלפל ירוק. נטילה עודפת עלולה לגרום להפרעות במערכת העיכול, לבחילות ואפילו להופעת אבנים בכליות.

* ויטמין D. מסייע לספיגת הסידן בגוף ולחיזוק העצמות, תורם למנגנון קרישת הדם. כמו כן, מיוחסת לו חשיבות במניעת גידולים סרטניים בקיבה, במעי הגס, בכבד, בריאות ועוד. ויטמין D מצוי במוצרי חלב, בדגי טונה, בביצים וניתן לקבלו במידה מסוימת תוך כדי היחשפות מבוקרת לקרני השמש. צריכה עודפת של ויטמין זה עלולה להזיק לעצמות, לכליות ולגרום ליתר לחץ דם, להתייבשות, להקאות ולעצירות.

* ויטמין K. בעל חשיבות בהגנה על מנגנון קרישת הדם, מונע דימום יתר, מסייע לבניין העצמות ולבניית כלי הדם, עוזר בדלקות מעיים וטחורים. ניתן לצרוך ויטמין זה באמצעות מוצרי חלב, ביצים, סויה, ירקות שורש וירקות ירוקים. מינון יתר עלול לפגוע בקרישת הדם, לגרום לנזק בכבד, לאנמיה ולפגיעה במערכת העיכול.

* ברזל. מינרל החיוני ליצירת כדוריות דם אדומות והמוגלובין. מסייע לטיפול באנמיה, מעלה רמות אנרגיה, תורם ליעילות המערכת החיסונית ולשיפור ריכוז וזיכרון. כדי לשפר את ספיגתו ניתן ליטול אותו בתוספת ויטמין C. כתוצאה מלקיחה עודפת של ברזל עלולות להופיע תופעות לוואי כגון בחילות, הקאות שלשולים, נזק למעי הגס, הרעלה בלב ובכבד, סוכרת ועוד.

* סידן. נמצא ברובו בחומר הקשה בעצמות ובשיניים. מינרל זה תורם לצפיפות העצם, חיוני לפעילותם התקינה של השרירים ומערכת העצבים ומסייע בקרישת דם. הסידן מצוי במוצרי חלב, סרדינים, דגנים מלאים וקטניות. עודף סידן בגוף עלול להתחרות במינרלים חיוניים דוגמת ברזל ואבץ, להביא להצטברות אבנים בכליות ובדרכי השתן ולפגיעה בלב ובשרירים.

* אבץ. חיוני לייצור חלבונים בגוף, מסייע למערכת החיסון, עוזר בריפוי והחלמת פצעים וחתכים, תורם לבריאות העור ומונע נשירת שיער. מינרל זה מצוי בדגים, עופות, בשר רזה, דגנים, קטניות, טחינה, אגוזים ואורז מבושל. עודף אבץ פוגע בספיגת מינרלים חיוניים אחרים, עלול לגרום לאנמיה, בחילות, חום ועייפות.

* לסיכום. כדי לשמור על בריאות תקינה ולהימנע מתופעות החוסר או, לחלופין, להיזהר מתופעות של צריכת יתר – נדיב ממליצה באופן גורף לדבוק בכללי התזונה הנכונה והבריאה. משמע, לאכול לפחות שלוש פעמים ביום מכל מרכיבי המזון, כולל התמקדות במקורות המזון של ויטמינים ומינרלים. תוספי מזון יש ליטול רק לאחר היוועצות ברופא או בדיאטנית, אשר בהתאם לבדיקות דם המשקפות חוסרים תזונתיים – ותוך לקיחה בחשבון של מכלול הגורמים הפיזיים, הבריאותיים והאישיים של המטופל – יתאימו את תוסף התזונה הדרוש וידריך כיצד ליטול אותו כדי לשפר את יעילותו ולמנוע נזקים.

;