fbpx
https://rootavor.com/wp-content/uploads/2019/07/תיק-גדול.jpg

תיק לכל ילד: מיזם עם חזון חברתי של ירון לוי שסוחף מדינה שלמה

לפני כחמש שנים ירון לוי, 37, אז ראש הסניף של מפלגת יש עתיד וכיום סגן ראש עיריית בת-ים, קיבל פניה מאם חד-הורית שביקשה עזרה ברכישת תיק בית ספר עבור שני ילדיה. לוי פרסם פוסט, ובתגובה קיבל מאות פניות, הן של אנשים המעוניינים למסור תיקים והן של אלו הזקוקים להם. באותה שנה אסף וחילק 400 תיקים, שנתיים אחר כך חולקו 30 אלף תיקים והשנה, כמו בשנה שעברה, יחולקו 50 אלף תיקים בכל הארץ. הפרויקט יוצא שוב לדרך

מאת: מריאנה אוליצקי

ירון לוי, סגן ראש עיריית בת-ים, האיש שמאחורי המיזם החברתי החשוב

ירון לוי, סגן ראש עיריית בת-ים, האיש שמאחורי המיזם “תיק לכל ילד”

סיום החופש הגדול נראה עכשיו אולי רחוק אבל אל תטעו, יש ילדים שעבורם המחשבה על היום הראשון של הלימודים מטרידה כבר עתה. קשה להאמין אבל בישראל של שנת 2019 יש ילדים שמגיעים ליום הלימודים שלהם עם שקית במקום תיק, בגלל שהוריהם מתקשים לרכוש תיק בית ספר שעולה 200-300 שקלים.

במקום שבו מערכות המדינה נכשלות לתת עזרה, קמים אנשים עם חזון ומוצאים פתרון יצירתי וחינוכי. כך נולד מיזם “תיק לכל ילד” המספק כיום כ-50 אלף תיקי בית ספר איכותיים לילדים הזקוקים להם ושסוחף אחריו מדינה שלמה.

לפני כחמש שנים ירון לוי (37), אז ראש הסניף של מפלגת יש עתיד וכיום סגן ראש עיריית בת-ים, קיבל פניה מאם חד-הורית שביקשה עזרה ברכישת תיק בית ספר עבור שני ילדיה. לוי פרסם פוסט וחיפש שני תיקים משומשים. בתגובה, קיבל מאות פניות, הן של אנשים המעוניינים למסור תיקים והן של אלו הזקוקים להם.

באותה שנה אסף לוי בכוחות עצמו 400 תיקים וחילק אותם. שנתיים אחר כך  מספר התיקים כבר עלה ל-30 אלף. לפני שנה רשם לוי את הפרויקט כעמותה וחילק 50 אלף תיקים בפריסה ארצית בכ-80 נקודות, ששותפים לה ארגונים כמו רשת “קרביץ” שהצטרפה לפרויקט בשנה שעברה ושכ-80 מסניפיה משמשים כנקודות איסוף במהלך החופש, ו”ידידים בדרכים” שהצטרפו השנה ובשל הפריסה והניידות שלהם מסייעים לשנע את התיקים.

מיזם תיק לכל ילד יצא שוב לדרך. המטרה הפעם - חלוקת 50 אלף תיקים לתלמידים ברחבי הארץ

מיזם “תיק לכל ילד” יצא שוב לדרך. המטרה הפעם : חלוקת 50 אלף תיקים לתלמידים ברחבי הארץ 

“גדלנו משמעותית בשנים האחרונות”, אומר לוי השבוע, “אם נשחזר את ההצלחה של השנים קודמות, אז גם השנה אנו צפויים להגיע לכ-50 אלף תיקים”.

זה מכסה את כל הנזקקים לתיקים?

“עוד לא. למרות שאנחנו מתרוצצים לחלק את כל התיקים ממש עד יום פתיחת שנת הלימודים ואפילו ביום עצמו. מעגל העוני עדיין מאוד גדול ועדיין יש ילדים שהולכים לבית הספר עם שקית ניילון במקום תיק. ברור שאנחנו לא יכולים להגיע לכולם אבל הרעיון הקטן של הפרויקט אומר שמספיק שעזרת לאדם אחד ומשם התחלנו”.

לוי, יליד בת-ים, הוא יזם חברתי בנשמה. להילחם למד כבר בגיל צעיר כחבר נבחרת ישראל בג’ודו ואלוף גביע אירופה. כשנולדו ילדיו החליט שהוא מעביר את המלחמות שלו לזירה הציבורית. הוא עזר בשיפוץ בתים למעוטי יכולת ועריריים והוביל את המאבק להוזלת מחירי הצהרונים בישראל.

“בשנה הראשונה פרסמתי לתומי בפוסט אפילו את הטלפון שלי וזה התגלגל לאלפי שיתופים ויצא מהעיר כבר בשנה הראשונה. שנה אחרי כן הצטרפה ה’קרן לידידות’, התחלנו לגדול, ובהמשך נוספו עוד עמותות וארגונים.

“במהלך השנים הבנו שאם יש פה מיזם חברתי אנחנו רוצים לתת לילדים שלנו גם איזשהו אקט חברתי שירגישו סולידריות חברתית. זה התחיל מ’תביאו לנו תיק משומש ואנחנו נכבס וננקה ונעביר למי שצריך’, והתפתח לכך שהילדים מנקים את התיקים ביחד עם ההורים לפני המסירה מתוך ידיעה שהם מוסרים משהו לילד אחר, שאין לו”.

ירון לוי והתיקים באחת מנקודות האיסוף

ירון לוי והתיקים באחת מנקודות האיסוף

ההורים שמוסרים את התיק למעשה רותמים את ילדיהם למען העשייה?

בדיוק ככה. אנו חיים בעולם וירטואלי, כל הזמן מול המסכים, וזה חסר רגש. רצינו לעורר רגש של נתינה. למשל, לילדים קטנים מאוד קשה למסור את התיק שלהם למישהו אחר. אבל התהליך של לנקות אותו ולהכין את התיק למסירה גם עוזר להם להיפרד מהתיק וגם נותן את התחושה של הנתינה.

יש פה גם עניין של מיחזור, לא? לעודד להשתמש במה שיש ולא לקנות חדש.

הפרויקט התחיל ממקום של לעזור לחלשים אבל עם הזמן באמת הבנו שיש פה ערך חשוב מאוד של איכות הסביבה. זה גם מאפשר לנו לא לדבר על עוני אלא על תרומה סביבתית. למעשה, השנה אנחנו אפילו שמים על זה דגש מיוחד. שמנו לב שהורים במקומות שונים בארץ באו למסור תיק וביקשו להחליף לתיק אחר מתוך התיקים שהיו לנו, ולא מתוך מקום של נזקקים אלא באמת ממקום של למה לקנות חדש. אז אנחנו בהחלט מחזקים גם את המגמה הזו.

הילדים שלך שותפים לזה?

אצלי כל המשפחה מגויסת. הילדים שלי ממש בתוך זה והם אוהבים את זה ואשתי מרכזת את כל האופרציה בשטח ברמה הארצית. עד לא מזמן השתמשנו גם במחסן של החנות של אבא שלי לאחסון התיקים, עכשיו כבר התחלנו להיעזר גם ברשויות מקומיות. גם הילד שלי לקח תיק מתוך הפרויקט לגן. לא הייתי צריך לשכנע אותו. אפילו היה לו קשה להיפרד מהתיק שלקח שנה קודם. כל 90 הרכזים שפועלים בפרויקט מקפידים על כך שכל התיקים שנמסרים לילדים יהיו במצב טוב, ייראו יפה וששום ילד לא יתבייש ללכת עם התיק שקיבל. ההנחיה שלנו – לא מוסרים לאף ילד תיק שלא היינו לוקחים לילד שלנו. האמת, התיקים שמגיעים אלינו הם במצב טוב מאוד. הרוב אלו תיקים איכותיים וממותגים שעולים בחנויות כ-300-400 שקל והם חזקים ויכולים לשמש את הילד שמקבל אותו זמן רב.

תיק לכל ילד

המוטו המנחה את הפרויקט: לא מוסרים לאף ילד תיק שלא היינו לוקחים לילד שלנו

יש לך הערכה כמה תיקים אתם עוד צריכים?

כיום מדברים על קרוב למיליון ילדים עניים בארץ. עבור הרבה מאוד ילדים, תיק זו פריווילגיה כי צריך קודם לדאוג לאוכל. היה לי קשה להאמין אבל בשטח אנחנו מבינים את ההיקף של התופעה הזו. תיק בית ספר שעבורנו הוא מובן מאליו, לא קיים בהרבה מקומות. אנחנו רוצים שילד לא יצטרך בכלל לעסוק בשאלה הזו של איך הוא יגיע ליום הראשון של בית הספר ללא תיק.

איפה אתם רואים בעיקר דרישה?

בכל מקום. הגענו עכשיו לפריסה ב-90 רשויות שבהם מתנדבים אספו וחילקו תיקים בנוסף ל-80 נקודות האיסוף של “קרביץ”. גם עיריית בת-ים משתתפת עם 8 מתנסים, וממש השבוע ראשת העיר של כפר יונה, שושי כחלון, הולכת להוביל את הפרויקט ביישוב שלה, וזה בנוסף לישובים שכבר הצטרפו מזמן והיו ממובילי הפרויקט כמו פתח-תקוה, רחובות ועוד.

אתה רואה את המיזם מתרחב לעוד ציוד ופריטים שחסרים לילדים?

השאיפה שלנו כעמותה היא לעזור עם קו שלם של מוצרים, שנוכל למלא את התיקים. בשנה שעברה הצלחנו לתת ערכות עם ציוד חדש לכיתה א’. הרבה מהתיקים מגיעים אלינו עם ציוד.

;