fbpx
https://rootavor.com/wp-content/uploads/2019/08/גאז-גדול.jpg

כל הג’אז הזה: הפסטיבל הבינלאומי “יפו ג’אז” יתקיים בספטמבר בסימן מוזיקה מהסרטים

הפסטיבל הבינלאומי “יפו ג’אז”, החוגג חמש שנים להיווסדו, יתקיים בספטמבר הקרוב בסימן הלחנים הבלתי נשכחים והמלחינים האייקונים של הקולנוע העולמי והישראלי. בפסטיבל, שייערך ב”סטודיו למשחק ניסן נתיב”, ישתתפו 14 נגני ג’אז מהעולם ו-48 נגני ג’אז ישראלים מובילים

מאת: מריאנה אוליצקי

1עמיקם קימלמן- צלם עדו באוברג

עמיקם קימלמן, היזם והמנהל האמנותי של פסטיבל “יפו ג’אז”: “הפסטיבל הוא מנוע ליצירה מקורית וייחודית עם מופעים חד-פעמיים המופקים ומעובדים באופן בלעדי לפסטיבל, כך שאין אפשרות לראותם באף מקום”. צילום: עדו באוברג

חמש שנים עברו מאז שהסקסופוניסט, המלחין והמעבד עמיקם קימלמן, מי שכיהן אז כמנהלו הכללי והאקדמי של בית הספר “רימון”, החליט לצאת ביוזמה קצת נאיבית ולארגן פסטיבל ג’אז בינלאומי בישראל.

מאז שהתקיים לראשונה, הפך “יפו ג’אז” לפסטיבל עם אג’נדה אמנותית ברורה. את הפסטיבל הקים קימלמן ללא מטרות רווח במטרה ליצור עוד נקודה תרבותית בישראל, האמונה על מוזיקה איכותית המבוצעת ברמה הגבוהה ביותר ומחברת בין אמנים ישראלים לאמנים מחו”ל, המגיעים לכאן בתמיכת השגרירויות שלהם ומשרד החוץ הישראלי.

2הסקסופוניסטית הצרפתייה סלין בונאצ'ינה

ממשתתפי “יפו ג’אז” 2019: הסקסופוניסטית הצרפתייה סלין בונאצ’ינה

קימלמן, מחלוצי הג’אז בארץ, היה תלמידו של מל קלר. הוא בוגר האקדמיה למוזיקה ע”ש רובין באוניברסיטת תל-אביב ומכללת ברקלי למוזיקה בבוסטון. כיום הוא מלמד ב”רימון”, מנהל את מגמת המוזיקה בכפר הנוער למצוינות באמנויות “ביכורים” במועצה האזורית אשכול, משמש כמנהל המוזיקלי של תזמורת הג’אז של תל-אביב ומעל לכל, הוא סקסופוניסט ג’אז, היזם והמנהל האמנותי של פסטיבל “יפו ג’אז”.

ברזומה שלו הלחנה ועיבוד לתוכניות טלוויזיה ורדיו, לתזמורת הפילהרמונית הישראלית, לסינפונייטה רעננה ולסינפונייטה הישראלית באר-שבע. כמו כן, הופיע עם גדולי אמני הג’אז בעולם, כמו לו סולוף, ג’ואן ברקין, ג’ף ברלין, לו מאריני, שילה ג’ורדן ועוד רבים.

3נגן הגיטרה מברזיל לופה סנטיאגו

נגן הגיטרה מברזיל לופה סנטיאגו

השנה ישתתפו בפסטיבל 14 אמני ג’אז מובילים בעולם, 48 אמני ג’אז ישראלים ויחד יגישו 17 מופעים, שייערכו ב”סטודיו למשחק ניסן נתיב”, רחוב נועם 5, יפו, ב-19-21 בספטמבר, במחירים שווים לכל נפש.

מדי שנה מייחד קימלמן את הפסטיבל לנושא מסוים. בשנה שעברה, הוא הוקדש למחוות לאמני פופ ורוק אייקוניים. השנה הוא יהיה בסימן הלחנים הבלתי נשכחים והמלחינים האייקונים של הקולנוע העולמי והישראלי שיקבלו פרשנויות ג’אזיות מעניינות.

4הזמרת הישראלית עדן הולן צילום נתן יעקובוביץ'

הזמרת הישראלית עדן הולן. צילום: נתן יעקובוביץ’

קימלמן, מה מצפה לנו בפסטיבל בספטמבר?

הפעם נבצע מחוות לצ’ארלי צ’פלין, לוודי אלן, לשירים הגדולים של הקולנוע הברזילאי והקולנוע הצרפתי, לפסי הקול ולשירים הגדולים של סרטי האנימציה, לסרטי האהבה, למלחינים הגדולים כמו אניו מוריקונה (“סינמה פארדיסו”), נינו רוטה (שכתב לרבים מהסרטים של פליני), מישל לגרן (“מטריות שרבורג”), קווינסי ג’ונס (“כחום הלילה”, “פרח הקקטוס”), הנרי מנציני (“מון ריבר”, “הפנתר הורוד”), ללו שיפרין (“משימה בלתי אפשרית”) וכמובן מחווה לשירים הגדולים של הקולנוע הישראלי, שאותה אני מוביל. בנוסף, תתקיים תערוכת צילומי ג’אז, שהיא חלק בלתי נפרד מהפסטיבל, של הצלם והמפיק בוב רוזנבאום, המוקדשת לענק הג’אז סוני רולינס, המתקרב לגיל 89.

5הסקסופוניסט הישראלי יובל כהן

הסקסופוניסט הישראלי יובל כהן

מה מייחד את פסטיבל “יפו ג’אז”?

הפסטיבל הוא מנוע ליצירה מקורית וייחודית עם מופעים חד-פעמיים המופקים ומעובדים באופן בלעדי לפסטיבל, כך שאין אפשרות לראותם באף מקום. פה נוצרים חיבורים ייחודיים  בין אמני ג’אז ישראלים וזרים, כולם מובילים בארצותיהם, הנפגשים פה לפני הפסטיבל, מקיימים חזרות ומופיעים יחד.

מהו החזון שעומד מאחורי היוזמה הזו?

עידוד וקידום הג’אז הישראלי. הפסטיבל הוא ‘פיוריסטי’ מבחינה מוזיקלית. הכל סובב סביב ג’אז. איני רואה מקום לשלב ‘עוגנים’ מז’אנרים אחרים כמו רוק ופופ כדי למשוך קהל. אני מאמין הן בעצמי והן בכוחו של הפסטיבל להתקיים על טהרת הג’אז. חלק מזה נובע, אגב, מכך שהפסטיבל אינו למטרות רווח ואיני דואג כלל שמא לא ארוויח. חשוב להבין שכל אמני הפסטיבל ורוב העושים במלאכה אינם מתנים את השתתפותם בסכומי כסף ספציפיים, אלא בבחינת ”מה שייכנס יחולק בין כולם”. כולם חדורים בתחושת השותפות הזאת. יחד עם זאת, אני עושה מאמצים גדולים מאוד לגיוס חסויות ותמיכות כדי לשלם לאמנים כראוי וליצור פסטיבל איכותי ובלתי מתפשר ומצד שני אני מוכן לקבל תמיכות אך ורק מאלה שרואים עצמם שותפים המעוניינים לתרום לתרבות בישראל ואינם מונעים אך ורק מקידום עסקיהם.

6הזמרת והפסנתרנית מאוסטרליה-ארצות הברית דנה דהרוז צילום אנטוניו פורקר

הזמרת והפסנתרנית מאוסטרליה/ארצות-הברית דנה דהרוז. צילום: אנטוניו פורקר

מאחר וקשה להרים הפקה כזו ללא תקציבים, האם שקלת לקבלת מימון מגורמים ממשלתיים?

הדבר הכי חשוב עבורי הוא עצמאות אמנותית ולכן אני מתנגד לתמיכה ציבורית. זה אינו מוסרי בעיניי. המשרד הממשלתי היחיד שתמיכתו מתקבלת בברכה הוא משרד החוץ הישראלי, התומך בנו במסגרת הסכמי התרבות בין ישראל למדינות העולם ואינו מתערב בשיקולים האמנותיים שלי. אלפי קוני הכרטיסים והאולמות המלאים הם ההוכחה לכך שהפסטיבל עומד על הרגליים.

כיצד הפסטיבל תורם לקידום הג’אז בארץ?

המוטו של הפסטיבל הוא “ג’אז מחבר אנשים מחברים ג’אז'” ולאורו בנויה תוכנית אמנותית היוצרת מפגשים חד-פעמיים וייחודיים לפסטיבל. למשל, מופע מיוחד המחבר סטודנטים ישראלים לג’אז מ”רימון”, מהאקדמיה למוזיקה בירושלים ומקונסרבטוריון תל-אביב יחד עם סטודנטים למוזיקה מבלגיה, פינלנד, איטליה ושווייץ.

כמו כן, מתקיים מופע ג’אז איכותי ומיוחד לילדים, שבו ינגנו גדולי הנגנים בעולם לילדים. והכי חשוב מבחינתי הן כיתות האמן, שהאמנים האורחים מעבירים לתלמידי מגמות למוזיקה ברחבי הארץ, כחלק מהמחויבות שלהם כלפי הפסטיבל.

7זמר הג'אז מסין קוקו זאו

זמר הג’אז מסין קוקו זאו 

אתה רואה כבר דברים שקורים בג’אז הישראלי בעקבות הפסטיבלים?

הודות לפסטיבל הקמתי עמותה בשם “דרך הג’אז”, שבה אני מכהן כמנהלה האמנותי ושמייסדיה וחבריה נמנים על הצמרת העסקית, החברתית והתרבותית. מטרת העמותה היא להנחיל את הערכים הנמצאים בבסיס הג’אז, כמו הקשבה, אלתור כדרך חיים, שיתוף, עבודת צוות, אחריות, קבלת השונה ועוד.

חשוב לי להעלות את המודעות לג’אז בציבור, לעודד מוזיקאי ג’אז, לעודד דרישה למופעי ג’אז, להעניק מלגות לתלמידים מצטיינים ללימודים בחו”ל ובמוסדות לימוד גבוהים בארץ, ליצור פלטפורמות ארוכות טווח בפריפריה ללימודי ג’אז לילדים בעלי כשרון מתפרץ וקשיים כלכליים ולתמוך במיזמי ג’אז איכותיים. הפסטיבל פועל תחת העמותה.

בנוסף, מדי יום רביעי בשעה 01:00 בלילה, משודרת בערוץ 12 תוכנית טלוויזיה שבועית של עמותת “דרך הג’אז” ופסטיבל “יפו ג’אז”, החושפת את הג’אז הישראלי ועשייתו ומפרגנת לו. לפני מספר שבועות, אגב, התבשרתי על כך שהתוכנית נהנית מ-3% צפייה. זה נשמע מעט אבל מדובר במספר חסר תקדים במונחי ג’אז של כ-100,000 צופים. לא רק זאת, חברת אל על מעוניינת לשדר את התוכנית במטוסיה החדשים ואנחנו מאוד גאים בהישגים הללו.

8נגן הצימבלום מרומניה-הולנד מריוס פרדה

נגן הצימבלום מרומניה/הולנד מריוס פרדה

אתה רואה עוד ביטויים להכרה שהפסטיבל מקבל?

ההכרה שהפסטיבל זוכה לה באה לידי ביטוי, בין היתר, בספונסרים הנמנים על חברות מובילות בישראל, כמו חברת הביטוח “אילון”, מותגי הקפה של “עלית/שטראוס”, חברת השוקולדים האיטלקית “פררו רושה”, קרנות השקעה מובילות, שגרירויות ומרכזי תרבות זרים בישראל.

לינק לאתר הפסטיבל:

https://www.hotjazz.co.il/%D7%A4%D7%A1%D7%98%D7%99%D7%91%D7%9C-%D7%99%D7%A4%D7%95%D7%92%D7%90%D7%96-%D7%A1%D7%A4%D7%98%D7%9E%D7%91%D7%A8-2019/?fbclid=IwAR1dJdI5wxNCIfqyEU5yt1khQKjZMDN9pTkHOfXFeRwbXa-0AUHVl_n4rPU

פרומו לפסטיבל:

 https://www.youtube.com/watch?v=CKxAXV8ev5w&feature=youtu.be

;