fbpx
https://rootavor.com/wp-content/uploads/2019/04/קול-גדול.jpg

ישראלים צועקים יותר – ולכן גם צרודים יותר

אם חשבתן שללחוש לאורך כל ההצגה לזה שיושב לידכן יכול לכל היותר לעצבן את האנשים בשורה שלפניכן – אתן טועות. גם כשלוחשים עלולים להיות צרודים! לרגל יום הקול הבינלאומי, שחל היום, שוחחנו עם דר’ מיכל איכט, קלינאית תקשורת, על איך שומרים על מיתרי הקול 

היום (16.4) מציינים ברחבי העולם את יום הקול הבינלאומי שמטרתו להעלות את המודעות של כולנו לאיבר שבו אנחנו משתמשים הכי הרבה אבל מקדישים לו הכי פחות תשומת לב – מיתרי הקול שלנו.

אנחנו עם שצועק, וזה בולט גם במחקרים, בניגוד לאירופאים שסובלים הרבה פחות מצרידות. זו כנראה הסיבה שרבים הם העוסקים בתחום הקול, בין אם מדובר ברופאי אף אוזן גרון, קלינאי תקשורת, מורים לפיתוח קול ועוד. יום הקול הבינלאומי נועד להעלות את המודעות לנושא הקול וכיצד לשמור עליו. מתברר, שהפרעות קול הן מההפרעות הכי נפוצות בין ההפרעות שקלינאי תקשורת מטפלים בהן.

כשאומרים הפרעות קול לרוב מתייחסים לצרידות. לא צריך להיות מומחה גדול כדי לשמוע שמשהו באיכות הקול אינו כשורה. כולנו מכירים את זה כי מיד זוכים למטר שאלות בסגנון: מה קרה, את חולה? מצוננת?

בתקופה האחרונה אפשר היה לשמוע את זה הרבה בבחירות. אצל רוב הפוליטיקאים שהתראיינו אפשר היה לשמוע שהם צרודים מאוד אחרי כמה שבועות של דיבור בלי סוף ומתח רב. הצרידות היא גם אחת ההפרעות הכי נפוצות בקרב הילדים. מי לא מכיר ילד שחוזר צרוד לגמרי מהטיול השנתי או מפעילות בצופים?.

דר' מיכל איכט, קלינאית תקשורת

דר’ מיכל איכט, קלינאית תקשורת. אם צרידות לא עוברת – יש לגשת לרופא

משהו בתרבות הישראלית מעודד מאוד הרמת קול

“משהו בתרבות הישראלית מעודד מאוד הרמת קול למרות שזו נחשבת להתנהגות קולית בעייתית ומזיקה. שאת התוצאות שלה קשה שלא לשמוע”, אומרת דר’ מיכל איכט, קלינאית תקשורת, מרצה וחוקרת במחלקה להפרעות בתקשורת באוניברסיטת אריאל, המטפלת במיגוון נושאים בהם גם מניעת צרידות בקרב אלו המשתמשים הרבה במיתרי הקול.

אז אפשר לומר שבישראל אנחנו צועקים יותר ולכן גם צרודים יותר?

בקרב הישראלים יש אחוז גבוה יחסית של צרידות ולי בהחלט קל ליחס את זה למשהו תרבותי. אנחנו, הישראלים, מדברים הרבה ומדברים בקול רם. להתקרב לגן ילדים בשעת פעילות זו פעולה שעדיף להצטייד לקראתה באטמי אוזניים. כיתה בבית ספר בארץ לא נשמעת כמו כיתה בשוודיה. ביום הולדת מגיעה מפעילה ומיד מתחילות הצעקות  ‘לא שומעים… יותר חזק… למי יש יומהולדת…? לא שומעים….’ ואז כל הילדים חוזרים צרודים.

מה הגורם הפיזיולוגי לצרידות?

מדובר בהפרעה בתנודתיות של מיתרי הקול. מיתרי הקול הם שרירים קטנים הנמצאים בתוך הגרון שלנו, במה שנקרא תיבת הקול. יש לנו שני מיתרים, אחד מכל צד. הם עטופים ברירית עדינה ודקה שצריכה להיות לחה. המיתרים יוצרים תנועתיות בעת הפקת הקול, הם זזים, נפתחים ונסגרים בזמן שאנו מפיקים קול.

צרידות נגרמת כשמשהו בתנועתיות של המיתרים לא תקין, או שהסגירה שלהם לא טובה ולא מלאה. למשל, כאשר צועקים הרבה, המיתרים במקום להיפתח ולהיסגר בתנועה עדינה, הם חובטים אחד בשני בצורה משמעותית וזה יוצר נפיחות או בצקת והשוליים של המיתרים נפוחים או אדומים ואז הם יכולים לזוז פחות טוב וזה בא לידי ביטוי בהפרעת קול.

האם זה עלול לגרום נזק ארוך טווח?

ישנם אנשים שאצלם ההתנהגות הקולית לא נכונה לאורך זמן, אנשים שיש להם צרידות קבועה. צרידות שנמשכת מעל שבועיים-שלוש ולא חולפת – דורשת בדיקת רופא אף אוזן גרון, שיאבחן מהי הסיבה לכך שהקול לא נקי. יתכן שישנה בעיה רפואית שצריך לטפל בה.

אצל אנשים שקולם הוא כלי עבודה של ממש – כמו מורים שעושים שימוש רב, מאומץ ולא נכון בקול – יכולים להיווצר נגעים על פני מיתרי הקול. יבלות על מיתרי הקול הן ממש כמו פצע שנוצר ברגל מנעל לוחצת. אפשר להיפטר מהיבלות אם נמנעים מההתנהגויות המזיקות שגורמות להן. אפשר ללמוד טכניקות כיצד להשתמש יותר נכון בקול שלנו.

מהן הדרכים למנוע צרידות או להפחית אותה?

יותר קל למנוע את הבעיה מאשר לטפל בה אחרי שהיא מופיעה. מומלץ, למשל, לא לדבר בדיבורית ברכב, כי הרעש מסביב גורם לנו להגביר את הקול. בעיה נוספת היא הכחכוחים. לפעמים יש לנו משהו בגרון, כמו גוף זר או ליחה, ואנחנו מכחכחים. פעולה זו גורמת לשפשוף של המיתרים ולכן כדאי להימנע ממנה.

אלו שמדברים הרבה, כמו מורים וגננות, להם אני ממליצה לעשות מנוחה קולית בהפסקות. אם מישהו מתקשר – תענו במסרון. כמו כן, יש לשמור על לחות בגוף. בגלל שהרירית מסביב למיתרים צריכה להיות לחה, מומלץ על שתייה של 8-10 כוסות מים ביום (או תה צמחים).

האם קפה ותה גם יעשו את העבודה?

כדאי להימנע ממשקאות שמכילים קפאין כי יש להם נטייה לייבש.

מה עוד אפשר לעשות כדי להקל על צרידות או למנוע אותה?

מומלץ מאוד לעשות אינהלציה – שאיפה של אדי מים. לוקחים ספל רחב עם מים רותחים, רוכנים מעליו ושואפים דרך הפה את האדים במשך כדקה. זו דרך טובה להחדיר לחות בצורה ישירה למיתרי הקול, כי כאשר אנו שותים זה לא מגיע ישירות למיתרי הקול אלא לוושט. מומלץ לחזור על פעולה זו פעמיים ביום.

למה המעשנים צרודים?

עישון פוגע לא רק במערכת הקול, אבל העשן שמגיע ישירות למערכת הנשימה – יש לו השפעה הרסנית על הרקמה, הריריות וכל מנגנון הקול. סרטן בגרון הוא אחת הפתולוגיות הקשות והעישון הוא אחד הגורמים המשמעותיים לו.

אנחנו ימים ספורים לפני פסח, תקופה שמאופיינת גם באובך באוויר וגם בשימוש רב בחומרי ניקוי שונים. איך זה משפיע על הקול?

חשיפה לחומרים מזיקים משפיעה על מיתרי הקול, אז חשוב להשאיר חלונות פתוחים כאשר עובדים עם חומרי ניקוי. בימים של אובך, שמלווה לרוב ביובש באוויר, חשוב להקפיד עוד יותר על שתייה ועדיף לשהות כמה שפחות בחוץ.

יש גם גורמים בריאותיים שעלולים לגרום לצרידות?

בהחלט. למשל, יש אנשים שסובלים מבעיות קול על רקע ריפלוקס – כאשר מיצי הקיבה עולים למעלה ויכולים ממש ליצור קיב. פה לרוב מטפלים בצורה תרופתית המורידה את חומציות הקיבה ומשפרת את איכות הקול. זו תופעה הרבה יותר שכיחה ממה שחושבים.

;