fbpx
https://rootavor.com/wp-content/uploads/2019/09/מתכון-גדול.jpg

איילת הירשמן השיקה רומן בכורה, “מה שנטע אוהבת”, קומדיה רומנטית עם מתכונים

איילת הירשמן, מחברת ספרי בישול שהיו לרבי מכר, כתבה רומן ראשון, “מה שנטע אוהבת”, המוגדר כקומדיה רומנטית עם מתכונים. מדובר בז’אנר חדש על מדף הספרים הישראלי, אשר רותח מאוד בחו”ל. נטשה חיימוביץ’, סטייליסטית מזון ולייף סטייל, וחברה של הירשמן, ממליצה על הספר וגם על ספרים נוספים שבהם האוכל הוא חלק מהסיפור

1ספרה של איילת הירשמן. צילום יוסי סליס סטודיו

קומדיה רומנטית עם מתכונים, ספרה של איילת הירשמן. צילום: יוסי סליס סטודיו

כל כך מתרגשת שחברתי המוכשרת איילת הירשמן השיקה את רומן הבכורה שלה, “מה שנטע אוהבת”, קומדיה רומנטית עם מתכונים! זהו הרומן הראשון של הירשמן, מחברת ספרי בישול שהיו לרבי מכר ובעלת טור קבוע ב”לאשה”, המספר על אשה אחת שמחפשת אהבה, שני גברים שבטוחים שכבר מצאו אותה והרבה מתכונים שעושים מצב רוח טוב.

לנטע כהן, גיבורת הרומן, יש שני ילדים מקסימים בהורות משותפת, תוכנית רדיו לילית שבה היא מלחששת מתכונים ומראיינת בשלנים וחיים משועשעים ונעימים בסך הכל, עד שהיא נשלחת ללקט מתכונים ברחבי ישראל בטנדר ירוק וגדול.

פגישה מקרית על אם הדרך מכניסה לחייה בסערה את רז המסתורי, בדיוק כשאודי, האקס שלה, מחליט לשוב ולהפציע בעולמה. כל אחד מהגברים האלה מגלם הבטחה שנדמה שאסור לוותר עליה וכל אחד מהם גם בלתי מושג באותה מידה.

בין התאהבות להתפכחות, חייה של נטע מתהפכים לבלי היכר. אבל גם ברגעים הכי פגיעים בחייה נטע מבשלת או אופה משהו. עוגות לימון וחמאה רכות שאפשר לשקוע לתוכן, פסטה מסחררת מדרום איטליה או מרק נודלס אסיאתי. כל אלה נדמים כמו רעיון טוב כשלבה מאיים להישבר והכל מסביב קורס.

2איילת הירשמן. צילום עדי אורני

איילת הירשמן. כתבה ספר מרתק על אשה אחת שמחפשת אהבה, שני גברים שבטוחים שכבר מצאו אותה והרבה מתכונים שעושים מצב רוח טוב. צילום עדי אורני

אני חובבת הסוגה הזאת של רומנים המתארים את המתרחש במטבח הגיבורה, נכנסים לסירים, מתארים בציוריות שווקי אוכל וארוחות במסעדות ובכלל מתלהבים מקולינריה.

לצד ערימת ספרי הבישול המונחת לצד מיטתי, מונחים גם ספרי תיירות המשלבים תיאורים ציורים של מקומות קסומים עם טעמים וניחוחות של מטעמים המתבשלים במטבחים כפריים.

אני נמנית על האנשים שקוראים מתכונים כאילו היו רומן. לכן ספרים שמשלבים מתכונים בסיפור פשוט מושלמים לטעמי. ומאז שגיליתי את הז’אנר – ברב המכר של פרנסס מאייס, “תחת שמש טוסקנה”, שבו היא מספרת על חייה בכפר איטלקי קטן – אני מטפחת אובססיה לספרי מסע-כורסה.

“בעוד פרושוטו עם תאנים, מרק עגבניות צונן, ארטישוקים רומאיים ופסטה עם קליפת לימון ואספרגוס מושלמים באחת בצהריים”, כותבת מאייס, “הלילות הקרירים משלהבים את התיאבון. אנחנו מגישים ספגטי עם ראגו (סוף סוף למדתי שהמרכיב הסודי של ראגו הוא כבד עוף), מינסטרונה עם כדורי פסטו, אוסו בוקו, דייסת תירס בגריל, פלפלים אדומים אפויים ממולאים ריקוטה ועשבי תיבול, דובדבנים חמים בקיאנטי עם עוגת אגוזי לוז”. כך מתארת מאייס את הארוחות האיטלקיות הארוכות שלה ומגרה אותי להשתכלל בהכנת ספגטי עם ראגו.

3תחת שמש טוסקנה

“תחת שמש טוסקנה” מאת פרנסס מאייס. ארוחות איטלקיות ארוכות ומגרות

במיוחד התאהבתי בתיאורי האוכל המשכנעים של הסופרת מרלנה דיי בלאסי, בספרה “אלף ימים בוונציה”. דיי בלאסי, שפית ועיתונאית אמריקאית שהתאהבה בגבר ונציאני, מתארת באהבה רבה את העיר הקסומה עם שווקי האוכל הצפים שלה, המסעדות הקטנות שהתיירים לא יודעים על קיומן והברים המקומיים.

ומה שמחתי גם לגלות את שלישיית הספרים של הסופרת האמריקאית, קולט רוסאנט, שלמיטב ידיעתי ספריה לא תורגמו לעברית. רוסאנט, שפית ומחברת ספרי בישול, מגוללת במיומנות ספרותית את הסאגה של המשפחה המעורבת שלה, יהודית וקתולית, מקהיר האקזוטית של שנות ה-30, לפריז השיקית של שנות ה-50 ועד לניו-יורק התוססת של שנות ה-60, ומתבלת הכל בהרבה מתכונים נוסטלגיים כגון פול, מלוחייה, סופלה גבינה, פריקסה עוף ביין ומולים ברוטב עגבניות.

והנה הספרים שאני אהבתי:

“אלף ימים בוונציה” מאת מרלנה דיי בלאסי/ הוצאת “מטר”

מרלנה דיי בלאסי היא שפית, עיתונאית, יועצת אוכל ויין, מבקרת מסעדות, שחיברה שני ספרי בישול העוסקים באוכל איטלקי. היא ובעלה פרננדו עורכים סיורים גסטרונומיים בטוסקנה ובאומבריה. ספרה הראשון, “אלף ימים בוונציה”, המלא במזונות ובטעמים של איטליה, הוא סיפורה האמיתי של אשה המתאהבת הן בגבר והן בעיר. בספר, מופיעים גם מתכונים שכתבה דיי בלאסי, אשר עושים את הספר גם תאווה לחך.

4אלף ימים בוונציה

“אלף ימים בוונציה” מאת מרלנה דיי בלאסי. בספר מככבים מתכונים שהם תאווה לחך

“אלף ימים בטוסקנה” מאת מרלנה דיי בלאסי/ הוצאת “מטר”

דיי בלאסי ממשיכה את הרומן שלה עם איטליה, והפעם היא מגיעה לטוסקנה, כשהיא ובעלה הוונציאני פרננדו תרים אחר מרכיבי החיים הטובים. הם עוזבים את ונציה ומשתקעים בכפר טוסקני קטן ופסטורלי, ללא טלפון וללא הפרעות, ושם הם מתוודעים לאדון ברלוזו, שסיפורי הפולקלור שלו יכניסו אותם עמוק לתוך הנשמה של טוסקנה. הם מבקרים בפסטיבלים, מטפסים על עצים כדי לקטוף זיתים וכמובן מתענגים על מטעמי האזור.

“תחת שמש טוסקנה” מאת פרנסס מאייס/ הוצאת “כנרת זמורה ביתן”

פרנסס מאייס, משוררת ועיתונאית אמריקאית, אשפית בישול לאניני טעם, פותחת בפנינו שער לעולם חדש ומופלא כאשר היא רוכשת ומשקמת בית עתיק ונטוש בחבל טוסקנה. תוך כדי המסע אנו זוכים במרשמים נפלאים של המטבח הטוסקני. מאייס כותבת על הטעמים ועל המנעמים של חבל ארץ זה בצורה מעוררת תיאבון ותשוקה. מאאיס כתבה ספר נוסף, “טוסקנה היפה”, שיצא באותה הוצאה.

“המולוכייה של אמא” מאת ניסים זהר/ הוצאת “ידיעות ספרים-ספרי חמד”

ניסים זוהר הוא שחקן תיאטרון וקולנוע; סופר, מחזאי, תסריטאי ומפיק ישראלי. בשנת 2000 הוציא לאור את ספרו “במיה, מולוכייה ובדינגאן”, ספר מתכונים מן המטבח המצרי, ובו גם סיפורים מילדותו בעיר הנמל אלכסנדריה. ב-2006 פורסם “המולוכייה של אמא”, ספר המבוסס על שנותיו של זוהר במצרים, אשר עוסק ביחסיו המורכבים של זוהר עם אמו, אך מהווה גם מעין מסע זיכרון למחוזות ולמאכלי ילדותו.

“האף של פסקוואלה” מאת מייקל ריפס/ הוצאת “מודן”

מייקל ריפס, משפטן אמריקני יליד נברסקה המתגורר בניו-יורק, נמלט יום אחד, בלי לדעת ולו מילה אחת באיטלקית, עם אשתו ובתו התינוקת מלב ליבה של ניו-יורק הקדחתנית אל חייה השלווים של עיירה איטלקית קטנה – מקום סהרורי ומופלא גם יחד – ונדהם לגלות עד כמה תושביה דומים לבני משפחתו בנברסקה. מן הבריחה ההיא נולד “האף של פסקוואלה”, ספר מסע במסורת “שנה בפרובנס” ו”תחת שמי טוסקנה”.

5נורה אפרון

“צביטה בלב” מאת נורה אפרון. האשה נבגדת, המתכונים מנחמים

“צביטה בלב” מאת נורה אפרון/ הוצאת “כתר”

הסופרת והתסריטאית היהודייה נורה אפרון, מי שכתבה את התסריטים לסרטים “כשהארי פגש את סאלי”, “נדודי שינה בסיאטל” ו”יש לך הודעה”, כתבה את “צרבת”, ששמו שונה בהמשך ל”צביטה בלב” והפך לסרט מצליח בכיכובם של מריל סטריפ וג’ק ניקולסון. הספר מגולל סיפור עצוב על אשה נבגדת, ומאחר והגיבורה שלו היא מתכונאית, משולבים בו מתכונים רבים ומנחמים.

ספרים שלמיטב ידיעתי לא תורגמו לעברית:

Colette Rossant /Return to Paris / Bloomsbury

Colette Rossant /Madeleines in Manhattan / Bloomsbury

Annie Hawes /Extra Virgin amongst the olive groves of Liguria / Penguin Books

Annie Hawes / Ripe for the Picking / Penguin Books

Vida Adamoli /La bella Vita Summersdale

Patrizia Chen /Rosemary And Bitter Oranges/ Virago

נטשה חיימוביץ׳ היא סטייליסטית לצילומי מזון ולייף סטייל, שבמשך שנים מלבד לסגנן לצילומים, כתבה על אופנה וסגנון חיים במגזינים וברשת. בסטודיו בתל אביב, www.salistudio.com, היא מבשלת, מסגננת ומכינה מנות לצילומי מזון. בן זוגה ליצירה ולעבודה, הצלם יוסי סליס, הוא גם השותף שלה לחיים. יחד הם עוסקים ביצירה של צילומים יפים וקומפוזיציות שמגרות את החושים בתחומים מגוונים של סגנון חיים. בבלוג שלה, “החברות של נטשה”, http://salistudioblog.com/ היא חולקת את ההשראות שהיא מלקטת, מתכונים ממטבחה הביתי, השראות לייף סטייל וטיולים.

;