fbpx
https://rootavor.com/wp-content/uploads/2019/09/ספרים-גדול.jpg

רגע לפני החזרה ללימודים: 10 ספרים שנכתבו בידי נשים שאת חייבת לקרוא לפחות פעם בחיים

“רות עבור” משתף את המדריך ליצירות מופת, מ”חמדת” של טוני מוריסון, “אורלנדו” מאת וירג’יניה וולף, “לקסיקון משפחתי” מאת נטליה גינצבורג ועד “אלה תולדות” מאת אלזה מורנטה. הספרים שאת חייבת לעצמך

1מתוך הסידרה החברה הגאונה. צילום באדיבות סלקום TV

מתוך הסידרה “החברה הגאונה”. צילום: באדיבות סלקום TV

“החברה הגאונה” מאת אלנה פרנטה

על הסופרת האיטלקייה אלנה פרנטה נכתב כי היא אחת מכותבי הרומנים הגדולים של זמננו. “החברה הגאונה”, הראשון מסידרת ארבעה ספרים, מביא את סיפורה של לילה צ’רולו, ילידת 1944, בתו של הסנדלר שלא יצאה כל חייה מתחומי נאפולי, הנעלמת יום אחד בגיל 66, ונעלמים כל חפציה ומסמכיה, לאחר שאף גזרה את עצמה מכל התצלומים שבהם הופיעה עם בנה. היא הגשימה בהגזמה אופיינית את רצונה להתנדף ולמחוק את כל החיים שהותירה מאחוריה – והמעשה הרגיז מאוד את אלנה גרקוֹ, בתו של השוער בעירייה, בת-גילה וחברת הנפש שלה כמעט 60 שנה. כמין נקמה מתיישבת אלנה, שהיא כבר סופרת, לכתוב כל פרט מסיפורן של השתיים, זו מול זו, לאורך כל השנים. הוצאת: הספרייה החדשה”.

2החברה הגאונה אלנה פרנטה

עטיפת הספר “החברה הגאונה” מאת אלנה פרנטה

“חמדת” מאת טוני מוריסון

כל רומן שהוציאה טוני מוריסון, זוכת פרס נובל לספרות שנפטרה החודש, היה אירוע ספרותי, אך “חמדת” הוא עדיין יצירת המופת הגדולה ביותר שלה, שהפך גם לסרט מצליח בכיכובה של אופרה ווינפרי. הרומן “חמדת” מתרחש בפרבר של אוהיו, שנים אחרי מלחמת האזרחים של ארצות-הברית. זהו סיפור אמיתי של שפחה אפרו-אמריקאית שרצחה את בתה, כדי שתינצל מחזרה לגורלה שלה עצמה. כשרצתה לחרות על המצבה “חמדת לבנו” נאלצה לשכב לשם כך עם חרט-המצבות, אך קיבלה בתמורה רק 4 אותיות: “חמדת”. וכך זכתה הילדה לשמה, אחרי מותה. ספר חזק שהוא עדות לכוחה המדהים של אהבת אם וגם רקוויאם למיליוני שחורים שמתו כתוצאה מהעבדות. הוצאת: “הספרייה החדשה”.

3חמדת טוני מוריסון

עטיפת הספר “חמדת” מאת טוני מוריסון

“גאווה ודעה קדומה” מאת ג’יין אוסטן

“אמה” היא אולי יצירת המופת שלה, אבל “גאווה ודעה קדומה” הוא המהנה ביותר מבין ששת הרומנים הנצחיים שכתבה ג’יין אוסטן הבריטית במאה ה-19. הרסיסים המילוליים והרומנטיקה הצורבת באיטיות בין אליזבת בנט למר דארסי בהחלט נושאים את העלילה, אך הדמויות ההיקפיות מבריקות באותה מידה. הסיפור מתמקד באליזבת בנט, בת למשפחה עם עוד ארבע אחיות. כשהאם, גברת בנט, שומעת על ביקור של אדם עשיר בשם צ’ארלס בינגלי, היא נרתמת מיד למטרה להשיא את אחת מבנותיה אליו. בנשף מר בינגלי מגיע עם אחותו קרוליין וחברו הטוב ביותר – מר דארסי. אליזבת ומר דארסי יוצרים במהלך הסיפור את אחד הזוגות המעניינים ביותר אי פעם. הוצאת: “כתר” ו”ידיעות ספרים”.

4גאווה ודעה קדומה ג'יין אוסטן

עטיפת הספר “גאווה ודעה קדומה” מאת ג’יין אוסטן

“המאהב” מאת מרגריט דיראס

“המאהב” מאת מרגריט דיראס יצא לאור ב-1984 והוכתר מיד כאחת מיצירות המופת של זמנו, כמו גם זיכה את דיראס בפרס “גונקור” – העיטור הגבוה ביותר בספרות הצרפתית. הסיפור עובד בעבר לקולנוע והיה לאחד מרבי המכר הצרפתיים הגדולים בכל הזמנים. במרכז העלילה סיפורה של נערה צרפתייה בת 15 ממשפחה ענייה המתאהבת בבחור סיני עשיר בן 27. סיפור היחסים ביניהם מעורר מהומה והתנגדות מצד משפחתה, אלא שהנערה בוחרת להישאר עם מאהבה. הסיפור, אוטוביוגרפי בחלקו, כתוב באופן שיותיר אתכן עם הרבה שאלות פתוחות באשר למה שקרה במציאות של חייה ומה הוא פרי דמיונה. הוצאת: “מחברות לספרות”.

5המאהב מרגריט דיראס

עטיפת הספר “המאהב” מאת מרגריט דיראס

“אורלנדו” מאת וירג’יניה וולף

“גברת דאלווי” ו”אל המגדלור” אולי יקבלו את כל התהילה, אבל “אורלנדו” של הסופרת הבריטית וירג’יניה וולף ראוי לקרדיט כיצירת מופת. מדובר בסיפור ססגוני ומשעשע הבוחן מקרוב את טבעה של המיניות, ללא ספק יצירתה היוצאת דופן ביותר של וולף. בתחילתו של הרומן, אורלנדו הוא בן אצילים צעיר ושוקק חיים המעביר את ימיו בהילולות פרועות, שאפיינו את חצרה של המלכה אליזבת הראשונה. בסופו של הרומן, כעבור שלוש מאות, אורלנדו הוא אשה מודרנית בת שלושים ושש. במהלך מסעו הארוך יהיה אורלנדו עד להיסטוריה המשתנה, יעקוב אחר מנהגים, יתלבש על פי האופנה הראוותנית ביותר בכל תקופה ויתיידד עם אמנים וסופרים מפורסמים. מסעו של אורלנדו הוא גם פנימי – הוא משורר אימפולסיבי הלומד להתאזר בסבלנות בכל הקשור לעניינים שבלב, ואשה שיודעת מה זה להיות גבר. הוצאת: “ידיעות ספרים”.

6אורלנדו וירג'יניה וולף

עטיפת הספר “אורלנדו” מאת וירג’יניה וולף

“אמרות משפחה” מאת נטליה גינצבורג

המפורסם שבספריה של הסופרת האיטלקייה הדגולה והראשון שתורגם לעברית, הנקרא גם “לקסיקון משפחתי”. זהו רומן אוטוביוגרפי יוצא דופן, שיצא לאור ב-1963, המושתת על האמירות שרווחו במשפחתה של הסופרת, משפחה יהודית רדיקלית, שעם ידידיה נמנו מחשובי האישים בחוגי הפוליטיקה והספרות באיטליה, בתקופה שהפשיזם הלך והשתלט עליה. תיאור מאופק אך גלוי לב של מאורעות גורליים בחיי הכלל והפרט ושל בני אדם שהמגוחך והמעורר התפעלות משמשים בהם בערבוביה. הוצאת: “הספרייה החדשה”.

7אמרות משפחה נטליה גינצבורג

עטיפת הספר “אמרות משפחה” מאת נטליה גינצבורג

“אלה תולדות” מאת אלזה מורנטה

אחד הרומנים החשובים על מלחמת העולם השנייה שכתבה הסופרת האיטלקייה אלזה מורנטה ב-1974. הספר תורגם לשפות רבות ותהילתה של מורנטה יצאה גם אל מחוץ לארצה. הספר מביא את סיפורו של אוזפה, ילד בן שש שנולד לאלמנה חצי יהודייה בעקבות אונס בידי חייל גרמני, ילד שהוא מיזוג נדיר של דון קיחוטה והנסיך מישקין מ”האדיוט”, במשך שבע שנים החל בשנת 1941. מורנטה מביאה בראש כל פרק תמצית של “ההיסטוריה” הנמשכת, של האלימות והקונפליקטים הגדולים, של השררה הכרונולוגית. ומול ההיסטוריה של הגנראלים היא מציבה גלריה רחבה של פשוטי עם, צבא המנודים של “ההיסטוריה”. הספר קורא תגר על הפשיזם וגיבוריו הם אנרכיסטים מכל הסוגים. הוצאת: הספרייה החדשה”.

8אלה תולדות אלזה מורנטה

עטיפת הספר “אלה תולדות” מאת אלזה מורנטה
“פעמון הזכוכית” מאת סילביה פלאת

רומן אוטוביוגרפי המתאר את התהפוכות שפקדו את הסופרת והמשוררת האמריקאית בנעוריה, כשבהיותה בת 22 ניסתה להתאבד. גיבורת הספר, אסתר גרינווד, היא בחורה בת 22, תלמידת קולג’ מצטיינת, משוררת-סופרת מבטיחה בתחילת דרכה, שמגיעה לניו-יורק להגשים את הפנטסיה האמריקאית. ובכל זאת, משהו לא עובד. צעד אחר צעד אסתר מאבדת את אחיזתה במציאות. מגעיה עם הסובבים אותה הופכים למבולבלים, רווים בפנטסיות מנופצות שלה. כשהיא חוזרת הביתה בתום חודש בניו-יורק, היא כבר על השביל להתרסקות. היא מגלה שהיא לא יכולה לישון, לא יכולה לאכול, ולא יכולה לכתוב. היא לא מתקלחת, לא מחליפה בגדים, מנסה להתאבד מספר פעמים, ולבסוף מאושפזת בבית חולים לחולי נפש. בזכות האישי והסגולי שבה מעניקה יצירה זו חוויה אמנותית עמוקה. הוצאת: ספריית הפועלים”.

9פעמון הזכוכית סילביה פלאת

עטיפת הספר “פעמון הזכוכית” מאת סילביה פלאת

“זיכרונותיה של נערה מחונכת” מאת סימון דה-בובואר

“המין השני” נחשב לגדול יצירותיה, אבל אנו ממליצות על “זיכרונותיה של נערה מחונכת”, שהוא האוטוביוגרפיה של סימון דה-בובואר, אחת הסופרות הצרפתיות המזהירות של המאה ה-20. בשנת 1958 ניגשה דה-בובואר לכתיבת הספר, כשהיא כבר סופרת ופילוסופית עטורת תהילה, אחת מחלוצות הפמיניזם ובת זוגו של הפילוסוף ז’אן-פול סארטר. זו אינה אוטוביוגרפיה רגילה, אף שהיא מתעדת את חייה של סימון, מילדותה כבת לבורגנות הצרפתית וחינוכה הקתולי, ועד האהבות הראשונות, הלימודים בסורבון והמפגש עם הסטודנט סארטר. אבל דה-בובואר מתבוננת בחוויות האלה בזכוכית מגדלת, משוטטת בילדותה כמדענית בארץ לא נודעת, ומציגה שני מפתחות לזהות המתגבשת שלה כנערה: החיפוש אחר האהבה והחיפוש אחר האמת. הוצאת: “כתר”.

10זיכרונותיה של נערה מחונכת סימון דה בובואר

עטיפת הספר “זיכרונותיה של נערה מחונכת” מאת סימון דה-בובואר

“שלום לך, עצבות” מאת פרנסואז סגאן

רב המכר של הסופרת הצרפתייה הנודעת זכה למיליוני קוראים נלהבים בכל העולם. פרנסואז סגאן כתבה את הרומן שלוח הרסן שלה בגיל 17 בלבד. במרכזו עומדת ססיל, נערה נהנתנית ומשועממת, המבלה את חופשת הקיץ שלה עם אביה האלמן בריביירה הצרפתית. האב מביא לחופשה את אלזה, בחורה צעירה, יפה ותוססת. אלא שאז נכנסת לתמונה אן, אשה בגילו של האב, שמקרינה נשיות מתוחכמת ויופי שקט וממגנט. אן כובשת במשב הרוח האינטלקטואלי שלה את האב ואת בתו גם יחד. ססיל המתבגרת והסוערת, שמתייחסת בבוז לכל סוג של מחויבות, ושבעצמה חוקרת בקיץ זה את סודות האהבה והמין, מתגעגעת לימי האושר שלה עם אביה, ולא מתכוונת לוותר עליו בלי קרב. היא רוקמת תוכנית שסופה המפתיע והנורא מציב בפניה שאלות חדשות ומכאיבות על מורכבותם של האהבה, הארוטיקה, והקשרים בין גברים לנשים. הוצאת: “ידיעות ספרים”.

11שלום לך עצבות פרנסואז סגאן

עטיפת הספר “שלום לך, עצבות” מאת פרנסואז סגאן

התמונה למעלה: צילום מתוך הסרט “ג’יין אייר”

;