fbpx
https://rootavor.com/wp-content/uploads/2021/04/איך-לשמור-על-הזוגיות2-1.jpg

החגים כבר מאחורינו, אז איך שומרים על זוגיות בריאה? לפניכן 15 דרכים לטיפוח הקשר הזוגי

איך נשים תופסות את הקשר הזוגי? איך גברים רואים אותו? ולא, לא הכל תלוי בסקס או באהבה. שווה לקרוא

1איך לשמור על הזוגיות

Photo by NeONBRAND on Unsplash

כולנו מכירות את הסטטיסטיקה המאיימת שקובעת כי אחד מכל שלושה זוגות מתגרש. השאלה המעניינת באמת היא: מהו סוד ההצלחה של שני הזוגות הנותרים? האם הם ביחד כי אין ברירה או שמא הם יודעים משהו שאנחנו לא יודעות? עכשיו, כשאנחנו אחרי חגי האביב, זה הזמן לטפח את הקשר הזוגי ולשמור עליו. איך עושים את זה?

לטענת הסוציולוגית והאנתרופולוגית דר’ דריה מעוז, שספרה “זוגיות – מדריך למשתמש” הפך לאחד החשובים בתחום (הוצאת “מטר”), הסוד טמון לא רק בשימור ובטיפוח הקשר הזוגי, אלא גם בלהימנע מחזרה על טעויות רווחות.

ממחקר שערכה דר’ מעוז במשך כשלוש שנים בקרב כ-300 זוגות ורווקים ישראלים בגילאי 19-85 וממיפוי של כ-400 מחקרים שנעשו בארץ ובעולם בנושא בתחומי הפסיכולוגיה, הסוציולוגיה וחקר המוח, עולות כמה תובנות מעניינות בכל הקשור ליחסים שבינו לבינה.

כך למשל, 9% בלבד מקרב הזוגות הנשואים שנשאלו הביעו סיפוק מכל ההיבטים של הזוגיות שלהם, לעומת 40% שהעידו כי אינם מסופקים משום היבט של הזוגיות. כמו כן, מעל למחצית הציבור הישראלי סבור כי אנשים נשואים מאושרים יותר מאלה שאינם נשואים, אבל רק במקרה שהנישואים טובים. במקרה שהם גרועים, מצביע הרוב ברגליים וסבור כי עדיף לא להינשא כלל.

הספר אינו מטיל ספק בכך שזוגיות בריאה תורמת לחוסן הנפשי והפיזי של האדם, כמו גם לסיפוק צרכיו המיניים, הכלכליים והנפשיים, לאושרו ולהארכת תוחלת החיים שלו, אך יחד עם זאת, מדגישה בו דר’ מעוז כי זוגיות שאינה בריאה עשויה לעורר רגשות קשים כגון שנאה, קנאה, מרמור, תסכול, חרדת נטישה ועוד.

כדי לטפח זוגיות בריאה, חשוב להכיר היטב את ההבדלים בין גברים לנשים, הבאים לידי ביטוי גם באופן שבו הם תופסים את הקשר הזוגי. גברים, מסתבר, מחזיקים בדעה חיוביות יותר מבנות זוגם על כמעט כל היבט של מערכת היחסים ביניהם ואף אינם מרבים לקטר. רוב הנשים, לעומת זאת, פחות מרוצות ממערכות היחסים שלהן, חשות בודדות יותר בקשר הזוגי ונוטות יותר להתלונן.

ומה מעצבן אותנו הנשים? אחד הדברים שמוציא אותנו מדעתנו הוא בן זוג עייף, משועמם ואדיש, שעסוק בעצמו ואינו מתייחס אלינו. מצד שני, כך עולה, גם אנחנו לא מושלמות, מכיוון שאחד הדברים שהכי מעצבנים גברים זו אשה קוטרית, שמתעצבנת מכל דבר, מקנאה ומגבילה להם את החופש.

כמו כן, המחקר גילה כי ניתן להגיע לנוסחה לפרידה – כשאשה מביעה סלידה ובוז ארבע פעמים ומעלה במהלך שיחה בת רבע שעה, סביר להניח שבני הזוג ייפרדו בתוך ארבע שנים.

איך לחלק את המטלות בבית בצורה הוגנת?

גם אם למדתן ושיננתן היטב את ההבדלים בין גברים לנשים, עדיין תצטרכו להתמודד עם מה שעולה מהמחקר כסלע מחלוקת מרכזי בין בני זוג בארץ ובעולם – האופן שבו מחולקות בין בני הזוג עבודות הבית והטיפול בילדים.
למרות המהפכה הפמיניסטית, נושא זה עדיין נתפס בעיני רוב הנשים והגברים, ברוב המעמדות, כתחום האחריות של הנשים. והגברים? מהם מצפים “לעזור” בלבד.

מנתוני המחקר עולה כי אשה ישראלית משקיעה בממוצע פי 2.5 יותר זמן בעבודות הבית ובגידול הילדים לעומת בעלה. באותה נשימה קובע המחקר כי אין להאשים רק את הגברים בכך, מהסיבה שרוב הנשים אינן סומכות מספיק על בן זוגן וכתוצאה מכך מוצאות את עצמן נושאות ברוב הנטל.

כדי להימנע מכך, מוצעות בספר כמה הצעות ליישום, כדי להגיע לחלוקת תפקידים הוגנת:

*מישהו צריך לעשות את עבודות הבית? חלקי את הנטל עם בן הזוג, או במידת האפשר, הציעי כי תשלמו לגורם חיצוני שיבצע את העבודות.

*החלטת לבקש עזרה מבן הזוג? עשי זאת בנועם. התלהמות או התחשבנות תגרום לו להתנגד.

*עודדי את בן הזוג להיות מעורב בגידול הילדים כבר מגיל צעיר ולימדי לסמוך עליו.

*לוקחת על עצמך עוד ועוד מטלות? באופן טבעי, הוא ייקח על עצמו פחות. שחררי ואפשרי לבן הזוג להשתתף בנטל.

*הרגילי את בן הזוג כבר בתחילת מערכת היחסים שיש דברים שאת לא עושה. מה למשל? כל מה שאת לא רוצה לעשות בעתיד.

*החליטי יחד עם בן הזוג מה את עושה ומה הוא עושה. כדי להקל על התהליך, הציעי לו משימות שהוא אוהב יותר או יודע לעשות.

אז מהו קשר זוגי טוב?

על פי המחקר, ואולי בניגוד למה שחשבתן, קשר זוגי טוב אינו מבוסס בהכרח על סקס או אפילו על אהבה, אלא על תקשורת טובה, מחויבות, אינטימיות וכבוד הדדי. כדי לדעת אם הקשר עם בן הזוג יצליח, מציעה דר’ מעוז לבדוק את האופן שבו אתם מנהלים ויכוח, לאו דווקא את התדירות. המפתח לחיי נישואים מספקים, מתברר, תלוי ביכולת שלכם כבני זוג לייחס אירועים שליליים לנסיבות חיצוניות ואירועים חיוביים להיבטים הקשורים בבן הזוג. זה לא תמיד קל, אבל אם אתן אוהבות את בן זוגכן, זה בהחלט שווה את המאמץ.

עשי ואל תעשי

לדברי דר’ מעוז, הבשורה הרעה היא שלאחר ניתוח מעמיק של הראיונות במחקר עולה כי קשרים זוגיים טובים הם דבר די נדיר. הבשורה הטובה היא שישנן כמה פעולות שעושים בני זוג, לעיתים בלי שיהיו מודעים לכך, שגורמות להם לחוות רגעים טובים ומאושרים בזוגיות. הנה כמה עצות איך לשמור על זוגיות בריאה:

1.העניקי לבן זוגך חופש ועודדי אותו לצאת עם חברים, לטוס לחו”ל ולממש את עצמו.

2.טפחי לעצמך תחומי עניין, תחביבים ועיסוקים.

3.הביעי אמפתיה, חום וחמלה כלפי בן זוגך.

4.המעיטי בקיטורים ובנדנודים.

5.הבהירי היטב מהם הגבולות שלך.

6.פרגני לבן זוגך והעניקי לו מחמאות.

7.שימרי קצת על מסתורין והיי אתגר עבור בן הזוג.

8.הקשיבי לבן זוגך ונהלי איתו תקשורת פתוחה ומשתפת.

9.שתפי את בן זוגך ברגשותייך, אבל במידה.

10.כבדי את בן זוגך – אל תצעקי, אל תקללי.

11.נהלי את הריבים עם בן הזוג בדרך חכמה ולא תוקפנית.

12.אל תפגיני תלות רגשית או כלכלית בבן הזוג.

13.אל תכפי את עצמך על בן הזוג ותני לו להרגיש שהוא בוחר בך בכל יום מחדש (יחד עם זאת, צרי איזושהי תלות קטנה שלו בך).

14.הימנעי מלהיראות נעלבת ואל תתנהגי בחוסר ביטחון.

15.אל תשתמשי בסקס כנשק נגד בן הזוג.

;