fbpx
https://rootavor.com/wp-content/uploads/2020/02/יום-המשפחה-גדול.jpg

סקר מכון אדלר: עלייה בתקשורת בין בני המשפחה פנים אל פנים (47%) אל מול שנה שעברה (38.4%)

לרגל יום המשפחה 2020, פרסם מכון אדלר סקר שבוחן את המשפחה הישראלית. הבשורות הטובות: הרוב עדיין מרוצים מהזוגיות: 86.5% מהנשאלים ענו כי הם מרוצים מאוד מהזוגיות שלהם, עלייה לעומת שנה שעברה (78.7%). להלן התוצאות

1יום המשפחה

Photo by Ann Danilina on Unsplash

מכון אדלר פרסם שלשום, יום המשפחה, את תוצאות סקר מכון אדלר ליום המשפחה 2020. תוצאות הסקר מצביעות על מצבה של המשפחה הישראלית, החווה טלטלות ושינויים רבים, במציאות שבה אמצעים טכנולוגיים הולכים ותופסים מקום שהולך וגדל, רשתות חברתיות שבהן אנו שקועים שעות על גבי שעות בלראות חיים של אנשים אחרים, ואתרי אינטרנט שונים שמספקים תכנים אלו ואחרים. יום המשפחה הוא זמן טוב לבחון את המגמות השונות ולהציב זרקור על המשפחה הישראלית ומצבה.

מתוצאות הסקר ניתן לראות, באופן מפתיע, למרות ריבוי הזמן של שימוש בטלפונים החכמים, המשפחות בישראל הולכות ומרבות בתקשורת פנים מול פנים, כ-47% מעדיפים תקשורת זו, ומדובר במגמת עלייה, שכן בשנה שעברה כ-38.4% בלבד השתמשו בתקשורת זו. ודווקא קבוצות הווטסאפ המשפחתיות, שההודעות לא מפסיקות לקפוץ בהן, ירדו מ-33.3% בשנה שעברה ל-30.1% השנה.

בנושא הכלה וקבלה של משפחות ישראליות חדשות (משפחה עם שתי אימהות, או שני אבות או משפחה עם אם יחידנית או משפחה חד-הורית), נראה כי המציאות חיובית הרבה יותר ממה שנדמה לנו, כ-38.3% אמרו כי יגיבו בהסכמה רבה למשפחות החדשות במערכות חינוכיות בהן נמצאים ילדיהם, וסה”כ כ-61.3% נמצאים באזור ההסכמה, יחד עם זאת כ-60% חושבים כי הישראלים פתוחים במידה מועטה או לא פתוחים כלל לאינטראקציה עם המשפחות החדשות.

לגבי השתתפות הסבים והסבתות בחיי הנכדים ישנם נתונים מפתיעים, בעוד אחוז מסוים בקרב הסבים והסבתות ענו כי הם מעורבים מאוד בחיי הנכדים, כ-18.5%, הילדים שלהם – ההורים, ענו ברובם (41.6%), כי הם חושבים שהסבים והסבתות מעורבים רק במידה מועטה בחיי נכדיהם. מהשאלה הזו ניתן גם להסיק כי לרוב האוכלוסייה הישראלית (61.7%), שהיא מעל גיל 55, אין כלל נכדים, נתון שאמור להדאיג בעיקר את המומחים בדמוגרפיה, הדבר עלול להצביע על הזדקנותה של האוכלוסייה הישראלית.

בנושא הבגידות, כמעט מחצית  מהישראלים, כ-45.8%, השיבו שהם מכירים אנשים שבוגדים בבני זוג שלהם, סוציולוגים ומומחים רבים יטענו, כי ככל הנראה, הדבר מעיד על סיבה לדאגה בדבר נאמנותם של בני הזוג עצמם זה לזה.

בדבר שביעות רצון של המשפחות בישראל, 46.1% (הרוב), מרוצים מהיחסים עם הילדים שלהם, ורק לאחר מכן הישראלים מרוצים מהזוגיות (כ-30%), באופן פרדוקסלי, ענו המשפחות כי הדבר שהכי יכול לשפר את איכות חייהן הוא דווקא העזרה עם אותם הילדים שהם מרוצים מהיחסים איתם. לאחר מכן, כ-15% טוענים שדווקא שינוי מקום העבודה ישפר את איכות חייהם, ולשמחתנו, רק 1.6% טוענים כי החלפת בן הזוג תפתור את בעיית שביעות הרצון.

לגבי נושא הגירושין, מחקרים קודמים הוכיחו שהיחסים בין ההורים המתגרשים משפיעים הכי הרבה על תפקוד הילדים, כשהצגנו את הטענה הזו בפני ההורים הישראלים, רובם המכריע (63.3%), ענו כי עובדה זו יכולה להשפיע על היחסים בין בני הזוג אם יגיעו לסיטואציה של גירושין.

2אסנת הראל קרדיט סיגלית צלמת חוויות

אסנת הראל, מנכ”לית מכון אדלר: “הסקר של השנה מראה מספר כיוונים מעודדים אך אל לנו להרפות את ידינו”. צילום: סיגלית צלמת חוויות

מה אנחנו עושים ביחד?

הסקר בחן גם מגמות שונות בחיי המשפחה הישראלית – מה בני זוג ישראלים עושים ולא עושים ביחד, ואלו הם הממצאים (הנתונים כוללים השוואה בין סקר 2020 ל-2019):

קיום יחסי מין: רוב בני זוג ישראלים (56.1%), מקיימים יחסי מין לפחות פעם אחת בשבוע, עלייה לעומת שנה שעברה (47%).

אוכלים ביחד: רוב הישראלים (71.1%), לא חולקים אף לא ארוחה משפחתית אחת ביום, כאשר דווקא הצעירים ביותר (גילאי 18-24) מבין הנשאלים מקפידים לאכול לפחות ארוחה משפחתית אחת ביום (64.7% לעומת 22.3% בקרב בני 45-54), מדובר בירידה מדאיגה בהשוואה לסקר מכון אדלר של שנה שעברה, בו 44.8% ענו כי הם חולקים ארוחה משפחתית אחת לפחות כל יום.

רבים: חמישית מהישראלים רבים לפחות פעם אחת בשבוע.

יוצאים לבלות: כרבע מהזוגות בישראל (26.3%) יוצאים לבלות ביחד פחות מפעם בשבוע.

החדשות הטובות ביותר הן כי למרות ועל אף כל הנתונים, הזוגיות הישראלית מתחזקת, וכ-86.5% מהנשאלים ענו כי הם מרוצים מאוד מהזוגיות שלהם. מדובר בעלייה ביחס לשנה שעברה בה כ-78.7% ענו כי הם מרוצים מאוד.

מנכ”לית מכון אדלר, אסנת הראל: “סקר מכון אדלר הוא כלי חשוב עבורנו להתבוננות ובדיקה בתנודות במצבה של המשפחה בישראל 2020. קצב השינויים המסחרר, המצב הביטחוני, וסוגיות רבות נוספות משפיעות על התא המשפחתי לטוב ולרע כאחד. ואנו במכון אדלר, ממוקדים בפיתוח מענים רלוונטיים במטרה לסייע למשפחה הישראלית להתגבר על הקשיים, לגשר על הפערים השונים, לצמוח ביחד, תוך תחושת שוויון והדגשה של ערך תחושת השייכות.

“הסקר של השנה מראה מספר כיוונים מעודדים אך אל לנו להרפות את ידינו, והוא ממחיש בצורה הבולטת ביותר שעבודה רבה עוד לפנינו, וכי ישנם תחומים שחייבים לשים לב אליהם ובמקרה הצורך לקבל עזרה מגורמים מקצועיים.

“המרכז ליחסים במשפחה פוגש הורים רבים, אם בקבוצות ואם בסיוע פרטני, הכל מתוך הצורך לקבל תשובות, למנוע קונפליקטים ולחיות במשפחה הגרעינית והמורחבת במערכת יחסים מיטיבה ומאפשרת צמיחה. המוטו של מכון אדלר בכל שנות קיומו הוא – בחיים הכל יחסים”.

;