fbpx
https://rootavor.com/wp-content/uploads/2020/10/איך-לנשנש-בריא-גדול.jpg

איך לנשנש בריא? 5 דברים שכדאי לדעת על נשנושים, על מה להמר ועל מה לוותר?

נאוה רוזנפלד, תזונאית קלינית, מסבירה איך לאמץ את היתרונות של הנשנושים, ויש כאלה!

מאת: נאוה רוזנפלד, תזונאית קלינית

1איך לנשנש בריא

Photo by Icons8 Team on Unsplash

כולנו מכירים את הנשנושים, אותן מנות קטנות המוגשות ככיבוד קל או כפתיחה לארוחה, אך הם בעיקר פופולריים בין הארוחות. לפעמים יהיו מלוחים ולפעמים מתוקים. בדרך כלל האסוציאציה לנשנושים תהיה שלילית: של חטיפים, מאפים קטנים וממתקים שנאכלים כבדרך אגב. במקרים רבים מצטרפות לאלה נקיפות מצפון. הנה חמש עובדות שיסייעו לאמץ את היתרונות של הנשנושים, ויש כאלה.

1.ליהנות מהנשנוש

נפתח בתנאי מהותי. על הנשנוש, כל נשנוש, להיות טעים או טעים מאוד. לעיתים הוא לא מספיק טעים, לא מספיק טרי, כלומר, “זה לא זה”. במקרים כאלה, חובה לוותר עליו. כל אחד והעדפותיו הקולינריות, מה שטעים לאחד לא בהכרח טעים לאחר, אבל ב”סולם הטעם” האישי שלנו כל נשנוש חייב להיות במקום גבוה. מפתיע לגלות כמה נשנושים שנהגת לאכול לא עומדים בקריטריון הבסיסי הזה, ולכן הוויתור עליהם לא יהיה קשה כפי שאולי נדמה.

2.נשנושים איכותיים תזונתית

דברים טובים באים באריזות קטנות, ולכן שימו לב לכמויות. טעם עוגייה אחת זהה לזו של השנייה. התוספת של עוגייה שנייה היא של מספר שניות נוספות של הנאה ומספר כפול של קלוריות. בליווי שתייה, אפשר בקלות רבה יותר להסתפק בעוגייה אחת. מיותר להזכיר, ובכל זאת אציין כי מקלות גזר, מטבעות מלפפונים, עגבניות שרי או פרוסות קולרבי הם נשנושים טובים ובריאים שאפשר לאכול מהם כמעט ללא הגבלה. יש נשנושים שדורשים השקעה, ואין הכוונה לכאלה שהם יקרים או שדורשים הכנה מורכבת, אלא כאלה שמחייבים קצת “עבודה”, בעיקר של קילוף כדי לזכות בפרי. קילוף קל כמו אדממה שיש להוציא את פולי הסויה מהתרמילים ויש קילוף מורכב יותר כמו של פלחי פומלה או חילוץ גרגרי רימון. אכילה תוך כדי קילוף מאטה את האכילה ובקלות רבה יותר אפשר להסתפק בשליש מכמות הפרי.

נאוה רוזנפלד צילום אלי דסה

נאוה רוזנפלד: “בזמן הארוחות ובמיוחד כשמנשנשים חשוב לשבת ולא לעסוק בדברים נוספים”. צילום: אלי דסה

3.שתייה מספקת

לא פעם תחושת הצמא מפורשת כרעב. בוחרים לאכול משהו מתוק, ואז מלוח ושוב מתוק, אבל בעצם נדרשת לגוף אספקת נוזלים. שתייה מספקת של 8-10 כוסות ביום תסייע לצמצום האכילה המיותרת. לשתייה יתרונות נוספים, היא חשובה לתפקוד תקין של כל המערכות של הגוף, מרעננת ותורמת לריכוז. מים הם המומלצים ביותר, ובמניין כוסות השתייה אפשר להוסיף גם סודה, חליטות צמחים, קפה על בסיס מים ותה לא ממתיקים.

4.נשנושים כמעט בהישג יד

רצוי להצטייד בנשנוש כמעט בהישג יד, כלומר בכל תיק (בתא הפנימי שסגור ברוכסן), במכונית (בתא המטען) או בעבודה (בארון בחדר סמוך לעמדת העבודה), כדי שנשנוש יהיה זמין אבל לא קרוב מדי. קופסה קטנה, בגודל של קופסת גפרורים, שתכיל פרי מיובש ומספר שקדים או אגוזים, זו אפשרות פשוטה ומזינה. צריכה של נשנוש כזה, תספק אנרגיה ותמתן את תחושת הרעב, בהנחה שהשתייה מספקת. כך מגיעים לארוחה לא מאוד רעבים, מה שתורם לאכילה איטית, נינוחה שתשביע לאורך זמן ולא ידרשו נשנושים נוספים מאוחר יותר. אפשר מעת לעת לנשנש סתם, כי בא לך בלי לזהות סיבה מיוחדת או שפתאום נחשפת לגלידה טעימה או למאפה מפתה, בהנחה שבדרך כלל זה לא קורה.

5.רק אני והנשנוש שלי

לסיום, טיפ שאולי נראה חסר חשיבות אבל בעל השפעה רבה. נשנושים רבים, בלי קשר לטעם שלהם, לאיכותם התזונתית או לכמות שאוכלים מהם, נאכלים בעמידה, בהליכה או תוך כדי עיסוק אחר: שיחת טלפון, צפייה בטלוויזיה, שליחת מיילים, קריאת פוסטים, פתירת סודוקו ועוד… בזמן הארוחות ובמיוחד כשמנשנשים חשוב לשבת ולא לעסוק בדברים נוספים. כך יהיה קל יותר לאכול נשנושים טעימים, איכותיים ובכמות סבירה.

נאוה רוזנפלד היא תזונאית קלינית בכירה. מרצה, מתמחה בייעוץ אישי ובהדרכת הורים.

בתמונה למעלה: Photo by Amie Dawson on Unsplash

;