fbpx

גיל המעבר והשפעתו על המצב הנפשי אצל האישה

גיל המעבר מתייחס לשלב בחיים בו השחלות מפסיקות לייצר אסטרוגן ופרוגסטרון, אלה הם הורמוני המין הנשי והם אלה האחראיים על המחזור החודשי. ברגע שהגוף מפסיק לייצר את ההורמונים הללו מתרחשים שינויים בגוף, כאשר השינוי הראשון והבולט לעין יהיה הפסקת המחזור החודשי סביב גיל 50. בעבר, בהעדר טיפולים רפואיים וכשתוחלת החיים הייתה קצרה, לא הייתה התייחסות רפואית משמעותית לשלב זה של החיים, אך כיום עם תוחלת החיים הארוכה והקדמה הטכנולוגית, ניתן לראות כיצד נשים חיות כשליש מחייהן בתוך ולאחר גיל המעבר. משכך, ישנה התייחסות מעמיקה לשלב זה בחיים, ולכל אחת ואחת רצוי לדייק את הטיפולים המתאימים כדי לצלוח שלב זה ואפילו בקלות. 

מהם הסימפטומים העיקריים לגיל המעבר?

ישנם כמה סוגים של סימפטומים הבאים לידי ביטוי בגיל המעבר, כאשר תסמיני הביניים יהיו הראשונים אליהם נשים לב. כל אותם תסמיני ביניים מתרחשים כתוצאה מירידת הורמון האסטרוגן בגוף, הם כוללים כאבים בזמן יחסי מין, דלקת בדרכי השתן, יובש בנרתיק ודליפת שתן כאשר יש מאמץ פיזי. 

הסוג השני של התסמינים הוא המדובר ביותר בתחום זה והוא כולל את גלי החום הידועים, את ההזעה ולעיתים קרובות גם דופק מהיר. תסמינים אלה יכולים להתחיל כשיש עדיין מחזור ולקראת הפסקתו, הם עלולים להימשך מספר שנים ועם הזמן התדירות של גלי החום יורדת ונעלמת לגמרי. 

עוד סוג של תסמינים מתייחס למצב הנפשי של האישה שנמצאת בגיל המעבר. תסמינים אלה יכללו ירידה בחשק המיני, עצבנות, בעיות שינה, שינויים במצב הרוח ואף דיכאון וחרדה. 

דרכי טיפול בגיל המעבר

התסמין העיקרי שפוגע באורח החיים של האישה במהלך גיל המעבר הוא גלי החום ולכן הטיפול העיקרי שניתן כיום מתייחס לתופעה זו. יש נשים שחומרים טבעיים יכולים לסייע להם במיוחד להורדת גלי החום, לכן לעיתים קרובות יהיה מומלץ לעשות שימוש בתכשירים צמחיים כשלב ראשון. במידה והטיפול לא מסייע – עוברים לטיפול הורמונלי, בטח ובטח כאשר גלי החום גורמים לשיבוש אורח החיים. יש לזכור, בניגוד לעבר גיל חמישים הוא גיל שנשים נמצאות בשיא הקריירה והאימהות, לכן הטיפול משפיע על כל אורחות החיים, על התא המשפחתי וכמובן גם על הפרנסה ומכאן חשיבותו. הטיפול ההורמונלי יכול להיות בג’ל לנרתיק, בכדור לבליעה או במדבקות. 

ישנם מצבים בהם התרופות ההורמונליות לא יכולות להתאים למטופלת ספציפית, בדרך כלל כאשר מדובר על מטופלת לה יש רקע קודם של קרישיות יתר. מסיבה זו לעיתים הטיפול יהיה שונה ויכלול תרופות אנטי חרדתיות להן תכונות מסייעות גם כן בהפחתת גלי החום. במידה ואין אפשרות לקחת הורמונים והתסמין העיקרי או המשני הוא יובש בנרתיק, ניתן לעשות שימוש בתכשירים מקומיים כמו ג’ל סיכה. 

כאשר מדובר על תסמינים הקשורים לתחום הפסיכיאטרי, ובעיקר כאשר מופיעים תסמינים של דיכאון וחרדה מומלץ מאוד להתייעץ עם פסיכיאטר מומחה שיסייע לקבל את הטיפול המדויק בתחום לכן לקבלת ייעוץ עם פסיכיאטר מומחה לחצו כאן.

לסיכום, כיום קיימים טיפולים רבים להתמודדות עם תסמיני גיל המעבר. נשים שנמצאות בשיא החיים והקריירה יכולות ליהנות מהתמודדות קלה בהרבה ולצלוח את השלב המשמעותי בחיים ולהמשיך הלאה לאחד השלבים היפים של החיים.