fbpx
https://rootavor.com/wp-content/uploads/2020/12/בריאות-בגיל-40ב.jpg

7 עובדות על הבריאות שלך שחשוב לדעת אחרי גיל 40

מה ישתנה במבנה הגוף שלך, איך תתמודדי עם הורמונים שמשתנים ואיך תימנעי ממצבי לחץ?

1בריאות גיל 40

Photo by averie woodard on Unsplash

על פי נתונים מדו”ח האושר העולמי מ-2019, רוב האנשים דווקא נוטים לראות את אושרם גדל לאחר שעברו את גיל 40. נכון, ההתבגרות עלולה לעיתים להיות מאיימת, אבל זה לא חייב להיות כך אם את חמושה במידע הנכון. אז מה את צריכה לדעת?

1.את מתחילה לעבור את גיל המעבר

מדובר בתקופת מעבר בין שנות הפוריות לגיל הבלות האורכת בין שנתיים לעשר שנים סביב העשור החמישי של האשה, לרוב בגילאים 45-55. בתקופה זאת מפסיקות השחלות שלך לייצר את הורמוני המין הנשיים, אסטרוגן, פרוגסטרון ואנדרוגן, ומתחילים להופיע תסמינים, השונים מאשה לאשה, וכוללים: גלי חום, הזעה והאצה בדופק הלב, עצבנות, דכדוך, נדודי שינה, הפרעות בזיכרון וירידה בחשק המיני.

מחקר מעניין: מחקר שנערך בקרב 17,473 נשים בגילאי 50-79 מצא כי ירידה במשקל מעל 10% מהמשקל ושינוי תזונה לתזונה בריאה יותר, יכולים לסייע בהעלמת תסמיני גלי חום, הזעת יתר והזעה לילית.

מה לעשות? מומלץ להימנע מדיאטות דרסטיות ולא מאוזנות. יש לצרוך מזונות עשירים בסיבים תזונתיים, כמו ירקות ופירות, בחמישה צבעים. כמו כן, מומלץ להוסיף לתפריט דגנים מלאים ולהפחית בצריכת שומן רווי. מחקרים נוספים ממליצים גם על הימנעות ממזונות כמו קפאין, מזונות חריפים, מטוגנים, אלכוהול וכמובן מעישון.

2.ההורמונים שלך משתנים

עם העלייה בגיל את חווה שינוי משמעותי ברמות של הורמונים רבים, בעיקר של האסטרוגן והפרוגסטרון. כתוצאה מכך, משתנה החשק המיני, כמו גם מסת העצם והשרירים.

מה לעשות? את צריכה לקום ולזוז. ישיבה מרובה עלולה לגרום ללחץ דם גבוה, לרמות סוכר גבוהות בדם, לכולסטרול לא תקין ולעודף שומן בגוף סביב המותניים. לכן, חשוב לשמור על תנועה לאורך כל היום. גם אם את תקועה בבית. יש הרבה אפליקציות אימון ושיעורים מקוונים להתעמלות. אפילו טיול בחוץ יכול לשנות את חייך.

מחקר מעניין: פעילות גופנית יכולה לסייע גם במניעת דמנציה. מחקר שפורסם בכתב העת Neurology מצא כי נשים שעסקו בפעילות גופנית קבועה בגילאי 40 פלוס היו בסיכון נמוך יותר לדמנציה בהמשך חייהן.

3.הפוריות שלך פוחתת

הפוריות של האשה הממוצעת מתחילה לרדת בשנות ה-30 לחייה, במיוחד לאחר גיל 35. עד גיל 40 הסיכוי של אשה להיכנס להריון במחזור חודשי אחד הוא פחות מ-5% ורוב הנשים מאבדות את יכולתן להיכנס להריון מוצלח במהלך אמצע שנות הארבעים לחייהן.

גם כאשר עושים טיפולי פוריות הסיכוי להריון קטן מהותית מגיל 40. סיכויי הכניסה להריון כתוצאה מביצוע הפריה חוץ גופית עומדים על כ-15% בגיל 40. סיכויים אלו יורדים בחדות ואחרי גיל 44 הם עומדים על כ־2%. מסיבה זו דרוש בישראל אישור מיוחד לבצע הפריה חוץ גופית בנשים מעל גיל 45.

מה לעשות: למעשה, לא מעט נשים נכנסות להריון תקין ויולדות ילד בריא גם אחרי גיל 40. כאשר נבדק הקשר בין גורמי הסיכון להשלכות השליליות של ההריון והלידה, התברר כי גיל האשה עצמו אינו מהווה גורם סיכון עצמאי, אלא התחלואה הנלווית לו, כמו סוכרת ויתר לחץ דם. לכן, כאשר קיים מעקב צמוד ונכון, בליווי הריון רגיל ובמקרה הצורך גם במסגרת היחידות להריון בסיכון גבוה, ניתן לצפות ללידה תקינה לכל דבר.

מחקר מעניין: הסיפוק המיני שלך עשוי לעלות דווקא בגילאי 40 פלוס. מחקר שפורסם בכתב העת American Journal of Medicine מצא כי הסיפוק המיני אצל נשים עולה עם הגיל, גם אם הפעילות המינית פחתה.

4.מבנה הגוף שלך משתנה

 בגילאי 40 פלוס חלה, כאמור, ירידה ברמות האסטרוגן, דבר שגורם לשינוי בפיזור השומן בגופך, במיוחד שומן גנואידי (שומן המתרכז באזור האגן, מבנה אגסי, הנחשב בריא יותר) ההופך לשומן ויסראלי (שומן המצוי בחלל הבטן המכסה איברים פנימיים ומעלה את הסיכון למחלות לב, כלי דם וסכרת).

מה לעשות? כדי לצמצם את העלייה במשקל בגיל המעבר, שמתבטאת לרוב בשומן בטני ויסראלי, מומלץ לעבור לתזונה מותאמת אישית דלת קלוריות בשילוב פעילות גופנית סדירה. השילוב של תזונה דלת קלוריות יחד עם פעילות גופנית יסייע להפחית את מספר הקילוגרמים ולהוריד את הסיכון למחלות כמו סכרת, מחלות לב וכלי דם.

5.את עלולה לחלות במחלות לב 

שינויים ברמות ההורמונים, לאחר גיל המעבר, מעלים את הסכנה לאירוע לבבי. הפיזיולוגיה של כלי הדם משתנה, העורקים קטנים יותר, והסיכון למחלת לב בנשים הולך וגדל. תסמינים של התקף לב יכולים להיות שונים בין גברים לנשים, במיוחד תסמינים המופיעים בתחילת דרכם. בעוד שכאב או אי נוחות בחזה הם התסמין השכיח ביותר עבור כל האנשים, נשים נוטות יותר מאשר גברים לחוות תסמינים כמו בחילות או הקאות, כאבי גב או לסת וקוצר נשימה.

מחקר מעניין: מחקר שנערך בקרב נשים בגילאי 40-65 שנים הראה כי היתה ירידה של 30% באירועי אוטם חד בשריר הלב בקרב נשים שצעדו 1-3 שעות בשבוע, בהשוואה לנשים שלא צעדו כלל. נשים שצעדו מעל 5 שעות בשבוע היתה ירידה של 40% בהתקפי לב ותמותה.

מה לעשות? אמצו תזונה ים תיכונית מאוזנת העשירה בירקות ופירות, עשירה בסיבים תזונתיים ודלה בשומן רווי. שלבו בתפריט צריכה של ירקות ופירות, העשירים בסיבים תזונתיים, ויטמינים ומינרלים המסייעים למניעת מחלות לב וסרטן. חשוב לצרוך ירקות בצבעים שונים, כדי לקבל את כל יתרונותיהם הבריאותיים. ההמלצה היא של 6 ירקות ופירות ליום, מכיוון שפירות עשירים גם בסוכר, יש להתייעץ עם דיאטנית לגבי מינון צריכתם.

6.מתח מהווה סיכון גדול לבריאותך

 סטרס יכול להשפיע מאוד על גופך במובנים רבים, כמו גרימת לחץ דם גבוה ומחלות לב, מה שמשפיע גם על המערכת החיסונית שלך. אם יש לך בעיות בריאות כמו אסטמה והפרעות עיכול בין היתר, לחץ יכול להחמיר אותן. היו אפילו כמה ממצאים שרמות מתח גבוהות יכולות לגרום לך להזדקן מהר יותר.

מה לעשות? מצבי סטרס ממושכים לא רק שאינם מועילים לבריאות, אלא הוכח כי הם גם מזיקים לעור הפנים שלך. פעילות גופנית, אמבטיה חמה, מסאז’ מרגיע ואפילו שיחה עם חברה טובה או מטפל מוסמך, יכולים לסייע לך לפרוק את המתחים.

7.את נמצאת בסיכון גדול יותר לאוסטאופורוזיס

 לנשים יש סיכון גבוה יותר לאוסטאופורוזיס, מצב שבו העצמות נחלשות או שבירות. והסטטיסטיקה אינה מעודדת: אחת מכל שלוש נשים תסבול במהלך חייה משבר אוסטיאופורוטי -שבר הנובע מירידה בצפיפות העצם.

מה לעשות? טיפול מונע מומלץ לכל אדם מיום היוולדו ועד 120, גם בלי למדוד לו צפיפות עצם. זה אומר: לא לעשן, לאכול נכון ולעשות פעילות גופנית סדירה במשך 50 דקות, חמש פעמים בשבוע.

בתמונה למעלה: Photo by Jon Tyson on Unsplash

;