fbpx
https://rootavor.com/wp-content/uploads/2020/05/אלרגיות-גדול.jpg

זו אלרגיה, לא קורונה: איך למנוע ולטפל בתסמיני אלרגיות באביב ובכל השנה?

דר’ מוטי לוי, הרופא הראשי של רשת מרפאות “כללית רפואה משלימה”, מסביר איך מתמודדים עם הבעיה שממנה סובלים רבים מאיתנו במיוחד עכשיו

ד'ר מוטי לוי רופא ראשי כללית רפואה משלימה

דר’ מוטי לוי, הרופא הראשי של רשת מרפאות “כללית רפואה משלימה”

אנשים רבים בישראל ובעולם סובלים מדי שנה מתסמיני אלרגיה בתקופת האביב. אף נוזל, עיניים דומעות, גרדת וגירויים בעור ולעיתים אף תופעות אסתמטיות. מדובר כמובן באלרגיים שבינינו המהווים יותר מחמישית מהאוכלוסייה. לקבוצה זו האביב מהווה סבל אמיתי.

לדברי דר’ מוטי לוי, הרופא הראשי של רשת מרפאות “כללית רפואה משלימה”, אלרגיה היא תגובת הגוף לחומר הקרוי אלרגן (גורם אלרגיה) המצוי במזונות מסוימים, צמחים, תרופות, אבקנים, שערות בעלי חיים וכמעט כל דבר שנמצא מסביבנו.

“אצל הסובלים מאלרגיה מערכת החיסון מתייחסת לחומרים אלו כאילו היו פולשים זרים המסוכנים לגוף”, מסביר דר’ לוי, “והתגובה אליהם מתבצעת בהתאם ובמלוא העוצמה תוך שחרור של חומרים שונים בגוף, ביניהם חומר הנקרא היסטמין הגורם לתגובה דלקתית.

“התוצאה היא הופעת תסמינים של  אלרגיה כמו: קדחת השחת המתבטאת בנזלת שקופה, עיטושים מרובים, גרד בחך ובאף, התפתחות פוליפים באף, ועד אסתמה המאופיינת בקוצר נשימה, צפצופים, ושיעול. לעיתים התופעות מופיעות בצורה של סרפדת המתבטאת בפריחה אדומה ומגרדת על העור”.

הטיפול המקובל כיום ברפואה הם בעיקר חומרים אנטי היסטמינים או אנטי דלקתיים. טיפול זה אינו מונע את המחלה אך מטפל ביעילות בסימפטומים. “את תופעות האלרגיה לא ניתן למנוע לחלוטין”, אומר דר’ לוי, “אך אפשר לנקוט מספר צעדי מניעה כדי לצמצמן”.

על מה הוא ממליץ? תחילה מומלץ לצמצם את השהות מחוץ לחדרים. כמו כן, רצוי להתקין מערכת מיזוג אוויר המצוידת במסננים מתאימים לקליטת אבקנים. אם אתם בחיק הטבע, רצוי להימנע משהות בקרבת עצי אורן, זית ופקאן או צמחים אליהם ידוע כי ישנה רגישות. בנוסף, רצוי להימנע מצריכת מוצרי חלב במצבים בהם קיימת ליחה ממקור לא ברור.

דרכי הטיפול באלרגיה ברפואה משלימה

תוספי מזון – ניתן לטפל באלרגיה באמצעות נטילת תוספי מזון מסוימים, כמו ויטמין c התורם להגברת הפעילות של מערכת החיסון; סקוטלריה – צמח אנטי אלרגי שמייצב את תאי הפיטום (תאי דם לבנים המהווים חלק מרקמות חיבור בגוף ומכילים מספר רב של גרנולות העשירות בהיסטמינים והפארין); סירפד – צמח משתן שנמצא יעיל לטיפול בתופעות אלרגיות ובמיוחד לקדחת השחת וסרפדת; ואכינציאה – התורם לייצוב מערכת החיסון.

הומאופתיה – אחד מסוגי הטיפול היעילים באלרגיות היא ההומאופתיה. מדובר בשיטת טיפול המתבססת על עיקרון “הדומה בדומה ירפא”, כלומר כדי לטפל באלרגיות יש לתת חומר הגורם לאנשים בריאים תופעות הדומות לתופעות האלרגיה. הניסיון היומיומי בטיפול בתופעות אלו בעזרת תרופה הומאופתית בשם Allium Cepa, המבוססת על בצל, מקלה מהר מאוד על תסמיני האלרגיה ביעילות שאינה נופלת מתרופות אנטי היסטמיניות. צמח נוסף המשמש כתרופה הומאופתית לטיפול בקדחת השחת נקרא Euphrasia. זהו צמח יעיל לטיפול במצב המתאפיין בעיטושים מרובים, בנזלת מימית, בגירוי ובגרד בעיניים.

הומוטוקסיקולוגיה – שיטת טיפול נוספת ויעילה היא ההומוטוקסיקולוגיה. שיטה זו גורסת כי הצטברות של פסולת ורעלים בגוף כתוצאה מתזונה לא נכונה, ממזהמים שונים באוויר ובמזון, משתייה לא מספקת ומחיים במתח מתמשך – מסייעים להיווצרות תנאים למחלות שונות ביניהן אלרגיות. שימוש בנוסחאות ייחודיות למצבי אלרגיה של צמחים וחומרים הומאופתיים יכול לסייע מאוד.

תזונה – לתזונה נכונה יש בהחלט תפקיד חשוב במניעה ובצמצום של תופעות האלרגיה. מומלץ בדרך כלל להקטין מזונות המעודדים ייצור חומצה ארכידונית כמו בשר אדום ובוטנים. החומצה הארכידונית היא חומר מפתח בתהליך האלרגי דלקתי ולכן ככל שמקורות החומר מהמזון קטנים כך יש יותר סיכוי לצמצם את עוצמת האלרגיה. כמו כן, רצוי לצמצם צריכת סוכר אשר לעיתים קרובות מעמיס עבודת יתר על איברים שונים בגוף כמו על הכבד והלבלב וכן מקשה על פעילותה של מערכת החיסון.

נטורופתיה – מומלץ לכלול במזון ירקות עליים וירקות כתומים. לסובלים מקור ומעייפות בנוסף לתופעות האלרגיות כדאי להוסיף לתזונה כרוב, ג’ינג’ר, סלק ובצל וכן לאכול ארוחות חמות לפחות פעמיים ביום. יש לשים לב לא לצרוך מזונות המכילים חומרים משמרים וצבעי מאכל במיוחד הצבע טרטרזין הידוע ביכולת האלרגנית שלו. מומלץ לאכול בשעות סבירות ובנחת ולא לבצע פעילויות נוספות כמו צפייה בסרט, שיחה בטלפון או קריאת עיתון בזמן הארוחה. פעילויות אלו מחלישות את המטבוליזם האנרגטי של הגוף ומאפשרות  התפרצות או החמרת האלרגיות מנקודת מבטה של הרפואה הסינית.

;