fbpx
https://rootavor.com/wp-content/uploads/2019/12/שפעת-או-הצטננות-גדול.jpg

מהו ההבדל בין שפעת לבין הצטננות? למה שפעת מידבקת כל כך? למי היא מסוכנת במיוחד?

מתי לפנות לרופא? האם החיסון באמת יעיל? ואם חלינו – האם יש תרופות שיכולות לעזור? כל התשובות לשאלות הבוערות כל כך בימים אלו. דר’ דנה פלורנטין, מומחית ברפואת משפחה ורופאת הבית של אתר כללית, ודר’ צביקה ליס ודר’ חנן בבילסקי מקופת חולים כללית, מסבירים

שפעת

Photo by Ani Kolleshi on Unsplash

מהו ההבדל בין שפעת לבין הצטננות?

באופן כללי, הצטננות היא מחלה קלה יותר משפעת ומרגישים בה פחות רע מאשר בשפעת. הצטננות באה לידי ביטוי בעיקר בנזלת ולעיתים גם בשיעול. החום בהצטננות לרוב אינו גבוה, והמחלה אינה ממושכת כמו שפעת. לכל אחת מהמחלות גורמים נגיפים אחרים.

שפעת: כל מה שצריך לדעת

מהי שפעת?

לשפעת גורם נגיף השפעת. זוהי מחלה מידבקת מאוד. עיטוש, שיעול ומגע ידיים (שנגעו קודם לכן באף, בפנים או במישהו חולה) עלולים להעביר את הנגיפים מאדם לאדם.

מהם התסמינים של שפעת?
שפעת באה לידי ביטוי בחום גבוה, בכאבי שרירים, בכאבי ראש, בשיעול, בנזלת, בחולשה ובהרגשה כללית רעה. ביטוייה חריפים יותר מאשר ביטוייה של הצטננות רגילה, והיא עלולה להיות מלוּוה גם בכאבי גרון, בדלקת בלחמיות העיניים ובהגדלת קשרי הלימפה בצוואר. רוב התסמינים חולפים בתוך שבוע.

יש לי שפעת – האם צריך ללכת לרופא?

לרוב אין צורך ברופאים, למעט במקרים הבאים: אם מתפתח חום גבוה מעל 38 מעלות הנמשך יותר משלושה ימים; אם מתפתח שיעול הולך ומחמיר המלוּוה בכיח מוגלתי ובכאבים בחזה; אם מתפתחים בו-זמנית חום גבוה, כאבי ראש חזקים, קושי להסתכל באור והקאות; אם מתפתח כאב אוזניים חד; אם מתפתח כאב בפנים עם נזלת מוגלתית, ואם התסמינים האלה נמשכים יותר משבוע; ואם מתפתח קוצר נשימה.

יש תרופה שאפשר לקחת?

בגדול הטיפול הוא תומך כמו שתייה מרובה ולקיחת משככי כאבים ותרופות להורדת חום. במקרים מיוחדים, ורק עבור חולים שנמצאים בסיכון גבוה לסיבוכים של מחלת השפעת, ניתן לתת תרופה בשם טמיפלו (אוסלטאמיביר) במרשם רופא. התרופה עשויה לקצר את משך המחלה ולהקל על הסימפטומים (תסמינים) אך רק בתנאי שמתחילים לקחת אותה בתוך 48 מפרוץ המחלה. התרופה יעילה אך ורק נגד נגיף השפעת הרגיל ואינה יעילה נגד נגיפים אחרים שגורמים להצטננות.

האם שפעת עלולה להיות מסוכנת?

לעיתים נוטים להתייחס לשפעת כאל מחלה לא סימפטית אבל לא מסוכנת מדי – אבל זו טעות. היא עלולה להיות מסוכנת לכלל האוכלוסייה, ומי שנמצאים בסיכון הגדול ביותר לסבול מסיבוכי המחלה הם אלו שהחיסון מומלץ להם במיוחד (פירוט בהמשך). אלה הם הסיבוכים העיקריים של שפעת: דלקת ריאות, דלקות אוזניים ודלקות סינוסים. סיבוכים נדירים יותר הם דלקת המוח (אנצפליטיס), החמרה של מחלת ריאות כרונית קיימת, דלקת שריר הלב ותסמונת גיליאן ברה (תסמונת נדירה המערבת את מערכת העצבים ההיקפית). במקרים חמורים עלולה המחלה לגרום לקריסת מערכות ולמוות. הדרך הטובה ביותר להתגונן – היא להתחסן. ישנן אוכלוסיות שהחיסון מומלץ להן במיוחד מחשש לסיבוכים של המחלה, לעיתים אף מוות.

למי מומלץ להתחסן במיוחד?

החיסון נגד שפעת מומלץ לכולם. כללית מעודדת התחסנות בקרב ילדים בני חצי שנה עד גיל 12 שנים, כיוון שהם רגישים יותר להידבקות והם מקור להדבקה של בני המשפחה ובגני הילדים. החיסון מומלץ גם לאוכלוסיות רגישות נוספות, ביניהן: מבוגרים בני 65+; חולים במחלות כרוניות (כמו מחלות לב, מחלות ריאות, סוכרת, אסתמה, אפילפסיה ומחלות נוירולוגיות); נשים המתכננות הריון, נשים הרות ונשים לאחר לידה; אנשים המטפלים בקשישים או בחולים; ואנשי צוותים רפואיים.

מה מכיל החיסון נגד שפעת?

החיסון מכיל וירוסים מומתים, ניתן בהזרקה לתוך השריר ומומלץ מגיל חצי שנה ומעלה. בעונת 2020-2019 החיסון מכיל תרכיבים מומתים נגד ארבעה זנים, שלפי הערכת ארגון הבריאות העולמי צפויים להיות שכיחים בשנה הקרובה. ישנם מצבים מועטים שבהם לא ניתן לקבל את החיסון, כמו חום גבוה ורגישות למרכיבי החיסון.

מהן תופעות הלוואי של החיסון?

החיסון מעורר יצירת נוגדנים שמגנים באופן חלקי על המחוסן, אך לא מבטיחים הגנה מוחלטת מפני המחלה. החיסון נחשב לבטוח מאוד, אך ייתכנו תופעות לוואי במקום ההזרקה: רגישות, אודם ונפיחות. לפעמים יופיעו בימים שלאחר החיסון הרגשה כללית רעה, חולשה, כאב שרירים וחום נמוך. במקרים נדירים ביותר ייתכנו לאחר מתן החיסון בזריקה תופעות אלרגיות: פריחה בעור, בצקות וקשיי נשימה עד כדי הלם. הסיכון לפגיעה במערכת העצבים (תסמונת גיליאן ברה) גבוה יותר בעקבות המחלה מאשר בעקבות מתן החיסון. תופעות כלליות כמו חום, שיעול, כאב ראש, כאב בטן, שלשול, חולשה ועייפות זהות בשכיחותן אצל מי שקיבל חיסון, כמו אצל מי שלא קיבל את החיסון. התופעות האלה עלולות להיגרם מנגיפים רבים אחרים השונים ממחולל השפעת. ולא, חיסון שפעת לא יכול לגרום לשפעת.

הצטננות: כל מה שצריך לדעת

הצטננות היא תופעה שמלווה אותנו גם הרבה אחרי שהחורף נגמר. אבל לא כל נזלת או גרון כואב מעידים על אותה בעיה, וכדאי להכיר את ההבדלים.

מהי הצטננות?

הצטננות (התקררות, צינון) היא דלקת זיהומית נגיפית של דרכי הנשימה העליונות. להצטננות גורמים הרבה מאוד סוגים של נגיפים – השכיחים ביותר הם רינו־וירוס.

מהם התסמינים של הצטננות?

תסמיני ההצטננות מתפתחים במלואם תוך יום עד ארבעה ימים אחרי שנדבקים בנגיף, ונמשכים בדרך כלל כשלושה ימים. תסמיני המחלה עשויים לכלול, בין היתר: אף דולף, גודש באף, התעטשויות, שיעול, גרון צורב, גרון כואב, עייפות, ליחה, חום, כאבי ראש, כאבים ברחבי הגוף. בנוסף, ההרגשה הכללית היא רעה.

תוך כמה זמן היא תעבור?

מרבית האנשים מתאוששים מהמחלה כ-7-10 ימים לאחר ההידבקות.

האם זה מסוכן?

לרוב לא.

וכשההצטננות מסתבכת?

הסיבוך הנפוץ ביותר הוא גודש במערות הפנים ( סינוסיטיס). ילדים קטנים, קשישים וחולים במחלות כרוניות עלולים לפתח גם דלקת ריאות. ילדים קטנים ותינוקות עלולים לפתח גם דלקת אוזניים חדה על רקע ההצטננות.

זה מידבק?

בשלושת הימים הראשונים שבמהלכם סובלים מהתסמינים או כשיש חום, המחלה מידבקת ואתם עלולים להעביר אותה לאחרים (או לקבל אותה מהם). וההידבקות הרבה יותר קלה ממה שאתם אולי חושבים.

הווירוסים שגורמים למחלה נישאים בקלות באוויר בטיפות זעירות (רסס), ולכן יכולים לעבור בעיטוש או בשיעול מאדם לאדם. בנוסף, המחלה עלולה להתפשט גם באמצעות מגע ידיים (שנגעו קודם לכן באף, בפנים או במישהו או מישהי חולים) או על ידי שיתוף חפצים מזוהמים (למשל סמארטפונים וצעצועים). אם תגעו באף או בפה שלכם אחרי מגע או חשיפה שכאלו, סביר להניח שתחטפו צינון.

יש חיסון נגד הצטננות?

לא. כיוון שיש כל כך הרבה סוגים של וירוסים שגורמים להצטננות, זה לא מציאותי ולא כלכלי לפתח חיסון נגד כל אחד מהם. חוץ מזה, תחשבו כמה זריקות הייתם צריכים לקבל.

איך אפשר להעביר צינון?

כל עוד מדובר בהצטננות פשוטה או בשפעת, המחלה תחלוף מאליה גם ללא טיפול. למרות זאת, כדי שלא נהיה כל כך מסכנים, יש לנו טיפים שיכולים להקל על התסמינים: מנוחה במיטה, שתייה מרובה וקצת מרק עוף של אמא; אם יש חום, כדורי אקמול עשויים לעזור להורדתו ולשיפור ההרגשה הכללית; סירופים וכדורים מכייחים עוזרים להוציא החוצה את הליחה מהריאות, וניתן להיעזר בהם, למשל, מוקוליט, ריאולין, סולבקס או מובקס.

כמו כן, סירופים וכדורים המכילים קודאין עוזרים לדכא את רפלקס השיעול, מה שיכול לעזור לישון טוב בלילה. אם יש נזלת ניתן להיעזר בטיפות אף או בספריי לאף כמו אוטריווין. מומלץ להגביל את הטיפול הזה לחמישה ימים, מאחר שטיפול ממושך בטיפות עלול לגרום באופן פרדוקסלי לנזלת כרונית. טיפול נוסף שניתן להיעזר בו הוא הזלפת מי מלח לאף. ניתן לקנות אותם בטיפות או בספריי וגם להכין לבד בבית. קיימים גם כדורים נגד נזלת כמו סינופד.

להקלה על כאבי גרון ניתן להיעזר בכדורי מציצה המאלחשים מקומית את הגרון כמו סטרפסילס או קלגרון – והכי טוב: לקחת כוס מים מהברז, לערבב בה כפית מלח ורבע כפית אבקת סודה לשתייה ולגרגר. מצויים גם כדורים משולבים כמו אקמול צינון יום לילה, טבע קולד, וכדומה. אנשים אסתמטיים ומעשנים נזקקים לפעמים לאינהלציות ולטיפול במרחיבי סימפונות. בחלק מהמצבים בהם יש זיהום חיידקי בנוסף למחלה הנגיפית יש צורך בטיפול אנטיביוטי. טיפול כזה מחייב מרשם רופא.

מתי כדאי לפנות לרופא?

אם יש חום גבוה (מעל 38 מעלות) הנמשך יותר משלושה ימים; אם יש שיעול מתגבר, כיח מוגלתי וכאבים בחזה; אם אתם סובלים מקוצר נשימה; אם אתם סובלים מכאב אוזניים חד; אם אתם חשים כאב בפנים וסובלים מנזלת מוגלתית במשך יותר משבוע; ואם מתפתחים בו זמנית חום גבוה, כאבי ראש חזקים, קושי להסתכל באור והקאות.

תמונה למעלה: Photo by Alisa Anton on Unsplash

;