fbpx
https://rootavor.com/wp-content/uploads/2019/06/נחמה-גדול.jpg

נחמה ריבלין נפטרה: לא חיפשה מעמד ולא הרגישה מורמת מעם

כשעברה נחמה ריבלין אל בית הנשיא ב-2014 היא בחרה להתמקד באומנות, בפעילות למען ילדים עם צרכים מיוחדים, באיכות הסביבה והטבע ובשמירה על כדור הארץ מתוך חמלה ואהבת הבריות. זו היתה הגברת הראשונה של ישראל: אנושית, אכפתית, אוהבת ילדים, צנועה ובעיקר – הסתכלה על כולם בגובה העיניים. היום היא הלכה לעולמה ואין לנו נחמה

מאת: אתי שירה בן-עמי, בעלת פורטל “אתיקה”

נחמה ריבלין

הצילום שהעלה היום נשיא המדינה ראובן ריבלין לפייסבוק שלו, עם מותה של רעייתו: “נחמה שלי”. צילום: לע”מ

שלושה חודשים אחרי שעברה השתלת ריאה, נחמה ריבלין, 74, אשת נשיא המדינה, הלכה הבוקר לעולמה. הנשיא, ראובן (רובי) ריבלין העלה לפייסבוק שלו תמונה של נחמה באחד מנאומיה המעטים בבית בנשיא, וכתב: “נחמה שלי, 1945-2019, תש”ו-תשע”ט”. שעה אחר כך, הורדו הדגלים במשכן הנשיא לחצי התורן.

תוך שעה זכה הפוסט של הנשיא ל-34,000 לייקים ולאלפי ניחומים, כיאה למי שהיתה הגברת הראשונה האהובה ביותר בישראל בכל הזמנים. רוב התגובות נעו בין “היא חייה בצילך בשקט, בענווה ובכבוד”, “היא היתה אשה מיוחדת, אין לנו נחמה, הו נחמה” ו”נחמה היתה אשה שלא חיפשה מעמד, לא הרגישה מורמת מעם אלא הסתכלה על כולם בגובה העיניים”.

נחמה ריבלין אכן היתה אצילה, נחבאת אל הכלים, השאירה את כל הבמה לבעלה רובי, לו היתה נשואה 49 שנה. אבל באירועים החשובים בבית הנשיא תמיד התלוותה אליו, גם כשהתקשתה לנשום והיתה מחוברת למיכל חמצן נייד. מקורביה מספרים כי מעולם לא התלוננה על מצבה.

נחמה ריבלין זל בתמונה אופיינית במטבח במשכן הנשיא בירושלים

נחמה ריבלין בתמונה אופיינית במטבח במשכן הנשיא בירושלים. צילום: אינסטגרם

נחמה ריבלין סבלה ממחלה בשם פיברוזיס ריאתי. לפני שלושה חודשים עברה, כאמור, השתלת ריאה, והורדמה והונשמה עד שתתחזק ותוכל לנשום בכוחות עצמה. השתלת ריאות היא השתלה מצילת חיים, המאפשרת לחולים במחלת ריאות סופנית לחזור לשיגרת חיים מלאה ללא תלות באספקת חמצן חיצונית.

שנים רבות המתינה נחמה ריבלין לניתוח הזה, אבל היא לא הצליחה להתאושש ממנו. לפני חודשיים, קיצר נשיא המדינה את ביקורו הממלכתי בקנדה ושב ארצה לאחר התדרדרות פתאומית במצבה של רעייתו נחמה. מאז סבלה מקוצר נשימה חריף על רקע לבבי, והבוקר נפטרה.

עם פרסום דבר מותה של נחמה, יצאה הודעה מבית הנשיא: “נשיא המדינה ובני המשפחה מבקשים להודות לצוות בית החולים בילינסון כולו, על הטיפול המסור, הרגיש והמקצועי לו זכתה במהלך החודשים האחרונים, לילות כימים, בלב רחב ובמאור פנים. בנוסף, מבקשת משפחת ריבלין להודות לאזרחי ישראל ולראשי העדות, אשר לא פסקו מלדרוש בשלומה של נחמה, לשלוח אל בית החולים ובית הנשיא מכתבים וציורי ילדים מרגשים, ולהתפלל לרפואתה יום-יום, שעה-שעה. דאגה זו העניקה לנשיא ולבני המשפחה כולם, כוחות ותמיכה שלא ניתן לתאר את עוצמתם במילים.”

נחמה ריבלין התנהלה בשנים האחרונות כשהיא מחוברת למיכל חמצן נייד

נחמה ריבלין התנהלה בשנים האחרונות כשהיא מחוברת למיכל חמצן נייד. צילום: לע”מ

בשנת 2007 פרשה נחמה לפנסיה ואז גם גילתה שהיא לוקה במחלת ריאות חשוכת מרפא שאילצה אותה להיעזר במכשיר חמצן נייד. כשעברה נחמה אל בית הנשיא בחרה להתמקד באומנות, בפעילות למען ילדים עם צרכים מיוחדים, באיכות הסביבה והטבע ובשמירה על כדור הארץ מתוך חמלה ואהבת הבריות.

בפוסט שכתבה על הספר “דוב פדינגטון” מאת מייקל בונד, כתבה נחמה: ״כמה פעמים אנחנו חולפים על פני חיה או ציפור פצועה ומפנים מבט, רק שלא נצטרך לקחת על עצמנו את עול הטיפול בה”. לימים, אף דיבבה דמות בסרט על בסיס ספר זה.

נחמה הקימה גינה קהילתית בגינת בית הנשיא אליה הגיעו ילדים מהשכונות ברחבי הארץ כדי לזרוע ולשתול צמחים, תבלינים ופרחים באופן קבוע. בנוסף, היא פקדה תדיר את כל מוסדות התרבות בארץ, בדגש על המוסדות הירושלמיים, מתוך אהבה אמתית לאומנות על כל סוגיה. מקום מיוחד שמרה נחמה לסינמטק בירושלים ולבית הקולנוע “סמדר” שם נהגה לצפות בסרטים באופן קבוע.

אהבה אמיתית היתה כאן. ראובן ונחמה ריבלין אוחזים ידיים בבית הנשיא

אהבה אמיתית היתה כאן. ראובן ונחמה ריבלין אוחזים ידיים בבית הנשיא. צילום: לע”מ

חיבתה של נחמה לספרות עברית ולאומנות הביאה אותה לכתוב מפעם לפעם על סופרים וסופרות שאהבה במיוחד בפוסטים שפרסמה בעמוד הפייסבוק הרשמי של הנשיא. ״שלום לכולם, כאן נחמה״ היה הפתיח הקבוע של הפוסטים שכתבה, אותם חתמה במילים ״שלכם, נחמה״ אשר הפכו חביבים במיוחד על ציבור העוקבים של העמוד ועל שוחרי התרבות והאומנות בארץ.

בשנת 2018 יסדה נחמה את פרס רעיית נשיא המדינה לשירה עברית. במעמד הכרזת הוועדה על הזוכה עמיחי חסון, אמרה נחמה: “אני מברכת את אוהבי ואוהבות השפה והמילים, את הכותבים והכותבות שעושים בהם קסמים וכשפים ומאחלת לעולמנו שתמיד יהיו בו אנשים שמשוררים אותו”.

נחמה היתה אהובה על הבריות, במעט הפעמים שנחשפה לתקשורת. הדבר הבולט ביותר היה צניעותה ואישיותה הקורנת. ביום הזיכרון האחרון, אמא שכולה סיפרה שנחמה ריבלין כשמה כן היא, נחמה, והיוותה עבורה מקור כוח והשראה להתמודדות הקשה. אחד מיני סיפורים רבים על תרומתה הגדולה לעם ישראל שחיבק ואהב אותה.

נחמה ריבלין בצעירותה. צילום באדיבות המשפחה

נחמה ריבלין בצעירותה. צילום באדיבות המשפחה

בינואר 2019, חודשיים לפני ניתוח ההשתלה, נחמה כתבה בפייסבוק של בעלה, כשגדי איזנקוט סיים את תפקידו כרמטכ”ל: “שלום לכולם, כאן נחמה. לפני ארבע שנים, ממש בתחילת דרכנו בבית הנשיא, אירחנו בדירת הנשיאים את הרמטכ״ל היוצא, בני גנץ ורעייתו, רויטל, ואת הרמטכ”ל הנכנס, גדי איזנקוט ורעייתו, חנה, לארוחה מסורתית של חילופי רמטכ”לים. אני עוד זוכרת את ההתלבטויות הקטנות שהיו לי אז, מה צריך ללבוש לכזו ארוחה? משהו רשמי או דווקא קליל יותר…? מחשבות קטנות ולא מהותיות. בסופו של דבר התלבשתי חגיגי והשולחן היה ערוך למופת, אבל זה היה כאין וכאפס לעומת יופיים ומופתיותם של המשתתפים”.

קורות חייה של נחמה ריבלין שזורים בחיי המדינה. היא נולדה ב-1945 במושב חרות בשרון. הוריה עלו מאוקראינה והיו ממקימי החלוץ של המושב. נחמה למדה מגן הילדים ועד סיום בית הספר העממי באזור הולדתה. את לימודי התיכון סיימה בבית הספר האזורי עמק חפר “רופין” ובשל ניתוח סוקוליוסיס שעברה בגב קיבלה דחייה משירות בצבא.

ראובן ונחמה ריבלין מארחים את ברק ומישל אובמה בבית הנשיא. צילום -קובי גדעון, לע-מ

ראובן ונחמה ריבלין מארחים את ברק ומישל אובמה בבית הנשיא. צילום: קובי גדעון, לע”מ

בשנת 1964 החלה ללמוד באוניברסיטה העברית בירושלים, לימודי מדעי הטבע – ביולוגיה. היא סיימה עם תואר BSC בבוטניקה וזואולוגיה והחזיקה בתעודת הוראה בחוגים אלה. שלוש שנים אחר כך, החלה לעבוד באוניברסיטה העברית בירושלים במחקר במחלקה לזיאולוגיה, ואחר כך עברה לעבוד במחלקה לאקולוגיה ובמחלקה לגנטיקה. בנוסף, למדה נחמה לאורך השנים את תולדות האומנות המודרנית, הקלאסית והעתיקה.

ב-1971 נישאה לראובן ריבלין ונשארה לגור בירושלים. לנחמה ולרובי נולדו שלושה ילדים – ריבי (רבקה), ענת ורן (לרובי בן נוסף מנישואיו הראשונים), מהם היתה סבתא לשבעה נכדים: מתן, זיו, שי, קרני, מאיה, דניאלה ויהב.

יהי זכרה ברוך.

נחמה ריבלין עם מלאניה טראמפ בירושלים, 2017

נחמה ריבלין עם מלאניה טראמפ בירושלים, 2017. צילום: חיים צח, לע”מ

נחמה ריבלין בביקור בכלא תרצה. ינואר 2019

נחמה ריבלין בביקור בכלא תרצה. ינואר 2019. צילום: שב”ס

;