fbpx
https://rootavor.com/wp-content/uploads/2019/09/צפלין-גדול.jpg

עלייתו ונפילתו של גאון: המחזמר על צ’ארלי צ’פלין מביא גם את הצדדים האפלים בדמותו

בסיפור חייו של צ’ארלי צ’פלין יש את כל המרכיבים לדרמה מרתקת וסוחפת: ילדות עשוקה ואומללה, חיים אישיים מורכבים, ושערוריות רבות שנקשרו אליו בקשריו עם נערות צעירות, עם נישואיו לארבע נשים, ואפילו סיפור אהבה – בערוב ימיו עם אשתו הרביעית אונה אוניל, בתו של המחזאי הגאון יוג’ין אוניל, לה היה נשוי עד מותו ויחד הולידו שמונה ילדים. עכשיו הפך הסיפור הזה למחזמר בתיאטרון חיפה בשיתוף תיאטרון תל-אביב

1עופרי ביטרמן עם הקאסט של צ'פלין המחזמר

עופרי ביטרמן עם הקאסט של “צ’פלין – המחזמר”. עושה את תפקיד חייו. צילום: יואב איתיאל

אם נציג בפני כל אחד כמעט את דמותו של צ’ארלי צ’פלין, הוא יידע לומר במי מדובר. האייקון מוכר, ידוע ואהוב, סביר להניח שיחקה את הליכתו, את המקל שאחז תמיד בידו, את השפם הקטן… ואולי יזכור שלצ’פלין נולדו ילדים כשהיה כבר ממש זקן. אבל מה אנחנו באמת יודעים עליו?

תיאטרון חיפה, בשיתוף תיאטרון תל-אביב, החליט להרים את הכפפה ולהעלות את המחזמר על חייו של צ’פלין – “צ’פלין – המחזמר” – אתגר גדול ומורכב תמיד – כשמדובר במחזמר – ובעיקר לאור העובדה שזהו מחזמר שלא הוצג בתיאטרון רפרטוארי בארץ  קודם לכן.

2עופרי ביטרמן בתפקיד צ'ארלי צ'פלין

עופרי ביטרמן בתפקיד צ’ארלי צ’פלין. תנועותיו וגמישותו מדהימים אותך כצופה כל רגע מחדש. צילום: יואב איתיאל

בנוסף – לתפקיד הראשי של צ’פלין נבחר שחקן כמעט אנונימי – עופרי ביטרמן, שגילם את התפקיד בהפקה שעלתה בסטודיו למשחק של יורם לוינשטיין.  בחירה בשחקן צעיר ואנונימי ולא כוכב מוכר היא הימור – במקרה זה ההימור הצליח מעל ומעבר.

בסיפור חייו של צ’פלין יש את כל המרכיבים לדרמה מרתקת וסוחפת: ילדות עשוקה ואומללה, חיים אישיים מורכבים, ושערוריות רבות שנקשרו אליו בקשריו עם נערות צעירות, עם נישואיו לארבע נשים, ואפילו סיפור אהבה – בערוב ימיו עם אשתו הרביעית אונה אוניל, בתו של המחזאי הגאון יוג’ין אוניל, לה היה נשוי עד מותו ויחד הולידו שמונה ילדים.

3מיקי קם בתפקיד הדה הופר, כתבת החברה המרושעת

מיקי קם בתפקיד הדה הופר, כתבת החברה המרושעת. נהדרת בכל תפקיד שהיא מבצעת. צילום: יואב איתיאל

אין ספק שהמחזמר בנוי על התבנית של “עלייתו ונפילתו”, המוכרת כל כך בביוגרפיות של מפורסמים רבים. בסוף ימיו גורש צ’פלין מארצות-הברית, בעקבות העובדה שנחשד בתמיכתו במפלגה הקומוניסטית, ועשרים שנותיו האחרונות עברו עליו בשווייץ.

בראיון עם שוקי וגנר, הבמאי, הוא מדגיש את הנושאים הכל כך אקטואליים של המחזמר: “האומץ להיות שונה בעמדתך הפוליטית, להתבטא כאומן ולשלם על כך מחיר יקר וכבד, לא לאבד את רגישותך לאחר, לחלש ועוד. אהבתי את העובדה שההצגה אינה מנסה ‘לייפות’ או לרכך את הביוגרפיה של צ’פלין, אלא מביאה, במרומז גם את החלקים היותר אפלים בדמותו, וכבר כתבו רבים לפניי, שלא בטוח שבעידן הנוכחי היה צ’פלין מצליח להתחמק מכל השערוריות הקשורות בנשים שבהן היה מעורב”.

4אבי גרייניק, בתפקיד מנהל האולפן שחושף את צ'פלין לראשונה לעולם הקולנוע

אבי גרייניק, בתפקיד מנהל האולפן שחושף את צ’פלין לראשונה לעולם הקולנוע. צילום: יואב איתיאל

השילוב של מסך קולנוע שעליו מוקרנים קטעים מסרטיו של צא’רלי צ’פלין, והדמות הבימתית המחקה את התנועות בסרטים במיומנות ראויה לציון, יוצרים תחושה של עבר והווה המשתלבים יחד. אין ספק שמדובר בלהקה גדולה שעובדת יחד בהרמוניה.

הביצועים ל”נאמברים” על הבמה מרהיבים ומלהיבים כאחד, וראוי לציין גם כמה מהשחקנים המיומנים אשר משחקים לצידו של ביטרמן: אבי גרייניק, בתפקיד מנהל האולפן שחושף את צ’פלין לראשונה לעולם הקולנוע; ירון ברובינסקי, בתפקיד אחיו של צ’פלין, שהופך להיות מנהל העסקים שלו ותמיד מזכיר לו גם את ילדותם הקשה וגם את האם החולה. ונזכיר גם את מיטל נוטיק בתפקיד קטן, אך מקסים של אונה אוניל, נערה צעירה שמתאהבת בצ’פלין ונישאת לו.

5עופרי ביטרמן, כוכב הערב, מגלם את דמותו של צ'ארלי צ'פלין בצורה מדויקת ומרגשת

עופרי ביטרמן, כוכב הערב, עם הקאסט של המחזמר. צילום: יואב איתיאל

ובעיקר ראויה לציון מיקי קם, בתפקיד הדה הופר (אותו היא עושה בדאבל קאסטינג עם טלי אורן). קם נהדרת בכל תפקיד שהיא מבצעת, ובמת תיאטרון חיפה מוכרת לה היטב מתפקידה כאמה של בילי שוורץ, במחזמר המצליח של התיאטרון. כאן, גם בתפקיד כתבת החברה המרושעת, היא יוצרת דמות גדולה, אולם כזו שניתן גם להבין את המניעים מאחורי רצונה בנקמה בצ’פלין, ושאיפתה לזכות בהכרה כמי שהפילה את הכוכב הגדול. תענוג להקשיב לשירתה ולהתבונן במשחקה, את שניהם היא עושה בכישרון לא מבוטל.

כשמה של ההצגה – הבמה שייכת בעיקר לעופרי ביטרמן, כוכב הערב, המגלם את דמותו של צ’ארלי צ’פלין בצורה מדויקת ומרגשת, תנועותיו וגמישותו מדהימים אותך כצופה כל רגע מחדש, והחיבור שנוצר בין צ’פלין המוקרן על המסך מאחור ובין ביטרמן המתואם בתנועותיו בצורה מדויקת על הבמה, יוצר ומכפיל את החוויה התיאטרונית.

6מיטל נוטיק מגלמת את אונה אוניל, נערה צעירה שמתאהבת בצ'פלין ונישאת לו

מיטל נוטיק בתפקיד אונה אוניל, נערה צעירה שמתאהבת בצ’פלין ונישאת לו. צילום: יואב איתיאל

המחזמר, כמובן, גם מחדד את השאלה מיהו בעצם צ’פלין האמיתי? האם זו דמותו של הנווד, שהפך לסמלו המסחרי של צ’פלין כשחקן, או אולי דווקא צ’פלין האדם, על כל מורכבותו? שיא הערב בעיניי, היה הנאום של ביטרמן כצ’ארלי צ’פלין המבוגר, אשר חוזר לאחר 20 שנות גלות, לקבל פרס על מפעל חיים. כאשר הוא עומד על הבמה, קולו שבור מעט – אבל אהבת האדם שבו והאמונה בטוב עדיין מלווים אותו – נוצר רגע מרגש בטירוף.

בכלל, נעים לצפות בשחקן צעיר העושה את תפקידו בצורה כל כך מיומנת ונוגעת ומצליח לרגש את הקהל – ולהביא גם את האדם מאחורי האייקון על כל השמחות והפחדים. לכו לראות את ההפקה המיומנת, המקצועית והמיוחדת הזו.

;