fbpx
https://rootavor.com/wp-content/uploads/2020/04/קורונה-גדול.jpg

פאניקה קבוצתית מדבקת: איך מתמודדים עם החרדות בזמנים של משבר הקורונה

מה קורה כשהחברה כולה נתקפת בתגובה קשה למגיפה באורח שעלול לפגוע בהתמודדות הנפשית של הציבור? דר’ יאנה בייטלמן ודר’ אורן טנא, מהמרפאה לבריאות הנפש באיכילוב, נותנים עצות איך להירגע!

1דר אורן טנא המרפאה לבריאות הנפש איכילוב

דר’ אורן טנא, המרפאה לבריאות הנפש באיכילוב: “הכוח שלנו ביחד גדול מהכוח לבד. אפשר להיות ביחד גם בתנאים של הפרדה

סוציולוג בריטי בשם סטנלי כהן הגדיר כבר בשנת 1972 תופעה אותה כינה Moral Panic; למעשה הוא תיאר מעין “פאניקה קבוצתית מדבקת” שבה נתקפת החברה כולה בתגובה לתופעה מסוימת, באורח שעלול לפגוע בהתמודדות הנפשית של הציבור עם הבעיה.

בימים אלה נדמה שקל להבין את המושג. כולנו חוששים, כולנו מודאגים ורבים מאתנו בחרדה. אנחנו ניזונים מהתקשורת באופניה השונים – חדשות, קבוצות וואטסאפ, פייסבוק, שולחים אחד לשני את הממים, מסתכלים על הסובבים – ורצים לקנות נייר טואלט, שימורים ומה לא – כדי לשרוד בעולם אפוקליפטי.

ההתנהגויות הללו הן כמו מעגל, כי ברגע שאנחנו רואים שנגמר נייר הטואלט בסופר והופ – נוצר סבב פאניקה חדש שרק מזין את עצמו. במצבים כאלה, אנחנו מתקשים לחשוב באופן רציונלי ולהפריד בין חרדה לבין מציאות. אז איך בכל זאת אפשר להתמודד עם החרדות ולהתגבר על הפאניקה? דר’ יאנה בייטלמן ודר’ אורן טנא, מהמרפאה לבריאות הנפש באיכילוב, נותנים עצות טובות איך להירגע בימי הקורונה!

1.לצמצם בצריכת חדשות. זה לא אומר שצריך לטמון את הראש בחול, אך מומלץ לגשת לצפייה בחדשות באורח שקול; בהחלט לא להיצמד כל היום למסך. מספיק להתעדכן פעם-פעמיים ביום.

2.לשים לב ולהפריד בין מחשבות של פאניקה לבין מחשבות/שאלות שניתן למצוא להן תשובות. לדוגמה, רק אחוזים מעטים יחסית מהאנשים שהגיעו לבדיקה בשל מחלה נשימתית, חום או חשיפה לחולה – היו למעשה נגועים בקורונה. מה זה אומר? שעדיין רוב ההצטננויות הן כנראה לא קורונה. ותחשבו על עוד משהו – מתוך אותם אחוזים מעטים שכן חלו בקורונה, הרוב הגדול מאוד-מאוד (תודה לאל) יישארו במצב קל!

3.לתמוך אחד בשני. הכוח שלנו ביחד גדול מהכוח לבד. אפשר להיות ביחד גם בתנאים של הפרדה – דרך אמצעים אלקטרוניים, טלפונים ועוד. תתמכו במתן מידע, שתפו מילת הרגעה, מסרים הומוריסטיים, תציעו סיוע, כל אחד בהתאם ליכולותיו.

4.לא לשכוח ליהנות. הישמעו כמובן להנחיות של משרד הבריאות, אבל… אל תשכחו ליהנות מהדברים הקטנים שאפשר לעשות בבית לבד ועם בני משפחה! האילוצים החדשים הם לא רק עונש! מתי יצא לכם לשבת יחדיו כל המשפחה לצפות בסרט משפחתי? לאכול ארוחת בוקר או ערב יחדיו? אולי עכשיו הזמן לסרוג סוודר חדש? אולי לכתוב שיר שתמיד רציתם? ללמוד לאפות? לקרוא ספר בשלווה? אולי להכיר בן זוג באתר היכרויות? אנחנו מבודדים יחסית – אבל לא משותקים! נצלו את הזמן!

5.הישארו בשליטה. אל תהססו לעשות כל דבר שבדרך כלל מקנה לכם תחושת שליטה, להיות פעילים, ליזום דברים בבית ובעבודה – אם אתם עובדים, ואולי רק לשטוף כלים. עשו כל מה שפועל טוב עבורכם.

6.גלו גמישות מחשבתית ויצירתיות. זיכרו שיש פתרונות לכל בעיה טכנית, אם אתם לא מצליחים למצוא אותו לבד – היעזרו בסובבים אתכם; חפשו מידע, מיצאו אותו – ותעבירו לאחרים.

7.שימרו על אופטימיות. יש עוד הרבה דברים שניתן לעשות – אבל הדבר הכי חשוב הוא לדעת שכולנו ביחד נתגבר על המשבר, אז שימרו על אופטימיות.

;