fbpx
https://rootavor.com/wp-content/uploads/2020/04/קורונה-והריון-גדול.jpg

קורונה והריון: כיצד הווירוס משפיע על בריאות נשים הרות? והאם הווירוס מדבק את העובר/היילוד?

פרופ׳ יריב יוגב, מנהל בית חולים “ליס” ליולדות ונשים, המוצף בחודש האחרון בשאלות על ידי מטופלות בהווה, בעבר, ומאנשים רבים המודאגים לגבי השפעת וירוס הקורונה על הריון, עושה סדר בכל מה שקשור לנשים הרות בימי קורונה

1פרופ׳ יריב יוגב, מנהל בית חולים ליס ליולדות ונשים

פרופ׳ יריב יוגב, מנהל בית חולים “ליס” ליולדות ונשים: “במידה והומלץ לאשה בהריון על בידוד עקב חשד לחשיפה לחולה קורונה יש להקפיד לבדוק חום ולאחר שבוע 24 מעקב אחר תנועות עובר

פרופ׳ יריב יוגב, מנהל בית חולים “ליס” ליולדות ונשים שבבית החולים “איכילוב” בתל-אביב, מסביר כי, “הקורונה הינו וירוס מסוג RNA הגורם בדרך כלל לתחלואה נשימתית קלה בדומה למחלת השפעת. באחוז קטן מן הנדבקים מופיעים תסמינים קשים יותר הכוללים חום גבוה, חולשה וקוצר נשימה קל. אחוז קטן מן החולים נזקק לתמיכה נשימתית. במקרים לא שכיחים אי הספיקה הנשימתית מחייבת טיפול תומך בהנשמה מלאכותית. אין כרגע טיפול תרופתי ידוע העוזר אך ישנם מספר פרוטוקולים של תרופות ניסיוניות.

כיצד הווירוס משפיע על בריאות הנשים ההרות?

פרופ’ יוגב: “תחילה אציין כי המידע הקיים בספרות העולמית מוגבל ביותר ועד היום ישנם דיווחים על כ-18 נשים שחלו. באופן עקרוני, עקב שינויים במערכת החיסון מחד, ומערכת הנשימה בהריון מאידך, היה מצופה כי נשים בהריון יחלו בצורה קשה יותר. ובאמת בתקופת התפרצות של תחלואה נשימתית דומה, כמו במקרה של השפעת מסוג H1N1 (שפעת החזירים) תמותת הנשים בהריון היתה גבוהה יותר בהשוואה לנשים באותו גיל שלא היו בהריון. אך כאשר משויים את התחלואה מווירוס הקורונה הנוכחי מבחינת התחלואה לנשים בהריון נראה כי על פי הדיווחים הקיימים לא נראה שהתחלואה לנשים בהריון היא קשה יותר בהשוואה לנשים באותו גיל שאינן בהריון. אני מדגיש לשם הזהירות כי הידע הרפואי מוגבל בשל המספר הנמוך של נשים בהריון שחלו בקורונה”.

האם לווירוס הקורונה השפעה שלילית על תוצאות ההריון?

“בהשוואה לשני וירוסים קודמים מאותה משפחה, ה-SARS וה-MERS, בנשים בהריון שחלו בווירוסים אלו נצפו שיעורי סיבוכי הריון גבוהים יותר. בתחילת ההריון היה שיעור גבוה יותר של הפלות טבעיות וכן היה שיעור גבוה יותר של לידות מוקדמות, פיגור בגדילה התוך רחמית ואף מוות עוברי תוך רחמי. מאחר והנתונים לגבי וירוס הקורונה הנוכחי מוגבלים אנחנו עדיין לא יודעים אם קיימת השפעה מסוג זו גם בווירוס הקורונה”.

האם הווירוס מדבק את העובר/היילוד?

“מבין המקרים שדווחו בספרות נראה כי הווירוס אינו עובר במהלך ההריון דרך השלייה, וכן לא הודגמה נוכחות הווירוס במי השפיר. כאשר נבדק חלב האם לא נמצאה עדות לנוכחות הווירוס ולכן הזנה על ידי חלב אם אפשרית. ההמלצה כרגע היא לשאוב את החלב האימהי על ידי משאבה ייעודית ולתת ליילוד הזנה של חלב אם אך לא הנקה. מבין המקרים שדווחו בספרות לא היה אף מקרה של יילוד שנדבק מאם הריונית החולה בקורונה. ישנו דיווח יחיד על יילוד שנדבק בגיל יום, כנראה לאחר הלידה מאמו, אך הוא לא פיתח סימני מחלה משמעותיים, כמו רוב הילדים החולים בקורונה”.

האם ישנן הגבלות מיוחדות לנשים בהריון?

חשוב להקפיד ולשמור על ההוראות המתפרסמות על ידי משרד הבריאות. ככלל, אין הוראות מיוחדות להתנהגות בהריון. במידה והומלץ על בידוד עקב חשד לחשיפה לחולה קורונה יש להקפיד לבדוק חום ולאחר שבוע 24 מעקב אחר תנועות עובר. במידה ומופיעים סימנים של חום מעל 38.5 מעלות המלווה בתלונות של שיעול וקוצר נשימה יש לדווח למד״א. אם מדובר בהריון בסיכון גבוה, עם מחלות רקע, יש להתייעץ פרטנית עם הרופא המטפל לגבי הצורך בכללי התנהגות מיוחדים”.

;