fbpx
https://rootavor.com/wp-content/uploads/2019/12/גדול-מתוך-הסרט-אשה.jpg

פסטיבל סרטי נשים בירושלים: פסטיבל חדש המוקדש כולו לסרטים שבוימו על ידי נשים

פסטיבל סרטי נשים בירושלים, שנוסד על ידי איגוד יוצרי הקולנוע בירושלים בשיתוף עם עיריית ירושלים, יתקיים ב-16-19 בדצמבר ברחבי ירושלים ויוקרנו בו סרטים בינלאומיים וישראליים שבוימו על ידי נשים. את הפסטיבל יפתח סרטה של הבמאית הסעודית הייפא אל-מנסור, “המועמדת המושלמת”, שזכה בפרס חבר השופטים בפסטיבל ונציה האחרון

1מתוך המועמדת המושלמת צילום באדיבות קולנוע לב סמדר

מתוך “המועמדת המושלמת” בבימויה של הייפא אל-מנסור. צילום: באדיבות קולנוע “לב סמדר”

עוד פסטיבל יוצא לדרך: “פסטיבל סרטי נשים בירושלים” יתקיים ב-16-19 בדצמבר ברחבי ירושלים ויוקרנו בו סרטים בינלאומיים וישראליים שבוימו על ידי נשים. מדובר בפסטיבל קולנוע חברתי שקם במטרה לחגוג ולחשוף יצירה נשית מקורית מהארץ ומהעולם. הסרטים יוקרנו בסינמטק ירושלים ובקולנוע “לב סמדר”, וילוו גם בהקרנות שכונתיות במערב העיר ובמזרחה.

מארגנות הפסטיבל מאמינות שייצוג שוויוני מוביל לעולם שוויוני ורוצות ליצור פלטפורמה חגיגית ואיכותית לקולנוע של נשים, על נשים ולכולם. ואכן, השנה, שבה מציינים 50 שנה של יצירה קולנועית נשית בארץ, היא הזמן הנכון ביותר לפסטיבל ראשון לסרטי נשים.

בירושלים, אגב, פועלות יוצרות קולנוע מכל המגזרים, בתמהיל מורכב ורב גוני ובנוסף, האחוז הגבוה מהן מכל מקום אחר בישראל. סרטי הפסטיבל עצמם מהווים את הגיוון אותו מבקשות מארגנות הפסטיבל להציג, ומלבד ההקרנות בבתי הקולנוע המרכזיים בעיר, תתקיים הקרנה ייעודית לקהל החרדי והקרנות נוספות, כאמור, בשכונות במזרח ובמערב העיר, מתוך רצון להגיע לקהלים רחבים.

2מתוך אנדרגראונד בלט צילום איציק פורטל

מתוך “אנדרגראונד בלט” בבימויה של לינה צ’פלין. צילום: איציק פורטל

את הפסטיבל יפתח סרטה של הבמאית הסעודית הייפא אל-מנסור, “המועמדת המושלמת”, שזכה בפרס חבר השופטים בפסטיבל ונציה האחרון. הסרט מביא את סיפורה של מריאם, רופאה צעירה, מנהלת מרפאה בעיר קטנה בערב הסעודית. למרות ההכשרה, הניסיון וההשקעה הרבה שלה בקהילה, מריאם מוצאת את עצמה במאבק תמידי על כבודה ומקומה, רק בשל היותה אשה.

טעות בירוקרטית תמימה מובילה את מריאם למירוץ בלתי צפוי לראשות העירייה. מגובה בתמיכה מפתיעה מצד הנשים בעיר, היא מבינה שקיבלה הזדמנות חד פעמית לעשות שינוי אמיתי. ייתכן שדווקא היא המועמדת המושלמת לתפקיד? הבמאית הייפא אל-מנסור חוזרת בסרט חדש המשלב באופן מדויק בין רגש להומור, ומספק הצצה נדירה לחיים של אשה בערב הסעודית.

בין הסרטים שיוקרנו בפסטיבל: “מקום מפלט” של איילת דקל, שעוסק בשיגרת החיים במקלטים לנשים נפגעות אלימות; Female Pleasure של היוצרת השווייצרית ברברה מילר, שבו מככבות חמש נשים מרחבי העולם שמתנגדות לדיכוי המיניות הנשית, ו”אנדרגראונד בלט” של הבמאית לינה צ’פלין, שקטף את פרס הסרט התיעודי הטוב ביותר בפסטיבל חיפה. צ’פלין, מיוצרות הקולנוע הוותיקות והפוריות ביותר בארץ, ממשיכה גם היום, בעשור התשיעי לחייה, ליצור ולרגש.

3מתוך פימייל פלזר

מתוך Female Pleasure בבימויה של ברברה מילר

במסגרת חגיגות 50 שנה של קולנוע נשי בישראל, יוקרן בפסטיבל גם הסרט “אשה” של הבמאית הישראלית ישראלה שאער מעודד. ביצירה ארכיונית קולנועית זו, המעלה על נס נשיות פרועה ונועזת של עשרות גיבורות בלמעלה מ-200 סרטים שבוימו מ-1969 ועד היום על ידי נשים בישראל, יוצרת הבמאית פסיפס מהפנט של דמויות שונות המתלכדות לכדי גיבורה ארכיטיפית אחת, שתובעת ומנסחת את עצמיותה ומיניותה כשהיא מיטלטלת בין עונג ופגיעה, בין ניכור ותשוקה.

בפסטיבל תוכלו גם לצפות בערב סרטי אנימציה של אנימטוריות ישראליות עכשוויות, במעמד היוצרות. בארץ, מתברר, יש סצינת אנימציה נשית חזקה ונוכחת. מהארץ יוצאים סרטים עצמאיים נשיים מרתקים, שהעולם אוהב לאהוב. מיניות, מקומיות, טראומות ויחסים: באסופה ראשונה מסוגה, מוצג פסיפס קולות נשיים עדכניים ומורכבים, שונים זה מזה כמו שרק נשים יכולות להיות.

במהלך הפסטיבל יתקיימו פאנלים שונים ומעניינים, כמו פאנל בנושא שינוי מעמד הבמאית לאורך השנים, פאנל מקצועי לשילוב יוצרות חרדיות בתעשיית הקולנוע הישראלי, ופאנל שיוקדש לשיחה ולסרטים על אלימות כלפי נשים ועל נשים אמיצות ששוברות את המעגל. פאנל המאבק נגד אלימות כלפי נשים ייערך במכללה האקדמית הדסה בירושלים, ב-18.12.19, בשעה 19:00.

4מתוך מקום מפלט

מתוך “מקום מפלט” בבימויה של איילת דקל

בתמונה למעלה: מתוך הסרט “אשה” בבימויה של ישראלה שאער מעודד

;