fbpx
https://rootavor.com/wp-content/uploads/2020/01/סרטן-צוואר-הרחם-גדול.jpg

סרטן צוואר הרחם: 3 נשים שחלו מסבירות למה כל הנשים חייבות להיבדק

אורלי מימון, 42, גילתה שחלתה בסרטן צוואר הרחם במסגרת בדיקה שיגרתית אצל רופא נשים. ריטה לייפר, 36, הלכה להיבדק בעקבות הפרשות שמהן סבלה וברחמה נמצא גוש סרטני. אלאור בובליל, 26, שהחלימה מהמחלה, השתתפה החודש בקמפיין מודעות למען גילוי מוקדם. נשים, לכו להיבדק

1ריטה לייפר

ריטה לייפר

ריטה לייפר, 36: הרופא דחה אותה שוב ושוב

ריטה לייפר, בת 36 ואמא לשניים, סבלה מהפרשות שבעקותיהן היא פנתה לרופא נשים בקופת החולים שבה היא חברה בבקשה לעשות בדיקה וגינאלית. לדבריה, הוא ביצע בדיקה שטחית בלבד ושלח אותה לביתה בטענה שהיא בריאה לחלוטין. “אלו הפרשות טבעיות לבחורה בגילך ולא תופעה שמצריכה בירור”, הדגיש.

אבל ריטה מכירה את הגוף שלה וחשה חוסר שקט. היא פנתה שוב לאותו רופא שהפעם אף ממש כעס עליה. “אמרתי לך שאין לך כלום אז למה את מערערת על האבחנה שלי?”, ושלח אותה שוב לביתה.

עברו מספר שבועות בודדים והפעם ריטה החלה לדמם. הפעם היא כבר לא חזרה לאותו רופא נשים אלא הלכה למוקד של הקופה, שם הרופא התורן מיד שלח אותה לעשות ביופסיה דחופה. האבחנה לא איחרה לבוא ואימתה את החששות ותחושות הגוף של ריטה: גוש סרטני בצוואר הרחם בגודל 7 סנטימטר. “את היום הזה לא אשכח בחיים, הבנתי כבר לקראת מה אני הולכת”, מספרת ריטה.

מיואשת וחסרת כל אמונה עם חשש כבד לחייה, הגיעה ריטה לפרופ’ תמר ספרא, מנהלת השרות האונקו-גינקולוגי באיכילוב, שמיד קבעה לה סידרת טיפולים מקיפים ואף הכניסה אותה למחקר חדשני עבור נשים במצבה. כיום, המחלה של ריטה בנסיגה והיא מגיבה טוב לטיפולים עם תוצאות מעודדות מאוד מהמחקר שבו היא נוטלת חלק.

“עד שהגעתי לפרופ’ ספרא איבדתי את האמונה והתקווה וכיום אני מלאת אופטימיות לגבי העתיד. אני קוראת לכל הנשים להתעקש, להקשיב לגוף שלהן, לא לוותר על שום תחושת בטן, לשאול ולעבור כל בירור אפשרי כדי לאבחן מוקדם ככל האפשר את הגידול. אני מאמינה שאם אותו רופא היה מאבחן אותי בזמן ולא שולח אותי הביתה שוב ושוב, היה נחסך ממני עוול גדול שאני מקווה שיחסך מנשים אחרות”.

פרופ’ ספרא מדגישה כי, “מיגוון הטיפולים לסרטן צוואר הרחם גרורתי עדיין מצומצם, אבל אנחנו בתקופה מלאת אופטימיות עם סידרה של מחקרים חדשים עבור חולות אלו. ריטה נמצאת במחקר שמשלב כימותרפיה, אימונולוגיה וטיפולים ביולוגיים, כשהתוצאות מעודדות עם נסיגת הגידול והגרורות בצורה משמעותית. אני קוראת לכל הנשים להיבדק כי גילוי מוקדם מציל חיים”.

2אורלי מימון

אורלי מימון

אורלי מימון, 42: הרופא “הגדיל ראש”

אורלי מימון, בת 42 ואם לשלוש בנות קטנות. ערכה לפני שנתיים בדיקה שיגרתית אצל רופא הנשים, ודר’ יורם מנור, ללא ידיעתה, “הגדיל ראש” וביצע גם בדיקת פאפ לגילוי ולאבחון סרטן צוואר הרחם. אורלי: “זה היה באמצע יום עבודה, בין פגישות, כשבבית מחכה לי תינוקת, ופתאום אם אפשר לומר, השמיים נפלו וחיי השתנו. התשובה היתה שנמצאו אצלי נגעים סרטניים של סרטן צוואר הרחם.

“התקשרתי לעבודה והודעתי שכבר לא אחוזר היום והזעקתי את בעלי להגיע לבית החולים. הגעתי לידיו האמונות של פרופ’ דני גריסרו, מנהל היחידה לגינקולוגיה אונקולוגית באיכילוב. עברתי אצלו כריתת רחם ובלוטות זקיף תוך השארת השחלות כדי למנוע תופעות גיל הבלות.

“כיום הגידול נעלם ובזכות האבחון המוקדם חיי ניצלו. אני קוראת לכל הנשים להיבדק ולא להזניח או לחשוב שלי זה לא יקרה. כל החיים לפניי ויש לי בנות לגדל וזה כעת יקרה בזכות הערנות והטיפול המהיר שקיבלתי”.

לדברי פרופ׳ גריסרו: “אני קורא לכל נערה מגיל 12 להתחסן נגד וירוס הפפילומה. החיסון כיום הוא חדש ומתקדם ומכיל תשעה זנים שונים ונחשב לבטוח ביותר. כמו כן, על כל אשה להיבדק בשיגרה לפחות אחת לחמש שנים ולבצע בדיקות פאפ כולל בדיקת וירוס הפפילומה. אבחון מוקדם מציל חיים”.

3אלאור בובליל

אלאור בובליל

אלאור בובליל: סרטן צוואר הרחם בגיל 26

אלאור בובליל, 26, שהחלימה מסרטן צוואר הרחם הודות לטיפול מסור במערך הגינקו-אונקולוגי הרב תחומי של בית החולים תל-השומר, בראשותו של דר’ יעקב קורח, העלתה החודש קמפיין מודעות למען הגילוי המוקדם של המחלה.

אורלי: “סרטן צוואר הרחם, מה זה בכלל? מה זה באמת אומר? איך אפשר לחלות בזה? זה עובר ביחסי מין? ומה לגבי וירוס פפילומה? מכירות? אם לא, אתן לא היחידות.

“גם אני הייתי אחת מאלו ששומעות את המושגים או נתקלות מדי פעם בסיפור על נשים שחלו וחושבת ‘לי זה לא יקרה’… עד שבגיל 26 נאלצתי להתמודד עם המילה “סרטן”. סרטן בצוואר הרחם.

“אם הייתי יותר מודעת, הייתי עושה חיסון לווירוס הפפילומה ובכך מפחיתה באופן משמעותי את הסיכוי לחלות. אם הייתי יותר מודעת, הייתי הולכת לגינקולוג לעיתים קרובות יותר ומבקשת לבצע בדיקת פאפ. אם הייתי יותר מודעת, הייתי יכולה או לפחות מנסה לגלות את המחלה בשלבים הטרום סרטניים. אל תחכי. גשי לרופא נשים והיבדקי עוד היום”.

האגודה למחלמה בסרטן: כל מה שאת צריכה לדעת על סרטן צוואר הרחם

נגיף הפפילומה האנושי (HPV – human papilloma virus) כולל למעלה מ-150 זנים שונים. שניים מהזנים הללו (6, 11) גורמים ליבלות באיברי המין (ל-90% מהן). זנים אחרים, לעומת זאת, עלולים לגרום לסרטן. השכיחים ביותר הם 16 ו-18.

נגיף הפפילומה שכיח מאוד באוכלוסייה – 80% מכלל הגברים והנשים הבוגרים יידבקו לפחות בזן אחד של הנגיף במהלך חייהם, לרוב בזמן מגע מיני, לרבות סקס אוראלי. ריבוי בני זוג מיניים יכול להעלות סיכון להדבקה, אולם הדבקה יכולה להתרחש גם עם בן זוג אחד.

ברוב המקרים, זיהום בווירוס אינו מורגש ואינו גורם לבעיות כלשהן וחולף מעצמו, אך במקרים מסוימים ההדבקה תישאר, וברבות הימים עלול להתפתח ממנה גידול טרום-סרטני או סרטני, בקרב נשים וגברים כאחד.  בקרב נשים עלול הנגיף לגרום ליבלות באיבר המין, לסרטן צוואר הרחם, לסרטן הפות, לסרטן הנרתיק, לסרטן פי הטבעת ולסרטן פה ולוע. בקרב גברים עלול הנגיף לגרום ליבלות באיבר המין, לסרטן הפין, לסרטן פי הטבעת וכן לסרטן הפה והלוע.

הפחתת הסיכון להידבקות בנגיף הפפילומה – זיהומים בפפילומה מועברים לרוב במהלך מגע אינטימי בין עור לעור או במגע מיני. שימוש באמצעי חוסם, כמו קונדום, יכול להפחית את הסיכון, אולם אינו מונע לחלוטין הדבקה. חשוב לציין, כי למרות שניתן להעביר את הנגיף במגע עור, לא ניתן להעביר גידולים סרטניים הנגרמים מהווירוס מאדם לאדם.

להפחתת הסיכון לסרטן צוואר הרחם מומלץ לבצע בדיקות סקר (PAP) כפי שמומלץ על ידי משרד הבריאות. כמו כן, לאוכלוסיות המתאימות, מומלץ להתחסן נגד נגיף הפפילומה כאמצעי נוסף להפחתת הסיכון לתחלואה בסרטן.

החיסונים נגד נגיף הפפילומה האנושי

1.גרדסיל 4 (4 Gardasil) – מיועד לנשים בגיל 9 עד 45, ולגברים עד גיל 26, ומגן מפני ארבעה זני הנגיף: זנים 16 ו-18, השכיחים ביותר והעלולים לגרום לסוגי סרטן שונים, וזנים 6 ו-11, הגורמים ליבלות באיברי המין בקרב גברים ונשים.

2.גרדסיל 9 (Gardasil 9) – חיסון המגן מפני תשעה זנים של נגיף הפפילומה: 6, 11, 16, 18 (בדומה לחיסון Gardasil 4) ובנוסף 31, 33, 45, 52, 58, המעורבים בעיקר בסרטן צוואר הרחם. החיסון ניתן לבנים ולבנות מגיל 9 ועד גיל 26.

שני החיסונים רשומים ומשווקים בישראל, וניתנים על פי מרשם רופא. חשוב לזכור כי קיימים זנים נוספים של הנגיף, מפניהם החיסונים אינם מגנים, אך גם הם עלולים לחולל סרטן בצוואר הרחם. לפיכך, שני החיסונים אינם מהווים ערובה מלאה למניעת סרטן צוואר הרחם, אולם ניתן לצפות כי הם ימנעו את מרבית המצבים החמורים של שינויים טרום-סרטניים (CIN2 ו-CIN3).

אופן מתן החיסוניםהחיסונים ניתנים באמצעות זריקה לתוך שריר הזרוע העליונה בשתי מנות (במרווח של 6 חודשים) או בשלוש מנות (במרווחים של 6 חודשים וחודשיים), בהתאם לסוג החיסון.

תופעות לוואי אפשריותארגון הבריאות העולמי (WHO) קבע כי החיסון נגד נגיף הפפילומה הוא חיסון בטוח ויעיל. עם זאת, כמו לכל חיסון קיימות מעט תופעות לוואי. העיקריות הן: אדמומיות באזור ההזרקה, כאב מקומי ונפיחות באזור ההזרקה.

תופעות לוואי כלליות – עליית חום מיום החיסון ועד 15 ימים לאחר החיסון, כאבי ראש, סחרחורות, הרגשה כללית לא טובה, כאבי שרירים, כאבי פרקים, כאבי בטן, בחילות, שלשולים והקאות. תופעות לוואי נדירות מאוד: אלרגיות.

חיסונים בסל הבריאות בישראל – משנת הלימודים תש”פ (2020-2019) יינתן החיסון Gardasil-9 לבנות ולבנים בכיתה ח’ במסגרת בית הספר ובמימון משרד הבריאות. נערות ונערים בטווח הגילים 14-18, שלא התחסנו מסיבות שונות, זכאים להשלים את החיסון ללא עלות בבתי הספר (בכיתה ט’) או בלשכות הבריאות של משרד הבריאות (מכיתה י’ ואילך).

 

;