fbpx
https://rootavor.com/wp-content/uploads/2020/10/קנזו-גדול.jpg

“קנזו הזרים לאופנה קלילות פואטית וחופש קסום שהעניקו השראה למעצבים רבים אחריו”

הכל על המעצב היפני קנזו טקאדה שנפטר אתמול מקורונה בפריז בגיל 81. ראש עיריית פריז, אן אידלגו, ספדה לו: “הוא היה מעצב עם כישרון עצום, שצבע והאיר את עולם האופנה. פריז מבכה כעת את אחד מבניה”

1קנזו טקאדה

קנזו טקאדה בפרסומת לבושם “לייף” שהשיק עם חברת AVON ב-2018. היה היפני הראשון שכבש את פריז

מעצב האופנה היפני האייקוני קנזו טקאדה, 81, נפטר אמש בפריז ממחלת הקורונה. קנזו מת מסיבוכי המחלה בבית חולים האמריקאי בניולי-סור-סיין, סמוך לפריז. בהודעת בית האופנה נמסר: “בעצב רב נודע לנו על פטירתו של מייסדנו. במשך חצי מאה, מר טקאדה היה לסמל בתעשיית האופנה”.

קנזו היה המעצב היפני הראשון שהטביע את חותמו בזירת האופנה בפריז, בתחילת שנות ה-70, ובכך סלל את הדרך למעצבים יפניים אחרים במערב, כמו איסי מיאקי, יוז’י יממוטו, ריי קוואקובו וג’וניה ווטאנבה. ראש עיריית פריז אן אידלגו ספדה לו אתמול בטוויטר: “הוא היה מעצב עם כישרון עצום, שצבע והאיר את עולם האופנה. פריז מבכה כעת את אחד מבניה”.

למרות שקנזו פרש מבית האופנה שלו כבר ב-1999, המותג הנושא את שמו נותר אחד השמות החזקים בעולם האופנה הבינלאומי. מאז 1993, המותג “קנזו” נמצא בבעלות תאגיד האופנה הצרפתי היוקרתי LVMH, שבבעלותו עשרות מותגים ביניהם “לואי ויטון”, “כריסטיאן דיור”, “ג’יבנשי”, “פנדי”, “סלין”, ועוד. קנזו עצמו התמקד בשנים האחרונות באמנות ובעיצוב רהיטים ובשמים.

המעצב והמנהל האמנותי הנוכחי של “קנזו”, פליפה אוליברה בפטיסטה, חשף רק ביום רביעי שעבר את קולקציית אביב-קיץ 2020/21 של המותג. עם דבר מותו של קנזו, אמר בפטיסטה: “לעולם לא נשכח את האנרגיה המדהימה, את האדיבות, את הכישרון ואת החיוך המדבק שלו. רוחו במותג תחיה לנצח”. ואילו ברנרד ארנו, יו”ר ומנכ”ל LVMH, מסר: “קנזו הזרים לאופנה, משנות ה-70, קלילות פואטית וחופש קסום שהעניקו השראה למעצבים רבים אחריו”.

האגדה לבית קנזו

קנזו טקאדה נולד בפברואר 1939 בהימג’י שליד אוסקה. הוריו ניהלו מלון, אך הוא כילד הוקסם מעולם האופנה, קרא את כתבי העת של אחיותיו והתעניין בשיעורי התפירה שלהן. ב-1958, לאחר מות אביו, נרשם למכללת האופנה “בונקה” שבטוקיו, שכללה את אחת הקבוצות הראשונות של סטודנטים גברים. לאחר סיום לימודיו עבד בעיצוב בגדי נשים לחנות כלבו.

על התחלת דרכו בעולם האופנה, סיפר קנזו: “אבי היה נגד הרעיון, אבל אמי ידעה כמה אני אוהבת לצייר – ובגלל זה התחלתי כמאייר. בשנה השנייה לקורס היינו צריכים לבחור בין האפשרויות. רובם היו טכניים, ושנאתי את ההיבט הטכני, אז בחרתי במקום זאת בעיצוב אופנה”.

ב-1964 עזב קנזו את יפן בסירה ודרך הונג-קונג, וייטנאם והודו, הגיע לנמל מרסיי הצרפתי ממנו נסע לפריז, בתחילה רק לביקור. הוא לא הכיר איש בבירת צרפת, דיבר רק מעט צרפתית והיה כמעט חסר פרוטה. הרושם הראשוני שלו מפריז היה שהיא “אפורה ועגומה”.

“אף פעם לא חשבתי לעצב אופנה בפריז”, סיפר בראיון בעבר, “כי כל הזמן אמרו לי שזה יהיה בלתי אפשרי עבור אדם יפני. אני עדיין זוכר את הפעם הראשונה שהגעתי לפריז, לתחנת הרכבת גאר די נור, וחשבתי: ‘אלוהים, טעיתי כאן’. הכל היה כה חשוך ומלוכלך. רק כשיצאתי לראות את נוטרדאם מוארת, שיניתי את דעתי”.

בסופו של דבר החליט קנזו להתיישב בעיר לאחר שפגש את בן זוגו, חאווייר דה-קסטלה, שמת ב-1990, ולעולם לא עזב. “כשעזבתי את יפן חשבתי ששהותי בצרפת תהיה למשך חצי שנה”, סיפר בעבר. “אני שמח שהשהייה הזו עדיין לא הסתיימה, 50 שנה לאחר מכן”.

2קנזו טקאדה

קנזו טקאדה. הושפע בעיקר מאיב סן-לורן. בתמונה עם הבשמים לגבר ולאשה שעיצב בשיתוף AVON

את בית האופנה שלו ייסד קנזו ב-1970 כשפתח את הבוטיק הראשון שלו בגאלרי ויוויאן הנודע בפריז, שם החל לעצב מחדש את המודרניות עם קודים שהפכו לייחודיים לו: תערובת הדפסים גרפיים ופרחוניים, הרמוניה של צבעים מעודנים ויצירתיות שופעת ומתוחכמת. את הקולקציה הראשונה שלו בפריז הפיק מבדים זולים שרכש בשוק מונמארטר.

אבל הדגמים הראשונים שלו דיברו בעד עצמם ודגם שלו הועלה על שער המגזין Elle. זמן קצר לאחר מכן הופיעו ב”ווג” האמריקני צורות כתף חלוציות, חורי זרוע גדולים, שמלות אוהל קלושות, ועוד. שנה אחר כך, ב-1971, החל קנזו להציג את האוספים שלו גם בניו-יורק ובטוקיו. איב סן-לורן היה השראה חשובה בעבודתו, כך ציין לא אחת קנזו. לשניהם היתה נטייה לתיאטרון.

מאוחר יותר, הקים בית עיצוב משלו בכיכר דה-ויקטואר בפריז. קולקציית הגברים הראשונה שלו עוצבה ב-1983, בשנות השמונים המאוחרות פתח את קווי הביגוד הספורטיביים יותר “קנזו ג’ינס” ו”קנזו ג’ונגל”, והבושם הראשון שלו – “קנזו קנזו” – הושק ב-1988. אהבתו של קנזו לטיולים ולמסעות ושימוש בהשפעות אתניות היו מאפיינים חזקים בשלושת העשורים שעיצב למותג שלו.

כאמור, קנזו מכר את עסקיו לקבוצת LVMH ב-1993 תמורת 80 מיליון דולר, ואז פרש. הוא ציפה לצאת ל”חופשה לנצח” כלשונו, אך כוונותיו התבלבלו: במהלך שני העשורים שחלפו מאז, אני מעצב בשמים, מעצב רהיטים, עוסק באמנות. אני תמיד צריך שיהיה לי מוצא יצירתי. אני גם משרטט, אני מצייר. ניסיתי לנגן בפסנתר. לפחות ניסיתי כמה פעמים…”.

ב-2016 הפך קנזו לאביר לגיון הכבוד בפריז וב-2019 פותה לחזור לעיצוב אופנה כדי ליצור את התלבושות להפקת “מאדאם באטרפליי” של קרן האופרה של טוקיו. בתחילת 2020 השיק מותג חדש לעיצוב פנים בשם K3.

על סגנון הלבוש שלו, העיד: “זה מוזר, אבל ככל שהתבגרתי אני מגלה שאני לובש יותר ויותר גוונים מונוכרומטיים. לפעמים יש נגיעות של צבע בקיץ, אבל בעצם כולי שחור ואפור ואני לא יודע למה. אולי זה הכלל הלא נאמר שכל המעצבים היפנים צריכים ללבוש שחור”.

כשנשאל קנזו בעבר על תרומתו לעולם האופנה, ענה: “אם תרמתי תרומה מרכזית אחת לאופנה, הייתי אומר שהנגשתי את האופנה ללקוחות. הדגמים שעיצבתי לא היו בדיוק בסיסיים אבל הם גם לא היו קוטור. כשהתחלתי לעצב, כל האופנה הצרפתית היתה קוטור. אני יצרתי בצורה מסוימת שוק חדש של בגדים איכותיים מוכנים ללבישה”.

3קנזו

דגמים מקולקציית אביב-קיץ 2020/21 של “קנזו”, בעיצוב המנהל האמנותי של המותג כיום, פליפה אוליברה בפטיסטה, שהוצגו בשבוע שעבר בשבוע האופנה בפריז

4קנזו

5קנזו

6קנזו

;