fbpx
https://rootavor.com/wp-content/uploads/2019/04/מים-גדול.jpg

שתו רק מים: זה לא מוסיף קלוריות אלא אפילו עוזר להיפטר מהן

תחשבו מה עוד אפשר לאכול או לשתות מבלי לחשבן קלוריות? נכון, רק מים. אז כיצד תפסו המים מקום כל כך חשוב בגוף האדם ומהי הכמות היומית המומלצת לשתייה? ליטל פיינגרץ, דיאטנית קלינית, מסבירה

“למים תפקיד חשוב בגוף האדם”, אומרת ליטל פיינגרץ, דיאטנית קלינית בסטודיו C. “הם מסייעים בהובלת חומרי מזון, מווסתים את טמפרטורת הגוף ושומרים על טמפרטורת גוף קבועה, שומרים על פעילות תקינה של מערכת העיכול, מגנים על האיברים הפנימיים שלנו, מסלקים פסולת מהגוף ומהווים את המרכיב העיקרי בתאים שלנו”.

מים

חיים באוויר אבל מלאים במים

 לדברי פיינגרץ, כ-70%, בממוצע, מהגוף שלנו הוא מים, ויתרה מזאת רוב איברי הגוף, כמו למשל המוח שלנו מכיל 85% מים, הלב כ-70% והדם והריאות מכילים כ-80% מים. המים מהווים סביבה מגנה על העובר ברחם האישה ולא בכדי נאמר “בלי מים אין חיים.

מדי יום אנו מאבדים כ-4.5 ליטר של נוזלים בהזעה, בהטלת שתן וצואה ובנשימה. כמו כן, מים נזקקים גם לפעילות התאים, האיברים והמטבוליזם ולכן כדי שכל התאים והאיברים יתפקדו בצורה טובה, הגוף צריך לקבל את המים בחזרה. על כן חשוב לפתח הרגלי שתייה נכונים ולדאוג לקבל אספקה סדירה של נוזלים.

מחקרים קובעים: מים חשובים לבריאות

מים מפחיתים סיכון למחלות – נמצא קשר בין שתיית מים להורדת הסיכון לחלות בסוגי סרטן מסוימים, כמו סרטן המעי הגס, סרטן השד וסרטן שלפוחית השתן. שתייה של 5 כוסות (לפחות) מים ביום, מסייעת בהורדת הסיכון למחלות לב.

שתיית מים מסייעת לשיפור תפקודים קוגניטיביים – קיים קשר בין שתיית מים לבין שיפור יכולת הריכוז ובביצועים קוגניטיביים בילדים ובמבוגרים.

שתיית מים מסייעת לספורטאים וחיונית לפעילות ספורטיבית – בעת פעילות גופנית, טמפרטורת הגוף עולה כתוצאה מייצור חום, לכן המים בגופנו אחראיים על וויסות טמפרטורת הגוף. מנגנון ההזעה, מקרר את הגוף ולכן אנו מאבדים הרבה מים בעת הפעילות הגופנית. בשעה אחת של פעילות גופנית אנו יכולים לאבד כ-2 ליטרים של מים (תלוי במידת עצימות האימון).

רקמת השריר שלנו מכילה כ-75% של מים (בין היתר זאת הסיבה שהשריר שוקל יותר משומן). לכן, כדי לשמור על מסת השרירים יש להרבות בשתיית מים. ככל שמסת השריר גדולה יותר כך הגוף זקוק ליותר מים. מחקרים מראים כי מחסור בנוזלים, גם אם הוא קל, עלול לפגוע בביצועים הספורטיביים, לכן ישנה חשיבות לשמירה על מצב הידרציה תקין ומניעת מחסור בנוזלים.

שתיית מים מסייעת לירידה במשקל – רוצים לשרוף יותר שומן בדיאטה? הרבו בשתיית מים. מחקרים מראים כי אנשים המקפידים על שתייה מרובה במשך תהליך ההרזיה מאבדים יותר ממסת השומן ופחות מאבדים מים. למעשה, השומן מורכב משרשרת של חומצות שומן המחוברות אחת לשנייה כמחרוזת. בתהליך ההרזיה, מולקולות המים מפרידות בין חומצות השומן במחרוזת ומסייעות בהרזיה. לכן, ככל שנרבה בשתיית מים שריפת השומן תהיה יעילה יותר. יתרה מזאת, שתייה של מים מגבירה את קצב חילוף החומרים הבסיסי של הגוף, כלומר ההוצאה האנרגטית הבסיסית של הגוף עולה כאשר אנו מקפידים על שתייה מרובה של מים וכך אנו שורפים יותר קלוריות במנוחה.

שתיית מים מסייעת לפעילות מערכת העיכול – המים עוזרים לפעילות תקינה של המעי ומונעים עצירות. כאשר לא שותים מספיק מים יכולים לסבול מעצירות, משום שהמעי הגס זקוק למספיק נוזלים כדי לשמור על לחות.

שתיית מים “מצעירה” אותנו – המים מוסיפים לעור לחות ומעניקים מראה רענן וחיוני. הקפדה על שתיית מים מרובה יכולה לגרום לנו להיראות צעירים יותר. כשאנו שותים אנו לא מתייבשים, עייפים פחות, מרוכזים יותר וכאבי הראש פוחתים.

למים יתרונות רבים ובמצבים מסוימים, כמו למשל הריון ובעת הנקה, ישנה דרישה רבה יותר למים. בהריון נפח המים בגוף גדל בכ-7 ליטרים וישנה חשיבות מוגברת לשתייה. בהריון שתיית מים מסייעת למניעת בחילות ומונעת צירים מוקדמים, מסייעת למניעת זיהומים בשתן, ולמניעת עצירות.

כמה מים צריך לשתות ביום?

הדרישה לשתיית מים משתנה ותלויה בגיל, במין, בתנאי מזג האוויר, בפעילות הגופנית, ובמצב בריאותי תקין או בעת מחלה (כאשר חום הגוף עולה הדרישה למים עולה). בגלל המשתנים הללו צריך להתחשב בגורמים אלו כדי לדעת מהי כמות המים הרצויה עבורכם. המדד הנכון ביותר כדי לדעת אם שתינו מספיק הוא צבע השתן. כאשר הוא שקוף עד בהיר, שתינו מספיק. אם הצבע צהוב עד כתום, זה סימן שאנחנו צריכים לשתות עוד. ההמלצה לשתיית מים כיום עומדת בממוצע בין 8-10 כוסות לנשים וכ-10-12 כוסות מים לגברים, לילדים ההמלצה היא בממוצע 4-6 כוסות מים ביום, ולנוער 7-10 כוסות מים בממוצע ביום.

דרכים לעידוד שתייה מספקת של מים

כמו כל פעולה שאנחנו עושים בשיגרת יומנו, גם שתיית מים היא הרגל. קחו בקבוק שיהיה תמיד בתיק, שימו אותו תמיד על השולחן לידכם, ושתו ממנו גם כשאתם לא מרגישים צמא לעיתים תכופות יותר (הצמא לא תמיד מורגש ולא תמיד אנו שמים לב אליו). רצוי להצמיד את שתיית המים לפעילות קבועה שאנו עושים מדי יום. למשל, שתו כוס מים אחרי שאתם מצחצחים שיניים או לפני שמתקלחים. כך שתיית המים תהפוך גם היא להרגל קבוע במשך היום. לא חובה לשתות את המים כמו שהם, ותמיד אפשר להוסיף ארומה של טעמים, למשל להוסיף פלחי לימון, פלחי תפוז, נענע ותמציות צמחים כגון לימונית, לואיזה או מרווה. קבלו מתכון לדוגמה:

חליטת קרה של קמומיל

החומרים:

4 תיוני קמומיל

ממתיק סטיביה לפי הטעם

1/4 כפית תמצית וניל

1.5 ליטר מים

אופן ההכנה:

מרתיחים את המים עם שקיות תה הקמומיל בסיר

מניחים בצד להתקרר למשך 10 דקות

ממתיקים בממתיק סטיביה (לא חובה)

מצננים במקרר ומגישים

;