fbpx
https://rootavor.com/wp-content/uploads/2020/12/איך-לעלות-במשקל2.jpg

כולם מתים לרדת, אבל את רוצה לעלות? 5 דברים שיעזרו לך לעלות במשקל!

נאוה רוזנפלד, תזונאית קלינית: “לעלות במשקל ולשמור על המשקל החדש, קשה יותר מלרדת במשקל”

מאת: נאוה רוזנפלד, תזונאית קלינית

1איך לעלות במשקל

Photo by Icons8 Team on Unsplash

1.למה רזה תרצה להשמין?

בעולם המערבי במאה ה-21 חלק מהסממנים להצלחה הם רזון וכסף. נתייחס רק לסממן הראשון. רזון. הרשתות החברתיות, הפרסומות ומובילי דעה (סלבס) תורמים ומעצימים את החשיבות של גוף חטוב עם צילומים שחלקם עברו עיבוד וליטוש, ומציגים לעיתים גוף שקשה עד בלתי אפשרי להגיע למימדיו.

יחד עם זאת, בדרך כלל הסיבות של מי שרוצה לעלות במשקל דומות לסיבות של מי שרוצה להוריד במשקל: אסתטיקה ובריאות או בסדר הפוך. נשים רזות מדי סובלות מנשירת שיער, צלעות בולטות, חולשה, עייפות, כאבי ראש או שיבוש של המחזור החודשי שגורר חשש מבעיות פוריות.

2.רזה יכולה לאכול מה שהיא רוצה?

צריכה של ממתקים, חטיפים ומשקאות קלים היא לעיתים במקום ארוחות מזינות ולא בנוסף להן. אלה מכונים “קלוריות ריקות” כיוון שאינם תורמים לגוף רכיבים חיוניים כמו חלבונים, מינרלים או ויטמינים. הדבר עלול להוביל לחסרים תזונתיים כמו סידן, ברזל, ויטמין 12B ועוד. בחירה לעיתים קרובות ב”מזון מהיר”, שבמקרים רבים עשיר במלח, בסוכר, בשומן ולפעמים גם, גם וגם, עלולה לפגוע לאורך זמן בתפקוד תקין של הגוף, גם אם אין עודף משקל.

3.רזה צריכה לעסוק בספורט?

אולי מפתיע, אבל הסטטוס הבריאותי של מי שבעודף משקל קטן ועוסקת בספורט הוא טוב יותר ממי שבמשקל גוף תקין ואינה עוסקת בספורט. את רוב היום אנו מבלות בישיבה: בבית, בעבודה, בלימודים, בדרך מפה לשם ומשם לפה, ואפילו הבילויים (טרום קורונה) בישיבה במסעדה, בקולנוע, בתאטרון…

פעילות גופנית מתונה היא סוג של תרופה מונעת ללא תופעות לוואי, שתורמת לבריאות הפיזית והנפשית כאחד, במיוחד בתקופת הקורונה. היא ממריצה את מחזור הדם, משפרת את מסת העצם ומסייעת למאזן הקלורי. זאת ועוד, מחקרים מצביעים גם על השפעה של פעילות גופנית על מצב הרוח, על תרומה להתמודדות עם דיכאון ודמנציה. אין צורך להתאמן לריצת מרתון או להרים משקולות. שילוב של הליכה או טיפוס במדרגות כחלק משיגרת היום זו התחלה טובה למי שלא עוסקת בספורט בכלל.

2נאוה רוזנפלד צילום אלי דסה

נאוה רוזנפלד, תזונאית קלינית: “עלייה במשקל זה תהליך. לא מומלץ לעשות זאת אינטואיטיבית. על מנת להצליח חשוב להתייעץ עם תזונאית”. צילום אלי דסה

4.מה מומלץ לאכול למי שרוצה לעלות במשקל?

בקרב אלה שאוכלות כמויות קטנות יחסית, איכות המזון מקבלת משנה תוקף. לכן מתאים אוכל בעל נפח קטן ותכולה קלורית גבוהה כמו טחינה גולמית, אבוקדו, אגוזים ושקדים לסוגיהם, שימוש בשמן זית או קנולה בנדיבות. מזונות אלה שייכים לקבוצת השומנים המומלצים (בלתי רוויים), להבדיל משומנים רוויים מעולם החי שמקורם בחמאה, בשמנת ובשומן נראה לעין בבשר; ושומנים רוויים שבמזונות מעובדים (שומן דקלים, שומן צמחי) כמו עוגיות, קרקרים. פירות מיובשים, אף הם מרוכזים בקלוריות כיוון שכמות המים בהם נמוכה יחסית, מה שמסייע לאכול מהם בכמויות גדולות יותר מאשר פירות טריים.

5.למה ייעוץ מקצועי עם תזונאית חשוב לעלייה במשקל?

עלייה במשקל זה תהליך. לא מומלץ לעשות זאת אינטואיטיבית. על מנת להצליח, לא להישחק ועוד יותר מזה, לא לעשות טעויות, חשוב להתייעץ עם תזונאית ולבנות יחד תוכנית שתתאים להעדפות הקולינריות, למשאבי הזמן, להיסטוריה הרפואית, לתנאים אישיים כמו מצב משפחתי (המקרר של משפחה לא נראה כמו מקרר של רווקים), למשאבי הזמן (קניות, בישול) ולבחינה אם נדרשים תוספי תזונה. הייעוץ יכול להיות פגישה חד-פעמית או ליווי לאורך זמן. כך או כך לא כדאי לוותר על הדרכה מקצועית.

מומלץ לוודא קודם הפגישה עם התזונאית שהיא מופיעה במאגר התזונאים באתר משרד הבריאות.

בתמונה למעלה: Photo by Maksim Shutov on Unsplash

;