fbpx
https://rootavor.com/wp-content/uploads/2019/12/אלכסנדרה-גדול.jpg

תכירו את אלכסנדרה מור: הקיבוצניקית שהפכה לאחת ממעצבות התכשיטים המובילות בעולם

היא נולדה בישראל, התחנכה בקיבוץ בצפון, הפכה לארט דיירקטור ב”ווג” האיטלקי ולאחת ממעצבות תכשיטי היוקרה המובילות בעולם, המעצבת לכוכבות כמו אופרה ווינפרי, ביונסה, קייט ווינסלט ונעמי קמפבל. בתוך כל הגלאם הזה, מובילה אלכסנדרה מור מהפכה עולמית למיגור השימוש בשנהב פילים בתכשיטים ולאחריות קולקטיבית לשמירה על אמא אדמה

מאת: מריאנה אוליצקי

1המעצבת אלכסנדרה מור בביתה עונדת טבעת זהב 22 קאראט עם אבן גארנט בשילוב טאוגה

המעצבת אלכסנדרה מור בביתה: “תפקידנו לשמור על הטבע כדי שנוכל להמשיך לגדול ולהתחדש”

אם בעבר היו לאנשי אצולה צורפי חצר מיומנים שעיצבו עבורם תכשיטים נדירים ביופיים שעברו בירושה מדור לדור, הרי של”אצולה” בימינו יש את אלכסנדרה מור שמנצלת את מעמדה הרם בעולם עיצוב תכשיטי היוקרה כדי לקדם גם אג’נדה למען הטבע והחברה ולהפוך את זרעי עץ הטגואה (Tagua), המוכר גם כ”שנהב בוטני”, לחומר גלם לגיטימי ונחשב בתעשיית העיצוב העילי, כתחליף אלטרנטיבי טבעי לשנהב פילים.

מור, בעלת בית תכשיטי העילית הבינלאומי Alexandra Mor, מעצבת תכשיטי הוט קוטור יוקרתיים המבוקשים על ידי סלבס ואספני אמנות ותכשיטים מכל העולם, בהם קולקציות תכשיטים במהדורות מוגבלות בחתימתה, תכשיטים שהם יחידים במינם (One of a Kind) או לפי הזמנה מיוחדת (Made to Order), בשירות מותאם אישית, מה שמאפשר ללקוחותיה להיות עדים לתהליך כולו, החל משרטוט ראשוני ובחירת אבני החן ועד לבחירת העיצובים.

2מילה קוניס עונדת עגילים וטבעת משובצים באמרלד וביהלומים בעיצוב אלכסנדרה מור

מילה קוניס עונדת עגילים וטבעת משובצים באמרלד וביהלומים, בעיצוב אלכסנדרה מור

לקוחותיה נהנים מגישה בלעדית למלאי נרחב של יהלומים ואבנים יקרות באיכות מעולה. רבים פונים אליה לעיצוב “תכשיטים לירושה”, תכשיטים אישיים שנועדו לעבור בתוך המשפחה כנכסים בלעדיים. פנינים, אבני חן נדירות ויהלומים הכי איכותיים הם מסימני ההיכר המובהקים שלה.

זו הסיבה שלא תמצאו מגזין אופנה בינלאומי אחד שבו לא מוזכרות עבודותיה של מור, ועל השטיח האדום צעדו, ענודות בתכשיטים פרי עיצובה, כוכבות רבות כמו אופרה ווינפרי, ביונסה, קייט ווינסלט, נעמי קמפבל, אוליביה פלרמו, לופיטה ניונגו, מילה קוניס, דמי מור וברוק שילדס, ועוד.

2צמיד קאפ מגולף בזרעי טאוגה בעיצוב אלכסנדרה מור

צמיד קאפ מגולף בזרעי טגואה, בעיצוב אלכסנדרה מור

אבל הגאווה הגדולה ביותר של מור היא דווקא ההצלחה שלה עם חומר פשוט וזול יחסית  – זרעי עץ הטגואה – חומר טבעי שהיא הצליחה להעניק לו יוקרה מסחררת שמשכה הרבה תשומת לב מצד מעצבים צעירים וותיקים. הסיבה: הדמיון המדהים של הזרעים הקשים לשנהב פילים והרצון של מור להעביר מן העולם את השימוש האכזרי בשנהב.

אלכסנדרה מור נחשפה לתחום העיצוב העילי מגיל אפס. היא נולדה בישראל לאם ממוצא צרפתי שעסקה בתפירה עילית ובילדותה היתה לבושה תמיד בשיק יוצא דופן ובשמלות ייחודיות שתפרה לה אמה. בגיל 12 ביקשה מור לעבור לקיבוץ, אמה נעתרה ואת שנות העשרה שלה בילתה כילדת חוץ בין חיות המשק ורוח העשייה הקולקטיבית.

3אלכסנדרה מור במחווה' לציורו האייקוני של יוהאנס ורמר נערה עם עגיל פנינה, כשהיא עונדת עגילי טגואה

אלכסנדרה מור במחווה לציורו האייקוני של הצייר ההולנדי יוהאנס ורמר, “נערה עם עגיל פנינה”, כשהיא עונדת עגילי טגואה

“חיי הקיבוץ הפכו עבורי לחוויה משנה חיים”, מספרת מור. “זה היה מבחינתי המקום היפה עלי אדמות. התגוררתי על ההר, הלכתי יחפה, רכבתי על סוסים וחייתי חיים שונים מאוד פיזית ממה שהורגלתי עד אז. זה עיצב את מי שאני כיום, באופן פנימי. זה איפשר לי להתחבר לאותם דברים שלקחתי מבית אמא, כמו יצירתיות ואהבה לעיצוב”.

אחרי שירות צבאי וטיול גדול בניו-זילנד ובמזרח, בחרה מור לנתב את היצירתיות שלה לתחום הקולנוע, שבו עבדה כעוזרת במאי, כמנהלת לוקיישן ועד למפיקה בפועל. בהמשך, החלה בלימודי ניהול פרסום במסגרת קורס הניהול לה”ב של אוניברסיטת תל-אביב, ואחר כך עברה לניו-יורק, שם המשיכה בלימודי קולנוע.

4צמיד משובץ בפניני בארוק וזרעי טאוגה מגולפים בעיצוב אלכסנדרה מור

צמיד משובץ בפניני בארוק וזרעי טגואה מגולפים, בעיצוב אלכסנדרה מור

חודשיים לפני תום הלימודים פגשה מור את מי שעתיד להפוך לבעלה, אלון מור, סוחר יהלומים ממשפחה של יהלומנים. תחילה עוד חשבה להמשיך להתפתח לכיוון בימוי סרטים דוקומנטריים, אך מהר מאוד הצטרפה לאלון לחוג צורפות והתאהבה. “ברגע שישבתי על הספסל בחוג, הבנתי שאני בבית. זה היה כמו לשבת ליד מכונת התפירה של אמי. הבנתי שזה מה שאני רוצה לעשות”.

את הקולקציה הראשונה שלה עיצבה מור ב-2010. ארבע שנים אחר כך השיקה קולקציית תכשיטים קמעונאית ראשונה אצל תכשיטי “דורפמן” בבוסטון, ובהמשך הציגה סידרת תכשיטים שעוצבה בלעדית לבית הכלבו היוקרתי ביותר במנהטן, “ברגדורף גודמן”. בדרך קטפה פרסים יוקרתיים ובית התכשיטים שלה אף נבחר כאחד ההבטחות העולמיות בתחום האופנה הבינלאומית.

5אופרה ווינפרי

אופרה ווינפרי על שער המגזין שלה O עם תכשיטי אמטיסט בעיצוב אלכסנדרה מור

את ההשראה שלה, לדבריה, היא לוקחת מנשים שנוח להן עם האני שלהן, שיש בהן חוזק פנימי, נשים שקובעות אמות מידה חדשות, כמו קוקו שאנל, ויקטואר דה קסטלן (מעצבת התכשיטים הראשית של “דיור”) והאנתרופולוגית הבריטית ג’יין גודול. מור: “שאנל היתה הראשונה שעיצבה מכנסיים לנשים ושחררה אותן מהמחוך ההדוק, וגודול בעיניי היתה מעוררת השראה יותר מכולן”.

ב-2016, לאחר עשור בניו-יורק, עברה מור עם בעלה ושלושת ילדיה לבאלי שבאינדונזיה, שם למדה את אומנות התכשיטים הבאלינזיים המסורתיים – ושם גם נחשפה למצבם הקשה של הפילים. היא ערכה תחקיר מקיף שהביא אותה לגילוי זרע עץ הטגואה שגדל באמזונס באופן טבעי, וכאשר מגלפים אותו מתקבל מראה כמו של שנהב. בשנה אחת, ענף אחד של עץ הטגואה יכול לייצר “שנהב” באותה כמות של פיל אפריקאי בכל מחזור חייו.

6אלכסנדרה מור

אלכסנדרה מור: “חיי הקיבוץ הפכו עבורי לחוויה משנה חיים”

מור: “במשך שנים ביליתי בלב מנהטן בעבודה על האוספים החתומים ועל הגדרת הזהות של המותג שלי. אבל איפשהו בדרך התחיל הניתוק, הגעתי לאיזו נקודה של רוויה שבה לא יכולתי להעריך או להתרגש, לצלול עמוק ליצירתיות ולהתבדל. זו היתה נקודת המפנה, גם באופן האישי וגם ברצון למצוא משמעות לעיצובים שלי. החלטתי לעבור לאי באלי לשנת שבתון והשראה.

“זה היה נחוץ לי כדי לשפר לא רק את העבודה שלי, אלא את הרוח שלי. שניהם היו זקוקים לסוג של חידוש. אז עברתי מהמרכז הכלכלי התזזיתי של ניו-יורק לסביבה הפורייה והשופעת של טרסות האורז. המסע היה קריאה להרפתקה במטרה להביט לעבר מצפן פנימי שלי שינחה את הדרך. המסע הזה פתח אותי רוחנית ורגשית והרחבתי את נקודת המבט שלי על מה שחשוב ביותר. זו היתה קריאת השכמה שהובילה לצמיחה”.

7מתוך קולקציית טבעות היהלומים בעיצוב אלכסנדרה מור

מתוך קולקציית טבעות היהלומים, בעיצוב אלכסנדרה מור

הרעיון להשתמש בזרע הטגואה כחלופה לשנהב פילים בתכשיטי יוקרה היה מאוד נועז. מור: “זהו אגוז לבן טהור וקשה כמו אבן, וכאשר הוא מגולף, הוא מאוד דומה בתכונות שלו לשנהב. הבנתי שהמתנה הפשוטה הזו מאחד העצים הגדולים של כדור הארץ יכולה להיות מעוצבת על ידי אומנים מקומיים, עם מאות שנות ידע. היה לזה ערך עצום בהחלטה שלי לעצב בבאלי.

“לפילים ערך עצום ויופי, כמו שאר המתנות שהטבע נותן לנו בחינם. תפקידנו הוא רק לשמור, כדי שנוכל להמשיך לגדול ולהתחדש. בנוסף, היה בי גם רצון לשמר את מסורות הילידים של הקהילות המקומיות בבאלי, שיעזרו לממש את קולקציית הטגואה. לנשים באזור האמזונס האקוודורי, הקוצרות את זרעי הטגואה, אין הרבה אפשרויות לספק פרנסה למשפחותיהן. הזרעים מציעים את התמיכה הנחוצה לנשים אלה ומסייעים לצמיחה כלכלית, לחינוך ועוד”.

8נעמי קמפבל עונדת תכשיטים בעיצוב אלכסנרה מור בהפקה של הארפר'ס באזאר במהדורת אמריקה הלטינית

נעמי קמפבל עונדת תכשיטים בעיצוב אלכסנרה מור בהפקה של “הארפר’ס באזאר” במהדורת אמריקה הלטינית

ב-2017 הציגה מור את הקולקציה הראשונה מסוגה שעוצבה מזרעי טגואה יחד עם אומנים מקומיים מבאלי, באירוע השנתי של “ווג” האיטלקי שנערך אז בפעם הראשונה תחת מגמת הקיימות. בעקבות שיתוף הפעולה, “ווג” האיטלקי מינה אותה ב-2019 לארט דיירקטור של האירוע השנתי. במסגרת זו, פנתה מור לאומנים והציעה להם ליצור תכשיטים מזרעי טגואה, תוך עידוד יצירת תכשיטים איכותיים המיוצרים רק מחומרים אלטרנטיביים וממקור טבעי ותומכים בפרויקטים סביבתיים וחברתיים.

“קבוצת מעצבי התכשיטים שלנו מובילה את הדרך בתעשיית תכשיטים איכותית”, אומרת מור, “בזכות השימוש בחומרים ברי קיימא, או חומרים ממוחזרים, עם הרבה כבוד לתרבויות עתיקות, לטבע, כל זאת מבלי לפגוע בערך האומנותי, באסתטיקה או באיכות”. ב-2018 נבחרה מור על ידי המגזין “טאון אנד קאנטרי” לחדשנית השנה.

9אלכסנדרה מור

אלכסנדרה מור: “חשוב לי שעסק שלי תהיה אמירה חברתית ומחויבות להמשיך ליצור אפשרויות לעתיד חיובי לדורות הבאים”

המחויבות של מור לא נגמרת כאן. בינואר 2020 היא תתחיל ללמוד לתואר שמתרכז בהשקעות אימפקט וקיימות במלגה שקיבלה מאוניברסיטת גלזגו שבבריטניה. ״התחום מאוד בתולי, יש כל כך הרבה מה ללמוד. אני שואפת שהחברה שלי תהיה לא רק מובילה בסגנון חיים ועיצוב תכשיטי יוקרה, אלא שתהיה לנו אמירה חברתית ומחויבות להמשיך ליצור אפשרויות לעתיד חיובי לדורות הבאים”.

האקטיביזם שלה לא הסתיים בזה, והיא אף הודיעה כי 20 אחוז מההכנסות  בית התכשיטים שלה מאוסף זרעי הטגואה יועברו למען מטרות שימור הטבע, כמו תמיכה בבתי הגידול של פילים ועוד. כיום, היא מעבירה הרצאות בבתי ספר ובאוניברסיטאות לעיצוב ברחבי העולם ומשתתפת באירועים שמקדמים את המטרה שעליה היא שוקדת.

10טבעת מאבן טופז מעושנת בשילוב זרעי טאוגה מגולפים בעיצוב אלכסנדרה מור

טבעת מאבן טופז מעושנת בשילוב זרעי טגואה מגולפים, בעיצוב אלכסנדרה מור

כיום יצור תכשיטים ברי קיימא כולל גם את שימוש בזהב, אבני חן ויהלומים שהיא מקפידה שיגיעו תמיד ממקורות אחראים ומסוחרים אמינים. “החלטתי להשתמש בפלטפורמה שלי כדי ליצור שיחה, לעורר השראה ולהוביל שינוי”.

כאם לשלושה ילדים, אלכסנדרה מור אומרת ש”איכות חיים ושמירה על הטבע היא לא רק עבורנו כיום, אלא עבור הדורות הבאים”. לשם כך הקימה את קרן טגואה, אשר מעצימה מעצבים וסטודנטים צעירים ליצור תכשיטים מחומרים ברי קיימא.

11ברוק שילדס עונדת עגילים ארוכים עם אבן אמרלד ופרחי יהלומים בעיצוב אלכסנדרה מור

ברוק שילדס עונדת עגילים ארוכים עם אבן אמרלד ופרחי יהלומים, בעיצוב אלכסנדרה מור

12לופיטה ניונגו עונדת עגילי פתיתי שלג בשילוב אבני קוורץ וטבעת יהלומים בעיצוב אלכסנדרה מור בהפקה ממגזין אסנס 2014

לופיטה ניונגו עונדת עגילי פתיתי שלג בשילוב אבני קוורץ וטבעת יהלומים, בעיצוב אלכסנדרה מור, מתוך הפקה במגזין “אסנס”, 2014

13עגילים ארוכים מזרעי טאוגה מגולפים בשילוב יהלומים בעיצוב אלכסנדרה מור

עגילים ארוכים מזרעי טגואה מגולפים בשילוב יהלומים, בעיצוב אלכסנדרה מור

;