fbpx
https://rootavor.com/wp-content/uploads/2021/06/איך-להימנע-מבריחת-סידן.jpg

בנות 40 פלוס: 8 דרכים טובות מומלצות להימנע מבריחת סידן ודלדול העצם

דר’ יגאל בלום מסביר מה צריך לדעת כדי להימנע משבר אוסטאופורוטי המתרחש בעולם בכל כ-3 שניות

1איך להימנע מבריחת סידן

צילום אילוסטרציה: Photo by Colours of Turkey on Unsplash

מחלת האוסטאופורוזיס – בריחת סידן ודלדול העצם – נחשבת לאחת המחלות הנפוצות ביותר בעולם. ההערכות הן שבאירופה, ארה”ב ויפן בלבד יש כ-75 מיליון חולי אוסטאופורוזיס. לפי נתונים של ארגון האוסטאופורוזיס העולמי (NOF), שבר אוסטאופורוטי מתרחש בעולם בממוצע בכל כ-3 שניות. כלומר, מדי שנה מתרחשים כ-9 מיליון שברים בעקבות מחלת האוסטאופורוזיס לבדה.

רוצים להימנע מלהיכנס לסטטיסטיקה הזו? דר’ יגאל בלום, סגן נשיא R&D ומדען ראשי בחברת “אמורפיקל”, מסביר כל מה שצריך לדעת כדי להימנע מבריחת סידן ודלדול עצם:

1.ודאו שאתן צורכות מספיק סידן.

אם תלכו ברחוב ותשאלו אדם אקראי כיצד הוא מגן על העצמות שלו, סביר להניח כי הוא יזכיר את המילה “סידן”. הסיבה לכך היא שהעצמות מכילות את רוב הסידן של גופנו, ולכן כדי למנוע או לפחות להקטין את הסיכוי לאוסטאופורוזיס מומלץ לצרוך סידן. ארגון האוסטאופורוזיס העולמי מסביר כי כמות הסידן היומית משתנה על פי מין וגיל. מקורות לסידן יכולים להיות סרדינים וסלמון משומר, חלב, שקדים, סויה, טופו, תרד, גבינה מיץ תפוזים ועוד.

2.הגוף שלכן צריך גם אומגה 3!

בשילוב פעילות גופנית מתונה וקבועה (ההתמדה מאוד חשובה), חומצות שומן מסוג אומגה 3 משפיעות באופן משמעותי על רמת צפיפות העצם. חומצות אלו מגבירות את ייצור התאים האחראים על בניית העצם (התאים האוסטאובלסטיים). חומצות שומן רב בלתי רווי יכולות גם הן לסייע בהפחתת כאבי מפרקים הנובעים מאוסטאופורוזיס. מקורות לאומגה 3 הם דגים שמנים כמו מקרל, אגוזי מלך, צ’יה ועוד.

3.בצעו תרגילים לחיזוק העצם

כל אדם מתחיל לאבד מסת עצם בשלב מסוים בחייו (העצם נמצאת כל הזמן בתהליכי בנייה ופירוק על ידי תאים מפרקי עצם הקרויים תאים אוסטאוקלסטיים). במטרה לסייע לעצמות להישאר בריאות וחזקות ככל הניתן – יש לקיים פעילות גופנית סדירה וקבועה. העצמות, בדיוק כמו השרירים, דורשות מאיתנו חיזוק באמצעות תרגול פעילות גופנית. חשוב להיוועץ ברופא המשפחה ותמיד להקשיב לגוף  ולצרכיו (ידוע שפעילות התאים בוני העצם משתפרת כשמופעלים לחצים פיזיים על הגוף).

4.שימרו על משקל הגוף שלכם

דיאטה קפדנית עשויה לסייע להשיל קילוגרמים מגופנו – אך היא עשויה גם להיות מסוכנת. בקרב נשים לאחר גיל המעבר המוקדם, ירידה דרסטית במשקל עלולה להגביר את הסיכון למסת עצם נמוכה. מצד שני, השמנת יתר מהווה גם היא גורם סיכון להתרחשות שברים בעצמות. ההמלצה היא לשמור על המשקל הרגיל, לאמץ אורח חיים בריא ולבחור תוכנית תזונה מאוזנת תוך כדי קיום פעילות גופנית קבועה.

5.הפסיקו לעשן

מחקרים מוכיחים כי ניקוטין משפיע באופן שלילי על רמת צפיפות העצם. כמו כן, עישון סיגריות עלול לעכב את ריפוי השלד בכ-60% לאחר התרחשות שבר. במידה ואתן מעשנות, הדבר הטוב ביותר שאתן יכולות לעשות הוא לנסות להפסיק. שמירה על עצמות בריאות וחזקות יכולה להיות תמריץ מצוין בשביל להפסיק לעשן.

6.שימו לב לצריכת הקפאין היומית שלכן

אם גם אתן, בדומה למיליוני אנשים אחרים ברחבי העולם, לא יכולות לדמיין את הבוקר בלי כוס הקפה שלכן, דעו שיש מושג שנקרא “צריכת יתר של קפאין” – במיוחד עבור העצמות שלכן. מחקרים מצביעים על כך שצריכת כמויות גדולות של קפאין במקרים מסוימים, בעיקר אצל נשים, גורמת להפחתת מסת העצם ועל ידי כך גובר הסיכון להתרחשות שברים. המלצת הצריכה היא עד 400 מ”ג קפאין ביום לאדם מבוגר (עד 4 כוסות קפה ביום).

7.צירכו מספיק חלבון

מחקרים מוכיחים כי צריכת חלבון קשורה באופן ישיר למדד גבוה יותר של צפיפות העצם. למעשה, סידן וחלבון שומרים יחד על רמת צפיפות העצם. זיכרו שעצמותינו מכילות גם כמות משמעותית של קולגן, שהוא סוג של חלבון. ההמלצה היא לצרוך כ-0.8 גרם חלבון לכל ק”ג ממשקל הגוף שלנו. בטרם תבחרו בדיאטת חלבון, מומלץ להתייעץ עם רופא המשפחה. מקורות לחלבון הם עוף, גבינה, ביצים, חלב, שעועית ועוד.

8.הגבילו את צריכת הנתרן היומית

מחקרים קובעים כי צריכה מוגזמת של נתרן מסכנת את בריאות העצם. רובנו צורכים נתרן באמצעות מלח שולחן רגיל. חשוב לדעת כי המלח גורם לאובדן סידן – שבסופו של דבר גורם לעצמות להיות חלשות ושבריריות. כדי למנוע אוסטאופורוזיס, שימו לב לכמות צריכת הנתרן היומית. ההמלצה לאדם מבוגר היא לצרוך עד 1,500 מ”ג נתרן ביום.

בונוס

עכשיו כשהבנו איך לסייע לגוף לשמור על עצמות חזקות יותר, כדאי להכיר שני גורמי סיכון מהותיים לאוסטאופורוזיס. מחקרים מראים כי אחת מכל 3 נשים לאחר גיל המעבר נמצאת בקבוצת סיכון לאוסטאופורוזיס.

היסטוריה משפחתית: במידה ואחד ההורים חלה באוסטאופורוזיס, כנראה שיש לך סיכוי גבוה יותר לחלות במחלה.

אם אתן באחת משתי הקבוצות הללו, כדאי שתתייחסו בכובד ראש לטיפים שהובאו כאן ואל תדחו את הפעולות הנחוצות לשמירה על בריאותכן הכללית ובריאות העצם בפרט.

פריצת הדרך של הסידן

“אמורפיקל” היא חברה ביוטכנולוגיה ישראלית פורצת דרך שהוקמה ב-2004 ועוסקת בפיתוח תרופות ותוספי תזונה המבוססים על מינרלים ננו אמורפיים בשילוב קרבונט. הפיתוח של המינרלים הננו אמורפי החל בצפייה מקרית במכונת הסידן המשוכללת ביותר בטבע – הסרטן הכחול- אשר באופן יוצא דופן מסוגל לייצר שריון חדש תוך זמן שיא של 3 ימים בלבד.

תגלית זו הביאה להקמת “אמורפיקל”, בשיתוף פרופ’ אמיר שגיא ופרופ’ אמיר ברמן מאוניברסיטת בן גוריון, מתוך הבנה שהתחקות אחר מנגנון ההתחדשות של הסרטן הכחול יכולה להועיל לבני אדם במגוון רחב של מחלות.

המוצר הראשון שהחברה השיקה ושזכה להצלחה רבה, הוא “דנסיטי – קפליות הסידן האמורפי” – תוסף הסידן היחיד בעולם שאינו גבישי, והיחיד אשר כולו מורכב מחלקיקים ננומטריים, הקטנים בנפח פי מיליון מחלקיקי תוספי הסידן האחרים. כיום ניתן להשיג גם “דנסיטי ספורט” ו”דנסיטי קידס”.

ה”דנסיטי” מעודד בנייה וחיזוק העצם ומונע את דילולה; נספג בגוף פי 2 יותר מכל תוסף סידן אחר; בעל זמינות ביולוגית גבוהה ומסיסות פי 120 ביחס לקלציום קרבונט גבישי; וללא תופעות לוואי. לדברי החוקרים, נטילה יומיומית של “דנסיט”י תסייע לגופך לנצל באופן מקסימלי את הספיגה הגבוהה של הסידן האמורפי ותעודד מגוון תהליכי התחדשות.

2דנסיטי

“דנסיטי” – קפליות הסידן האמורפי

;