fbpx
https://rootavor.com/wp-content/uploads/2019/06/אווה-גדול.jpg

הכל אודות אווה: היומן האמיתי מאחורי “הסטורי של אווה” שהסעיר את העולם

בערב יום השואה האחרון עלה דף האינסטגרם “הסטורי של אווה”, שבו הוצגו 15 סרטונים קצרים שצולמו בעקבות “יומנה של אווה”, שכתבה נערה יהודייה בת 13 מהונגריה שנספתה באושוויץ. הפוסטים זכו ל-1.7 מיליון עוקבים, 120 מיליון צפיות ביממה וסיקור ב-50 מדינות בעולם. עכשיו יוצא לאור הספר בעברית

אווה היימן בתצלום היחידי שנותר.

אווה היימן בתצלום היחידי שנותר. היתה מוכנה לכל ובלבד שלא יהרגו אותה

פרויקט האינסטגרם, “הסטורי של אווה”, שהציג את סיפורה של הנערה ההונגרייה אווה היימן שנספתה בשואה, היה הצלחה עצומה, שגם המפיקים שלו לא חלמו עליה. בימים אלה ראה אור הספר “יומנה של אווה” שכתבה אווה היימן בשנה האחרונה לחייה, כשהיא בת 13 בלבד, עד למותה באושוויץ ב-1944 (הוצאת “ידיעות ספרים” בשיתוף “יד ושם”).

מתוך הספר:

“30 במאי 1944

לחינם אומרים כולם שאנו לא נלך לארץ פולין אלא רק לבּאלאטוֹן (הונגריה). אם כי, יומני הקטן, אני איני רוצה למות, אני רוצה לחיות אפילו אם מכל הסביבה הזאת כולה רק אני לבדי אוכל להישאר פה. אני הייתי מחכה לסוף המלחמה בתוך איזה מרתף, או על הגג, או באיזה סדק חבוי. אני, יומני הקטן, הייתי מניחה אפילו לאותו ז’נדרם פוזל, שלקח מאיתנו את הקמח, שינשק אותי, ובלבד שלא יהרגוני ובלבד שייתנו לי לחיות!”.

עטיפת הספר יומנה של אווה.

עטיפת הספר “יומנה של אווה”. הרגישה חלק אינטגרלי מהעם ההונגרי

אווה היימן, נערה יהודייה למשפחה הונגרית שמרגישה שהיא חלק אינטגרלי מן העם ההונגרי, היתה נערה משכילה, אינטליגנטית ורגישה. ביומן שהחלה לכתוב ביום הולדתה ה-13, ואשר מסתיים סמוך לשליחתה אל מחנה ההשמדה ב-1944, היא מספרת על תחושותיה בנוגע לאסונות הניחתים בזה אחר זה על ראשה ועל ראש משפחתה, במקביל לתיאורי אנקדוטות מחייה של נערה רגילה בגיל ההתבגרות: היחסים הסבוכים עם אמה, הקנאה בחברות, ההתאהבות בבחור מבוגר ממנה ועוד.

תבוסתה של גרמניה כמעט ודאית, ואף על פי שהרוסים ובעלות הברית הולכים וסוגרים עליה משני הכיוונים, לא מצליחים יהודי הונגריה, ובכללם אווה, להימלט מגורלם המר. על אף שהיא מסתכלת נכוחה במה שקורה לה ואף על פי שהיא יודעת מה עלה בגורלה של חברתה הטובה שנרצחה חודשים קודם לכן, לא מצליחה הנערה מלאת החיים הזאת להפסיק לקוות שתשרוד את התופת ושתזכה להיות עיתונאית-צלמת, להינשא ולחיות. בכל מחיר.

הדמויות של אווה וחברתה אנני מתוך הסטורי של אווה

הדמויות של אווה וחברתה אנני מתוך “הסטורי של אווה”

“יומנה של אווה” היה, כאמור, הבסיס למיזם “הסטורי של אווה – אם היה אינסטגרם לילדה בשואה”, והספר הוא חובה בכל בית, בדיוק כמו “יומנה של אנה פרנק”.

152 עמודים, 78 שקל.

;