fbpx
https://rootavor.com/wp-content/uploads/2019/12/תזונה-לטיפול-במחלות-לב-גדול.jpg

לרגל שבוע המודעות למחלות לב בקרב נשים: התזונה המומלצת לסובלות מבעיות בלב

מדיאטה ים-תיכונית, דרך דיאטת DASH ועד דיאטה צמחונית/ טבעונית, כל מה שאתן צריכות לדעת על תזונה נכונה במידה ואתן סובלות ממחלת לב כלשהי, באדיבות שירותי בריאות כללית

תזונה לטיפול במחלות לב

Photo by Tim Marshall on Unsplash

אתן סובלות מבעיית לב כלשהי? לפניכן הצעות לתזונה נכונה לטיפול במחלות לב באדיבות שירותי בריאות כללית:

דיאטה ים-תיכונית

במחקרים נמצא כי דיאטה ים-תיכונית יעילה בהפחתת ערכי הטריגליצרידים (שומנים בדם) ובהעלאת ערכי הכולסטרול הטוב. הדיאטה גם נמצאה מועילה במקרים של לחץ דם גבוה ומתאימה למניעת סוכרת, תסמונת מטבולית, השמנה ודיסליפידמיה (הפרעה בחילוף החומרים של השומנים בדם שלרוב מתבטאת ברמות גבוהות של שומנים בדם) – שמהווים גורמי סיכון למחלות קרדיוווסקולאריות.

מקורה של הדיאטה הים-תיכונית היא בתזונה שמאפיינת את המדינות שבאגן הים-התיכון. יש בה העדפה ברורה למזון טרי וצמחוני על פני מזון מעובד ומזון מן החי. יש להגביר צריכה של מזונות עשירים בשומן חד ורב בלתי רווי ולהפחית צריכה של מזונות עשירים בשומן רווי ובכולסטרול. בכל מקרה, יש להקפיד על כמות קלוריות יומית מתאימה.

מה זה אומר? יותר פירות וירקות, אגוזי מלך, שמן זית ושמנים טובים נוספים, יותר דגנים מלאים וקטניות, אכילה מתונה של דגים, ביצים, מוצרי חלב רזים ובשר רזה. בנוסף, על פי עקרונות הדיאטה הים-תיכונית אפשר לשתות מעט יין עם הארוחות (לכל היותר מנת משקה אחת לאשה או שתי מנות משקה לגבר).

דיאטת  DASH

ייעודה של הדיאטה הוא טיפול בלחץ דם גבוה. על פי הדיאטה הזאת יש להפחית צריכה של שומן ושל סוכרים פשוטים ולהעשיר את התפריט במזונות שעשירים בסידן, באשלגן, במגנזיום ובסיבים תזונתיים. במחקרים נמצא כי דיאטת DASH אכן יעילה למניעה ולטיפול במקרים של יתר לחץ דם. נוסף על הדיאטה מומלץ לשלב עקרונות נוספים של אורח חיים בריא: פעילות גופנית, הפחתת נתרן במזון והימנעות משתיית אלכוהול מעבר לכמות המומלצת.

דיאטה צמחונית/ טבעונית

מדובר בדיאטה שבה נמנעים מאכילת מזונות מן החי. קיימות רמות שונות של צמחונות/ טבעונות ולרוב הן מגיעות בגלל מניעים בריאותיים או אידיאולוגיים. הדיאטה מבוססת על אכילה מוגברת של מזונות מן הצומח כמו: פירות, ירקות, דגנים, אגוזים וקטניות ואכילה מועטה (או בכלל לא) של מזונות שמקורם מהחי כמו: ביצים ודגים. על כן תהיה דיאטה צמחונית או טבעונית מאוזנת דלה בשומן רווי ובכולסטרול ועשירה ברכיבים תזונתיים הידועים כתורמים לבריאות. דיאטה זו יכולה לעזור בהפחתת גורמי הסיכון למחלות קרדיווסקולאריות.

צריכת אשלגן

לאשלגן תפקיד חשוב באיזון הנוזלים ובהפרשת עודף נתרן מהגוף באמצעות השתן. ממחקרים עולה שצריכה רבה של אשלגן גורמת לירידה בלחץ הדם ובסיבוכיו, כולל אירוע מוחי. חשוב לדעת כי תרופות משתנות הניתנות לטיפול בלחץ דם גבוה עלולות לגרום לירידה ברמת האשלגן בדם. מזונות עשירים באשלגן הם ירקות ופירות, ובעיקר בננה, אבוקדו, עגבניות, תפוחי אדמה וקטניות.

צריכת סידן

מומלצת צריכה של לפחות 3 מוצרי חלב ביום. יש להעדיף מוצרי חלב שמכילים עד 5% שומן ושעשירים בסידן. סידן תורם לאיזון לחץ הדם באמצעות הגברת ההפרשה של הנתרן בשתן.

שינויים בתזונה

מומלץ להגביר אכילת מזונות שעשירים בסיבים תזונתיים כדי להוריד את ערכי הכולסטרול הרע בדם. רצוי לאכול כמה יחידות אגוזי מלך ו/או שקדים לא קלויים בארוחות הביניים – על חשבון חטיפים אחרים שעשירים בשומן ובסוכר הנאכלים בין הארוחות – כדי להפחית את רמות הכולסטרול בדם. מומלץ גם לאכול מוצרי חלב דלים בשומן וללא סוכר. אלה – כך עולה ממחקרים שונים – יעילים בהפחתת לחץ דם גבוה.

בשורה התחתונה

הרפואה ממשיכה לפתח ולשכלל כלים לטיפול במחלות לב וכלי דם, אך למרות זאת השכיחות שלהן באוכלוסייה הולכת וגדלה. העובדה הזאת מחזקת ומדגישה את הצורך של כל אחת מאיתנו להיות אחראית לאורח החיים ולמצב הרפואי שלה. חשוב לזכור: בכל הנוגע למחלות של הלב ושל כלי דם יש חשיבות רבה לרפואה מונעת. כל אחד יכול לאמץ לליבו תפריט בריא, מאוזן וזמין. שימו לב: בדיקת שומנים בדם יכולה להציל אתכן מהתקף לב. בידקו אם מופיעה המלצה כזאת בתיק הרפואי האישי שלכן.

בתמונה למעלה: Photo by Alisa Anton on Unsplash

;