fbpx
https://rootavor.com/wp-content/uploads/2019/12/גדול-לטייל-עם-אדל.jpg

פיניטה לה קומדיה: פסטיבל קומדיות איטלקיות עם סרטים עכשוויים ומחווה לפייטרו ג’רמי

הסרטים הטובים ביותר של הקומדיה האיטלקית ומחווה לבמאי פייטרו ג’רמי יוצגו בפסטיבל “פיניטה לה קומדיה” ב”סינמטק” בתל-אביב ב-11-17 בדצמבר 2019. מבחר סרטים עכשוויים ושלוש הקלאסיקות “אירוסין נוסח סיציליה”, “גירושין נוסח איטליה” ו”על גברים ונשים”. בלה צ’או

“קומדיה נוסח איטליה” היא ז’אנר קולנועי קומי-סאטירי בתבנית ניאו-ריאליסטית שהתפתח בשנות ה-50 ונמשך עד למחצית השנייה של שנות ה-70 ותחילת שנות ה-80. ז’אנר קולנועי זה, גם אם מטרתו היתה לגרום לציבור לחייך, העמיד לוויכוח לעיתים קרובות את הערכים השולטים בחברה באותה תקופה עם גישה ביקורתית לגבי המציאות. המבט היה משועשע, עם טון אירוני, בכוונה סאטירית ובטעם גרוטסקי.

הדיאלוגים בסרטי הקומדיה האיטלקיים נשענו בעיקר על הניב האיטלקי של האזור בו התרחש הסרט. הדמויות היו ניתנות לזיהוי בקלות, עם התנהגות חברתית מסוימת איתה יכול היה הציבור או הסובבים אותו להזדהות ללא כל קושי. את הסרטים הובילו השחקנים והשחקניות המובילים באיטליה, ביניהם מרצ’לו מסטרויאני, קלאודיה קרדינלה, סטפניה סנדרלי, מוניקה ויטי, ועוד.

בפסטיבל “פיניטה לה קומדיה”, שייערך ב”סינמטק” בתל-אביב ב-11-17 בדצמבר 2019, תוכלו לצפות ב-3 יצירות מופת של פייטרו ג’רמי – מאסטר מוכר בתחום הקומדיה נוסח איטליה ולהיחשף לכמה מהדוגמאות המוצלחות של קומדיות עכשוויות המטפלות בהיבטים בולטים בחברה האיטלקית בת זמננו. הסרטים עוסקים בנושאים הקשורים להגירה, זהות דתית ומינית, בעיית מחלות פסיכיאטריות, והכל בגישה טיפוסית של הקומדיה האיטלקית: להצחיק ולחשוב בו-זמנית.

בטרילוגיה של הבמאי פייטרו ג’רמי תיהנו משלושה סרטים משנות ה-60: “גירושין נוסח איטליה”, “אירוסין נוסח סיציליה” ו”על גברים ונשים”.

1גירושין נוסח איטליה

סצינה מתוך “גירושין נוסח איטליה”

גירושין נוסח איטליה 

אציל סיציליאני מתאהב בדודניתו ומתכנן לרצוח את אשתו, מתוך ידיעה שהמשפט האיטלקי סלחני בכל הנוגע לרצח בת הזוג החוקית. סאטירה על חוקי הגירושין האיטלקיים ועל האריסטוקרטיה הדרומית הבטוחה בכוחה. אחרי שורה של סרטים בסגנון ניאו-ריאליסטי, דווקא “גירושין נוסח איטליה” הביא לג’רמי הצלחה. הוא נעזר בהופעה כבירה של מרצ’לו מסטרויאני וסטפניה סנדרלי, באחת מהופעותיה הראשונות, שחורכים לגמרי את המסך. הסרט זכה בפרס האוסקר על התסריט.

שבת, 14.12.19, בשעה 18:30, “סינמטק” תל-אביב, אולם 1. אורך: 104 דקות, איטליה, 1962.

2אירוסין נוסח סיציליה

סצינה מתוך “אירוסין נוסח סיציליה”

אירוסין נוסח סיציליה

אגנזה, נערה סיציליאנית בת 15 מפותה על ידי פפינו, החבר של אחותה הגדולה. כאשר וינצ’נזו, אביו, מגלה שהנערה בהריון, הוא מאלץ אותה להתחתן עם פפינו, אך הוא בורח ווינצ’נזו שולח את בנו אנטוניו להרוג אותו. פייטרו ג’רמי ממשיך את הטון האירוני של “גירושין נוסח איטליה” וגם כאן הוא חובט במנהגי האישות והמשפחה האיטלקיים. המכניקה התסריטאית לוקחת את הסרט הזה לכמה סצינות פרועות במיוחד והופעות מדויקות של האנסמבל הופכים את “אירוסין נוסח סיציליה” לקלאסיקה חריפה אמנם אך כזו שנעים להתמסר לה.

שלישי, 17.12.19, בשעה 19:00, “סינמטק” תל-אביב, אולם 1. אורך: 113 דקות, איטליה, 1964.

3על גברים ונשים

סצינה מתוך “על גברים ונשים”

על גברים ונשים

קבוצה של סוחרים ואנשי עסקים ממעמד הביניים מסתירים מאחורי חזות מושלמת של מכובדות, רשת של תככים, שקרים ובגידות הדדיות. סאטירה עזה על צביעותה של הפרובינציה האיטלקית בשנות הפריחה הכלכלית. בסיפור הראשון רופא משועשע מאבד את חיוכו לנוכח עצמאותה של אשתו. בשני, מתאהב גבר נשוי באשה אחרת, ובמקום לפצוח ברומן, עוזב את אשתו וילדיו. בשלישי, מתברר כי קבוצת מכובדים התעסקה עם קטינה ועכשיו מחפשים דרך להישאר מוסריים אך טהורים. הבמאי פייטרו ג’רמי לקח את הגיון מנהגי המיטה והאהבה של האיטלקים ודחף אותם עד לאבסורד. התוצאה: סאטירה עזה שמשרטטת היטב את צביעות הבורגנות האיטלקית בשנות הפריחה הכלכלית. הסרט חלק את פרס דקל הזהב בפסטיבל קאן 1966 עם “גבר ואשה” של הבמאי הצרפתי קלוד ללוש.

שני, 16.12.19, בשעה 19:00, “סינמטק” תל-אביב, אולם 1. אורך: 125 דקות, איטליה, 1966.

המלצה על עוד 3 סרטים בפסטיבל:

4לטייל עם אדל

סצינה מתוך “לטייל עם אדל”

לטייל עם אדל

אדל, צעירה בת 25 עם תסמונת אספרגר, מעולם לא הכירה את אביה ותמיד חיה תחת כנפיה המגוננות של אמה מרגריטה. הכל משתנה כשאמה מתה במפתיע. כשכל קרוביה של אדל נוטשים אותה ולא מוכנים לטפל בה, היא פוגשת את אלדו, שחקן מבוגר בן 65, שהגיע רק כדי להיפרד סופית ממרגריטה. הבמאי אלסנדרו קפיטני מצליח לנסח בעדינות, באמצעים דרמטיים, את האבחנה כי לקות חברתית אינה בהכרח עניין קליני, ועל הקשת הזו יכולים להימצא סוגים רבים של בני אדם. הקרנה חד פעמית בנוכחות הבמאי.

רביעי, 11.12.19, בשעה 20:30, “סינמטק” תל-אביב, אולם 3. אורך: 80 דקות, איטליה, 2018.

5רגעים של אושר זניח

סצינה מתוך “רגעים של אושר זניח”

רגעים של אושר זניח

בוקר אחד פאולו עולה על הקטנוע שלו ונוסע לעבודה. הוא חוצה צומת באור אדום, נפגע על ידי משאית ומת. אך מה אם בגלל חישוב לא נכון בגן עדן, תקבל עוד שעה וחצי לחיות אחרי המוות כדי לנסות ולהשיג את מה שבאמת חשוב בחיים, להיות עם האנשים היקרים לך, חבריך ומשפחתך וליהנות מהדברים הקטנים של החיים? איך דוחסים את כל האושר הזה בשעה וחצי? הבמאי דניאלה לוצ’טי כבר הוכיח כי הוא יודע כיצד להפוך מעמדים יומיומיים לפצצות של רגש, וגם כאן, בזכות חוש התזמון המעולה של הקומיקאי “פיף”, התוצאה מהנה ומבדרת.

ראשון, 15.12.19, בשעה 21:00, “סינמטק” תל-אביב, אולם 1. אורך: 93 דקות, איטליה, 2019.

6כמעט קיץ שיגרתי

סצינה מתוך “כמעט קיץ שיגרתי”

כמעט קיץ שיגרתי

סרטו של הבמאי סימון גודאנו מביא את סיפורן של שתי משפחות שונות מבלות את חופשת החג באותו בית על החוף: משפחת קסטלבצ’יו האריסטוקרטית, האקסצנטרית, הליברלית אך גם האנוכית, ומשפחת פטניה ממעמד הפועלים בעלת הדעות השמרניות. מה הביא את שני העולמות האלו יחדיו? רק אבות המשפחות טוני וקרלו יודעים את התשובה. ההודעה שלהם תפר את שגרת הקיץ ואת חייהם של כל הסובבים אותם.

שני, 16.12.19, בשעה 21:00, “סינמטק” תל-אביב, אולם 3. אורך: 100 דקות, איטליה, 2019.

בתמונה למעלה: סצינה מתוך “לטייל עם אדל”

;