fbpx
https://rootavor.com/wp-content/uploads/2020/10/גל-אפל-גדול.jpg

הראיון האחרון עם הסטייליסט גל אפל, שנפטר אתמול אחרי מאבק ממושך בסרטן: “כל דבר בעולם הזמן שלו קצוב”

לפני כשנתיים דיבר הסטייליסט על העבודה שמילאה את חייו, בלי אף מילה על הסרטן שאיתו התמודד 20 שנה. אתמול הוא הלך לעולמו. יהי זכרו ברוך

מאת: אבי דסה

צילומים: יוסי גמזו-לטובה

1גל אפל

גל אפל בדירתו בגבעתיים: “פורמלית, לא למדתי אופנה וסטיילינג. כל מה שאני יודע בתחומים האלה למדתי תוך כדי תנועה”

הסטייליסט גל אפל, 46, שנפטר אתמול לאחר מאבק של למעלה מ-20 שנה במחלת הסרטן, היה אחד האנשים המרכזיים בסצינת האופנה הישראלית, מי שהוביל את אופנת הגברים בארץ בתצוגות אופנה, בהפקות למגזיני אופנה נחשבים ובתוכניות טלוויזיה כמו “כוכב נולד”, “המירוץ למיליון”, “משחק מכור” עם גיל ריבה ו”היפה והחנון”.

אפל ריגש אתמול עד דמעות עם פוסט פרידה מצמרר שעלה באתר “חלאסרטן”, שבו כתב: “אני הייתי גל אפל ואני רוצה שיזכרו אותי. אובחנתי בינואר 2020 עם גידול בראש, הספירה לאחור החלה ואם אתם קוראים את הדברים שלי, זה אומר שאיפשהו הספירה הסתיימה.

“21 שנים אני מתמודד עם הסרטן והשלכותיו, 20 חודשים קיבלתי כימותרפיה, 9 שנים שלא ישנתי בלילה, 4 שנים אכלתי דרך וריד ביד, 4 פעמים התבשרתי שאני חולה בסרטן, 3 פעמים נותחתי להסרת גידול, אין לי מעי גס”. אפל הותיר אחריו ילד בן ארבע.

לפני כשנתיים פגש אבי דסה, מי שהיה עורך משנה במגזין “עולם האשה” וכתב אופנה ב-TLV FASHION, את אפל לשיחה על עבודתו כסטייליסט – איך מתלבשים נכון, מהו דרס קוד אמיתי, מה יכול לשדרג כל הופעה והאם האדם עושה את הבגד או ההיפך? הנה הראיון האחרון שלו:

כשאני שואל את גל אפל, עד כמה ארץ חמה ומזיעה כמו שלנו מאפשרת לנו להיות אלגנטים?, הוא מיד יורה: “בספרד לא חם!? באיטליה לא חם!? בדרום צרפת לא חם!? בהחלט חם שם והספרדים, האיטלקים והצרפתים יודעים להיות אלגנטים. צריך איזשהו מאמץ קטן, זה הכל: לבחור חולצה מכופתרת מגוהצת, נעלי מוקסין נחמדות, מכנסי ברמודה מחויטים. לא יותר. ואז מתקבל איזשהו אלגנס”.

2גל אפל

גל אפל: “תחילת הדרך היתה עם אשתי לשעבר, ליאת אשורי, עשינו ביחד ולחוד המון דברים”

אפל, תושב גבעתיים, מגה-סטייליסט במונחים ישראליים, עוסק בתחום כבר שנים רבות ולאחרונה מתרכז גם בעבודה כמרצה לסטיילינג בבית הספר Styling Workshops של רון קדמי במתחם נגה בתל-אביב, שבו אפשר ללמוד גם צילום, צילום אופנה וקיימת מגמת סטיילינג משגשגת שאותה מנהל אפל כבר כמה שנים.

אתה בעצמך בוגר לימודי סטיילינג או אופנה?

“פורמלית, לא למדתי אופנה וסטיילינג. נרשמתי לשנקר אבל לא התחלתי ללמוד. כל מה שאני יודע בתחומים האלה למדתי תוך כדי תנועה. התשוקה לאופנה לימדה אותי, העשייה עצמה לימדה אותי. תחילת הדרך היתה עם אשתי לשעבר, ליאת אשורי, עשינו ביחד ולחוד המון דברים. עשיתי סטיילינג להרבה לקוחות פרטיים, לתצוגות אופנה, למגזינים ולתוכניות טלוויזיה”.

תמיד ידעת שזהו הייעוד שלך?

“לא, בכלל לא. נפל לי האסימון כשנסעתי לניו-יורק אחרי השירות הצבאי שלי. פתאום הכל נפתח בפניי. חוויתי איזושהי הצפה, פתאום נחשפתי לאינספור סגנונות לבוש, אינספור השראות, נדלקתי על הכל, פתאום הבנתי שלכל אדם יש כל כך הרבה אפשרויות לבטא את עצמו מבחינת לבוש, מבחינת הצורה שבה הוא מעוניין להציג את עצמו בציבור”.

מה אתה הכי אוהב במקצוע שלך?

“את האינסוף שלו. זהו מקצוע שעד כמה שהוא ויזואלי ועוסק בחומר יש בו משהו אינטימי ואישי שגורם לשינוי עצום אצל אנשים. כסטייליסט, אתה כאילו פותח אדם לדברים חדשים. אחרי עשרים או שלושים שנה שבהן אדם סוחב איתו לוק מסוים – פתאום בא שינוי גדול כל כך. השינוי הזה מרגש אותי”.

מה אתה הכי לא אוהב במקצוע שלך?

“שלפעמים לוקחים אותו יותר מדי ברצינות”.

מה אתה מעדיף – סטיילינג ללקוחות או לאמנים ומפורסמים?

“כל השנים אני עובד לרוחב. פשוט עשיתי הכל. תמיד אהבתי להלביש. זו התשוקה שלי. אני לא אדם שבא לעבוד. אני אדם שבא לעשות. העשייה שלי היא מה שחשובה לי. לא מדובר בג’וב, בתפקיד. מעדיף להתייחס לזה כיצירה”.

3גל אפל

גל אפל: “האם האדם עושה את הבגד? תלוי מי האדם, תלוי מהו הבגד. השאלה הזאת היא סוד הקסם של מקצוע הסטיילינג”

מהן שלוש התכונות הכי חשובות של סטייליסט טוב?

“סקרנות, התמדה, אטיטיוד. האטידיוד הוא ביחס ללקוח, ביחס למעצבי האופנה שאתה עובד מולם, ביחס לכל איש מקצוע שאתה בא במגע איתו. כמו שאמרתי, סטייליסטים לא באים לעבוד. הם באים לסצינה הכל כך מיוחדת הזאת עם המון תשוקה”.

האדם עושה את הבגד או ההיפך?

“זוהי שאלת השאלות של המקצוע. תלוי מי האדם, תלוי מהו הבגד. השאלה הזאת היא סוד הקסם של מקצוע הסטיילינג”.

מה לדעתך הכי חשוב בהופעה של אשה?

“דיוק. לכל אשה יש את הפוטנציאל המקסימלי שלה וחשוב מאוד לדעת מה היא לובשת ולאיזה אירוע, הכל תוך כדי התחשבות בנתונים האובייקטיביים של אותה הגברת. כמו האשה, כנ”ל לגבי גבר”.

כשאתה הולך ברחוב או מגיע לאירוע ומסתכל על אנשים – אתה מפשיט ומלביש אותם מחדש בדמיון שלך?

“בעבר הייתי קיצוני בזה. כיום קצת פחות אבל זה עדיין בלתי נמנע אצלי. לעולם לא אעיר למישהו מבלי שאישאל לדעתי. אני זהיר ומקפיד לא להיות גס רוח. מצד שני, כששואלים אותי, אני מפגין כנות ויכול להיות ביקורתי. מאוד”.

טעם טוב – נולדים איתו או שאפשר לרכוש אותו?

“נולדים איתו, אבל מהניסיון שיש לי עם תלמידים שלי ראיתי אצלם תהפוכות גדולות. תלמידים שהייתי סקפטי לגביהם פתאום במהלך הלימודים המריאו לגבהים שאי אפשר לתאר. לפעמים האדם עצמו לא יודע מה טמון בו. פתאום בא מישהו ומוציא עבורו החוצה את כל הכישרון והטעם הטוב שמסתתרים אצלו פנימה. אבל גם לא אנשי מקצוע יכולים לסגל לעצמם טעם טוב. הם צריכים לרצות לרכוש אותו, להשקיע מחשבה, לפתח סקרנות ומוטיבציה”.

אתה מאמין בדרס קוד?

“כסטייליסט אני חייב להאמין בדרס קוד. הקפדה על לבוש נכון באירוע, בטקס, במקום מסוים, היא הכי רלוונטית בעיניי. את עושה פרזנטציה במשרד? תתלבשי בהתאם! את מוזמנת להלך על השטיח האדום? תתלבשי בהתאם”.

4גל אפל

גל אפל: “בגד בלוי שאיבד את הגיזרה שלו והצורה בכלל – אני אוותר עליו”

מהו פריט הלבוש האייקוני שלך?

“נכון לשנים האחרונות, מכנסי ברמודה שחורים מחויטים”.

על איזה פריט לבוש אישי שלך לעולם לא תוותר גם אם יתבלה?

“אין כזה. בגד בלוי שאיבד את הגיזרה שלו והצורה בכלל – אני אוותר עליו. כל דבר בעולם הזמן שלו קצוב”.

מהו פריט הלבוש הכי יקר שלך?

“חליפה של ולנטינו. עלתה כמה אלפים טובים”.

מהם הצבעים האהובים עליך?

“שחור, לבן, ורוד. אמא שלי אוהבת אותי בוורוד. אני אוהב גם סגול-לילך”.

מהו עשור האופנה האהוב עליך?

“הפיפטיז, בגלל הקו המחויט”.

מהן ההשראות שלך בעבודות הסטיילינג שאתה עושה?

“אני אוהב טבע, אבל אני גם אורבני מאוד. כל דבר הוא השראה: בעלי חיים, ארכיטקטורה, תנועה, שילובי צבעים שאפשר לראות בכל מקום”.

יש לך פטיש על פריט לבוש או אקססורי מסוים?

“כן. שרשרת חוליות כסופה, צמיד חוליות כסוף וטבעת מזהב לבן של סבא שלי. לעולם לא איפרד משלושת הפריטים האלה”.

;