fbpx
https://rootavor.com/wp-content/uploads/2020/01/הורות-משותפת-גדול.jpg

חתמתן סופסוף על הסכם גירושים? מה קורה ביום שאחרי? איך מתנהלים נכון עם הילדים?

חמישה טיפים להורות משותפת אחרי הגירושים, מאת עו”ד ענבל דקל, מומחית בדיני משפחה וירושה: איך להקל על המעבר בין הבתים? איך לדבר על ההורה השני במחיצת הילדים? ואיך תגיבו לבן הזוג החדש של האקס?

מאת: ענבל דקל, עורכת דין לענייני משפחה וירושה

1עוד ענבל דקל צלם ענבל מרמרי

עו”ד ענבל דקל. צילום: ענבל מרמרי

מה קורה ביום שאחרי חתימת הסכם גירושים? לרוב, בכל הנוגע לענייני רכוש ולחלוקת כספים יש הוראות ברורות ומועדים לביצוע. החלק הכי מורכב וסבוך הוא חינוך וגידול של הילדים המשותפים. בין אם הילדים נמצאים במשמורת משותפת של שני ההורים ובין אם הם מקיימים הסדרי שהות עם האב – הרי שכמעט בכל המקרים לילדים יש שני בתים. בכדי להקל על הילדים וגם על ההורים, לפניכן כמה טיפים חשובים שכדאי מאוד לאמץ:

דברו בכבוד על ההורה השני במיוחד במחיצת הילדים – תקופת הגירושים רוויה באמוציות רבות של כעסים ואכזבה. לא פעם מתעוררות מחלוקות לגבי חלוקת הזמנים של הילדים עם כל אחד מההורים – והורים רבים חוטאים בניהול השיח מעל לראשם של הילדים. עשו לעצמכן כלל – ודברו תמיד בכבוד להורה השני. אל תרימו את הקול ואל תשתמשו במילים שלא הייתן רוצות שהילדים שלכן ישמעו או ישתמשו בהן בעתיד בעצמם.

עשו כל שביכולתכן להקל על המעבר של הילדים בין הבתים – בטח זכורה לך סיטואציה ששכחת קלסר במקום העבודה, או שחולצה שמאוד רצית ללבוש עדיין לא התייבשה. מעצבן נכון? תארי לך שזה קורה כל הזמן. על בסיס קבוע. הספר לאנגלית נמצא אצל אבא, דף העבודה שהכנת נותר על השולחן בבית של אמא. לילד יש מחר ספורט בבית ספר אבל הוא לא מוצא את נעלי הספורט בבוקר… זיכרו. אתן בחרתן להתגרש ולא הם. אם הם שוכחים דברים, תעזרו להם. תקפיצו להם דברים שהם שוכחים, תביאו גם לבית הספר. תעשו כל מה שאתן יכולות כדי לצמצם עבורם את התחושה ששני בתים זה קשה. תנסו לעשות יחד תוכנית פעולה שתצמצם את תופעת השכחה ותמיד-תמיד תדאגו לקנות את פריטי הלבוש האהובים עליהם וגם נעליים – כפול שניים.

אל תמנעו מהילדים להשתתף באירועים משפחתיים של ההורה השני – אין כמעט זוג לשעבר שלא נתקל במקרה הזה. יש חתונה או יום הולדת, בר מצווה או בריתה, ביום שהוא לא “שלכן”. אתן פונות ומבקשות רשות, כדי שהילדים יוכלו להשתתף וההורה השני מסרב. אל תסרבו. גם אם ההורה השני מסרב, אל תהיו אלו שמונעים מהילדים שלכן להשתתף באירועים משפחתיים או חברתיים משמחים וכיפיים. הילדים יידעו שנמנע מהם להשתתף, וידיעה זו בהחלט שוות ערך להעמדתם באמצע הסכסוך בין ההורים.

דאגו שהערות הסובבים לגבי ההורה השני או בן/בת הזוג החדש לא יגיעו לאוזני הילדים – תעשו לכן כלל. אף אחד לא מדבר רע על אמא או על אבא של הילדים. בשום מקרה ובשום אירוע. תשמרו על הכלל הזה בקנאות. גם אם להורים שלכן נורא חשוב לציין כרגע שהוא שטן או נבלה! הנזק שנגרם לילדים החשופים לכל הערות הסביבה הוא חריף וחמור, והם נושאים את משקל הנזקים הללו שנים רבות לאחר מכן. לכן, במסגרת כל השיחות המשפחתיות, תבהירו שזה כלל שמאוד חשוב לכן לשמור עליו, ובמידה ומישהו מדבר סרה על ההורה השני – תעמידו אותו במקומו ואל תאפשרו שיח שכזה.

ההסכם שלכם כבר לא רלוונטי? רוצים לשנות אותו? – בהרבה מקרים ההסכם הראשוני אינו משקף את החיים לאחר כחמש שנים או יותר של גירושים. שבו יחד, נסו להגיע להסכמות משותפות לטובתכם ולטובת הילדים. לאחר מספר שנים אתם אלו שתדעו מה הכי טוב עבורכם ועבור ילדכם. לעיתים שינוי ימי הסדרי השהות וגם מעבר מגורים קרוב יותר של ההורים יכול לחולל פלאים בחיי הילדים ובהרגשתם, ובכך תעניקו להם שקט נפשי, ותצמצמו את התחושות השליליות של ילדכם.

;