fbpx
https://rootavor.com/wp-content/uploads/2019/05/זיכרון-גדול.jpg

מפחדת לאבד את הזיכרון? דרכים יעילות לשמור עליו אחרי גיל 40

בילוי עם חברות, למידת שפות, קיום יחסי מין וניהול אורח חיים בריא – הכרחיים מאוד לשמירה על הזיכרון אחרי גיל 40. דר’ אירנה ארטמן, נוירולוגית מומחית וחוקרת בתחום הפרעות זיכרון, מסבירה

“יש לנו פלטה פיזיולוגית של זיכרון מלידה ועד הסוף. הפלטה הזו יחסית יציבה מלידה ועד גיל 40. מגיל 40 הזיכרון מתחיל לרדת בצורה טבעית. כמו גרף ליניארי. העקומה עולה בגיל הילדות ואז הזיכרון נשאר יציב עד גיל 40 ומשם מתחיל הגרף לרדת. לא מדובר במחלה אלא זה המצב הפיזיולוגי”, אומרת דר’ אירנה ארטמן, נוירולוגית מומחית, לשעבר רופאה בכירה במחלקה הנוירולוגית באיכילוב וחוקרת בתחום הפרעות זיכרון.

הירידה, לדבריה של דר’ ארטמן, אינה מתרחשת בצורה תלולה, להוציא מקרים של מחלה, אלא מדובר בירידה מאוד איטית. זו לא ירידה שמפריעה כמובן לתפקוד. אנחנו ממשיכים לתפקד רגיל אבל פה ושם צצים דברים שמפריעים. למשל, רבים שמים לב שהם מתחילים לשכוח שמות, או פרטים קטנים אחרים שאנחנו בסוף נזכרים בהם אבל זה לוקח יותר זמן לשלוף אותם מהזיכרון.

דר' אירנה ארטמן

דר’ אירנה ארטמן: מעל גיל 40 לוקח יותר זמן לשלוף פרטים מהזיכרון”

דר’ ארטמן, למה בעצם אנחנו מתחילים לשכוח יותר בגיל הזה?

זה לא קורה בגלל מחלה. במקרים רבים זה נובע מסיבות סביבתיות ובעיקר בשל עניין של קשב. ברגע שיש לנו עבודה עמוסה וילדים ועוד דברים שאנחנו צריכים להספיק במהלך היום, אנחנו מתחילים לפעול בצורה של מולטי-טסקינג. ואם מוסיפים לזה, למשל, בעיית קשב שלא אובחנה בילדות, בגיל 40 זה יהפוך להרבה יותר מורגש מבחינת הזיכרון, מאחר ובעיות קשב גורמות לאיבוד של הפרטים הקטנים. בנוסף, בגיל הזה יש לא מעט מצבי חרדה, מצבי דיכאון סמויים או מתח, וידוע כיום בוודאות, שמצבים אלו פוגעים ביכולת הריכוז בצורה משמעותית. אם אנחנו לא מרוכזים – אנחנו לא זוכרים. גם כל הגאדג’טים סביבנו גורמים לשדה האינפורמציה שלנו להיות מאוד עמוס.

יש סיבות לאיבוד הזיכרון שמאפיינות יותר נשים בגיל הזה?

נשים בגיל המעבר, בגלל שינויים הורמונאליים, סובלות מירידה במצב הרוח, מכאבי ראש ומחרדה. כל זה משפיע על הריכוז ועל הזיכרון. אבל יותר גברים מתלוננים על איבוד הזיכרון, כי נשים בנויות יותר למולטי-טאסקינג. גם מצב הסוציואקונומי של נשים בגיל הזה יכול מאוד להשפיע. כאשר אנו יציבות כלכלית אנו פחות טרודות בפרנסה ויותר פתוחות ללמוד דברים חדשים.

יש גם תהליכים פיזיולוגים שמשפיעים?

אנחנו נולדים עם כמות מסוימת של נוירונים במוח. הם לא מתחדשים ולא מתרבים ולמעשה מתחילים למות מרגע שאנחנו נולדים. במהלך החיים אנחנו מאבדים אותם. מחלות, מתח וגורמים דומים יכולים להאיץ את התהליך, אך זה תהליך טבעי שבבסיסו הוא איטי למדי. הקשרים שנוצרים בין התאים במהלך החיים הרבה יותר חזקים בגיל ילדות, לכן אנשים מבוגרים יזכרו טוב יותר קטעים מהילדות שלהם מאשר את היומיום שלהם. ויש גם את העניין הגנטי. למי שיש במשפחה מחלות הקשורות לירידה בזיכרון, כמו פרקינסון ואלצהיימר, יש יותר סיכוי לחלות במחלות הקשורות לזיכרון.

זיכרון אחרי גיל 40

Photo by rebekah baines on Unsplash

יש דרך לחזק את הזיכרון?

ללמוד דברים חדשים! אבל שזה יהיה משהו חדש לגמרי ושונה מהעיסוק היומיומי שלנו. למשל, ללמוד שפה חדשה או ללמוד לנגן בכלי נגינה. זה גורם למוח לפתח קשרים חדשים. שפה חדשה היא הגירוי הכי חזק שאפשר. אפשר גם להוסיף חומצות אומגה שונות מאחר והמוח שלנו הוא שומני וחומצות האמינו משמשות כתמיכה נוספת. תוספת טובה נוספת היא צמח הגינקו בילובה, שהוא אחד ממיני עצי החיים העתיקים ביותר. לצמח היסטוריה ארוכה של שימוש ברפואה המסורתית, והוא משפר ומחדד את הזיכרון, משפר את זרימת הדם, משמש כנוגד חמצון, ומעלה את האנרגיה שלנו ואת רמת הדופמין במוח.

הדבר השני הכי חשוב, על פי כל המחקרים, לתחזוקה בריאה של המוח שלנו הוא ספורט. פעילות גופנית מחמצנת את המוח. לא משנה איזו פעילות גופנית, העיקר לעשות. בנוסף הפעילות הגופנית גורמת לשחרור אנדורפינים שמפעילים את המוח. זה גורם להרגשה טובה ולכן אנחנו חוזרים לעשות פעילות גופנית. בנוסף, כאשר טוב לנו, אנחנו יותר מרוכזים, יש לנו יותר רצון לעשות דברים, וזה משפר את הזיכרון.

דבר נוסף ולא פחות חשוב הוא אינטראקציה בין אנשים, פנים מול פנים, לא דרך גאדג’טים, לא טאבלטים, לא פייסבוק ולא דרך הטלפון. ההמלצה היא גם לא לאינטראקציה של אחד על אחד אלא עם כמה אנשים בו זמנית. קבוצות, מועדונים, חברים. האינטראקציה עם כמה אנשים בו זמנית מאירה הרבה מקומות במוח. זה מפעיל כל פעם אזור אחר ומספק לו פעילות נמרצת. מסיבה זו מאוד מומלץ לאנשים מבוגרים  להשתתף במסגרת של מועדונים. זה גם מפעיל את המוח, גם מוריד חרדה ודיכאון ובשילוב פעילות ספורטיבית – זה מביא לשיפור הזיכרון.

לנשים בגילאי 40 ומעלה חשוב מאוד גם נושא החיים האינטימיים. לא להזניח כי יש לזה חשיבות גדולה והשפעה על הבריאות הנפשית והפיזית שלנו. אשה פעילה מינית מרגישה בריאה יותר, צעירה יותר, מאושרת יותר, ולמצב רוח טוב יש השפעה טובה על הזיכרון. חשוב לחיות בסגנון חיים בריא ולשמור על תזונה מגוונת.

;