fbpx
https://rootavor.com/wp-content/uploads/2019/04/חיפה-גדול.jpg

אפריל ב”תיאטרון חיפה”: כשהיוטיוב מגיע לבמה

כשהעולם הווירטואלי מגיע במה

ב-1995 דוד גרוסמן אסף סטיקרים והפך אותם לשיר מחאה. עכשיו, בעידן היוטיוב, קבוצת צעירי “תיאטרון חיפה” ליקטה, בתהליך מחקר דוקומנטרי, טקסטים מכל מיני סרטוני הדרכה ברשת והפכה אותם להצגה, “איך לקום מכיסא”, שמתמודדת עם התופעה החברתית הזו בצורה שנונה וחכמה.

הבמאית רוני ברודצקי בחרה לוותר על דמויות מוגדרות ועלילה מובנת. היא עוקבת אחרי דמויות רשת אלמוניות המספקות לנו תשובה על כל שאלה אפשרית, כי כל דבר נמצא ביוטיוב: איך עושים צמת שורש? איך להתחיל עם בחורה? איך להתנשק? איך לעשות הליכת ירח? כל דבר כבר נעשה ויש מי שיכול להדריך אותך איך לעשות אותו נכון יותר, מדויק יותר. אבל גם המובן מאליו יכול להתגלות מחדש אם רק ניצור לו הוראות הפעלה חדשות: איך לטפס במדרגות? איך לשיר? איך מתחילים לבכות?

“איך לקום מכיסא”, “תיאטרון חיפה”, 1.4, 28.4, 29.4.

משתתפי ההצגה איך לקום מכיסא

משתתפי ההצגה “איך לקום מכיסא”. צילום רדי רובינשטיין

אהבה ופמיניזם בקהילה האיסלמית

מיכאל מושונוב ואיציק כהן מככבים במחזה מצחיק-מריר-מתוק, “על מי ועל מה”, מאת המחזאי האמריקאי ממוצא פקיסטני איאד אקטאר, זוכה פרס פוליצר. המחזה עוסק בזהות האיסלמית מנקודת מבטן של נשים בחברה המסורתית הרוצות להשתלב בחיים האמריקאים הדוגלים בחופש ובשיווין. אפזל, מהגר ממוצא פקיסטני (איציק כהן) הוא אלמן שהגשים את החלום האמריקאי ועתה הוא בעל חברת מוניות מצליחה באטלנטה. רק דבר אחד מעיב על אושרו וזו הדאגה לשתי בנותיו. הוא טרוד בשאלה: האם יצליח להשיא את בתו הבכורה, זרינה?. בדרכים שונות ומשונות הוא מאתר עבורה וללא ידיעתה, מועמד אידיאלי.

החתן הפוטנציאלי, נוצרי שהתאסלם ועתה מנהל מסגד בעיר (מיכאל מושונוב) דווקא מוצא חן בעיני הבת. אך לזרינה, שאותה מגלמת אלמה דישי הנהדרת, אופי עצמאי וסוער. המסורת הדתית והשמרנית שבה גדלה, ובמיוחד מקומה המוגבל של האשה בתוכה, מציתים בה את יצר המרד. בנוסף, זרינה ניחנה בכישרון ספרותי ובשאיפות אמנותיות גדולות אותן היא רוצה להגשים. כתיבת הרומן אותו היא משלימה, שמציע נקודת מבט נשית ופמיניסטית על כתבי הקודש, מקים נגדה קהילה שלמה, מטלטל את משפחתה ומעמיד בסכנה את כל אהבותיה. האם האהבה תצליח לשרוד?

“על מי ועל מה”, ב”תיאטרון אשקלון”,  1.4, 2.4, 3.4, 4.4, 6.4. בתיאטרון מודיעין”, 11.4, 13.4.

מימין לשמאל: יסמין עיון, איציק כהן, אלמה דישי ומיכאל מושונוב ב"על מי ועל מה"

מימין לשמאל: יסמין עיון, איציק כהן, אלמה דישי ומיכאל מושונוב ב”על מי ועל מה”. צילום: אלון שפרנסקי

הזכות לחיות והזכות למות

אם המדען סטיבן הוקינג, שניפטר באחרונה, היה מחליט שאינו מעוניין לחיות חיים שבהם הוא מרותק לכיסא גלגלים, העולם המדעי היה לבטח מתגייס לשכנע אותו שחייו יקרים מפז ומותו יהיה הפסד גדול יותר לאנושות. אבל מה עושים כאשר זה קורה לאשה מן הישוב? המחזה “של מי החיים האלה”, מאת בריאן קלארק הבריטי, נכתב במקור לדמות ראשית גברית והיה לאחת ההצגות המצליחות בשנות ה-70 בלונדון ובברודוויי.

ב”תיאטרון חיפה” בחרו להעלות את המחזה בגירסה נשית, בכיכובה של אסי לוי, שמגלמת את דמותה של קלייר האריסון, המתעוררת יום אחד בבית החולים ומגלה לתדהמתה שהיא משותקת מהצוואר ומטה. הצוות הרפואי נאבק להציל את חייה, אולם היא נאבקת על זכותה להפסיקם. בהומור שנון וכואב, קלייר מציבה בפני צוות בית החולים והסובבים אותה שאלות מוסריות קשות: האם חייה ראויים להצלה? ומי האחראי הבלעדי לגורלה? היא יוצאת למאבק משפטי להשגת בעלות על חייה ועל שפיותה, אשר במהלכו ניצבת בפני כל הנוגעים בדבר השאלה הקשה: “של מי החיים האלה?”.

של מי החיים האלה”, “בית ציוני אמריקה”, תל-אביב, 3.4. “תיאטרון חיפה”, 30.4.

אסי לוי ב"של מי החיים האלה"

אסי לוי ב”של מי החיים האלה”. צילום ז’ראר אלון

אנשים טובים באמצע הדרך

מה מגדיר את האדם כטוב או כרע? האם מעשה חסד יחיד מעיד על האופי הכללי, או אולי להיפך? המחזאי האמריקאי דיוויד לינדסי-אבייר גדל בשכונה קשה בבוסטון אבל בזכות מלגה הצליח לצאת משם, לא בלי שהותיר מאחוריו רבים וטובים ממכריו שנשארו מאחור עם תקוות מנופצות ועתיד מעורפל.  

גם כאן מככבת אסי לוי המוכשרת, שמגלמת את דמותה של מרגרט וולש, אם חד-הורית בת 50 המגדלת לבד ילדה הסובלת מפיגור ומגלה שעומדים לפטרה מעבודתה בחנות “הכל בדולר”. היא מתחננת בפני הבוס שלה, סטיבי, בן ה-20, שלא יפטר אותה. דמותה המיוחדת של מרגרט לעולם איננה קורבנית או מתרפקת על מצבה הקשה גם כאשר היא נשארת ללא פרנסה בשכונת המצוקה שבה גדלה ומעליה מרחף האיום שתיזרק מדירתה. מתוך נואשות מרגרט מחפשת עבודה בקליניקה של חבר נעורים שאיתו גדלה בשכונה, שהפך עם השנים לרופא מצליח. במהלך המפגש ביניהם צפות ועולות שאלות מורכבות על פערים חברתיים, ניוד בין מעמדי, בחירות ומזל.

“אנשים טובים”, “תיאטרון זכרון-יעקב”, 4.4, 6.4. “תיאטרון באר-שבע”,

10.4.

משתתפי ההצגה "אנשים טובים"

משתתפי ההצגה “אנשים טובים”. צילום: אלון שפרנסקי

הפילגש מתה מצחוק

קומדיה מטורפת המעלה את השאלה עד כמה רחוק נהיה מוכנים ללכת כדי להסתיר את החטאים שלנו? כותב הקומדיות האנגלי, ריי קוני, הנחשב לאומן בתחום הפארסה והקומדיה ואחד הכותבים המבריקים בימינו, כתב את הקומדיה המבריקה הזו המציגה מנתח מוביל בבית החולים היוקרתי ביותר בלונדון (שאותו מגלם בכישרון רב יעקב כהן), שמתכונן לנאום חייו בפני שורה של רופאים מהמובילים בעולם.

לפתע מגיחה פילגש מסתורית וקצת מטורללת מעברו, אשר אוחזת בסוד קטן-גדול שמערער את הכל.  הד”ר לא מהסס להשתמש בכל האמצעים העומדים לרשותו כדי למנוע מן הסוד להתגלות. התוצאה היא קומדיה מוטרפת ומגלגלת מצחוק. מחזותיו של קוני הוצגו על בימת תיאטרון הווסט אנד היוקרתי בלונדון, תורגמו למעל ל-40 שפות והוצגו בכל רחבי העולם, גם בישראל.

“יש רופא באולם”, “הבימה”, תל-אביב, 8.4, 9.4, 10.4. “תיאטרון חיפה”,

28.4, 29.4.

משתתפי ההצגה יש רופא באולם

משתתפי ההצגה “יש רופא באולם”. צילום: ז’ראר אלון

;