fbpx
https://rootavor.com/wp-content/uploads/2019/10/משפחה-גדול.jpg

רגע לפני שהחגים נגמרים: 10 ספרים מומלצים שבמרכזן עשר משפחות מרתקות

10 רומנים גדולים אודות יחסים בתוך המשפחה: משלוש נשים, בנות משפחה אחת, שמחפשות זהות; דרך האמירות שרווחו במשפחתה של נטליה גינצבורג; ועד יחסים קשים בין כלה וחמות. דרך נהדרת לסגור את החגים ולראות איך זה אצל משפחות אחרות

1סורייה ופארוק בוראן ההכלה מאיסטנבול

סוראיה ופארוק בוראן ב”הכלה מאיסטנבול”

הכלה והחמות מאיסטנבול

סידרת הטלוויזיה “הכלה מאיסטנבול”, שסחפה עשרות מיליוני צופים בארץ ובעולם, מבוססת על רומן הנושא אותו שם. חייה של סוראיה היפהפייה, שחיה בצניעות באיסטנבול, מתהפכים כשהיא מקבלת הצעת נישואין מאיש עסקים עשיר ונאה, פארוק, שהתאהב בה ועוברת לחיות איתו באחוזת המשפחה. אלא שלאִמו אסמה, המנהלת את הבית ביד רמה ורוֹדָה בשלוש כלותיה האחרות, היתה תוכנית שידוך אחרת לגמרי לבנה המועדף. כך מתחילים חייה החדשים והאומללים של סוראיה, שמנסה בכל כוחה להתחבב על חמותה הקשה והעקשנית, שלא תהסס לנקוט כל תחבולה להיפטר מהכלה הלא ראויה. למי שלא ראה את הסידרה, וגם למי שכן, מומלץ בחום.

“הכלה מאיסטנבול”, מאת גולסרן בודאיג’אולו, הוצאת “כנרת זמורה ביתן”.

2הכלה מאיסטנבול

עטיפת הספר “הכלה מאיסטנבול”

שלושה דורות של נשים שמחפשות זהות

שלוש נשים, בנות משפחה אחת, עומדות בלב הרומן “אשה מעבר לים” מאת שרית ישי-לוי, מחברת רב המכר “מלכת היופי של ירושלים”: אשה צעירה שבעלה עוזב אותה בבית קפה בפריז; אם שנעלמת מדי יום לשעות ארוכות ובתה אינה יודעת לאן; ואשה מסתורית שנטשה תינוקת בת יום בליל שלג בפתח מנזר בירושלים. אלה הם המפתחות לסיפור גועש וסוחף הלוקח אותנו אל סמטאות הרובע הלטיני בפריז ואל תל-אביב של שנות ה-70, ומחבר בין ירושלים המנדטורית לעיירה ציורית באנגליה. שם מחפשות הנשים את זהותן ואת עצמן, ואת עברן הלוט בערפל. בהשתרעו על פני שלושה דורות, מגולל הספר סיפור על עוצמה נשית ואומץ ועל גיבורות החיות את החיים בכל עוצמתם וכאבם.

“אשה מעבר לים”, מאת שרית ישי-לוי, הוצאת “מודן”.

3אשה מעבר לים

עטיפת הספר “אשה מעבר לים”

כשמאפייה משפחתית עוברת מאם לבת

מאפיית “כוכב הצפון” שבקייפ קוד עוברת מאם לבת במשפחת מק’קנה זה שלושה דורות. מאז שהיא זוכרת את עצמה, ריח הקינמון והחמאה ומלאכת הערבוב והאפייה סיפקו להופ מק’קנה־סמית מזור ועוגן, ייעוד ונחמה. אולם לאחר גירושיה, דומה שהקסם פג. הקשיים הכלכליים, תובענותה של בתה המרדנית והטיפול בסבתה האהובה חולת האלצהיימר מאיימים להכריע את הופ, ולראשונה בחייה היא תוהה אם תוכל להמשיך להחזיק במאפייה. השינוי מגיע מכיוון בלתי־צפוי, כשסבתה הדמנטית חושפת סודות מעברה ושולחת אותה לפריז להתחקות אחר אותו עבר עם רשימת שמות מסתורית. מסעה של הופ מוביל אותה דרך מסגד ובית כנסת אל סיפור שתחילתו בתקופת השואה, ואל אהבה הטומנת בחובה מסתורין רב. אם תאזור את האומץ להתמודד עם הסודות של משפחתה, עשויה הופ למצוא מחדש את האמון בעצמה ובדרך שבחרה.

“המתיקות שבשכחה”, מאת קריסטין הרמל, הוצאת “ידיעות ספרים”.

4המתיקות שבשכחה

עטיפת הספר “המתיקות שבשכחה”

כשגבר לומד לתפקד כאב יחידני

לראסל גרין יש לכאורה הכל – בית גדול, אשה יפהפייה, ילדה חמודה, משפחה תומכת ועבודה נחשקת. אך הדברים אינם מושלמים כפי שהם נראים. בשנה אחת עולמו מתהפך וחייו כפי שהכיר אותם משתנים מקצה לקצה. נישואיו מתפרקים, הוא מאבד את פרנסתו ואיננו יודע מה יביא המחר. בנוסף, עיקר הטיפול בבתו לונדון בת החמש נופל על כתפיו. בעוד יחסיהם של ראסל ואשתו ויוויאן מתרופפים, הקשר בינו לבין בתו מתהדק, והוא לומד כיצד לתפקד ולהתמודד כאָב יחידני. על ראסל להסתגל לשינויים ולאתגרים החדשים שמזדמנים לו ולצמוח מתוכם. בנוסף לעזרה הרבה שהוא זוכה לה מהוריו ומאחותו ובת זוגה, מקור תמיכה בלתי צפוי מופיע בדמות אמילי, חברה לשעבר שמגדלת לבד את בנה. זוהי שנה גורלית ומלאת תהפוכות שבה לומד ראסל על אהבה, חברות, אובדן ונתינה.

“שניים שניים”, מאת ניקולאס ספארקס, הוצאת “מודן”.

5שניים שניים

עטיפת הספר “שניים שניים”

הלקסיקון המשפחתי של נטליה

המפורסם שבספריה של הסופרת האיטלקייה הדגולה והראשון שתורגם לעברית, הנקרא גם “לקסיקון משפחתי”. זהו רומן אוטוביוגרפי יוצא דופן, שיצא לאור ב-1963, המושתת על האמירות שרווחו במשפחתה של הסופרת, משפחה יהודית רדיקלית, שעם ידידיה נמנו מחשובי האישים בחוגי הפוליטיקה והספרות באיטליה, בתקופה שהפשיזם הלך והשתלט עליה. תיאור מאופק אך גלוי לב של מאורעות גורליים בחיי הכלל והפרט ושל בני אדם שהמגוחך והמעורר התפעלות משמשים בהם בערבוביה.

“אמרות משפחה”, מאת נטליה גינצבורג, הוצאת “הספרייה החדשה”.

6אמרות משפחה נטליה גינצבורג

עטיפת הספר “אמרות משפחה”

מערכת היחסים המורכבת שבין אם ובת

בספרה האוטוביוגרפי “מוות רך מאוד” מספרת סימון דה-בובואר באומץ וברגישות על אודות ההתמודדות עם המוות. זהו אולי ספרה החשוף ביותר של הסופרת והפילוסופית הצרפתייה הנודעת, ספר המגלה קרביים ולב. הימים הם ימיה האחרונים של אמה, וזהו סיפור המפגש של דה-בובואר עם מחלתה ומותה. ההיאחזות העיקשת של האם בחיים נפרטת לפרטים יומיומיים ומתגלה כמעשה שיש בו כוח, חמלה ואפילו יופי. מדובר בספר חף מסנטימנטליות, המתאר באופן נוגע ללב את מערכת היחסים המורכבת שבין אם ובת, בצל ידיעת הקץ הקרוב. דה-בובואר מלמדת אותנו דבר מה על הקושי שבפרידה מהורה ובעיקר בפרידת הבת מן האם.

“מוות רך מאוד”, מאת סימון דה-בובואר, הוצאת “כתר”.

7מוות רך מאוד

עטיפת הספר “מוות רך מאוד”

באיזו מידה אחראים ההורים למעשי ילדיהם?

פאול לומן ואשתו קלייר נפגשים לארוחת ערב במסעדת יוקרה עם אחיו סרג’ – פוליטיקאי בכיר שעומד לפני מערכת בחירות גורלית – ועם אשתו בבט. הם חייבים לדבר. הם יודעים על מה. בין דיון על סרטו האחרון של וודי אלן להסבריו המלומדים של המלצר הראשי על המנות, חושף פאול פרטים מצמררים על המעשה הנורא שעשו בניהם המתבגרים, ולא פחות מזה, עליהם עצמם. באיזו מידה אחראים ההורים למעשי ילדיהם? עד כמה ירחיקו לכת כדי להגן על עתיד משפחתם? ועל עתידם שלהם? הרמן קוך, איש טלוויזיה, פובליציסט וסופר הולנדי כתב רומן אמיץ ומטלטל שמתאר בישירות מצמררת את האלימות היצרית שמפעפעת מתחת למעטה הערכים של החברה המערבית.

“ארוחת ערב”, מאת הרמן קוך, הוצאת “כתר”.

8ארוחת ערב

עטיפת הספר “ארוחת ערב”

סיפורים משפחתיים, וגם דברים שלא מדברים עליהם

בתערובת של עובדות היסטוריות וביוגרפיות, ואגדות מומצאות, ובדיון והגזמות, ושפע של פרטים ומאורעות שכביכול אינם ממין העניין, כותבת אורלי קסטל-בלום בגוף שלישי את הסאגה המשפחתית של משפחת קאשְׂתיל. כמו בסיפורי משפחה אחרים, גם בסיפור של משפחת קאשְׂתיל נמצא ארוחות ומפגשים משפחתיים, מיתות ולוויות, אירועים ופרטים החוזרים באופן מפתיע בדורות שונים של המשפחה, אִמרות וסיפורים משפחתיים, וגם דברים שלא מדברים עליהם, כי הם חרפה למשפחה, או עלבונות ואי פרגונים, שאף הם דבק משפחתי מאחה. אבל המאפיינים האלה מחליקים הצידה אל עֵבר הפארודיה והאבסורד, או אל הבלתי-שייך לכאורה.

“הרומאן המצרי”, מאת אורלי-קסטל בלום, הוצאת “הספרייה החדשה”.

9הרומאן המצרי

עטיפת הספר “הרומאן המצרי”

מה יעלה בגורל המשפחה כשבועת הסודות תתפוצץ?

בגיל 43, ערב גירושיו מאשתו, מפוטר דן מעבודתו כמתכנת מחשבים – ולא מספר על זה לאף אחד. בכל בוקר הוא מתלבש יפה, נפרד מאשתו המתנכרת ומבתו המתבגרת, נכנס לרכבו ונוסע לחניון של קניון איילון, שם הוא מעביר את ימיו במחיצת בקבוק וודקה וממתין לזמן שיחלוף. במשך שבועות ארוכים משוכנע דן כי סודו הוא המחסום האחרון העומד בינו לבין פירוק משפחתו וחייו. אבל מה אם גם לאשתו ולבתו סודות משלהן? ומה אם השקרים שלהן גדולים וחמורים משלו? ומה יעלה בגורל המשפחה הזאת כשבּוּעַת הסודות התופחת תתפוצץ בפניה? “ניסויים בחיי משפחה” הוא רומן על המחיר ששקרים גובים מאנשים, ועל המחיר שמשלמים מי שמתעקשים על האמת.

“ניסויים בחיי משפחה”, מאת שי גולדן, הוצאת “כנרת זמורה דביר”.

10ניסויים בחיי משפחה

עטיפת הספר “ניסויים בחיי משפחה”

סדקים בתמונת המשפחה לדוגמה

רגע אחרי שדלת המעלית נסגרת מאחורי האחות הצעירה והמפונקת של מיכל והארוס הבלתי נסבל שלה, שאך הכריזו על חתונתם הצפויה, כולם פותחים את הפה: הסבתא שעושה רק מה שבא לה; האם שעסוקה בעיקר בניקיונות ובטריוויה; האבא חשוך הדעות והמעצבן; האח האמצעי השנון והמבוזבז והשותף שלו. אבל לגיבורת הספר יש בעיות יותר גדולות. יש לה אומנם עבודה יציבה ומכניסה, בעל מקסים שאוהב אותה וילד יפהפה, אבל יש לה גם חשש קטן ומנקר, שאולי דווקא אצלה בבית לא הכל כשורה .גם היא מוצאת את עצמה נשאבת לסערות שאחותה מחוללת חדשות לבקרים, והכל מתפרק בדיוק ברגע שבו היא חייבת להתמקד במשפחה שבנתה לעצמה. ובעוד הלחץ סביב האירוע החגיגי הולך וגובר, נפערים סדקים בתמונת המשפחה לדוגמה, ומתוכם מתאבכים סודות, שקרים, כיסויים וגילויים חדשים.

“משפחה לדוגמה”, מאת מאירה ברנע-גולדברג, הוצאת “כנרת זמורה”.

11משפחה לדוגמה

עטיפת הספר “משפחה לדוגמה”

;