fbpx
https://rootavor.com/wp-content/uploads/2022/04/בדיקת-שד-שגרתית2.jpg

בכל שנה מאובחנות מעל 5,500 נשים בסרטן השד: 3 דברים שחשוב שתדעי על בדיקת שד שגרתית

דר’ אור פרידמן, מומחה לכירורגיה פלסטית ואסתטית וכירורגיה משחזרת של השד, מסביר

מאת: עקבית לביא מג’ר

בדיקת שד שגרתית

Photo by Darius Bashar on Unsplash

אנחנו יודעות מה את מרגישה, את שומעת על סרטן השד בכל מקום אפשרי וחושבת לעצמך “לי זה לא יקרה”. את קוראת על זה בעיתון, במגזינים, שומעת על נשים מפורסמות שמדברות על סרטן השד ועל ההשפעה שלו על החיים ועל אחוזי התמותה, ותמיד מסתכלת מהצד ובחשש.

חשוב לנו שתדעי, גילוי מוקדם מביא לאחוזי החלמה גבוהים מאוד וללא תהליכים קשים. כמובן שהנושא אינדיבידואלי, אך ברגע שבו את משתפת את העולם במה שעובר עלייך, יהיה לך גם קל יותר לשאת את המשא כי לא תשאי אותו לבדך.

כשמדובר בסרטן השד, אנחנו יודעות עד כמה הנושא רגיש, אך אל לך להתייאש. כיום הרפואה בכלל ובישראל בפרט מאוד מתקדמת וטובי הרופאים יודעים כיצד להתמודד עם סרטן השד ולהגיע לאחוזי החלמה גבוהים, ושחזור לאחר ניתוחים ברמה גבוהה ומקצועית.

הטכנולוגיה והחדשנות הגיעו גם אל ההחלמה ממחלת הסרטן

סרטן השד הוא הסרטן הכי נפוץ בישראל. נכון לשנת 2018 ועל פי נתונים שפורסמו בשנת 2021 על ידי עמותת “אחת מתשע” בכל שנה מאובחנות מעל 5,500 נשים.

דר' אור פרידמן

דר’ אור פרידמן, מומחה לכירורגיה פלסטית ואסתטית וכירורגיה משחזרת של השד, מנתח בכיר באסותא רמת החייל ומנהל מכון המחקר בבית חולים מענייני הישועה: “קיים שיפור בגילוי המוקדם והמודעות גוברת. את השיפור ניתן לראות גם במגמה של בדיקות עצמיות, שלהן חשיבות ראשונה במעלה”

בשיחה שלנו עם דר’ אור פרידמן, מומחה לכירורגיה פלסטית ואסתטית וכירורגיה משחזרת של השד, מנתח בכיר באסותא רמת החייל ומנהל מכון המחקר בבית חולים מענייני הישועה, הוא ציין בפנינו כי: “קיים שיפור בגילוי המוקדם והמודעות גוברת. את השיפור ניתן לראות גם במגמה של בדיקות עצמיות, שלהן חשיבות ראשונה במעלה. עם השיפור בגילוי המוקדם גדלות אפשרויות השחזור, שהופך, כמעט, להליך אסתטי עם שימוש בשיטות אסתטיות החדישות ביותר”.

דר’ פרידמן: “דוגמה אחת, מיני רבות, היא שחזור שד בתבנית הקטנה. גם כאן כמובן יש מגוון אפשרויות להתאמה אישית ומיטבית לכל מטופלת. בשיטה שאני נוהג להשתמש בה אפשר באותו ניתוח גם להרים ולעצב את שני השדיים ממש כמו ניתוח אסתטי. בשיטה השד תומך בעצמו, ולא רק ‘נאסף’ לתוך חזייה, מה שמאפשר כריתה בטוחה של הגידול מחד, אך גם תוצאה אסתטית מצוינת המחזיקה שנים רבות מאידך”.

שיטה זו היא שיטת פרידמן/ בורנשטיין בלעדית, ומביאה למהפכה אמיתית וחדשנות בשחזור שד לאחר כריתה בשל מחלת סרטן השד.

3 דברים שחשוב לדעת על בדיקת שד שגרתית – כי את לפני הכל

את לא צעירה מדי לבדוק את עצמך

הסברה הגורפת המדברת על כך שנשים צריכות להיבדק מגיל 50 בלבד כאשר אין גנטיקה במשפחה לסרטן השד, ומגיל 40 כאשר יש גנטיקה, היא אולי נכונה ברמה התיאורטית, אך ברמה הפרקטית מומלץ שנשים יבדקו את עצמן כבר מגיל 20 כל שנה, היות וישנם מקרי סרטן השד המגיעים מוקדם מאוד, גם אם אינם דרך נשאות גנטית.

סרטן השד לא בבעלות נשים בלבד

על פי מרכז המידע למחלות הסרטן סרטן השד פוגע גם בגברים. נכון, היא נדירה קרב גברים ברמה של כאחוז אחד מסך מקרי סרטן השד, אך עדיין מדי שנה מאובחנים מעל 40 גברים עם סרטן השד. אין שוני במחלה בין גברים לנשים, וגם אחוזי ההחלמה זהים גם אצל נשים וגם אצל גברים, וכמובן שאחוזי ההצלחה גבוהים יותר כאשר ישנו גילוי מוקדם.

אל תמותי על זה

גילוי מוקדם של סרטן השד אכן מציל חיים, אך חשוב שתדעי שגם גילוי מאוחר כאשר הוא מטופל מאפשר הצלת חיים. אם חלית בסרטן השד, את לא לבד ואל תתייאשי. ישנן עמותות שיסייעו לך באהבה בהתמודדות, ואנחנו בטוחות שאת מוקפת באהבה ואור. שמרי על המורל הגבוה, על כוח ההישרדות, ובקרוב תוכלי להסתכל לאחור ולהחשיב את הניצחון הזה בתור אבן דרך שהובילה אותך אל חיים חדשים.

“גילוי מוקדם מציל חיים” הוא לא רק סלוגן, אלא מציאות. אל תישארי מאחור, קבעי תור לבדיקה כבר עכשיו כדי להבטיח לעצמך עתיד באמת ורוד.

 

;