fbpx
https://rootavor.com/wp-content/uploads/2020/04/קורונה-ואסתמה-גדול.jpg

מגפת הקורונה: האם אתם סובלים מפרקינסון, מדמנציה וממחלות ריאות כרוניות?

למבוגרים יש יותר סיכוי לבעיות בריאות ארוכות טווח שיכולות לסכנם. איך מטפלים בפרקינסון, בדמנציה ובמחלות ריאות כרוניות בימי הקורונה? מומחים מבית החולים איכילוב מסבירים

1קורונה ואסתמה

Photo by engin akyurt on Unsplash

קורונה ופרקינסון: להמשיך בטיפול התרופתי

לדברי פרופ’ טניה גורביץ’, מנהלת היחידה להפרעות תנועה באיכילוב, עד כה לא דווח על סיכון גבוה יותר לחלות בווירוס קורונה במטופלי פרקינסון, אולם ידוע שגיל המטופל הוא אחד מגורמי הסיכון כמו בכלל האוכלוסייה. ובנוסף, שמטופלי פרקינסון בשלבים מתקדמים נוטים לפתח יותר סיבוכים כתוצאה מווירוס קורונה, בדומה למחלות זיהומיות אחרות, כולל שפעת.

פרופ’ גורביץ’: “מעבר לנאמר בתקשורת, אנו רוצים להדגיש את החשיבות בהתנהלות על פי הוראות משרד הבריאות ולהבהיר כי אין הוראות מיוחדות או אחרות להתנהלות עם וירוס קורונה למטופלי פרקינסון, אך עם זאת חשבנו על כמה “טיפים” לאנשים עם פרקינסון שיכולים לעזור להתמודד עם מצב המורכב”. העצות הטובות של פרופ’ גורביץ’:

*יש להקפיד על משטר טיפול אנטי פרקינסוני הרגיל ולכן יש צורך לדאוג מבעוד מועד למלאי תרופות מספק בביתכם.

*במידה והנכם מפתחים תסמינים או התגלה וירוס קורונה, יש להקפיד ולהמשיך בטיפול התרופתי האנטי פרקינסוני הרגיל. במידה ודילגת על המנה התרופתית עקב סימנים הקשורים לווירוס קורונה אל דאגה, לא יגרם לך כל נזק, ויש להמשיך במנה התרופתית הבאה כרגיל.

*הוראות אלו נוספות להנחיות משרד הבריאות, אליהם יש להישמע ולפעול על פיהם, בכל מקרה ניתן לפנות למוקד מד”א בכל שאלה.

*במידה וישנן שאלות דחופות ניתן להתקשר ולהשאיר הודעה במענה הקולי במרפאתנו, במספר: 03-6974910. יש להשאיר שם מלא, מספר ת.ז, מספר טלפון לחזרה ומשפט קצר על הבעיה. אחד מאנשי הצוות יחזור אליכם בהקדם.

קורונה ודנמציה: יש קושי בהתגוננות

“אנו נמצאים כעת בתקופה מתוחה ומבלבלת שתשפיע על הדרך שבה אנו חיים ומתפקדים”, אומרת דר’ אורלי ברק, מנהלת המערך הגריאטרי באיכילוב. “בין המתמודדים נמצאים גם אנשים החיים עם ירידה קוגניטיבית ודמנציה, בני משפחותיהם והמטפלים העיקריים שלהם”.

לדברי דר’ ברק, אנשים הסובלים מדמנציה נמצאים בסיכון מוגבר לחלות בווירוס קורונה בגלל שלוש סיבות עיקריות:

1.בשל סכנת הדבקות מוגברת – קושי בהתגוננות (שטיפת ידיים, כיסוי הפה והאף בעת שיעול, שמירת מרחק מאחרים וכו’).

2.בשל קושי לזהות תסמיני מחלה בהיעדר דיווח עליהם על ידי החולה.

3.בשל מחלות הרקע המהוות גורם סיכון בפני עצמו למחלה קשה יותר.

4.בנוסף, על פי הדיווחים שבידינו מהמדינות שבהן פגע הווירוס עד כה, ביטויי המחלה קשים יותר ושיעור התמותה גבוה יותר בקרב הסובלים מדמנציה.

10 כללי הזהב לעזרה לבן משפחה הסובל מדמנציה:

1.לוודא זמינות של חומרי חיטוי בביתם. במידה ולא ניתן לשטוף ידיים במים וסבון, עדיף להשתמש באלכוג’ל ולא לוותר על חיטוי.

2.להקפיד על ניקיון של חפצים שנעשה בהם שימוש נרחב: שלט של הטלוויזיה, ידיות הדלת וכו’.

3.למטופלים הנמצאים בבידוד יש לוודא אספקה של מזון, בגדים, ספרים, תשבצים וכו’.

4.יש לוודא שאכן כל התרופות הנדרשות קיימות וזמינות ולוודא כי האדם (במיוחד אם מצוי בבידוד) אכן נטל את תרופותיו כמו שצריך.

5.יש לוודא זמינות מספקת של מוצרי ספיגה.

6.יש להקפיד על פעילות גופנית, גם בין כתלי הבית. הליכות, עלייה וירידה במדרגות, תרגילי התעמלות שונים. במידה וניתן לצאת מהבית בבטחה יש להמשיך בכך.

7.יש לבחון אפשרויות לתעסוקה כמו טלוויזיה, רדיו, תפירה, קיפול כביסה, עבודה עם חומרי יצירה, משחקים וכו’.

8.אנשים הסובלים מדמנציה (כמו גם ילדים) עלולים לחוש את התגברות המתח והחרדה סביבם. הם מתקשים להבין מידע רב ומורכב, כמו זה שמגיע אל הציבור דרך אמצעי התקשורת, מתקשים להבין כיצד מידע זה משפיע על חיי היומיום שלהם, אולם בהחלט יכולים להיות מושפעים מתחושת החירום מסביבם ולהיכנס עקב כך לאי שקט. יש להקפיד על שמירת קשר עם המשפחה. אם אין אפשרות לבקר, יש להתקשר, או אפילו לקיים שיחת וידיאו. חשוב להתמקד בתכנים מרגיעים, רגשיים. לספר שאתם מתגעגעים, חושבים על יקירכם ושומרים עליו גם ממרחק.

9.הבינו כי השימוש במסכות, שבמקרים מסוימים הכרחי, עלול לגרום לתחושת אי נוחות או להפרעה באוריינטציה של אדם הסובל מדמנציה (על אחת כמה וכמה אם מטרת השימוש במסכה לא ברורה לאדם). נסו להסביר כמה שיותר במידה ועולה צורך בשימוש במסכה.

10.למרות החשיבות הגדולה בביקורים, משרד הבריאות הנחה כי יש להימנע מביקורים במוסדות גריאטריים למיניהם, במיוחד כאשר המבקר חש בתסמיני שפעת כלשהם.

קורונה, אסתמה ומחלת COPD: מערכת חיסון רגישה

כידוע, וירוס קורונה הוא ממשפחה של נגיפים שיכולים לגרום לזיהום בדרכי הנשימה. הם מתפשטים בקלות מאדם לאדם, מופצים דרך קשר הדוק עם מישהו הנגוע בהפרשות מהשיעול ומהתעטשות או בנגיעה בחפצים שעליהם נמצא הנגיף. חיים עם מחלה כרונית, ובמיוחד מצב נשימתי, יכולים לפגוע משמעותית במערכת החיסון, ולהפוך את החולים לרגישים יותר להידבק מחיידקים או מווירוסים, להצטנן או לפתח זיהום או החמרת המצב הנשימתי.

לדברי דר’ יהודה שוורץ, מנהל מכון הריאות באיכילוב, חולים עם אסתמה או עם מחלות ריאות כרונית, כמו COPD (מחלת ריאות כרונית נפוצה שבה ישנה חסימה קבועה של זרימת האוויר בסימפונות) – עלולים לסבול יותר מסיבוכים כתוצאה מהקורונה.

דר’ שוורץ: “זה עלול להיות מסובך ותחילה יש לאבחן אם תסמינים חדשים נובעים מווירוס קורונה או מהחמרה או מהתלקחות של מחלת הריאות הכרונית. בדרך כלל, החמרות של COPD ואסתמה אינן קשורות לחום גבוה. אם המחלה הנשימתית שלכם הולכת ומחמירה ויש סיכון שאולי יש לכם נגיף קורונה, אנא השתמשו בשירות המקוון של הקופה או מד”א. תיידעו שאתם חולים כרוניים באסתמה או במחלת ריאות כרונית אחרת ושאתם חווים תסמיני אסתמה או מחלת COPD או מחלת ריאות כרונית אחרת שלכם. יש להסביר באיזו תדירות אתם משתמשים במשאף של הטיפול המונע והמשאף הכחול לטיפול בקוצר נשימה לעת הצורך ואם זה לא עובד לגמרי או נמשך 4 שעות”.

“אם התסמינים שלכם מחמירים במהירות”, מוסיף דר’ שוורץ, “ואתם חוששים שאתם חווים התקף אסתמה או החמרה בנשימה במחלת COPD, התקשרו למספר 101 של מד”א והודיעו להם שאולי יש לכם וירוס קורונה ושאתם בהתקף נשימתי”.

טיפים לחולים המחלות ריאות

*עיינו רק במקורות מידע אמינים על נגיף קורונה המתעדכנים באופן קבוע, כמו האתר של משרד הבריאות, כדי לעזור לכם להרגיש יותר בשליטה.

*שימרו על קשר טלפוני או בווטסאפ עם משפחה וחברים – בזמנים מלחיצים אנו מתמודדים טוב יותר עם תמיכה מקרובים.

*המשיכו ליטול את המשאף השוטף המונע מדי יום כפי שנקבע. זה יעזור לקצץ את הסיכון שלכם להתקף אסתמה או מחלת COPD או מחלת ריאות כרונית אחרת שיופעל על ידי כל נגיף נשימתי, כולל נגיף קורונה.

*קחו אתכם את המשאף שלעת הצורך (“הכחול”), למקרה שאתם מרגישים שתסמיני אסתמה או מחלת COPD או מחלת ריאות כרונית אחרת שלכם מתלקחים.

*אם תחלו בשפעת, הצטננות או כל זיהום נשימתי אחר, עקבו אחר ההוראות של הרופא המטפל ומשרד הבריאות לטיפול באסתמה או מחלת COPD או מחלת ריאות כרונית אחרת שלכם.

;