fbpx
https://rootavor.com/wp-content/uploads/2019/12/בריאות-גדול.jpg

סובלות מסוכרת, מלחץ דם גבוה, מכאבי גב? מה כדאי לאכול וממה יש להימנע

בדקנו עבורכן מה כדאי לאכול ומה לא במצבי חולי שונים כדי לסייע לגוף להתמודד איתם – כמובן בשילוב הטיפולים הקונבנציונליים, ולא במקומם. סובלות מסוכרת? מלחץ דם גבוה? מכאבי גב? ממחלת כליות? מחרדה ודיכאון? המדריך המלא לתזונה נכונה

אוכלות לבריאות

האם אתן סובלות מסוכרת?

מה לאכול? 

שיבולת שועל (לא מתוקה). עשירה בסיבים מסיסים ומתעכלת לאט יותר, כך שהיא לא מעלה את רמות הסוכר בדם מהר. בנוסף, היא תורמת לתחושת שובע לאורך זמן רב יותר, דבר החיוני במיוחד בקרב חולי סוכרת מסוג 2, שנוטים להיות בעלי עודף משקל.

ברוקולי, תרד ושעועית ירוקה. עשירים בסיבים ומכילים מעט פחמימות, ולכן אידיאליים לחולי סוכרת.

כל פירות היער. יכולים לשמש כחטיף בריא לסוכרתיים, כי הם לא מעלים את רמות הסוכר מהר, דלים יחסית בקלוריות ופחמימות ומכילים סיבים התורמים לתחושת השובע.

בשר רזה ודגים. מחקרים שונים קובעים כי בבשר ישנם “יסודות קורט” (יסודות המצויים בכמויות קטנות מאוד) שכוללים מתכות שונות ומינרלים כמו כרום ואבץ, המסייעים לתפקוד תקין של האינסולין ברמה התאית. גם שעועית לבנה היא מקור טוב לכרום.

קינמון. מסייע להפחתת רמות הסוכר בקרב סוכרתיים. במחקר שבוצע בגרמניה נמצא כי בקרב חולי סוכרת שצרכו תמצית קינמון שלוש פעמים ביום חלה ירידה של 10.3% ברמות הסוכר בצום, בהשוואה ל-3.4% בלבד בקרב קבוצת הביקורת שקיבלה תמצית פלצבו.

מה לא לאכול?

ממתקים. לא רק שאין בהם ערכים תזונתיים חיוניים, אלא שהם גם גורמים לעלייה חדה ברמות הסוכר בדם ולהשמנה, המחמירה את מצב הסוכרת.

מיץ פירות. בעוד שפירות טריים שלמים כן מומלצים, מיץ פירות אינו מומלץ בשל העלייה החדה שהוא גורם ברמת הסוכר בדם. מומלץ לשתות מיץ רימונים, הידוע כבעל סגולות רפואיות רבות, כשהוא מהול במים.

פירות יבשים. הסוכר בפירות יבשים הופך למרוכז יותר בתהליך הייבוש, ולכן גורם לעלייה חדה ברמות הסוכר. יחד עם זאת, חמוציות בהחלט מומלצות, בתנאי שהן ללא סוכר.

קמח לבן ומלא. כי הם פועלים כמו סוכר כאשר הם מתעכלים.

חלב שמן. מחקרים הראו כי חלב שמן יכול לפגוע בפעולת האינסולין, לכן כדאי להסתפק בחלב 1% שומן. בכל מקרה, מומלץ להתייעץ עם דיאטנית בנושא זה.

מאפים ארוזים, מרגרינה, מאכלים עתירי שומן. אלה עמוסים בסוכר, נתרן, קמח לבן וחומרים משמרים, אבל בעיקר בשומן טראנס, שהוא השומן הכי גרוע עבור חולי סוכרת, כי הוא גורם נזק לתאים וללבלב ומשבש את פעילות האינסולין.

2סובלות מלחץ דם

Photo by Kyaw Tun on Unsplash

האם אתן סובלות מלחץ דם גבוה?

מה לאכול?

מוצרי חלב דלי שומן. הם דלים בנתרן ולכן מומלצים לסובלים מיתר לחץ דם.

מזונות שעשירים במגנזיום. המגנזיום חיוני, בין היתר, לתפקוד כלי הדם. ניתן למצוא אותו בשעועית, אשכוליות, שקדים, תפוחים, תרד, תירס, דגנים מלאים, ברוקולי, חלב סויה.

שוקולד מריר (מעל 70% קקאו בלבד). בגלל שהוא מכיל פלבנואידים שמסייעים לתקינות העורקים ומפחיתים תהליכים דלקתיים, כמו גם מורידים את לחץ הדם.

מזונות עשירים באשלגן. האשלגן מסייע לאיזון רמת הנתרן בתאים. כשאין מספיק אשלגן, יכולה להצטבר בדם כמות גדולה מדי של נתרן, שעשויה להעלות את לחץ הדם. אשלגן ניתן למצוא בבננות, תרד, קישואים, סויה, צימוקים, שזיפים מיובשים, משמשים מיובשים, תפוחי אדמה, תאנים, פירות יבשים ועגבניות.

מזונות עשירים בסיבים. מסייעים להורדת לחץ הדם. נמצאים, בין היתר, בשיבולת שועל, פירות וירקות.

אומגה 3. ידועה כמסייעת להורדת לחץ הדם. ניתן ליטול תוספי אומגה 3 או לצרוך אותה באמצעות אכילת דגים.

תבלינים וצמחים. למשל: שורש ג’ינג’ר, פלפל חריף, עלי זית וכורכום. כמו כן, אספרגוס, היביסקוס וזעפרן, שום, סלרי, גזר ובצל.

פירות הדר. דלים בנתרן.

מים. יש לשתות לפחות שמונה כוסות ביום, כי במצב של התייבשות – הדם הופך צמיגי ולחץ הדם עולה.

מה לא לאכול!

מזונות שומניים או כאלה המכילים הרבה נתרן. למשל: חטיפים, חמוצים, אבקות מרק מסוימות, סופגניות, עוגיות וכו’.

אלכוהול וניקוטין. ראשית, כי הם משפיעים על קוטר כלי הדם ועשויים להשפיע על לחץ הדם. שנית, צריכת אלכוהול במקביל לנטילת תרופות להורדת לחץ הדם עשויה לפגוע ביעילותן.

3סובלות מכאבי גב

Photo by Hadis Safari on Unsplash

האם אתן סובלות מכאבי גב?

מה לאכול?

דובדבנים חמצמצים. צריכת כוס וחצי של מיץ דובדבנים חמצמצים פעמיים ביום נמצאה כמפחיתה כאבי שרירים.

תה ירוק. מכיל פלבנואידים ופוליפנולים (תרכובות כימיות טבעיות המיוצרות על ידי צמחים כתוצרי משנה של תהליכים שונים בצמח), המסייעים לגוף לסלק רעלים.

ג’ינג’ר. בעל אפקט אנטי דלקתי חזק.

כורכום. בעל אפקט אנטי דלקתי חזק אף יותר מהג’ינג’ר.

ויטמין D. באחד המחקרים שנעשו בעולם בשנים האחרונות נמצא כי מעל 80% מהאנשים בגילאי 15-52 שסבלו מכאב גב כרוני, סבלו בנוסף גם מרמות נמוכות של ויטמין D. וכשאלה התחילו ליטול תוסף של הוויטמין, הם דיווחו על שיפור ניכר בכאב. במחקרים נמצא כי רמות נמוכות של ויטמין D הן בעלות השפעות שליליות הכוללות, בין היתר, את הגדלת הסיכון ללקות בסוכרת, לסבול מחולשת שרירים, מגידולים שונים ואף לגרום בקרב נשים הריוניות להפלה או לרעלת הריון. במקרה של רמות נמוכות מדי של הוויטמין, ניתן לטפל באמצעות נטילת תחליפים – בטיפות או בכדורים.

שום. בעל מרכיבים אנטי דלקתיים חזקים, המסייעים להקלה על הכאב.

דגי מים קרים. מכילים מרכיבים בשם EPA ו-DHA – החומרים הפעילים באומגה 3, שנחשבים למפחיתי כאב ודלקת באופן יעיל יותר מתרופות נוגדות דלקת שאינן סטרואידים. מומלץ לצרוך 2-3 פעמים בשבוע.

מה לא לאכול?

כל מה שמעורר דלקת בגוף: בין היתר – מרגרינה, שומנים רוויים, שומני טראנס, מזונות מעובדים וחטיפים עתירי סוכר.

4סובלות ממחלת כליות

Photo by Aiony Haust on Unsplash

האם אתן סובלות ממחלת כליות?

מה לאכול?

מזונות דלים בחלבון. החלבון הנמצא בבשר, דגים, עוף, מוצרי חלב, דגנים מסוימים וכו’ אומנם חיוני לבניית השרירים בגוף, אבל כשהכליות אינן מתפקדות ב-100%, עשויים תוצרי פירוק החלבונים בגוף לגרום לעומס על הכליות. לכן הפחתת צריכת החלבון בקרב חולים אלה היא הכרחית וקריטית.

מזונות דלים בזרחן, נתרן ואשלגן. אחד הסיבוכים הנפוצים בקרב חולי אי ספיקת כליות הוא בעיה באיזון האלקטרוליטים בדם, שמתבטא לרוב בעודף נתרן, אשלגן, זרחן וסידן. ניתן לצרוך למשל: אורז, תירס (פופקורן יכול להיות חטיף מצוין), תפוחים, אננס, תותים, חמוציות, אוכמניות, פטל, שזיפים, ברוקולי, כרובית, כרוב, שעועית ירוקה, חסה, אפונה ירוקה, דלעת, תפוח, שזיפים, ענבים, אבטיח, גרגירי יער, מיץ חמוציות, שמן קנולה או שמן זית.

מה לא לאכול?

שומנים לא בריאים. שומן טראנס ושומן רווי.

ירקות ופירות עשירים באשלגן. למשל: עגבניות, תפוחי אדמה, תרד, אבוקדו, סלק, בננה, תפוז, קיווי, אפרסק, שזיפים מיובשים ופירות מיובשים.

מזונות עשירים בזרחן. למשל: שוקולד, אגוזים, משקאות מוגזים, חלב, גבינת סויה, יוגורט סויה, גבינה קשה.

מזון מהיר, במסעדות, מזון ארוז ומעובד. מכילים הרבה נתרן.

5סובלות מחרדה ודיכאון

Photo by Yury Orlov on Unsplash

האם אתן סובלות מחרדה ודיכאון?

מה לאכול?

פירות טריים וירקות. מכילים סיבים והרבה ויטמינים שאנשים הסובלים מחרדה ודיכאון נוטים לסבול מחוסר שלהם.

מזונות עשירים בטריפטופן (אחת מ-20 חומצות האמינו הנפוצות בטבע). יעילים בהפחתת חרדה וגם מגבירים את חילוף החומרים. ניתן למצוא בשיבולת שועל, סויה, שומשום, עוף והודו למשל.

מזונות עשירים במגנזיום. למשל: שעועית שחורה וטופו.

אומגה 3. חיונית להפחתת חרדה ודיכאון, נמצאת למשל בדגים, דלעת, זרעי פשתן.

מה לא לאכול?

רוב המזון הלבן. כמו לחם לבן, פסטה מקמח לבן וכו’, המכילים פחמימות פשוטות שגורמות לתנודות חדות ברמות הסוכר הדם, אשר אינן מיטיבות עם הסובלים מחרדה ודיכאון.

מזון מטוגן. מכיל שומנים לא בריאים העלולים עם הזמן לגרום להצטברות כולסטרול בדופנות כלי הדם ולהאט את זרימת הדם, בין היתר למוח. החלקים במוח שאחראים על מצב הרוח אינם יכולים לתפקד באופן אופטימלי כשהם לא מקבלים את החמצן, האנזימים והחומרים המזינים האחרים שנישאים בדם לעבר המוח.

ממתיקים מלאכותיים. אלה עשויים לחסום את ייצור הסרוטונין – האחראי, בין היתר, גם לוויסות מצב הרוח. אם אתן סובלות מחרדה או מדיכאון, הימנעו מצריכת מזונות המכילים ממתיקים מלאכותיים, כמו משקאות דיאט, חטיפים ללא סוכר וכו’.

;