fbpx
https://rootavor.com/wp-content/uploads/2020/07/רופאות-הקורונה-גדול.jpg

גאווה גדולה: שלוש הרופאות שמובילות את המאבק בקורונה בנחישות וברגישות

פרופ’ גליה רהב מ”שיבא”, פרופ’ עידית מטות מ”איכילוב” ופרופ’ סיגל סבירי מ”הדסה עין-כרם” מככבות על שער “הרופאים הטובים 2020” של “פורבס” ישראל, בגיליון קורונה מיוחד

1על שער פורבס ישראל, מימין לשמאל פרופ' סיגל סבירי, פרופ' עידית מטות ופרופ' גליה רהב. צילום יוסי אלוני

על שער “פורבס” ישראל, מימין לשמאל: פרופ’ סיגל סבירי, פרופ’ עידית מטות ופרופ’ גליה רהב. צילום: יוסי אלוני

השבוע יצא לאור מגזין “פורבס” ישראל, זו השנה ה-7 ברציפות, עם רשימת הרופאים הטובים בישראל לשנת 2020. 1,200 רופאים, מ-36 תחומים רפואיים, נמצאים ברשימה, כשעל השער מככבות שלוש רופאות שמובילות את המלחמה בנגיף הקורונה בארץ: פרופ’ גליה רהב מ”שיבא”, פרופ’ עידית מטות מ”איכילוב” ופרופ’ סיגל סבירי מ”הדסה עין-כרם”.

בהתחשב בעובדה שהטיפול במשבר הקורונה היה טוב בהרבה במדינות שנשלטות על ידי נשים מאשר במדינות שבהן שולטים גברים – משמח לראות שרופאות בישראל עומדות בקו הראשון בעת משבר ומנהלות אותו בנחישות וברגישות. אתמול פורסם כי פרופ’ רוני גמזו, פרויקטור הקורונה, מינה בכירים במערכת הבריאות לצוות שיעסוק בבלימת הקורונה, ביניהן בולטות פרופ’ מטות ופרופ’ סבירי.

פרופ’ גליה רהב: “צריך להיות גוף אחד מקצועי מכל הכיוונים”

לצידן של פרופ’ מטות ופרופ’ סבירי, נבחרה גם פרופ’ גליה רהב להוביל את השער של “פורבס”. כזכור, פרופ’ רהב, 65, שמנהלת את היחידה למחלות זיהומיות ב”שיבא”, הדליקה ביום העצמאות האחרון משואה כהוקרה והערכה לצוותי הרפואה והסיעוד שנלחמים בנגיף הקורונה. פרופ’ רהב היא גם זו שניהלה את תהליך ההקמה של מערך הקורונה בבית החולים.

בבחירה שלה לשאת משואה נאמר: “פרופ’ גליה רהב, ילידת ירושלים, בת לשורד שואה, רופא הפרטיזנים, מגלמת באישיותה ובמלאכת חייה בעולם הרפואה והמחקר את ערכי הערבות ההדדית ואת המסירות האינסופית להצלת חיים. אין ספק, כי היא משתייכת לסיירת הרפואה והאנושיות, הקיימת בעם ישראל, שחרט על דגלו ובהליכותיו, כי ‘כל המציל נפש אחת  כאילו הציל עולם ומלואו'”.

פרופ’ רהב נחשבת למי שתומכת בסגר ובהגבלות ומאמינה שצריך לעשות הרבה בדיקות לאוכלוסייה. לאורך כל ימי המגיפה הביעה חששות והתייחסה להצפה בחדרי המיון, למחלקות המתמלאות בחולים ולמחסור שצפוי במחלקות הפנימיות לקראת החורף, וטענה “אני חושבת שצריך הנהגה אחידה, צריך להיות גוף אחד מקצועי מכל הכיוונים”. עכשיו, עם הנהגה אחת מקצועית, בראשותו של פרופ’ גמזו, נקווה שהם יצליחו לשטח את העקומה.

פרופ’ עידית מטות: “משרד הבריאות צריך לחשב מסלול מחדש”

פרופ׳ עידית מטות מ”איכילוב” היא הרופאה שמנהלת את המערך הגדול ביותר ברפואה הציבורית בארץ, שכולל מעל 100 רופאים ומאגד את מערך הרדמה, כאב וטיפול נמרץ כללי. בנוסף, פרופ׳ מטות, 60, מנהלת את האגף הכירורגי באיכילוב, היא יו״ר איגוד המרדימים הישראלי, יו״ר הוועדה המדעית האירופאית של איגוד הרופאים המרדימים ופרופסורית בחוג להרדמה וטיפול נמרץ בבית הספר לרפואה באוניברסיטת תל-אביב.

בימים אלה משקיעה פרופ׳ מטות את מיטב מרצה וזמנה כחברת מטה הנהלת קורונה של “איכילוב” וחברה בתפקיד בכיר בצוות המקצועי שבונה הפרויקטור פרופ’ גמזו. במסגרת תפקידה בפרויקט הקורונה הארצי, פרופ’ מטות אמורה לרכז את המידע שמגיע בזמן אמת מבתי החולים, ולהרים דגל אדום בזמן אמת – אם חלילה הדבר יידרש.

פרופ’ מטות היתה מהראשונות בגל הראשון שתקפו את מדיניות משרד הבריאות, ושרדה הקלות לציבור, כששאר הרופאים שתקו: “אני מוטרדת. משרד הבריאות מתנהל על ידי אנשים חרדתיים. אני מוטרדת ממנכ”ל משרד הבריאות שמטיל עלינו אימה”, אמרה. “משרד הבריאות שבוי בקונספציה וצריך לחשב מסלול מחדש”.

על עבודתה כרופאה מרדימה, סיפרה בעבר: “עשרות שנים אני רופאה וכך גם אמי, בעלי, בני וכלתי. כשאני אומרת שבהכשרתי אני רופאה מרדימה, רבים שואלים אותי, ‘אז מה זה בעצם אומר?’, או במילים מכובסות: ‘לא יכולת לבחור במקצוע סקסי יותר?’. לצערי, זו היתה התדמית של המקצוע המרתק הזה שהוא מאבני היסוד של הרפואה”.

אגב, אמה של פרופ’ מטות, דר’ אירנה מוניס־חס ז”ל, גם היא רופאה מרדימה, היתה בין הנשים הראשונות שסיימו את המחזור הראשון של בית הספר לרפואה בארץ. פרופ’ מטות נשואה לדר’ ישראל מטות, נוירולוג ילדים בבית החולים “הדסה עין-כרם”. לזוג שני בנים: רן, המתמחה בגינקולוגיה וגיא, סמנכ”ל בחברת “פיליפ מוריס”.

פרופ׳ סיגל סבירי: “הווירוס אינו מבדיל בין אדם לאדם

פרופ׳ סיגל סבירי, 54, היא מנהלת מחלקת טיפול נמרץ פנימי ב”הדסה עין-כרם” ובימים אלה גם מנהלת ביחידה לטיפול נמרץ לחולי קורונה קשים ומונשמים. היא מומחית ברפואה פנימית, הרדמה וטיפול נמרץ. בימי הגל הראשון של הקורונה היא נבחרה על ידי אחד העיתונים היומיים לאחת מגיבורות משבר הקורונה.

על עבודתה בימי קורונה סיפרה: “היחידה שלנו הוקמה בתוך פחות משבוע בשל הצורך המידי שנוצר בישראל, וכעת מאושפזים בה חולי קורונה במצב קשה מאוד. בצוות שלנו רופאים מומחים בטיפול נמרץ וצוות סיעודי מקצועי, המטפלים בחולים במסירות רבה וללא לאות תוך סיכון אישי לטובת החלמתם.

“אני מאחלת לכולנו שיהיה לנו את אורך הרוח לעבור את המשבר הקשה הזה, שנצא ממנו מאוחדים ומחוזקים יותר, שנזכור ונכבד את האוכלוסייה הבוגרת, שנבין שהווירוס אינו מבדיל בין אדם לאדם ולכן כולנו דומים ואין מקום לשנאת חינם ושבסופו של דבר נחזור לחיים רגילים ומלאים, אך נזכור שזה לא מובן מאליו”.

;