fbpx
https://rootavor.com/wp-content/uploads/2020/07/כרוניקה-של-מגיפה-גדול.jpg

כרוניקה של מגיפה: סיכום השבוע במאבק בנגיף

מדור חדש: פרופ’ רוני גמזו נפגש עם מנכ”לי התיאטרון, יפעת שאשא-ביטון מגיבה על פיטוריה, הפוסט המדובר של קובי מימון ומה עשה השר יולי אדלשטיין

1פרויקטור הקורונה פרופ' רוני גמזו בפגישה עם מנכל הבימה נעם סמל ומנכלית בית ליסין ציפי פינס. צילום נתן וייל

פרויקטור הקורונה פרופ’ רוני גמזו בפגישה עם מנכ”ל “הבימה” נעם סמל ומנכ”לית “בית ליסין” ציפי פינס. צילום: נתן וייל

אמנות או נמות: דנים במשבר עולם התרבות

פרויקטור הקורונה פרופ’ רוני גמזו נפגש השבוע בלשכתו עם מנכ”ל “הבימה” נעם סמל ומנכ”לית “בית ליסין” ציפי פינס. השלושה דנו בסיכויי החזרה של עולם התרבות הישראלי לפעילות. תחום התרבות, כידוע, משותק כבר למעלה מחמישה חודשים – התיאטראות נעולים, המועדונים סגורים, בתי הקולנוע שוממים ועל הופעות אין בכלל מה לדבר.

מחאת אנשי עולם התרבות התנהלה בחודשים האחרונים בעיקר לטובתם של אנשי התעשייה שמאחורי הקלעים – אנשי במה ואנשי צוות – שנותרו תלויים באוויר, בלי עבודה, בלי פרנסה, בלי פיצויים, בלי אופק ברור לגבי העתיד. בדיון בוועדת הקורונה של הכנסת שהתקיימה השבוע בנושא משבר ענף התרבות, זעקה מנכ”לית תיאטרון “בית ליסין”, ציפי פינס: “המסעדות פתוחות, חדרי הכושר פתוחים, אבל את התרבות עצרו”.

לדבריה של פינס, “אנחנו כאן כדי להקים קול צעקה, בשבילנו, בשביל אנשי התעשייה המסורים שמלווים אותנו, בשביל הקהל שזה כל כך חסר לו, ואלפי המשפחות הנמצאות כעת בחרדה קיומית. אנחנו מבקשים מהמדינה שלנו לעשות את הדבר הנכון, להתוות תוכנית פעולה לפתיחת תחום התרבות, תחת הנחיות ברורות”.

“האדמה רועדת”, הוסיפה פינס, “אנחנו יושבים בבית חמישה חודשים. הפתגם המפורסם ‘ההצגה חייבת להימשך’ איבד את המשמעות שלו. אפשר להגיד שמשתיקים אותנו. לא רוצים שנופיע. תחושת העלבון שלנו מהתעלמות מנכסי צאן הברזל של התרבות היא מאוד קשה. אני מבקשת מכם לעזור לנו לפתוח את האולמות”.

2קובי מימון עושה סלפי עם הקהל בימים שעוד היו הופעות

קובי מימון עושה סלפי עם הקהל בימים שעוד היו הופעות. צילום: פייסבוק

קובי מימון: מה ההבדל בין 50 איש במסעדות ל-50 איש יושבים צוחקים?

באחרונה יותר ויותר אמנים משמיעים את קולם למען פתיחת עולם התרבות. גם הסטנדאפיסט קובי מימון לא נשאר אדיש, והשבוע פרסם בדף הפייסבוק שלו את הקטע הבא: “כשהייתי בגיל 9 באחת מארוחות החג המשפחתיות, היתה אווירה של צחוקים וסתלבט. אחד הדודים הסתכל עליי וליד כולם שאל: ‘תגיד קובי, מה יותר כבד? 50 קילו ברזל או 50 קילו נוצות?’

“כולם הביטו בי מחויכים. הסתכלתי ימינה לכיוונו של אבא שלי, שהחזיר לי מבט של נווווו… אז עניתי בביטחון: ’50 קילו ברזל’. שאלו אותי שוב והדגישו את עניין המשקל. ’50 *קילו* ברזל או 50 *קילו* נוצות?’. שוב עניתי: ’50 קילו ברזל’. כולם צחקקו והייתי נבוך ומבולבל. ואז אבא שלי צעק לעברי: ‘קובי, 50 קילו זה 50 קילו!!!’.

“היום אני בן 40 ואני שואל את ממשלת ישראל: האם יש הבדל בין 50 איש שקונים ב’איקאה’, 50 איש שמתרחצים בבריכה, 50 איש בתור לארוחת בוקר במלון, 50 איש בבית קפה, 50 איש במסעדות – ל-50 איש יושבים צוחקים?

“ממשלת ישראל היקרה. אגלה לכם משהו שאבא שלי גילה לי פעם: 50 איש זה 50 איש. זה אותו הדבר!!! ואת הסתלבט תשאירו לסטנדאפיסטים”.

3שר הבריאות יולי אדלשטיין בישיבה עם מנכל המשרד פרופ' חזי לוי וראש פרויקט מגן ישראל פרופ' רוני גמזו

שר הבריאות יולי (יואל) אדלשטיין קיים אתמול ישיבת עבודה ראשונה לקביעת עקרונות מגבלות רוחביים בהשתתפות מנכ”ל המשרד פרופ’ חזי לוי וראש פרויקט “מגן ישראל” פרופ’ רוני גמזו. השר הנחה לקיים עבודת מטה של גורמי המקצוע במשרד יחד עם פרופ’ גמזו ולגבש נהלים אחידים שיובאו לאישורו.

4יפעת שאשא ביטון צילום יעל אורבך

יפעת שאשא-ביטון: “פעלתי על פי צו מצפוני”. צילום: יעל אורבך

יפעת שאשא ביטון, שהודחה השבוע מתפקידה כיו”ר ועדת הקורונה, הגיבה ברשתות החברתיות: “פעלתי על פי צו מצפוני! ‏ההחלטה של ראש הממשלה לפטר אותי היא החלטה שמטרתה למנוע דיונים רציניים, למנוע שיח, למנוע הקשבה לציבור, למנוע השמעת קולות אחרים. ‏אני שמחה שפתחתי את הוועדה גם בפני הציבור בשקיפות, ברצינות, בהקשבה מלאה ואני מתחייבת להמשיך לפעול כך גם בעתיד בכל מקום שאהיה”.

;